Sökresultat:
874 Uppsatser om Monetära enheter - Sida 12 av 59
FÀrgÄtergivning i katalogproduktion
MÄlsÀttningen med fÀrgÄtergivning i katalogproduktion Àr att fÀrgen pÄ produkten i katalogen ska upplevas samma som fÀrgen pÄ sjÀlva produkten. ICSAB (IKEA Catalogue Services) producerar varje Är IKEA-katalogen som innehÄller ca 15000 olika produktbilder. Att reproducera dessa bilder Àr ett komplext problem som stÀller höga krav pÄ fÀrghanteringssystemet, fÀrgspecificering av produktfÀrger, fÀrgverifieringsmetoder samt den visuella bedömningen av produktbilderna. Rapporten beskriver produktionsflödet pÄ ICSAB frÄn fotografering av produkterna i fotostudion till utmatning av förprovtryck. UtifrÄn detta arbetsflöde analyseras de faktorer som pÄverkar fÀrgreproduktionen.
FrÄn Goodwill till Impairment test : Hur görs fördelningen till de kassagenererande enheterna
SammanfattningFrÄn och med den 1 januari Är 2005 ska samtliga börsnoterade företag redovisa efter IFRS. Detta innebÀr bland annat att goodwill inte lÀngre Àr föremÄl för planenlig avskrivning utan skall istÀllet Ärligen testas för nedskrivningsbehov. Innan företaget kan göra ett nedskrivningstest mÄste all goodwill först ha fördelats ut pÄ de kassagenererande enheter som vÀntas bli gynnade av synergierna i förvÀrvet. DÀrefter vÀrderas goodwill med hjÀlp av lÀmplig vÀrderingsmodell. Det största problemet för företagen med den nya goodwillhanteringen Àr att urskilja de olika kassagenererande enheterna.Uppsatsens syfte Àr att fÄ en förstÄelse för den komplexitet som uppstÄr för företagen vid arbetsprocessen med de kassagenererande enheterna och frÄgestÀllningarna den Àmnar besvara Àr; Hur organiserar företagen arbetsprocessen med de kassagenererande enheterna, frÄn det att en goodwillpost har uppstÄtt tills det att den fördelats ut över berörda kassagenererande enheter samt testats för nedskrivning? och Vad Àr företagens Äsikter om regelÀndringarna i goodwillhanteringen?För att kunna besvara uppsatsens frÄgestÀllningar har fem djupintervjuer genomförts med företag noterade pÄ Stockholmsbörsens O-lista, Attract 40.
Definiera och dokumentera logistikprocesser för kontainerproduktion
Denna rapport Àr ett resultat av ett examensarbete utfört pÄ produktionsenheten NPC Katrineholm inom Ericsson AB. Arbetet kan ses som en del i ett större förÀndringsarbete involverande fler enheter Àn de berörda av detta arbete.Arbetet har gÄtt ut pÄ att förÀndra ett nuvarande flöde till ett bÀttre fungerande flöde med förÀndrad ansvarsfördelning. För att fÄ till stÄnd det nya flödet har en rad problem varit tvungna att lösas pÄ bÀsta sÀtt och informerande av inblandade parter i sÄvÀl Katrineholm som pÄ CL Kista som Àr första kontakt vid en ny order frÄn ett marknadsbolag.Problem som bearbetats har varit till exempel leveransadresser, materialhantering och godsmÀrkning. Utöver problemlösning har arbetsinstruktioner och processbilder skapats..
Nedskrivningstest av goodwill : En kvalitativ studie av IAS 36
AbstractFrÄn och med den 1 januari 2005 ska alla företag inom Europeiska unionen vars aktier ellervÀrdepapper Àr noterade pÄ en reglerad marknad tillÀmpa IFRS i sin koncernredovisning. IAS36 Àr en del av det internationella regelverket och innebÀr att goodwill inte lÀngre fÄr skrivasav löpande, utan ska istÀllet Ärligen nedskrivningsprövas. NÀr goodwill prövas för ettnedskrivningsbehov ska förvÀrvad goodwill fördelas pÄ de kassagenererande enheter somförvÀntas dra nytta av förvÀrvet. Vid nedskrivningsprövningen jÀmförs det redovisade vÀrdetmed tillgÄngens ÄtervinningsvÀrde, vilket definieras som det högsta av nyttjandevÀrdet ochnettoförsÀljningsvÀrdet. TillgÄngen ska skrivas ned om detta vÀrde understiger det redovisade.VÀrdet pÄ goodwillposten kan dÀrmed ha en betydande inverkan pÄ resultatet, i synnerhet omden representerar en stor andel av företagets totala tillgÄngar.
GrundlÀggande sÀkerhet i TrÄdlösa NÀtverk
TrÄdlösa nÀtverk Àr nÄgot som vÀxer och breder ut sig mer och mer i det moderna samhÀllet. Allt fler personer har bÀrbara enheter som kan ansluta till dessa nÀt. DÀrför mÄste de nÀtverk som inte skall vara publika skyddas frÄn obehöriga. Viktig information kan annars hamna i fel hÀnder. I denna rapport kommer olika trÄdlösa nÀtverk och sÀkerhetslösningar till dessa att undersökas.Genom att anvÀnda olika sÀkerhetslösningar sÄ som kryptering med hjÀlp av t.ex .
Callcenter : Att organisera för att stödja frontpersonalen
AbstractFrÄn och med den 1 januari 2005 ska alla företag inom Europeiska unionen vars aktier ellervÀrdepapper Àr noterade pÄ en reglerad marknad tillÀmpa IFRS i sin koncernredovisning. IAS36 Àr en del av det internationella regelverket och innebÀr att goodwill inte lÀngre fÄr skrivasav löpande, utan ska istÀllet Ärligen nedskrivningsprövas. NÀr goodwill prövas för ettnedskrivningsbehov ska förvÀrvad goodwill fördelas pÄ de kassagenererande enheter somförvÀntas dra nytta av förvÀrvet. Vid nedskrivningsprövningen jÀmförs det redovisade vÀrdetmed tillgÄngens ÄtervinningsvÀrde, vilket definieras som det högsta av nyttjandevÀrdet ochnettoförsÀljningsvÀrdet. TillgÄngen ska skrivas ned om detta vÀrde understiger det redovisade.VÀrdet pÄ goodwillposten kan dÀrmed ha en betydande inverkan pÄ resultatet, i synnerhet omden representerar en stor andel av företagets totala tillgÄngar.
FramgÄngsrik miljöledning : en studie om den interna kommunikationens roll i förvaltningen av ISO 14001
Bakgrunden till denna uppsats grundar sig i att det finns en utbredd litteratur kring implementeringen av miljöledningssystem i organisationer. DÀremot finns det fÀrre studier om hur miljöledningssystem bör förvaltas kontinuerligt efter att systemet har implementerats. Författarna har identifierat den interna kommunikationens roll som viktig i förvaltningen av ett miljöledningssystem, i detta fall ISO 14001. Mot bakgrund av att intern kommunikation Àr en viktig bestÄndsdel i arbetet med ISO 14001 ansÄgs det av författarna relevant att titta djupare pÄ hur den interna kommunikationen kring miljöarbetet fungerar inom en decentraliserad organisation.
Uppsatsens syfte Àr att undersöka och identifiera viktiga faktorer som pÄverkar intern kommunikation inom en organisations miljöarbete. Genom att identifiera dessa faktorer Àr mÄlet att öka förstÄelsen för hur organisationer kan förbÀttra sin interna miljökommunikation och sÄledes sitt miljöarbete.
Forskningsmetoden för studien Àr kvalitativ med en induktiv ansats, det vill sÀga att genom att titta pÄ ett specifikt fall kunna se generella mönster som sedan kan Äterfinnas i litteraturen.
JÀmförelse mellan biogas- och eldrift för busstrafiken i BorlÀnge & Dalarna
Detta examensarbete Àr en förstudie för att undersöka möjligheter och hinder med utveckling av applikation till mobila enheter. Rapporten innehÄller ettcase med Patrafee1, ett företag som jobbar med immaterielrÀtt och som Àr intresserad av att hitta en lösning till deras klienter som ger möjlighet att fÄ tillgÄng till deras portfölj med Àrenden inom immaterialrÀtt utanför kontorets vÀggar.Förstudien Àr tÀnkt som att fungera som tekniskt underlag till beslutsfattare som stöd i ett beslut om att starta ett projekt och vilken plattform som Àr mest lÀmplig.Genom teoretiska studier och genom att utveckla prototyper visar denna förstudie alternativet med en webbapplikation skulle man uppfylla kraven..
Framtagning av underlag för beslut om val av teknik för mobil applikation
Detta examensarbete Àr en förstudie för att undersöka möjligheter och hinder med utveckling av applikation till mobila enheter. Rapporten innehÄller ettcase med Patrafee1, ett företag som jobbar med immaterielrÀtt och som Àr intresserad av att hitta en lösning till deras klienter som ger möjlighet att fÄ tillgÄng till deras portfölj med Àrenden inom immaterialrÀtt utanför kontorets vÀggar.Förstudien Àr tÀnkt som att fungera som tekniskt underlag till beslutsfattare som stöd i ett beslut om att starta ett projekt och vilken plattform som Àr mest lÀmplig.Genom teoretiska studier och genom att utveckla prototyper visar denna förstudie alternativet med en webbapplikation skulle man uppfylla kraven..
Webbaserad smartphone-applikation som alternativ till industrihanddator
Studien undersökte möjligheten att ersÀtta en befintlig industrihanddatorlösning med en webbaserad smartphone-applikation genom att ta fram och utvÀrdera en utvecklingsbas enligt krav och önskemÄl frÄn en extern uppdragsgivare. Befintliga utvecklingsramverk till smartphones har undersökts med fokus pÄ företagsnÀra webbaserade applikationer.Den traditionella handdatorn anses förÄldrad och har ersatts av moderna smartphones med högre prestanda och bÀttre funktionalitet. En variant av handdatorn Àr industrihanddatorn som har en mer robust konstruktion och har försetts med extrautrustning som t.ex. streckkodslÀsare. NÀr det gÀller plattformsoberoende utveckling till smartphones finns idag en mÀngd olika alternativ och angreppssÀtt, dock Àr det oklart ifall de gÄr att anvÀnda för att ersÀtta en industrihanddator.Arbetet i denna studie har utförts i anslutning till en extern uppdragsgivare med önskemÄl om att hitta ett alternativ till deras befintliga industrihanddatorlösning.
HastighetsmÀtning i produktion
Sedan urminnes tid har folk sysslat med mÀtning av olika slag. Tid, lÀngd, höjd, area, energi, volym och styrka Àr nÄgra exempel pÄ vad som behövde mÀttas. Att mÀta Àr att jÀmföra verklighet med en fördefinierad enhet. En sekund, en meter, ett watt Àr nÄgra exempel pÄ enheter som brukas för att kunna definiera en mÀtning. I dagens samhÀlle Àr det viktigt med exakt mÀtning för att kunna till exempel producera rÀtt tjÀnst i rÀtt tid, just in time, för att kunna utnyttja sina resurser effektivt.
Interaktion & mobilitet ? En empirisk studie med fokus pÄ anvÀndarvÀnlig design av mobila plattformar.
Idag har teknologin för mobila plattformar utvecklas i en rusande fart. Detta har letttill att Àven anvÀndningen av smartphone och surfplattor expanderats. Detta har i sintur lett till att allt fler anvÀndare interagerar med smartphone och surfplattor för attförenkla sin vardag. Designen av de mobila anvÀndargrÀnssnitten har emellertid inteutvecklats i samma fart som sjÀlva tillverkningen av dessa mobila enheter. Det har letttill ett behov av att anpassa sin design i mobila enheter utifrÄn ett anvÀndarvÀnligtperspektiv.
à tkomst till affÀrssystem i mobila enheter - För- och nackdelar
The purpose of this study was to investigate the reason behind thedecision by a company regarding the desire to use mobile access to theirERP-system and to discover whether this will involve any loss offunctionally in comparison to using the ERP-system on a computer atthe office. In addition, the pros and cons involved in using mobiledevices for accessing the ERP-system will also be examined. Semistructured telephone interviews were conducted with companies whicheither used or did not use mobile devices in relation to their work. Atelephone interview was also conducted with a consultant who isworking with the implementation of ERP-systems and mobile solutions.The survey showed that companies with staff working in the field assellers, service personnel and construction workers want to gain directaccess to their ERP-system so as to be able to act directly and takedecisions, to have the ability to provide more efficient order processingand to send out invoices more quickly. Those companies which have notopted to use mobile devices at work within this field are those whichare unsure of the connection to the Internet and the capacities availablewithin cellphones.
Intern kommunikation - ett verktyg för extern framgÄng : en fallstudie av energibolaget Fortum
Elmarknaden i Sverige som sedan början av 1900-talet varit kontrollerad av staten avreglerades 1996 och öppnade för en fri konkurrens för handel med elektricitet. Negativ kritik har under de senaste Ären riktats mot energibolagen dÀr bland annat kundernas missnöje över höga priser och dÄlig kundservice uttryckts. Vid en avreglering kan problem uppstÄ dÄ organisationen vuxit fram ur ett tÀnkande baserat pÄ en monopolmarknad istÀllet för pÄ en konkurrensutsatt marknad. Konkurrensen och kundernas missnöje har medfört att energibolagen varit tvungna att internt Àndra och anpassa sitt arbete efter marknaden och kunden. Syftet med uppsatsen Àr öka förstÄelsen för den interna kommunikationens betydelse för företag i omvandling mot en mer kund- och marknadsorienterad organisation.
Analys av svinn: en tillÀmpning av DMAIC-metodiken vid LantmÀnnen Axa
Detta examensarbete Àr utfört hos LantmÀnnen Axa. De tillverkar matbröd och kaffebröd pÄ tre olika produktionslinjer. De har problem med för mycket svinn pÄ kaffebrödslinjen dÀr de tillverkar stora och smÄ kaffebröd. Syftet med detta examensarbete Àr att kartlÀgga var svinnet uppstÄr, orsakerna till detta samt ge förslag pÄ förbÀttringsÄtgÀrder. Examensarbetet har genomförts som ett sex sigma projekt och följt DMAIC-cykeln.