Sök:

Sökresultat:

8427 Uppsatser om Monetära metoden - Sida 20 av 562

Komet ? nÄgot som bara finns i rymden? En studie om utbildningsprogrammet Komet

Syftet med detta examensarbete var att ta reda pÄ hur belöning och bestraffning anvÀnds i den svenska skolan. VÄrt intresse för belöning och bestraffning medförde en önskan att studera Kometprogrammet nÀrmre. Komet Àr ett utbildningsprogram som riktar sig till pedagoger och förÀldrar och vars huvudsakliga mÄl Àr att förbÀttra kommunikationen mellan den vuxne och barnet. I metoden anvÀnds belöning och positiv förstÀrkning som verktyg för att nÄ detta mÄl. DÀrför vill vi Àven med detta examensarbete undersöka vilka fördelar respektive nackdelar det finns med att arbeta med Komet samt hur elevernas Äsikter om metoden skiljer sig frÄn pedagogernas.

Genom kroppen förÀndras tanken : FMT-metodens möjligheter att pÄverka i mentalt förÀndringsarbete

I detta examensarbete beskriver jag FMT-metoden, samt ger en kortare fördjupning i musikterapins historia. Arbetet innehÄller ocksÄ en kort presentation av nervsystemet och dess beslutsfattande delar. NÀr tankar fastnar i samma spÄr, kan det hjÀlpa att försöka flytta fokus för att de ska finna nya vÀgar Jag belyser möjligheten att genom FMT ? Funktionsinriktad Musikterapi, komma Ät, samt pÄverka en förÀndring av tankar och förhÄllningsÀtt, sÄ att det utifrÄn dem blir möjligt att ta nya beslut om hur man vill hantera sin tillvaro. Genom fallbeskrivningar med tvÄ personer som jag arbetat med, visar jag pÄ möjligheten att fokusera pÄ den egna kroppen, för att pÄ sÄ vis komma Ät tankar och kÀnslor sÄ att en mental förÀndring kan uppstÄ.

Skinner i kuddrummet : Personalfaktorer i förskola som pÄverkar effekten av beteendeterapi för barn med autism

Flera olika behandlingsmetoder för autism finns utvecklade, Àven om bÀst stöd finns för intensiv beteendeterapi (IBT). Variationen i behandlingseffekt inom IBT Àr dock stor. I Sverige anvÀnds IBT pÄ förskolor, sannolikt med varierande framgÄng. 22 förskolor med 24 barn som fÄtt IBT i tvÄ Är undersöktes retrospektivt med telefonenkÀter, och flera faktorer undersöktes för samband med barnens förbÀttring i adaptiv förmÄga under samma period. Integration av trÀningen i förskolans verksamhet samt trÀnarens tilltro till metoden samvarierade med behandlingsutfall.

?TAKK ? Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation? : En kvalitativ studie om en metod som ofta anvÀnds inom specialpedagogiken kan stödja elevers lÀs- och skrivutveckling i grundskolan.

Alla elever har rÀtt till en individanpassad undervisning enligt de styrdokument som rÄder just nu. LÀraryrket Àr ett komplext yrke som bland annat innefattar att lÀrare mÄste ha kunskap om mÄnga olika metoder, teorier och strategier för att ett positivt lÀrande ska kunna ske för alla elever i grundskolan. Syftet med den föreliggande studien Àr att studera om en metod som ofta anvÀnds inom specialpedagogiken, kan anvÀndas i grundskolan inom lÀs-och skrivutveckling som en alternativ metod i undervisningen. Metoden heter Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation, vilket förkortas som TAKK. Bakgrunden i studien tar upp vad lÀrare mÄste arbeta med utifrÄn styrdokumenten, en förförstÄelse för hur barn och elever utvecklar lÀrande utifrÄn sociokulturella perspektiv samt alternativa strategier för att utveckla sprÄkkunskaper.

Aggression Replacement Training - hur fÄr man en hÄllbar förÀndring?

Syftet med denna C-uppsats har varit att undersöka hur metoden Aggression Replacement Training (ART) anvÀnds i arbetet med ungdomar. I ART trÀnas den unge i att förÀndra sitt aggressiva beteende och sina vÀrderingar och ersÀtta dessa med positiva tankar och handlingar. Metoden Àr multimodal vilket innebÀr att den kombinerar olika delar i en och samma metod för att genom strukturerade övningar komma fram till bÀst resultat. I vÄr undersökning har vi gjort fem kvalitativa intervjuer som vi sedan har jÀmfört med varandra och tidigare forskning. Vi fann att killar var överrepresenterade pÄ ART trÀningen, att killar tenderar vara mer aggressiva och utÄtagerande Àn tjejer.

Olika alternativ vid störsÀttning, VÀgverket produktion, drift

I kursen ABY 005, verksamhetsförlagd utbildning ingÄr det Àven att göra ett examensarbete som Àr kopplat till ett problem eller behov inom det företag som man gör sin praktik pÄ. Jag har gjort min verksamhetsförlagda utbildning hos VÀgverket produktion i LuleÄ. Jag har i mitt examensarbete undersökt tvÄ olika alternativ för störsÀttning, manuell och automatisk metod, som finns hos VÀgverket produktion. Examensarbetet inleds med beskrivning av de tvÄ jÀmförda metoderna. LÀngre fram kan man följa jÀmförelser i effektivitet, ekonomi, sÀkerhet och miljö.

Med ro i tvillingsjÀlen : En tvillingstudie

Med detta examensarbete vill jag beskriva FMT-metoden (Funktionsinriktad MusikTerapi) och dess bakgrund, mÄlbeskrivning och metodens utförande. I mitt arbete tar jag Àven upp arvet och miljöns pÄverkan pÄ tvillingar med neuropsykiatriska funktionsnedsÀttningar. I arbetet med tvillingarna framgÄr hur viktigt det Àr att kroppen ska fungera för att fÄ en fungerande helhet, likasÄ hur viktig sjÀlvkÀnslan Àr för den individuella utvecklingen. Min slutsats Àr att med FMT som behandling, har lusten till motivation i skolan och pÄ fritiden ökat. Behandlingen har Àven stÀrkt tvillingarnas sjÀlvkÀnsla till att lita mer pÄ sina egna förmÄgor. Motivation som har byggt pÄ trygghet, igenkÀnnande och samverkan har gjort arbetet möjligt.

Att se men inte höra : Ett eye-trackerbaserat hörseltest för spÀdbarn

En hörselnedsÀttning Àr en kommunikationsstörning som starkt pÄverkar en bebis utveckling pÄ mÄnga omrÄden, inte bara ljudperception och talad kommunikation. I Sverige screenas idag alla bebisar redan pÄ BB, för att sÄ tidigt som möjligt upptÀcka medfödda skador. Dessa metoder har dock informationsbegrÀnsningar angÄende hörselnedsÀttningens grad och frekvensberoende. NÀr bebisar Àr ett halvÄr gamla kan den observerande audiometriska metoden Visual Reinforcement Audiometry (VRA) anvÀndas för att utreda hörselnedsÀttningen. Metoden baseras pÄ att en audionom gör en subjektiv bedömning om bebisen reagerar och vÀnder huvudet till följd av presenterade ljudstimuli med kÀnt frekvensinnehÄll och kÀnd ljudtrycksnivÄ.

Deltagarnas upplevelse av utbildningen ?Empatisk coachning? : UtvÀrdering av en coachningsutbildning

UtvÀrderingar av utbildningar Àr högst nödvÀndiga att genomföra för att hjÀlpa organisationer att vÀlja rÀtt utbildningssatsning, men Àven för att vidareutveckla utbildningarna. Studiens syfte var att utvÀrdera om deltagarna i coachningsutbildningen ?Empatisk coachning? upplevde att utbildningen gett relevanta fÀrdigheter och hur det gÄtt att tillÀmpa dessa mot mÄlgruppen lÄngtidsarbetslösa. Syftet var ocksÄ att utvÀrdera inslagen i utbildningen som handlar om motstÄndshantering och motivation. Sju anstÀllda i ett projekt för lÄngtidsarbetslösa, som gÄtt utbildningen intervjuades.

Att hantera det okÀnda: en rangordning av egenskaper för god riskanalys

Det har skett en omfattande utveckling av teorier, metoder och verktyg för riskanalys. Trots att det finns ett flertal tillgÀngliga metoder Àr det nÀst intill omöjligt att hitta en metod som ger möjligheten att finna alla risker. Den metod ett företag vÀljer mÄste ÀndÄ uppfylla vissa egenskaper för att vara sÄ uttömmande att en önskad sÀkerhetsnivÄ kan uppnÄs. Vilka Àr dÄ de primÀra egenskaper en riskanalysmetod bör uppfylla för att kunna identifiera sÄ mÄnga risker som möjligt? I denna uppsats avser vi att skapa en rangordning av egenskaper en riskanalysmetod bör uppfylla för att identifiera sÄ mÄnga risker som möjligt.

Optimering för kostnadseffektiv energieffektivisering vid ombyggnad

Detta examensarbete analyserar optimering av energibesparande ÄtgÀrder vid ombyggnad. Stor del av de ca en miljon byggda bostÀderna uppförda mellan Ären 1950-1975 stÄr idag inför ett stort renoveringsbehov. Samtidigt mÄste husen energieffektiviseras, dÄ de stÄr för en stor del av landets energianvÀndning. Det finns stora energibesparingsmöjligheter i och med energieffektiviseringen utav husen, om de mest optimala valen utförs. Samtidigt Àr det viktigt att visa pÄ att de valda ÄtgÀrderna Àr ekonomiskt hÄllbara, för att initiativ till att energieffektivisera ska tas.Optimeringen utförs med hjÀlp av en koppling mellan ett simulationsprogram och ett optimeringsprogram.

Virtuell skakrigg för utmattningsbedömning av helhytt: metodutvÀrdering

Det hÀr examensarbetet har utförts pÄ berÀkningsgruppen inom hyttutveckling, Scania CV AB i SödertÀlje under perioden juni-november 2007. Syftet med arbetet har varit att undersöka hur utmattningsbedömning av hyttstommen kan förbÀttras genom anvÀndning av sÄ kallade virtuella skakriggar. FrÀmst har skadan pÄ torpedplÄten i hyttens front undersökts. Dessutom har möjligheten att anvÀnda metoden som utgÄngspunkt för att förenkla berÀkning av krafter omkring hyttupphÀngningen undersökts. Med den virtuella skakriggen utgÄr man frÄn uppmÀtta accelerationer och tar med en iterativ process fram de lastsignaler i hyttens infÀstningspunkter som ger samma beteende hos hytten som uppmÀtts i prov.

Validering av ELISA för analys av equint IL-1 RA i plasma

Detta arbete syftade till att validera en metod för analys av interleukin-1 receptor antagonist (IL-1 RA) i plasma frÄn hÀst. Med en fungerande analysmetod finns möjligheten att anvÀnda IL-1 RA som biomarkör för antiinflammatoriska effekter av lÀkemedel exempelvis dexametason. En kommersiell ELISA framtagen för analys av IL-1 RA hos hÀst anvÀndes vid valideringen. Analysmetoden var tidigare endast validerad för analys av IL-1 RA i spÀdningsmedium frÄn tillverkaren. Vid validering av metoden framstÀlldes standardkurvor i spÀdningsmedium frÄn tillverkaren (reagent diluent=RD) samt i olika biologiska medier frÄn hÀst. BerÀkning av standardkurvorna utfördes med hjÀlp av linjÀr regression och innefattade intervallet 0,313 ? 20 ng/mL.

Value at Risk - undersökning av Historisk simulering och varians- /Kovarians-metoden

I dagens finansiella marknad utsÀtts de finansiella aktörerna för risk pÄ sin strÀvan efter lönsamhet. BalansgÄngen mellan att maximera verksamheten och risk har öppnat ögonen och ökat medvetenheten om behovet av att utvidga sina krav pÄ att tÀcka upp kapital.EfterfrÄgan pÄ snabba, pedagogiska och sÀkra sÀtt att lÀtt kunna berÀkna risk har dÀrför snabbt ökat. Under de senaste Ären har det dÀrför blivit allt populÀrare att anvÀnda sig av riskmÄttet ?Value at Risk? vilket kan definieras som; ?En portföljs maximala vÀrdeminskning med en viss sannolikhet inom en viss tidsperiod? Jag har valt att göra en jÀmförelse mellan de tvÄ vanligaste modellerna som anvÀnds för att rÀkna fram Value at Risk, Historisk simulering och Varians-/kovarians-metoden. De tvÄ modellerna kommer att testas mot tre olika tillgÄngar, guld, valutakurs Sek/£ samt aktieindex.

VĂ€rdet av att arbeta med Assessment Center - en kvalitativ studie om hur verksamma organisationer upplever Assessment Center

I följande studie kommer rekryterings- och utvecklingsmetoden Assessment Center (AC) attstuderas. Syftet med studien Àr att utifrÄn verksamma organisationers erfarenhet av AC skapa en ökad förstÄelse för; metodens innebörd, vilka argument som ligger till grund förorganisationers anvÀndande av metoden samt dess vÀrde för organisationer. Studien Àr avkvalitativ karaktÀr och fokus fÀsts vid tolkning och förstÄelse av AC baserat pÄrespondenternas subjektiva uppfattningar och upplevelser. Studiens teoretiska referensrambehandlar; Human Resource Management, rekrytering, personalekonomi, Talent Management och Assessment Center. Empiri har samlats frÄn sex verksamma organisationer, varav fem organisationer vilka arbetar med AC samt en organisation som har pÄvisat ett eventuellt intresse av att utveckla ett AC.

<- FöregÄende sida 20 NÀsta sida ->