Sök:

Från ABC till dator

skriv- och läsinlärning vid dator i samspel med kamrater och pedagoger

Syftet med den genomförda studien var att beskriva och analysera hur lärare och elever menar att metoden ?Att skriva sig till läsning, via dator? påverkar skriv- och läsinlärning utifrån ett sociokulturellt perspektiv, samt att beskriva vad eleverna har för uppfattning om att skriva och läsa. Metoden innebär att eleverna lär sig skriva och läsa via dator. I undersökningen ingick fyra lärare som arbetar i F-3 samt åtta elever från dessa åldersgrupper, som alla jobbar med denna metod. Jag valde att göra kvalitativa intervjuer för att kunna beskriva och analysera deras uppfattningar. Resultaten visar att metoden gett mycket positiva effekter. Samtliga elever i studien tycker att det är roligt att läsa och skriva. De har ett moget sätt att se på sin egen inlärning och en mycket god självkänsla, vad gäller skrivning och läsning. Även lärarna menar att denna metod gör att det är roligare för eleverna att lära sig skriva och läsa. De tycker att eleverna skriver innehållsrikare och bättre texter på dator. Lärarna anser att det beror på att det är lättare att redigera på dator och att lärarna ger mer respons på texterna. Lärarrollen har blivit mer handledande än tidigare. Det är också positivt för inlärningen att eleverna arbetar två och två vid datorerna. Lärarna menar också att det är lättare för eleverna att lära sig skriva med hjälp av dator än för hand. Både lärare och elever menar att samarbetet vid datorerna gör att det sker en sociokulturell inlärning och att den är bättre än när eleverna arbetar ensam.

Författare

Solveig Engström

Lärosäte och institution

Luleå/Pedagogik och lärande

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..