Sökresultat:
128 Uppsatser om Modeinriktad Detaljhandel - Sida 2 av 9
Bli upplevelserik på ett fik i en butik - branschblandning i svensk detaljhandel
Denna uppsats handlar om butiker i Sverige som utvidgat sitt sortiment till att omfatta varor eller tjänster från minst två traditionellt åtskilda branscher. Uppsatsförfattarna försöker systematisera dessa kombinationsbutiker, samt analysera vilka för- och nackdelar som finns. Med hjälp av ett antal fallstudier från svenska detaljhandelsföretag dras slutsatser om kombinationsbutikernas karakteristika. Kombinationsbutiker tycks skilja sig åt på flera punkter, bland annat med avseende på avsikter, ägarförhållanden och valda kundsegment. Skalekonomi, möjlighet till differentiering och upplevelseskapande samt ökad kundtillfredsställelse är några av de fördelar med kombinationsbutiker som särskilt framhålls.
Lean på OKQ8 ? En Smart lösning? : En fallstudie om hur Lean har tillämpats inom OKQ8
Denna kandidatuppsats baseras på en fallstudie om hur styrningsmodellen Lean har implementeras på OKQ8:s stationer. Studien ämnar vidare undersöka vilka faktorer som påverkar utfallet samt undersöka hur Lean har påverkat effektiviteten på stationerna. För att besvara detta har intervjuer genomförts med personal på OKQ8. Studien analyserar hur faktorer så som stress, arbetskraftsflexibilitet och delaktighet har påverkat utfallet av implementeringen. Vidare har även nyckeltal använts för att analysera om Lean har lett till att organisationen har blivit mer effektiv.
Urban Building vid Hornsbruksgatan : Hornsbruksgatan
Projektet är ett förslag på hur man kan bygga nya bostäder, kontor och butiker i en av Stockholms större innerstadsparker. Hornsbruksgatan på Södermalm ligger längs Högalidsparken som kröns av Ivar Tengboms Högalidskyrka från 1923. I förslaget presenteras två byggnadskomplex med ett 30-tal lägenheter på drygt 1300 kvm samt ca 3500kvm för kontor och detaljhandel. Byggnadskropparna är tegelklädda med bärande stomelement i betongskivor.Förslaget handlar om hur husen möter parken och gatan som har två helt skilda karaktärer. Stadsgatan möter en allvarlig park för rekreation.
Undersökning av potentiella risker i samband med nedkylning av mat i storkök i Södertälje kommun
Tid och temperaturkrav spelar oerhört stor roll vid livsmedelshantering och de är en vanlig orsak till matförgiftningar om det sköts på fel sätt. Felaktig temperatur/tid ger förutsättningar för mikrobiologisk tillväxt och verksamhetsutövarna måsta ha bra kontroll över sådana processer. Nedkylning, varmhållning och återuppvärmning är bara några av hanteringsprocesserna som kan vara källa för livsmedelshygieniska risker. Därför behöver man undersöka mer och fördjupa sina kunskaper för att införa möjliga förbättringar.Södertälje kommun har identifierat behov att utreda nedkylning som processteg samt mikrobiologiska risker som kan uppstå under den.Syftet med studien var att undersöka hur nedkylning sköts i ett urval av kök och olika typer av branscher i Södertälje kommun. Vidare var syftet att utreda mikrobiologiska risker som är förknippade med nedkylning.
Betalningsmetoder i butik : en fallstudie i Kalmar stad
I samband med att projektet Tryggare Kalmar startade, har debatten angående betalningsmedel blivit aktuell. Tryggare Kalmar är ett projekt som drivs av banker, handlare och polisen där de tillsammans vill minska kontanthanteringen i samhället för att ge en tryggare arbetsmiljö för anställda. Dock är inte alla övertygade om att en minskad kontanthantering är den optimala lösningen, då båda betalningsmetoderna har sina för - och nackdelar. I denna studie strävar vi efter att undersöka vad som påverkar butikers val av betalningsmetoder samt hur deras förväntningar på framtiden ser ut. Genom en kvalitativ studie har vi genomfört 14 intervjuer riktade till butiker inom detaljhandel samt till drivande nyckelaktörer som kan tänkas påverka valet av betalningsmetoder i butiker.
Förpackningslogistik på en strategisk nivå inom detaljhandeln : Att implementera förpackningslogistik
Som ett kostnadsreducerande verktyg har förpackningslogistiken synnerligen blivit ett attraktivt område inom den svenska detaljhandeln. Hur organisationer inom branschen sedan anpassar sig till förpackningslogistik blir i sig fundamentalt för utfallet. Med grund till detta har tre välkända aktörer inom den svenska detaljhandeln djupgående studerats. Dels för att belysa de möjligheter och svårigheter ett förpackningslogistiskt styre medför, men också för att klargöra om hur ett företag bör förbereda sig organisatoriskt för att implementera ett förpackningslogistiskt förhållningssätt.Det teoretiska forskningsbidraget från studien inkluderar ett förpackningslogistiskt hjälpmedel/analysverktyg för företag att förhålla sig till inför en eventuell implementation av den. Utifrån analysverktyget exemplifierades fem fundamentala steg som ett företag inom detaljhandeln bör ta i hänsyn för en lyckad förpackningslogistisk implementering och fortsatt styrning av den..
Skräddarsydd Skönhet : Etableringsmöjligheter av etnisk kosmetik på den svenska marknaden
This is a project in Entrepreneurship and Creativity on masters? degree. The purpose was to verify whether the Swedish retail trade within the beauty care business was ready for an in-troduction of colour cosmetics. Through the qualitative research grounded theory, I made several phone interviews with independence retail traders within the Swedish beauty care business. The selection of respondents is based on statistical facts and geographic coverage of Swedish beauty care shops.
Benchmarking i detaljhandelsbranschen- en fallstudie av fyra företag
Vårt syfte är att beskriva och analysera hur benchmarkinganvänds i svenska detaljhandelskedjor med inriktning mot mode. Syftet är även att behandla fallföretagens erfarenheter av benchmarkingarbetet och ta reda på om det finns potential hos styrverktyget som inte utnyttjas. Vi har utfört en kvalitativ fallstudie, med en deduktiv ansats av fyra detaljhandelskedjor. Vår teoretiska teferensram består till störst del av teori gällande benchmarkingprocessen. Det empiriska materialet har insamlats genom intervjuer med personer på AB Lindex, KappAhl AB, Hennes & Mauritz Ab och Dressmann AB.
Explorativ temporal visual space management för beslutsunderlag
Denna rapport beskriver VisMT 2. VisMT 2 är en programvara som utvecklats som ett examensarbete av Daniel Peterson vid Linköpings Universitet i samarbete med organisationen NVIS (Norrköpings Visualiserings och Interaktionsstudio).Målsättningen för VisMT 2 var att skapa en enkel och kraftfull mjukvara som på ett innovativt sätt synliggör resultat och prestanda för butiker i detaljhandelskedjor. Vidare sattes målet att programmet skulle grunda sig i ett explorativt gränssnitt där användaren kan undersöka butiksrelaterade data i både spatial och temporalplanet.Programmet gavs ett gränssnitt med sammanlänkade vyer. Interaktion i en vy ger återkopplingar för relaterade data i en annan vy i realtid.Programmet utvecklades i C# .NET och använder Managed DirectX för att generera 3D-grafik. Det slutgiltiga resultatet uppfyller väl den målsättning som skapades vid projektets inledning.
Självbetjäningsteknologi i butiksmiljö : Hur interaktiva säljdisplayer kan möte konsumenternas behov och mål
Denna studie syftar till att tydliggöra vilka behov och mål som användarna för en specifik interaktiv säljdisplay har och komma med potentiella förbättringsförslag. Metoder som använts för datainsamling är intervjuer av intressenter och målgruppen för produkten som legat till grund för skapandet av personor och scenarion som i sin tur använts för att ta fram krav och utveckling av användningstester. Resultatet visar på att några av de viktigaste produktkvalitérna som den interaktiva säljdisplayen bör ha är att den ska kännas enkel, tydlig och effektiv. Resultatet visar även på att målgruppens behov och mål för produkten varierar mycket beroende på demografi och användningstesterna att produkten i många fall inte möter användarnas krav. Slutsatserna redogör för att i de fall produkten inte möter användarnas behov behövs förbättrade funktioner, instruktioner och en mer genomarbetat design för att uppnå användarnas krav på produkten..
Cause Related Marketing - En strategi för en Rosa framtid
I ett samhälle där det råder allt större konkurrens mellan företag och produkter, och då kunderna blir allt mer krävande, har Cause Related Marketing (CRM) blivit något av en unik win-win strategi. CRM innebär att ett företag tillsammans med en välgörenhetsorganisation skapar ett samarbete för att marknadsföra och sälja en produkt för välgörande ändamål och därmed nå ömsesidig vinst.Syftet med uppsatsen är att se vilka effekter CRM kan ha i jämförelse med traditionell marknadsföring. Vi har valt att undersöka varför företag väljer att engagera sig i välgörenhet och om man kan använda ett sådant samarbete som ett marknadsföringsverktyg.Den metod vi använt för studien är en kvalitativ metod. Till vår hjälp har vi använt oss av tidigare forskning inom ämnet samt genomfört intervjuer med företag som varit relevanta för studien. Företagen som medverkar är verksamma inom detaljhandel eller dagligvaruhandel och samtliga har valt att engagera sig i Rosa Bandet.Slutsatser som dragits genom studien är att CRM är en strategi som alla företag inom detaljhandel och dagligvaruhandel kan använda sig av.
Varumärkesbyggande inom småföretag: en fallstudie om hur småföretag skapar värde genom sitt företagsnamn
This thesis intended to examine how small enterprises within the retail industry work with brand building of their corporate name. More specifically it intended to examine how they do to choose corporate name and corporate logotype, and how they work to create a desired corporate image. A case-study was performed with three case-companies from different industries. The method was deductive as the empirics were brought in with starting-point in the theoretical frame of reference. The study showed that there are differences in the way small enterprises within the retail industry work with the brand-building of their corporate name.
Småföretags överlevnad i Nybro : En fallstudie i Nybro kommun
Temat till den här uppsatsen uppkom genom att en av författarna är verksam inom det politiska och på ett möte så förelästen representanten för Nybro handel om förhållarna för Nybros småföretag. Ett intresse väcktes för att ta reda på anledningen till problemet och förhållandena i Nybros handel.Vår uppsats baseras på en induktiv arbetsmetod vilket innebär att vi har utgått ifrån empirin vid skapandet av uppsatsen. Vi började med att samla in data till temat och att göra en pilotintervju med Inge Ivarsson för att sedan genomföra åtta intervjuer med olika småföretag inom Nybros detaljhandel. Efter att dessa intervjuer med småföretag var genomförda beslutade vi för att ha en återkopplingsintervju med Inge Ivarsson. För att få kommunens perspektiv har vi även intervjuat Jonas Algotsson verksam inom kommunen.
Värdering av varulager: en fallstudie av två
detaljhandelsföretag
Det finns i dag i samhället ett stort behov av ekonomisk information, framför allt bland intressenterna, att ett rättvisande värde av företagets tillgångar visas. Av företagets omsättningstillgångar är varulagret oftast den mest svårvärderade tillgången. Att fastställa det rätta värdet av ett varulager är av stor vikt i detaljhandelsföretag eftersom detta är en väsentlig balanspost i företagets redovisning. Syftet med min uppsats var att klargöra om detaljhandelsföretags val av värderingsmetod visar ett rättvisande värde av företagets varulager. Uppsatsen syftade även på att identifiera möjliga bedömningsproblem som kan uppkomma i samband med värderingen av varulagret.
Hur fungerar spårbarheten av livsmedel ute i verksamheten? : en studie om kontrollsystem för spårbarhet
Detta examensarbete har utförts i samverkan med Miljö- och stadsbyggnad, miljöenheten, Nacka kommun, med syfte att utifrån kvalitativa intervjuer undersöka hur spårbarheten av livsmedel fungerar ute i verksamheten.
För att undersöka hur spårbarheten fungerar hos livsmedelsföretagare valdes sex stycken objekt ut; två tillverkare, två stora detaljhandlare samt två små detaljhandlare. Anledningen till att just dessa objekt valdes ut var för att man skulle få en överblick över hur spårbarheten fungerar inom samma bransch samt kunna jämföra olika branscher med varandra.
Kunskapen om spårbarhet skiljer sig åt branschmässigt, där detaljhandlarna har en bättre förståelse för vad spårbarhet innebär. Inom samma bransch har de stora detaljhandlarna fler och bättre utformade kontrollsystem för spårbarhet än vad de små detaljhandlarna har.
Trots att kunskapen om spårbarhet skiljer sig mellan tillverkare samt stor och liten detaljhandel har alla någon form av uppfattning om vad spårbarhet innebär i praktiken och för dem som livsmedelsföretagare.
.