Sök:

Benchmarking i detaljhandelsbranschen- en fallstudie av fyra företag


Vårt syfte är att beskriva och analysera hur benchmarkinganvänds i svenska detaljhandelskedjor med inriktning mot mode. Syftet är även att behandla fallföretagens erfarenheter av benchmarkingarbetet och ta reda på om det finns potential hos styrverktyget som inte utnyttjas. Vi har utfört en kvalitativ fallstudie, med en deduktiv ansats av fyra detaljhandelskedjor. Vår teoretiska teferensram består till störst del av teori gällande benchmarkingprocessen. Det empiriska materialet har insamlats genom intervjuer med personer på AB Lindex, KappAhl AB, Hennes & Mauritz Ab och Dressmann AB. Vår slutsats är att samtliga fallföretag främst använder sig av intern benchmarking. Inget av fallföretagen arbetar på ett strukturerat sätt med extern benchmarking. Alla fallföretag anser att deras benchmarkingarbete har fungerat väl. En annan slutsats vi kan dra är att det finns potetial för en aktivare användning av styrverktyget benchmarking i fallföretagen.

Författare

Sandra Andersson Sofia Brejke Sharareh Pourtorab

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..