Sökresultat:
8427 Uppsatser om Monetära metoden - Sida 11 av 562
UnderrÀttelser för sjöstriden : IPB-metoden och den maritima arenan
Högkvarteret beslutade 2004 att interoperabilitet med Natos metoder har högsta prioritet i Försvarsmakten. DÀrför Àr underrÀttelsemetoden Intelligence Preparation of the Battlespace (IPB) vÀgledande för svensk underrÀttelsetjÀnsts framtagande av beslutsunderlag. Försvarsmaktens underrÀttelsehandbok betraktar dock IPB som en inte ?i alla avseenden tydlig? metod. Eftersom krigföring inom mark-, luft- och den maritima arenan karaktÀriseras av olika faktorer, vilka ej framgÄr i IPB, existerar hÀr ett problemomrÄde.
Alternativkraven i MKB-direktivet: En komparativ analys av implementeringen i Sverige och Finland
Syftet med arbetet har varit att se hur Sverige respektive Finland har implementerat MKB-direktivets bestÀmmelser avseende kraven pÄ redovisning av alternativ i en MKB. Syftet har Àven varit att genom att studera redan upprÀttade MKB:er i Sverige och Finland, analysera hur alternativkraven tillÀmpas i praktiken. Av sÀrskilt intresse har varit att se om implementeringen av alternativkraven i de bÀgge lÀnderna har resulterat i nÄgra skillnader avseende vilka alternativ som redovisats och hur de har redovisats. Metoden som anvÀnts i arbetet för att uppnÄ dessa syften har varit den rÀttsdogmatiska metoden och den komparativa metoden. UtifrÄn arbetet har vi kunnat dra slutsatsen att trots att det föreligger tydliga skillnader i Sveriges respektive Finlands genomförande av MKB-direktivets alternativkrav, tycks resultatet bli att den faktiska redovisningen av alternativen i de upprÀttade MKB:erna i allt vÀsentligt Àr den samma.
Amerikansk gospel pÄ svenska? : Kulturella skillnader i ett historiskt perspektiv
AbstraktSyftet med studien var att undersöka hur förÀldrars och pedagogers upplevelser och erfarenheter av TAKK-metoden pÄverkade sprÄkutvecklingen hos barn med sprÄkstörning.  FrÄgestÀllningarna var:- Vilka upplevelser/erfarenheter fanns bland förÀldrar och pedagoger?- Vilken betydelse hade kommunikationsmetoden för sprÄkutvecklingen?- Vad bidrog till goda resultat?- Hur stÀmde vÄra resultat med tidigare forskning? Vi valde att arbeta med en enkÀtundersökning som vi kompletterade med intervjuer. (EnkÀtsvaren presenterades i stapeldiagram.) Resultaten visade att bÄde förÀldrar och pedagoger var positiva till metoden. De ansÄg att den var bra för barnens sprÄkutveckling och underlÀttade kommunikationen. Undersökningsgrupperna ansÄg att man inte anvÀnde sig av TAKK i alla situationer.
Dynamisk Ledarutveckling : En ny metod för personlig utveckling av ledare skapad genom integration av tvÄ etablerade metoder för personlig utveckling
Syftet med denna studie Àr att teoretiskt pröva att integrera en etablerad metod för personlig utveckling, The Skilled Helper, med metoden Dynamisk Pedagogik och skapa en ny metod för en specifik tillÀmpning, personlig utveckling av ledare.Integrationen görs med hjÀlp av en etablerad metametod för metodutveckling. De bÀgge ingÄende metoderna vÀrderas enligt faststÀllda kriterier. Samma kriterier anvÀnds sedan för att vÀrdera den nya metod som designas. Med detta har studien uppnÄtt en jÀmförbarhet mellan de tre metoderna avseende parametrar som Àr centrala och relevanta för metoder och metodskapande.Studien skall besvara en rad olika frÄgestÀllningar sÄsom: GÄr det att skapa en integrerad ny metod förpersonlig utveckling baserat pÄ av tvÄ befintliga metoder: The Skilled Helper och Dynamisk Pedagogik? Vad hÀnder nÀr man integrerar dem? Blir det konflikter eller synergieffekter mellan de bÀgge metoderna? Vad Àr kvar av Dynamisk Pedagogik? Den nya metoden som skapas, faller den inom ramen för etablerad ledarutveckling? Kan den kallas för en metod för ledarutveckling?Resultatet visar att metodintegrationen gick att genomföra dÄ det förelÄg en tillrÀckligt god grundlÀggande förenlighet mellan de tvÄ ursprungsmetoderna pÄ en rad nyckelomrÄden.
Kandidatuppsats
Arbetets syfte Àr attjÀmföra ochsynliggöra om nÄgot sker i övergÄngarna mellan förskola, förskoleklass och grundskola som pÄverkar estetiska lÀrprocesser. Det innebÀr att arbetet gÄr in pÄ hur och vilken sorts information de olika stadierna lÀmnar vidare samt om detta frÀmjar ett estetiskt lÀrande. Arbetets syfte Àr ocksÄ att ta reda pÄ hur pedagogerna i de olika stadierna förhÄller sig till estetiska lÀrprocesser. För att fÄ den empiriska informationen hartvÄ metoder anvÀnts. Den kvalitativa metoden och den kvantitativa metoden vilket i detta fall innebÀr intervjuer och en webbenkÀt.
ACTA : UtvÀrdering av dess tillÀmpning i praktiken
Denna rapport redogör för en utvÀrdering av praktisk tillÀmpning av ACTA (Applied Cognitive Task Analysis). Studien har genomförts vid Saab AB (publ) i Linköping. ACTA bestÄr av tre intervjutekniker och resulterar i en tabell över kognitiva krav. Metoden Àr speciellt utvecklad för att kunna anvÀndas av praktiker, utan kunskap om kognitiv psykologi eller human factors. Metoden Àr tÀnkt att utgöra ett verktyg med vars hjÀlp praktiker kan ta fram de expertkunskaper mycket erfarna personer besitter, för att sedan anvÀnda informationen som underlag för exempelvis systemdesign.
Stabilt med FMT : Hur FMT kan öka stabiliteten hos personer med Down syndrom
I detta examensarbete beskriver jag FMT ? Funktionsinriktad Musikterapi. Arbetets fokus ligger pÄ att undersöka hur man med hjÀlp av FMT kan stödja och utveckla balansen och stabiliteten hos personer med Down syndrom. I fallbeskrivningar beskriver jag hur jag har arbetat med FMT-metoden med tvÄ personer som bÄda har diagnosen Down syndrom. Mitt mÄl har varit att utveckla och stÀrka deras balans och stabilitet. Min slutsats Àr att arbete med FMT kan stÀrka och utveckla balansen och stabiliteten hos personer med Down syndrom..
Mentorskap - professionsutveckling i förskolan
Att skriva sig till la?sning, ASL, a?r en metod som mer och mer anva?nds i svenska skolor. Denna metod byter ut pennan mot datorn i den tidiga la?s- och skrivinla?rningen. Eleverna la?r sig la?sa genom sitt eget skrivande.
Förardistraktion: en studie av metoden Lane Change Test
Detta projekt syftar till att utreda om metoden Lane Change Test (LCT) kan mÀta hur förare distraheras av att utföra andra uppgifter under körning och om metoden kan anvÀndas för att avgöra nÀr anvÀndning av ett system i fordonet under körning blir trafikfarlig. Projektet har utförts pÄ Scania CV AB i SödertÀlje. Förarmiljön blir allt mer komplex och mer teknologi plockas in i fordonen, vilket innebÀr att risken ökar för att föraren distraheras. En önskan frÄn fordonsindustrin Àr att kunna mÀta distraktion som ett system alstrar, för att försÀkra sig om att de system som förs in i fordonet inte Àr trafikfarliga. En metod för att mÀta förardistraktion Àr LCT, som Àr under utveckling och utreds för att bli en standard.
Argument bakom valet av affÀrssystem
Syftet med uppsatsen Àr att identifiera de argument ochfaktorer som ligger till grund för valet av ett specifiktstandardsystem, hos nÄgra utvalda företag. I uppsatsenpresenteras teorier kring de effekter ett standardiserataffÀrssystem kan ha för pÄverkan pÄ en verksamhet, samten redogörelse för SIV-metoden. Teorierna som presenterasÀr till för att ge nödvÀndiga bakgrundsfakta kringaffÀrssystem. Den insamlade empirin frÄn respondenternahar resulterat i sju kategorier av argument, till varför deintervjuade företagen valt ett specifikt affÀrssystem..
FMT ? en plats i skolan! : för lÀttare lÀs- och skrivinlÀrning
I detta examensarbete beskriver jag FMT-metoden, Funktionsinriktad MusikTerapi. Mitt syfte har varit att ta reda pÄ hur FMT kan stödja elever med lÀs- och skrivsvÄrigheter i skolan. Jag beskriver i tvÄ fallbeskrivningar hur jag har arbetat med FMT med tvÄ elever som har lÀs- och skrivsvÄrigheter. Min slutsats Àr att FMT har en plats i grundskolan. Med FMT som resurs, skulle fler elever kunna fÄngas upp och fÄ stöd med lÀs- och skrivinlÀrning. Fler elever skulle kunna ta till sig skolans undervisning och dÀrigenom klara skolans mÄl. .
?Som om orden handlade om mig? : SprÄk för desorientering och omorientering i psalmtexteri Svenska kyrkans begravningsgudstjÀnster.
AbstraktSyftet med studien var att undersöka hur förÀldrars och pedagogers upplevelser och erfarenheter av TAKK-metoden pÄverkade sprÄkutvecklingen hos barn med sprÄkstörning.  FrÄgestÀllningarna var:- Vilka upplevelser/erfarenheter fanns bland förÀldrar och pedagoger?- Vilken betydelse hade kommunikationsmetoden för sprÄkutvecklingen?- Vad bidrog till goda resultat?- Hur stÀmde vÄra resultat med tidigare forskning? Vi valde att arbeta med en enkÀtundersökning som vi kompletterade med intervjuer. (EnkÀtsvaren presenterades i stapeldiagram.) Resultaten visade att bÄde förÀldrar och pedagoger var positiva till metoden. De ansÄg att den var bra för barnens sprÄkutveckling och underlÀttade kommunikationen. Undersökningsgrupperna ansÄg att man inte anvÀnde sig av TAKK i alla situationer.
Utomhusmatematik: LÀrares, blivande lÀrares och elevers attityder till att lÀra in matematik ute : Finns vetenskapligt stöd för att utöva utomhusmatematik?
Mot bakgrunden att matematikresultaten sjunker i svensk skola Àr det viktigt att lÀrare anvÀnder metoder som bygger pÄ evidensbaserad forskning. Denna systematiska litteraturstudie syftar till att bilda en djupare förstÄelse för utomhusmatematik genom att undersöka lÀrares och elevers attityder till metoden, samt om utomhusmatematik finner vetenskapligt stöd och kan rekommenderas som undervisningsmetod.Studiens resultat visar att bÄde elever och lÀrare överlag ser positivt pÄ utomhusmatematik dÄ metoden bidrar till ett autentiskt lÀrande. MÄnga lÀrares uppfattningar Àr att utomhusmatematik gynnar de yngre eleverna och att geometri och statistik Àr de delar av matematiken som Àr lÀmpligast att ta med utomhus. Utomhusmatematik motsÀger kursmÄlen i alla lÀnder dÀr forskning pÄ temat genomförts och metoden har svagt vetenskapligt stöd, dÄ för fÄ evidensbaserade studier pÄ omrÄdet utförts..
Att skriva sig till lÀsning : En intervjustudie om la?rares resonemang kring en la?s- och skrivinla?rningsmetod (ASL)
Att skriva sig till la?sning, ASL, a?r en metod som mer och mer anva?nds i svenska skolor. Denna metod byter ut pennan mot datorn i den tidiga la?s- och skrivinla?rningen. Eleverna la?r sig la?sa genom sitt eget skrivande.
LÄt tystnaden tala : Hur kan FMT-metoden stödja barn som har Selektiv mutism
Examensarbetets mÄl har varit att utforma en artefakt som ska skapa förutsÀttning för interaktion mellan mÀnniskor i den offentliga miljön.Intervjuer, observationer och anvÀndarstudier har legat till grund för arbetet och litteratur som har stött ledorden vilka har varit anvÀndandet, hÄllbarhet och vardagens estetik.Designprocessen har varvats med ovanstÄende metoder, formarbete och egna reflektioner i Àmnet.Resultatet blev en artefakt som jag har gett namnet Logui vilket betyder tala till, tala om pÄ latin..