Sökresultat:
880 Uppsatser om Modernism,trädgćrd,landskapsarkitektur,arkitektur,Mies van der Rohe,Phillip Johnson - Sida 29 av 59
Bokborg, varuhus eller kunskapsteater? : Undersökning av folk- och högskolebiblioteksbyggnader, frÄn Carolina Rediviva till Malmö högskolebibliotek
This is a two years master?s thesis that studies five libraries. The purpose with the paper was to look at a specific material and study how it expresses itself around the architecture of the buildings, an if the descriptions were different depending on the library, public library or university library. The conclusion is that the ways of describing the library buildings have varied; depending on one part time and one part evolution. The way library buildings look and have been used has changed over time also, and as well how people perceive and talk, or in this case write about them..
Integrering av LantmÀteriets system för fastighetsvÀrdering
LantmÀteriet anvÀnder idag ett verktyg för fastighetsvÀrdering, detta verktyg bestÄr av ett system med spridd arkitektur för att lagra fastighetsdata och geografisk information. Studien syftar till att undersöka vad det finns för alternativa tekniker och lösningar för att integrera spatialdata och fastighetsdata i samma databas. För att finna svar pÄ detta analyseras litteratur, svar frÄn enkÀter som besvarats av slutanvÀndare samt resultat frÄn djupintervjuer av systemexpter. Resultatet visar att tekniker som t.ex. ArcSDE och Oracle Spatial kan lösa det angivna problemet.
Goal-Oriented Action Planning : UtvÀrdering av A* och IDA*
Goal-Oriented Action Planning (GOAP) Àr en AI-arkitektur som tillÀmpar ett mÄldrivet beteende Ät agenter i spel. MÄl uppnÄs genom att planer med ÄtgÀrder genereras med hjÀlp av en sökalgoritm. Syftet med denna rapport Àr att undersöka hur tvÄ sökalgoritmer, A* och IDA*, presterar under planering i GOAP.De experimenten som anvÀnds Àr dels en miljö dÀr agenter simuleras, samt ett test dÀr planer genereras för samtliga implementerade mÄl utan rendering och simulering av agenter. Data som utvÀrderas Àr bl.a. planeringstiden, antal besökta noder under sökning och genererade planer.UtvÀrderingen visar en tydlig fördel till A*, som i snitt Àr 38 % snabbare Àn IDA* vid planering av ÄtgÀrder i GOAP.
En ficka full av frihet; hur anvÀndningen av pocket parks kan verka restorativt pÄ mÀnniskor i urbana miljöer
Ett livslÄngt intresse för psykologi och landskapsarkitektur ledde in pÄ spÄret att
diskutera vad tvÄ av dagens stora frÄgor inom Àmnet kunde erbjuda om de slogs
samman; positiv psykologi (?Positive Psychology?) och hÄllbar stadsutveckling. Alla
mÀnniskor utsÀtts emellanÄt för stress, vilken vi Àr konstruerade att kunna hantera.
Trots det Àr en av de största orsakerna till sjukskrivning i vÄr tid just stress- och
relaterade sjukdomar. En vÀlkÀnd kÀlla till restoration eller ÄterhÀmtning Àr grönska
och natur. SÄ frÄgan i denna uppsats rör huruvida smÄ grönomrÄden i den tÀta
staden kan verka restorativt pÄ mÀnniskorna som besöker dem.
à ngfÀrjestationen i Helsingborg : en analys av byggnadens vara eller icke vara
Uppsatsen handlar om Ă
ngfÀrjestationen i Helsingborg som byggdes 1898. Syftet Àr att undersöka den debatt som pÄgÄr i Helsingborg angÄende om man ska riva eller bevara byggnaden. Genom frÄgestÀllningarna efterstrÀvar jag att ta reda pÄ vilka argument och ord som förts fram i debatten samt om orden har nÄgon betydelse i sammanhanget.Metoden som anvÀnds för att fÄ svar pÄ frÄgorna Àr diskursanalys samt den analysmodell som Jennie Lippner utvecklat. De tre grupper som undersökts, politiker, kommun-tjÀnstemÀn samt allmÀnhet, uttrycker sig alla pÄ liknande sÀtt med vÀlformulerat sprÄk och vÀl valda argument. De diskurser som kunnat urskiljas Àr den modernistiska, ekonomiska samt antikvariska.
Kreativitet under ansvar ? Underlag för diskussion kring landskapsarkitektens prioriteringar i designprocessen
Vid varje nytt projekt stÄr landskapsarkitekten inför en oÀndlig mÀngd ny information som direkt eller indirekt har potential att pÄverka projektets resultat. Hur navigerar och prioriterar landskapsarkitekten bland detta hav av information? I den hÀr uppsatsen undersöks olika landskapsarkitekters och teoretikers tankar och Äsikter kring hur de prioriterar i designprocessen. MÄlet Àr att skapa ett underlag som möjliggör för vidare studier och diskussion. Detta syftar till att skapa en större förstÄelse och insikt kring landskapsarkitektens yrkesroll och konstnÀrliga friheter.
Paradisparken ? en studie av landskapsarkitektens gestaltningsprocess
Med oss sjÀlva som exempel har vi försökt beskriva hur landskapsarkitektens
designprocess kan se ut, hur vi tÀnker och jobbar i ett gestaltningsprojekt. LÀsaren ska
fÄ insyn i, och förstÄelse för, designprocessens komplexitet och vilka krafter som
verkar dÀr. Detta kandidatexamensarbete Àr uppdelat i tre delar. En inledande
insamlingsfas dÀr vi införskaffat information som har stöttat oss i vÄrt
gestaltningsarbete och i författandet av denna uppsats. Den andra fasen har bestÄtt av
en designprocess dÀr vi har tagit fram ett gestaltningsförslag för Paradisparken pÄ
Marstrand.
NÀr rummen rÄder : En studie om skolan som disciplinerande rum
This study titled When the spaces dominate A study of the school as disciplinary rooms is a study where the emphasis is on quality and where the results are based on observations. The purpose of the research was to analyse rooms and other artefacts in the school as seen from Foucault?s analysis of power. He emphasised that power is expressed in human relationships. To understand how that power is used one can study the techniques adopted and resistance offered.
TillÀmpningen och betydelsen av animationsprinciperna förmotion graphics design
LantmÀteriet anvÀnder idag ett verktyg för fastighetsvÀrdering, detta verktyg bestÄr av ett system med spridd arkitektur för att lagra fastighetsdata och geografisk information. Studien syftar till att undersöka vad det finns för alternativa tekniker och lösningar för att integrera spatialdata och fastighetsdata i samma databas. För att finna svar pÄ detta analyseras litteratur, svar frÄn enkÀter som besvarats av slutanvÀndare samt resultat frÄn djupintervjuer av systemexpter. Resultatet visar att tekniker som t.ex. ArcSDE och Oracle Spatial kan lösa det angivna problemet.
Vegetation och ljudmiljö
Landscape architecture is a visual profession, but other senses also affect our interpretation of a place. Sounds can give us a lot of information about an environment, and they are often perceived as positive. Despite this, research about outdoor sounds most often focus on the reduction of unwanted sounds ? noise ? but the absence of noise does not result in a good soundscape. To accomplish this, sounds we appreciate are needed.
Vattendesign i landskapet - landskapsarkitektur möter framtida klimatförÀndringar : Water design in the landscape - landscape architecture meets future climate changes
Klimatet Àr i stÀndig förÀndring. Genom historien har det skett stora temperaturvÀxlingar och vad man kan se idag Àr att medeltemperaturen pÄ jorden ökar, samt att dramatiska vÀdersituationer verkar bli allt vanligare. Klimatet förÀndras naturligt men vÄra utslÀpp av vÀxthusgaser bidrar med att ytterligare förstÀrka denna trend. De förÀndringar som vi ser idag förutspÄs eskalera i framtiden.
Ăkade medeltemperaturer leder till att glaciĂ€rer successivt smĂ€lter och det kan komma att innebĂ€ra dramatiskt förĂ€ndrade landskapsbilder. HavsytenivĂ„n höjs och kustnĂ€ra- och lĂ„glĂ€nta omrĂ„den riskerar att svĂ€mmas över.
Enhet / Helhet
Enhet och helhetAv : Marcelo Rovira TorresVar börjar man nÀr ett badhus blir till? Var började badhuset? Kanske var det vid havet, nÀr höstkylan gjorde att vattnet blev för kallt och mÀnniskor sökte sig till en plats dÀr de kunde simma oberoende av klimatet. Tre badhus som uppfördes under folkhemsbygget under 1900-talets första hÀlft analyserades i tre svenska stÀder, Göteborg, Malmö och LuleÄ. DÀr framgick det tydligt att fokus lÄg pÄ motionen och simbanan Àr byggnadens sjÀlvklara mittpunkt. Bastun och tvagningen fÄr sett till utformningen en sekundÀr roll, men funktionen Àr likvÀl viktig.
BrandvÀggens arkitektur och filtrering
Arbetet bygger pÄ att de informationssystem som anvÀnds idag men som blir allt Àldre och dÀrigenom inte klarar de krav som stÀlls pÄ dem. Detta medför att informationssystemen mÄste migreras till modernare plattformar, dÄ företagen dels inte klarar sig utan dess nuvarande funktionalitet och dels mÄste vidareutveckla systemen.Detta arbete tar upp olika sÀtt som detta kan genomföras pÄ och vilka problem som kan komma att uppstÄ nÀr detta sker. För att kunna undersöka detta sÄ genomfördes ett antal migrationer. SprÄken som migrationen kommer att ske mellan Àr Visual Basic 6 och Visual Basic .net. Migrationerna kommer att ske med hjÀlp av ett migrationsverktyg, samt ett ramverk som i arbetet skrÀddarsys för just arbetets typ av migrationer.Det arbetet kommer fram till Àr att det sker problem vid anvÀndande av ett verktyg och Àven att det inte ger tillrÀckligt med respons pÄ vad som gÄtt snett under migrationerna..
Evolution av modulÀra neuronnÀt för styrning av en mobil robot
I dagens utveckling av robotkontrollers sÄ finner vi olika synsÀtt pÄ hur vi ska angripa problemen som en robot stÀlls inför. Det hÀr arbetet koncentrerar sig pÄ artificiella neurala nÀt (ANN) och evolution med genetiska algoritmer och en fokusering sker pÄ en speciell arkitektur av ANN som Stefano Nolfi presenterat.Rapporten kan ses som en fortsÀttning pÄ Nolfis arbete och behandlar extensioner av fenomenet "spontan modularitet" som Nolfi beskriver. Det testproblem som anvÀnds bestÄr i att utveckla ett kontrollsystem för en skrÀpsamlande robot. Detta arbete baseras pÄ experiment runt detta problem med arkitekturer, vilka baseras pÄ Nolfis spontana modularitet. Vi testar hur arkitekturerna pÄverkas av interna och Äterkopplade noder.Resultaten visar pÄ att en spontan modularitet inte tycks pÄverkas positivt av Äterkopplade eller interna noder..
Uppdelning av ett artificiellt neuralt nÀtverk
Artificiella neurala nÀtverk (ANN) har mÄnga anvÀndningsomrÄden inom
datavetenskap. NÄgra av dessa Àr mönsterigenkÀnning, robotik, processkontroll,
optimering och spel. Detta examensarbete kommer att handla om hur en alternativ
lösning pÄ den traditionella arkitekturen av hur ett neuralnÀt kan se ut. Jag
kommer att undersöka om man kan ta ett stort och komplext neuralnÀt och bryta
ned detta till mindre neuralnÀt utan att förlora kvaliteten pÄ botarna i en
spelmiljö kallad Open Nero. Detta för att försöka minska berÀkningshastigheten
av neuralnÀten och förhoppningsvis Àven göra sÄ botarna lÀr sig ett bra
beteende snabbare.
Mitt examensarbete kommer att visa att min lösning av arkitekturen för ett
neuralt nÀtverk inte fungerar speciellt bra dÄ botarna inte lÀrde sig
tillrÀckligt fort.