Sökresultat:
8427 Uppsatser om Monetära metoden - Sida 47 av 562
En jÀmförande studie av Svenska som andrasprÄksundervisningen i tvÄ kommuner i VÀstra Götaland
Syftet med uppsatsen har varit att ta reda pÄ vem som hr rÀtt till undervisning i svenska som andrasprÄk. Vi ville fÄ kunskap om hr rektorerna pÄ grundskolor i Uddevalla och VÀnersborgs kommun tillÀmpar och tolkar skollagen. Dessutom ville vi ta reda pÄ om elever med utlÀndsk bakgrund fÄr den undervisning som de har rÀtt till i svenska som andrasprÄk. Vi undersökte hr rektorerna fick kontinuitet och ekonomi i verksamheten och om det finns extra ekonomiska medel för svenska som andrasprÄksundervisningen. De metoder vi anvÀnt för att fÄ material till undersökningen Àr bÄde av kvantitativ och kvalitativ karaktÀr.
Utredning av lokal brand i hyllstÀllningar: En studie av ICA Maxi, Storheden, LuleÄ
Vid dimensionering av lokal brand enligt bilaga C, i EN 1991-1-2, sÄ erfordras en vÀrmeutveckling som berÀknas i bilaga E. Boverket hÀnvisar dock i Europeisk konstruktionsstandard, EKS, 9 att bilaga E inte fÄr anvÀndas utan rekommenderar i stÀllet att Boverkets allmÀnna rÄd om brandbelastning, BBRBE, bör anvÀndas. En problematik vid anvÀndandet av BBRBE, Àr att den inte innehÄller nÄgra berÀkningsmetoder för vÀrmeutvecklingen. Det Ävilar dÀrför projektören att vid varje enskilt fall vid analytisk dimensionering anvÀnda sig av relevanta berÀkningsmetoder för att berÀkna effektutvecklingen vid lokal brand.Syftet med det hÀr examensarbetet Àr dÀrför att utreda och jÀmföra berÀkningsmetoder i Eurokod för lokal brand i hyllstÀllningar i livsmedelsbutiker med simuleringar i FDS, Fire Dynamics Simulator, för att komma fram till slutmÄlet som Àr att faststÀlla en metod för att ta fram brandeffektkurvor och temperatur-profiler vid dimensionering av lokal brand. En metod som baseras pÄ ekvationer frÄn bilaga C och bilaga E i EN 1991-1-2.
Analys av sprickorientering i Aitik
Aitik-gruvan utanför GÀllivare Àr en av Europas största koppargruvor. Malm bryts i dagbrott och slÀntdesignen bygger till stor del pÄ undersökningar och karteringsarbeten frÄn 1970- och 1980-talet. Idag nÄr dagbrottet betydligt djupare nivÄer jÀmfört med dÄ dessa studier utfördes. Det var dÀrför aktuellt med en ny undersökning för att avgöra om det rÄder liknande eller förÀndrade förhÄllanden betrÀffande spricksituationen i dagbrottet. I detta examensarbete utfördes sprickkartering med hjÀlp av digital stereofotogrammetri, i syfte att kartera nya blottade delar i dagbrottet.
Fysisk aktivitet pÄ Recept : hÀr för att stanna?
Fysisk aktivitet Àr idag en bristvara hos mÄnga mÀnniskor och inaktiviteten har blivit ett samhÀllsproblem som innebÀr stora hÀlsorisker. Förutom fysiska konsekvenser för detta med sig negativa ekonomiska konsekvenser för bÄde individ och samhÀlle. SjukvÄrden anvÀnder sig idag av en metod som ett komplement till traditionell medicinering. Metoden har fÄtt namnet FaR ? Fysisk aktivitet pÄ Recept och den bygger pÄ tidigare projekt och internationell erfarenhet av liknande metoder.
Implementering av En till En undervisning
I denna text utvecklas kunskaper om uppstarten och implementeringen av En till En undervisning. FrÄgor som stÀllts Àr hur En till En undervisning pÄverkar arbetet i olika skolÀmnen och vad det Àr för kunskaper lÀrare behöver ha för En till En undervisning, samt vad skolledaren har för roll vid implementeringen av densamma. Det saknas omfattande forskning kring implementeringen av En till En undervisning trots att metoden sprider sig skyndsamt nationellt och internationellt. Utmaningen för lÀrarna och skolledarna blir att planera och organisera sin verksamhet utifrÄn skolans förutsÀttningar och vision. Fokus i undersökningen ligger pÄ att fÄ kunskap om hur detta kan göras pÄ bÀsta sÀtt.
Motivational Interviewing - Motiverande Samtal : En kvantitativ studie av MI-utbildade skolsköterskors anvÀndning av MI i sitt omvÄrdnadsarbete med gymnasieelever.
MI (Motivational Interviewing) Àr en samtalsmetod som avser att förbereda individer för förÀndringar. Socialstyrelsen (2004) anger i sina riktlinjer att svensk skolhÀlsovÄrd ska anvÀnda evidensbaserade metoder i det hÀlsopedagogiska arbetet. Fortlöpande utbildning i MI har genomförts de senaste Ären. Skolsköterskan har en god inblick i skolelevers hÀlsolÀge avseende ohÀlsosamma levnadsvanor, och har dessutom en möjlighet att pÄverka dessa. Syftet med studien Àr att undersöka skolsköterskors anvÀndning av MI i sitt omvÄrdnadsarbete med gymnasieelever.
"If it works, it works!" : en studie om FaRŸ pÄ svenska lÀkarutbildningar
SammanfattningSyfte och frÄgestÀllningarSyftet var att ta reda pÄ vilken undervisning och vilka kunskaper lÀkarstudenter fÄr om FaR pÄ svenska lÀkarutbildningar samt vilka hÀlsopedagogiska verktyg studenterna fÄr med sig frÄn utbildningen för att kunna arbeta med metoden i sin framtida yrkesroll. Följande frÄgestÀllningar formulerades; Vilken utbildning om FaR ingÄr i de olika lÀkarutbildningarna i Sverige samt vilka likheter och skillnader kan utlÀsas? Vilka Äsikter har de programansvariga vid lÀkarutbildningarna om utbildningen som studenterna fÄr gÀllande FaR? Hur uppfattar lÀkarstudenterna FaR som arbetsmetod och vad anser de om den utbildning som ges om metoden? Vilka hÀlsopedagogiska verktyg fÄr lÀkarstudenterna med sig frÄn utbildningen för att arbeta med FaR och hur ser de pÄ hÀlsopedagogik kopplat till lÀkaryrket?MetodEn kvalitativ ansats anvÀndes för att besvara dessa frÄgor. En kartlÀggning om vilken utbildning kring FaR som i dagslÀget sker, vid sex av sju lÀkarutbildningar i Sverige, gjordes för att skapa en överblick i Àmnet. Dessutom genomfördes telefonintervjuer med fem programansvariga vid dessa lÀrosÀten samt en fokusgrupp med fyra lÀkarstudenter frÄn Karolinska Institutet.Resultat och slutsatsKartlÀggningen visade att mÀngden utbildning som lÀkarstudenterna fÄr om FaR skiljer sig Ät mellan lÀrosÀtena och det var dÀrmed svÄrt att dra slutsatser kring likheter och skillnader dÄ det inte gavs konkreta svar om exakt hur mycket utbildning som ingÄr.
TvÄ berÀttelser - en hotellkedja - en studie om storytelling och företagskultur
Storytelling syftar till att genom historier, verkliga eller pÄhittade, skapa spÀnning och effekt kring produkten eller tjÀnsten som förmedlas. Syftet med vÄr uppsats Àr att belysa den process som kan uppstÄ mellan ett företags storytelling och personalens kÀnsla av samhörighet. För att samla in material har vi anvÀnt oss av bÄde en kvalitativ och en kvantitativ metod. Den kvalitativa metoden bestod av tvÄ intervjuer samt en observation och den kvantitativa metoden genom en enkÀtundersökning. För att uppnÄ vÄrt syfte med uppsatsen valde vi att studera hotellkedjan Tre Hotell.
Jag tÀnker bara pÄ gurka
Med vetskap om barns lÄga intag av grönsaker bygger denna studie pÄ att ta reda pÄ barns instÀllningar till grönsaker och samtidigt undersöka serveringsformens betydelse. Vi vill ocksÄ knyta an till förskolans roll som förebild för barns framtida kostvanor och hur planering kring mÄltiden kan göras för att inverka positivt. Syftet med studien Àr att utforska förskolebarns instÀllningar till olika grönsaker samt serveringsformens betydelse för deras val.FrÄgestÀllningar? Vad har förskolebarn för olika instÀllningar om grönsaker?? Hur resonerar barnen kring serveringsformen nÀr de vÀljer grönsaker? ? Hur reagerar barnen vid introduktion av nya grönsaker?? Hur pÄverkas barnen av andra i sin omgivning i sina instÀllningar och val?? Var Àter barnen frÀmst olika sorters grönsaker?Studien har en utforskande design dÀr den kvalitativa metoden fokusgruppsintervjuer har anvÀnts. MÄlgruppen Àr 5-6 Äringar och totalt tre fokusgrupper har genomförts med vardera fyra barn.
Meningsbyggarn : spelet dÀr slumpen avgör vilka ord du ska anvÀnda i din mening
I denna text utvecklas kunskaper om uppstarten och implementeringen av En till En undervisning. FrÄgor som stÀllts Àr hur En till En undervisning pÄverkar arbetet i olika skolÀmnen och vad det Àr för kunskaper lÀrare behöver ha för En till En undervisning, samt vad skolledaren har för roll vid implementeringen av densamma. Det saknas omfattande forskning kring implementeringen av En till En undervisning trots att metoden sprider sig skyndsamt nationellt och internationellt. Utmaningen för lÀrarna och skolledarna blir att planera och organisera sin verksamhet utifrÄn skolans förutsÀttningar och vision. Fokus i undersökningen ligger pÄ att fÄ kunskap om hur detta kan göras pÄ bÀsta sÀtt.
Barn och empati: Barns empatiutveckling i sociokulturellt lÀrande
Vid dimensionering av lokal brand enligt bilaga C, i EN 1991-1-2, sÄ erfordras en vÀrmeutveckling som berÀknas i bilaga E. Boverket hÀnvisar dock i Europeisk konstruktionsstandard, EKS, 9 att bilaga E inte fÄr anvÀndas utan rekommenderar i stÀllet att Boverkets allmÀnna rÄd om brandbelastning, BBRBE, bör anvÀndas. En problematik vid anvÀndandet av BBRBE, Àr att den inte innehÄller nÄgra berÀkningsmetoder för vÀrmeutvecklingen. Det Ävilar dÀrför projektören att vid varje enskilt fall vid analytisk dimensionering anvÀnda sig av relevanta berÀkningsmetoder för att berÀkna effektutvecklingen vid lokal brand.Syftet med det hÀr examensarbetet Àr dÀrför att utreda och jÀmföra berÀkningsmetoder i Eurokod för lokal brand i hyllstÀllningar i livsmedelsbutiker med simuleringar i FDS, Fire Dynamics Simulator, för att komma fram till slutmÄlet som Àr att faststÀlla en metod för att ta fram brandeffektkurvor och temperatur-profiler vid dimensionering av lokal brand. En metod som baseras pÄ ekvationer frÄn bilaga C och bilaga E i EN 1991-1-2.
Om journalisters m?te med offentlig verksamhet ? Inte s? offentligt l?ngre
Syfte: Syftet med f?religgande studie ?r att ?ka kunskapen om journalisters upplevelser av m?tet med den offentliga sektorns organisationer, och vad som ?r de bakomliggande orsakerna till deras upplevelser. Teori: Teorier av Lundquist (2001) om tj?nstem?nnens lojalitetsdilemman samt agerande vid oegentligheter p? arbetsplatsen. ?ven tidigare forskning inom intraorganisatorisk tystnadskultur i offentliga organisationer anv?nds.
Slutet pÄ ett liv ger upphov till ett nytt : Biournans möjligheter som gravskick
En ny typ av gravsÀttningsurna, Urna Bios (fortsÀttningsvis kallad biournan), har tagits fram av det spanska designföretaget Estudimoline. Grundtanken Àr att ett frö till ett trÀd placeras i urnan och börjar gro efter det att urnan jordsatts. TrÀdet vÀxer sedan upp pÄ graven. För att den hÀr metoden ska kunna anvÀndas pÄ svenska kyrkogÄrdar bör urnans viktigaste förutsÀttningar övergripligt undersökas och hanteras och kandidatuppsatsens mÄl Àr att göra detta. Arbetet syftar till att förmedla översiktlig kunskap om hur biournan bör hanteras för att underlÀtta planeringen för detta gravskick.
VÀxthuskackerlackan, Pycnoscelus surinamensis (L.) : bekÀmpning i kÀnsliga miljöer
I detta kandidatarbete beskrivs, och diskuteras, vÀxthuskackerlackan (Pycnoscelus surinamensis (L.) utifrÄn den information som framkommit genom en litteraturstudie. P.
surinamensis Àr en vÀxtskadegörare som Àter pÄ unga vÀxtdelar. Arten finns idag i Sverige och utgör ett stort problem för Lunds botaniska trÀdgÄrd. En botanisk trÀdgÄrd Àr ett exempel pÄ en kÀnslig miljö. Med en kÀnslig miljö menas i det hÀr fallet att djur, vÀxter och ett biologiskt vÀxtskydd Àr bestÄende faktorer i miljön och att hÀnsyn för dessa bör visas vid en bekÀmpning.
Vad Àr god fysikundervisning? : Studie av nÄgra lÀrarstudenters uppfattning med Repertory Grid Technique
I studien har en relativt ovanlig intervjumetod, Repertory Grid Technology anvÀnts för att ge nÄgra blivande fysiklÀrares syn pÄ god fysikundervisning. Metoden inspirerar till anvÀndning i mÄnga andra sammanhang. Resultaten visar att god fysikundervisning bland annat uppfattas som krÀvande för lÀraren..