Sök:

Sökresultat:

8427 Uppsatser om Monetära metoden - Sida 24 av 562

?Det Àr jag som har mobilen? En studie om hur elever anvÀnder och kommunicerar med mobil teknologi under ett studiebesök

Syftet med studien har varit att bidra med kunskap om hur IKT (informations- och kommunikationsteknologi) kan anvÀndas vid skolors studiebesök pÄ museer.Det teoretiska arbetet grundas i en sociokulturell teoritradition vilken har kompletterats med contextual model of learning, diskursanalys, multimodal diskursanalys, och multiliteracitet.Metoden ramas in av en etnografisk ansats, vilken inrymmer fÀltarbete, deltagandeobservationer, videodokumentation och fokusgruppsintervjuer, med metoden stimulated recall.Resultatet belyser hur elever har anvÀnt mobil teknik och multimodala sprÄkformer för att lösa uppgifter vid ett museibesök. I studien upplevde eleverna att de mobila resurserna var enkla att hantera. Samtidigt inverkade den digitala tekniken och sammanhanget pÄ hur eleverna kunde uttrycka sig. I situationen uppstod hierarkier kopplade till resurshanteringen, dÄ mobilen gav anvÀndarna förhandlings- och tolkningsfördelar. Ett angelÀget omrÄde för framtida forskning Àr att utveckla mer kunskap om hur etiska frÄgor bör hanteras i förhÄllande till de multisprÄk som utvecklas vid anvÀndning av IKT.

Projektplanering med visuell metodik i byggbranschen

Examensarbetet utfördes pÄ NCC Halmstad under vÄren 2010. Syftet med examensarbetet var att klargöra vad visuell metodik kan tillföra byggbranschen och hur det upplevs av personer som utför byggprojektArbetet innefattar en kvalitativ och en litteraturstudie. Den kvalitativa studien genomfördes med hjÀlp av sju intervjuer inom Region Syd med personer som arbetat med den visuella metoden NCC Projektplanering. Intervjuerna har Àgt rum för att ta reda pÄ hur den visuella metodiken fungerar i praktiken.Litteraturstudien innefattar en utredning av begreppen Lean, Lean Production, Lean Construction, Last Planner och NCC Projektplanering. Den röda trÄden frÄn Lean till NCC Projektplanering Àr att genom stÀndigt förbÀttringsarbete skapa engagemang och ökad delaktighet.Den generella uppfattningen av NCC Projektplanering Àr positiv, dock varierar uppfattningen av metoden efter aktörernas instÀllning.

MÀtning av tÄrosmolaritet för diagnos av ögontorrhet : En litteraturstudie

Syfte: Denna studie fokuserar pÄ att ÄskÄdliggöra för- och nackdelar med osmolaritetsmÀtning som diagnostiseringsmetod samt den roll tÄrfilmens osmolaritet har för ögontorrhet.Metod: En litteraturbaserad studie genomfördes dÀr kunskap inom omrÄdet sammanstÀlldes till en mer lÀttöverskÄdlig text. Ett antal vetenskapliga artiklar valdes Àven ut för granskning och analys.Resultat: Arbetet visar att merparten av de studier som Àr gjorda inom omrÄdet osmolaritetsmÀtning framhÄller metoden som en av de bÀsta diagnostiseringsmetoder som finns nÀr det kommer till faststÀllande och gradering av ögontorrhet. De fÀrskaste studierna i detta arbete pekar dock pÄ vissa brister med metoden sÄ som fluktuerande mÀtresultat och rekommenderar att flera mÀtningar bör utföras vid varje mÀttillfÀlle och att ett snittvÀrde av mÀtningarna bör anvÀndas för att ge ett pÄlitligt resultat.Slutsats: Fler och större studier skulle behövas för att sÀkrare faststÀlla effektiviteten och tillförlitligheten hos osmolaritetsmÀtaren TearLab.

Mentorskap utifrÄn ett lösningsinriktat fokus

ABSTRACT Lotta Dalenius Hahlin (2010) Mentorskap utifrÄn ett lösningsinriktat fokus. (Mentorship based on a solution-oriented focus. Skolutveckling och ledarskap, LÀrarutbildningen halvfart/distans, Malmö Högskola MÄnga elever hoppar av sin gymnasieutbildning pga. av olika orsaker. En av orsakerna kan vara att eleven inte har tillrÀckligt stöd i sin mentor pÄ skolan.

LÀra lÀsa - lÀrares val av arbetssÀtt; en intervjuundersökning

Syftet med detta examensarbete var att fÄ kunskap om hur man som lÀrare kan arbeta med lÀsinlÀrning, men framförallt ? varför lÀrare arbetar som de gör. I litteraturdelen beskrivs olika synsÀtt pÄ och teorier kring lÀsinlÀrning, samt olika metoder för arbete med detta. Vi valde att genom intervjuer undersöka vilka argument nÄgra lÀrare pÄ fÀltet anger för sina val av inlÀrningsmodell, eller arbetssÀtt, vid lÀsinlÀrning.De lÀrare vi intervjuat Àr medvetna om att alla barn lÀr olika och dÀrför anvÀnder lÀrarna olika metoder vid lÀsinlÀrning för att göra det möjligt för alla barn att lÀra sig lÀsa. Den vanligaste modellen Àr en form av LTG ? metoden (det vill sÀga LÀsning pÄ Talets Grund).

RÀtt Hyra : En systematisk hyressÀttningsmetod i Norrköping

Syfte: Syftet med uppsatsen Àr att öka kunskapen om systematiska hyressÀttningsmetoder och prissÀttningsmetoder i allmÀnhet. UtgÄngspunkten tas i metoden ?RÀtt Hyra? i Norrköping och dess implementering och uppbyggnad.Metod: Uppsatsen tar en kvalitativ utgÄngspunkt. Genom personliga intervjuer samt praxis och regelverk presenterar jag en bild av dagens hyresmarknad. Jag har valt att arbeta med teori som rör dagens hyressÀttningsmetod, fastighetsförvaltning samt generell prissÀttning och marknadsföring.

En studie av uttryckande konstterapi : En intervjuundersökning dÀr Ätta tonÄrsflickor berÀttar om sina upplevelser av uttryckande konstterapibehandling i grupp Marie Lindberg och Pia Segall

Denna studie Ă€r ett kvalitetssĂ€kringsprojekt inom BUP och syftet med studien Ă€r att undersöka och fĂ„ fördjupad kunskap om tonĂ„rsflickors upplevelser av att ha gĂ„tt i uttryckande konstterapibehandling i grupp. Uttryckande konstterapi Ă€r en psykoterapimetod, som förutom det verbala sprĂ„ket anvĂ€nder sig av olika konstnĂ€rliga icke-verbala sprĂ„k sĂ„som bild, musik, dans/rörelse, samt poesi, psykodrama och saga/myt i behandlingsprocessen. Metoden finns inom Barn- och ungdomspsykiatriska kliniken (BUP) inom Landstinget i VĂ€rmland (LiV).   Deltagare i studien Ă€r tonĂ„rsflickor mellan 15 och 19 Ă„r, som deltagit i uttryckande konstterapi i grupp inom BUP. De tillfrĂ„gades om det varit hjĂ€lpsamt och i sĂ„ fall vad var det som var hjĂ€lpsamt? Åtta forskningsintervjuer med öppna frĂ„gor har genomförts och materialet har sedan bearbetats utifrĂ„n Tematisk analys. Resultatet som framkom ur intervjustudien visar pĂ„ att behandlingen har haft positiva effekter bĂ„de pĂ„ kort och lĂ„ng sikt.

TID EN RISKFAKTOR FÖR PATIENTSÄKERHETEN

Bakgrund: Varje Är drabbas ca 100000 patienter bara i Sverige av nÄgon form av vÄrdskada. Globalt sett Àr den vedertagna siffran ca 10 % av inlÀggningsfallen. DÄ sjuksköterskan spenderar mycket tid med patienter har han eller hon ett stort ansvar för patientsÀkerheten. Syfte: Syftet med litteraturstudien Àr att undersöka hur sjuksköterskor pÄverkar patientsÀkerheten vid skift- och övertidsarbete. Metod: Metoden Àr litteraturstudie med tio kvalitetsgranskade vetenskapliga artiklar som utgÄr frÄn kvantitativa studier.

FrÄn ABC till dator: skriv- och lÀsinlÀrning vid dator i samspel med kamrater och pedagoger

Syftet med den genomförda studien var att beskriva och analysera hur lÀrare och elever menar att metoden ?Att skriva sig till lÀsning, via dator? pÄverkar skriv- och lÀsinlÀrning utifrÄn ett sociokulturellt perspektiv, samt att beskriva vad eleverna har för uppfattning om att skriva och lÀsa. Metoden innebÀr att eleverna lÀr sig skriva och lÀsa via dator. I undersökningen ingick fyra lÀrare som arbetar i F-3 samt Ätta elever frÄn dessa Äldersgrupper, som alla jobbar med denna metod. Jag valde att göra kvalitativa intervjuer för att kunna beskriva och analysera deras uppfattningar.

Skolmedling i praktiken: en intervjustudie i tvÄ
grundskolor i Norrbotten

Syftet med examensarbetet var att studera hur skolmedling gÄr till praktiskt och vad eleverna lÀr sig genom att anvÀnda metoden skolmedling. Medling Àr en metod som anvÀnds i olika konfliktsituationer i samhÀllet och metoden har nu Àven anammats inom skolan, sÄ kallad skolmedling. Vi har genom kvalitativa intervjuer med fem pedagoger och 15 elever vid den kommunala grundskolan samt projektledaren för skolmedlingsprojektet i Norrbotten studerat skolmedling som konflikthanteringsmodell. Av litteraturstudien kan vi konstatera att skolmedling Àr ett bra verktyg att anvÀnda sig av för att hantera konflikter i skolan. I vÄr empiriska studie kunde vi se indikatorer pÄ att skolmedling bidrog till att elever lÀrde sig konfliktkompetens genom att de visade stort engagemang för skolmedling och var kunniga inom omrÄdet.

Att skriva sig till lÀsning : Med datorn som hjÀlpmedel i den tidiga lÀs- och skrivinlÀrningen

Syftet med denna studie var att undersöka hur Tragetons metod har anvÀnts i den tidiga lÀs- och skrivinlÀrningen. I uppsatsen har det förts ett resonemang omkring metodens för- respektive nackdelar samt om metoden kan anses vara lÀmplig för alla elever eller ej. För att undersöka detta har tvÄ pedagoger frÄn en skola i södra Sverige intervjuats. De arbetade i en Ärskurs 2 respektive Ärskurs 3; och det Àr deras tankar och Äsikter som undersökningen har baserats pÄ.Resultatet visade att de intervjuade pedagogerna var positivt instÀllda till att anvÀnda datorn i sin undervisning. De ansÄg ocksÄ att metoden var speciellt lÀmplig för elever som redan har knÀckt lÀskoden, samt för de elever som kan tycka det Àr svÄrt att skriva för hand.

Fraktal och agentbaserad grottgenerering

DÄ miljöer i spel tar tid att skapa för hand kan miljögrunder förgenereras sÄ att utvecklare inte behöver spendera tid pÄ det utan kan fokusera pÄ detaljerna. En miljö som anvÀnds i mÄnga olika spelgenrer Àr grottmiljöer. Grottor brukar ha ett krav pÄ att de ska vara intressanta att utforska samtidigt som de inte fÄr ha för orealistiska former.DÄ det finns mÄnga olika sÀtt att generera grottor har tvÄ metoder valts för detta arbete, dessa Àr fraktalbaserad och agentbaserad. DÄ metoderna har olika svagheter och styrkor, utvÀrderas resultatet utifrÄn hur realistiska grottorna ser ut och hur intressanta de Àr att utforska. För att öka realismen anvÀnds en hexagonbaserad vÀrld i genereringen.Som mÄnga vetenskapliga artiklar pÄstÄr visar sig den fraktalbaserade metoden ge mer realistiska grottmiljöer som Àven Àr mer intressanta.

Value at Risk med Riskmetrics-metoden : Fungerar VaR pÄ den svenska aktiemarkanden?

Value at Risk (VaR) Àr en finansiell metod för att skatta risker och som anvÀnds i stor utstrÀckning av banker och företag. VaR berÀknar att en eventuell förlust inte skall överstiga ett visst belopp med 95/99 procents konfidens. Denna uppsats syfte Àr att undersöka om VaR kan appliceras pÄ en svensk aktie nÀr Riskmetrics-modellen (IGARCH) skattar volatiliteten pÄ aktien trots oro pÄ den finansiella marknaden. Undersökningen genomfördes pÄ Volvos B-aktie med data frÄn perioden 2003-01-01 till 201 2-12-31. Vi genererade enstegsprognoser över den potentiella förlusten (VaR) givet en fiktiv investering av 10 000 000 SEK.

Undersökning av riskfaktorer med produktion och inmatning av data till en databas

Syftet med denna rapport Àr att undersöka vilka riskfaktorer det sociotekniska systemet bidrar med vid inmatning av producerade data till en specifik databas. Denna undersökning anvÀnder STAMP-metoden (Systems Theoretic Accidents Models and Processes) för att finna riskfaktorer i systemet. Metoden utgÄr frÄn att samla data om systemet genom intervju, observation samt analys av annan dokumentation kring databasen för att sedan applicera STAMP-analys pÄ dessa. Resultaten pekade pÄ ett antal riskfaktorer vid inmatningen av producerade data, dessa kretsade primÀrt kring problem med existerande sÀkerhetsÄtgÀrder, avsaknad av trÀning samt bristande kommunikation. Resultaten ledde till en slutsats om förbÀttringsÄtgÀrder pÄ dessa punkter.

Social- och emotionell trÀning i skolan : En kvalitativ studie om fem lÀrares erfarenheter och Äsikter om anvÀndandet av SET

Det har blivit ett hÄrdare och egocentrerat klimat i samhÀllet. Enligt statliga rapporter mÄr mÄnga unga dÄligt idag. För att förbÀttra ungdomars psykiska hÀlsa och vÀlmÄende rekommenderar Ungdomsstyrelsen mer psykossocial verksamhet i skolan. SET Àr en metod som handlar om social och emotionell trÀning i skolan och den Àr till för att förebygga problem för unga. Syfte med denna uppsats har varit att belysa SET-metoden utifrÄn lÀrares erfarenheter och Äsikter.

<- FöregÄende sida 24 NÀsta sida ->