Sök:

Funktionsinriktad MusikTerapi

utveckling i samverkan


Jag beskriver i detta examensarbete FMT (Funktionsinriktad MusikTerapi) utifrån följande aspekter: historisk bakgrund, teoretisk grund och praktisk tillämpning. Mitt syfte har varit att undersöka om, och i sådant fall hur, man i FMT kan stimulera en individ att utveckla sin förmåga att samverka. Det har jag gjort utifrån följande frågeställning: Hur kan FMT-metoden användas för att påverka förmågan att samverka? Undersökningen bygger på fallbeskrivningar av två individer med Down syndrom, med vilka jag arbetat under min praktik. Den utgår därtill från dels fakta kring FMT-metoden, dels kunskap förmedlad via ett finskt projekt om hur samspel kan främjas hos individer med svår utvecklingsstörning. Min slutsats är att man i FMT med stöd av ett antal av metodens principer kan stimulera en individ att utveckla sin förmåga att samverka i FMT-rummet. Inom ramen för och med vägledning av metoden tycks individens förmåga att samverka kunna påverkas dels i den mån terapeuten förmår etablera en positiv/god samspelsmiljö, dels av den sinnes- och rörelsestimulering som erbjuds. 

Författare

Josefina Holmgren

Lärosäte och institution

Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..