Sök:

Sökresultat:

3785 Uppsatser om Modebloggar; skönhetsideal; alternativ offentlighet; performativitet; modeologi; retorik; webb 2.0 - Sida 2 av 253

TillgÀnglighet och anvÀndbarhet pÄ webb-tv för synskadade : En studie om vilka problem som kan uppstÄ för synskadade anvÀndare pÄ webb-tv

Idag Àr internet ett av de mest anvÀnda medieverktyg som bör finnas tillgÀngligt för alla mÀnniskor, Àven personer med funktionsnedsÀttningar. MÄlet med denna uppsats Àr att undersöka om webb-tv pÄ internet Àr tillgÀngligt för anvÀndare med funktionsnedsÀttning, sÀrskilt synskadade. TvÄ stora webb-tv-plattformar SVT Play och TV4 Play undersöks i denna uppsats för att veta om webb-tv pÄ internet Àr nÄgot som Àr tillgÀngligt för synskadade anvÀndare. För att webbplatser ska vara sÄ tillgÀngliga och anvÀndbara som möjligt för personer med synskador bör de följa riktlinjer som WCAG 2.0 och ISO 9241-11.För denna uppsats har det anvÀnts skrivbordsundersökningar och fallundersökningar. TvÄ olika typer av fallundersökningar anvÀndes i denna uppsats, enkÀter och observationer.

Allison Katz. Om camp och performativitet.

I uppsatsen undersöks verket Proposal av konstnÀren Allison Katz utifrÄn campbegreppet och ettperformativitetsteoriskt perspektiv, med syfte att utforska hur verket kan lÀsas som en kritik avexisterande estetiska kategorier och hierarkier. Analysen av verket utgÄr frÀmst frÄn CharlesSanders Peirce teckenlÀra. Resultatet av denna analys tolkas sedan genom ettperformativitetsteoretiskt perspektiv, dÀr campbegreppet förs samman med Margaretha Rossholm-Lagerlöfs estetiskt grundade resonemang om performativitet och Judith Butlers normkritiskaperformativitetsteori. Analysen och tolkningen visar hur Katz i verket Proposal genomför en radförskjutningar av existerande konsthistoriska kategorier och hierarkier, och hur betydelsen av dessainkongruenser Àr bÄde semantisk och performativ. Dessa tvÄ nivÄer gÄr inte att skilja frÄn varandra,utan Àr intrikat sammanvÀvda i Katz verk dÀr kritiken av hierarkier och kategorier framtrÀder justgenom verkets rumsliga gestaltning och betraktarens sinnliga och kroppsliga upplevelse av det..

IntranÀt ? IgÄr, idag och imorgon PÄ vilket sÀtt kan organisationer skapa affÀrsnytta med Webb 2.0 lösningar i sina intranÀt?

IntranÀt Àr idag verklighet för mÄnga organisationer. Dessa system vÀxte fram nÄgon gÄng under 90-talet och finns idag i nÀstan alla större organisationer. Dessa system har dock inte utvecklats i samma takt som Internet. Det beror pÄ att intranÀt Àr mer kontrollerade och inte utvecklas naturligt utan beslut ifrÄn organisationens ledning. Samtidigt vÀxer Webb 2.0 sig starkt pÄ Internet.

Sitt kvar, snart kan du vÀlja din reklam : En kvalitativ studie om tittarnas attityder till valbart reklaminnehÄll pÄ webb-TV

Denna C-uppsats undersöker om tittarens attityder till marknadsföring pÄ webb-TV kan förÀndras av en interaktiv tjÀnst som ger möjligheten att vÀlja de reklamfilmer som ska presenteras. För att skaffa information anvÀnde vi oss av en empirisk studie som involverade fokusgruppsintervjuer med erfarna deltagare. Studien Àr dÀrför baserad pÄ respondenternas tidigare kunskap av webb-TV för att kunna jÀmföra dessa mot den nya experimentella implementerade tjÀnsten. Efter studien har vi funnit att attitydförÀndringar verkar har intrÀffat: Majoriteten av tittarna tycker att en valbar reklamtjÀnst skulle öka tittarupplevelsen till det bÀttre. Dock tycker en minoritet att valet leder till ett ytterligare moment som bedöms vara för tidskrÀvande..

En retorisk analys av för- och emotdiskussioner kring det kungliga bröllopet pÄ Facebook

Syftet med uppsatsen Àr att utföra en retoriskanalys pÄ de argument som förs bland medlemmarna pÄ Facebookgrupperna ?VÀgra betala Victorias bröllop!? respektive ?VÄga betala Victoria och Daniels bröllop?. Grupperna Àr tvÄ intressanta debattforum att studera i syfte att ta reda pÄ vad för typ av dialog som förs liksom gruppmedlemmarnas Äsikter kring det kungliga bröllopet sÄvÀl som monarkin. SÄledes kommer uppsatsen att fokusera pÄ den medierande offentlighet som skapas i samspel med interaktionen som Àger rum pÄ respektive grupp. Uppsatsens utgÄr frÄn tre frÄgestÀllningar: Förs en kommunikativ dialog i frÄgan kring för respektive emot det kungliga bröllopet pÄ Facebook? Hur Àr dialogerna om bröllopet uppbyggda? Vad har medlemmarna för Äsikter kring det kungliga bröllopet sÄ vÀl som monarkin? Genom att fokusera pÄ en för- respektive emotgrupps Äsikter pÄ Facebook tangerar uppsatsen olika forskningsfÀlt sÄsom: forskning om det kungliga bröllopet 2010, det Internetbaserade forumet Facebook men Àven fÀltet för retorik och medierad offentlighet.

Blogg ? ett nytt sprÄk? : En textanalys av fyra svenska bloggar.

Syfte: syftet med undersökningen Àr att studera sprÄkliga egenskaper och hur de kommer till uttryck i bloggar. Teori: vi anvÀnder oss utav teorier som behandlar begreppen offentlighet, nÀtverkssamhÀlle, flödesrum, konvergens och narcissism.Metod: kvalitativ och kvantitativ analys stÄr som grund för insamlingen av det empiriska materialet. En netnografisk studie har utförts för att fÄ kunskap hur det ser ut pÄ bloggarna. För att lÀttare kunna undersöka bloggarnas innehÄll har vi dekonstruerat texten och dÀrefter analyserat varje mening. Huvudresultat: resultaten av vÄr undersökning bekrÀftar att det inte finns nÄgra regler pÄ hur ett samtal pÄ en blogg ska se ut.

NĂ€sta generations TV

AbstractFörfattare: Maria Carlsson och Hanna EliassonHandledare: Lars PalmExaminator: Ingegerd RydinTitel: Webb-tv, nĂ€sta generations kommunikationskanalÄmne: Medie- och kommunikationsvetenskap Högskolan i Halmstad 61-90 poĂ€ng.År: HT 2007Syfte: Syftet med studien Ă€r att undersöka hur varumĂ€rkesarbetet kan effektiviseras och utvecklas genom webb-tv mot nĂ€sta generation.Metod: Studien innefattar en kvalitativ metod. Det empiriskamaterialet har samlats in genom en tematisk öppen intervju, med personer som ansvarat för den externa kommunikationen, samt varumĂ€rkesarbete pĂ„ medelstora till större företag. Materialet har kompletterats med observationer av annonsering ochreklam via webb-tv pĂ„ olika hemsidor,samt sekundĂ€rmateria, det vill sĂ€ga olika tidningsurklipp och artiklar dĂ€r forskningsĂ€mnet har tagits upp.Slutsatser: Majoriteten av respondenternas idĂ©er och tankar om framtida varumĂ€rkeskanaler kretsade kring lĂ€tttillgĂ€nglighet, det vill sĂ€ga kommunikationen till den potentiella kunden kommer i större utstrĂ€ckning att ske över internet. Merparten av respondenterna ansĂ„gatt internet kommer bli den ledande kommunikationskanalen ut mot nĂ€sta generation, tack vare tillgĂ€ngligheten. Majoriteten av de tillfrĂ„gade Ă€r medvetna om att webb-tv Ă€r en kanal som Ă€r mycket aktuell mot nĂ€sta generation.

Morgontidningar, kvÀllstidningar eller nÀttidningar? : ? en kvalitativ studie av de unga vuxnas förhÄllningssÀtt till de olika tidningsformerna

Title: Morning papers, evening papers or webb magazines? - a qualitative study about young adults attitudes about the different magazine types.Number of pages: 45Author: Antonella MarinoTutor: Göran SvenssonCourse: Media and communication studiesPeriod: Autumn term 2009University: Division of Media and communication, Department of Information Science, Uppsala University.Purpose/aim: The aim of this essay is to find out how young adults of the age of 20-30 discusses about the different types of news papers: morning papers, evening papers and Webb magazines. I have chosen four needs for my essay which are surveillance, emotional release/ entertainment, personal identity and interactivity. The purpose is to find out the differences between morning papers, evening papers and webb magazines. Which magazine type satisfies my four chosen needs in a best way? Which other conditions influence the young adults choices of magazine type? I will also try to find out if the new idea interactivity can be equivalent to the other three needs.Material/Method: I have used three groups for discussion for my essay.

Torget flyttar in : en studie i att förbÀttra upplevelsen av offentlighet i S:t Per Gallerian

Syftet med uppsatsen Àr att undersöka hur upplevelsen av offentlighet kan för-bÀttras i en galleria. Det offentliga rummet Àr viktigt för invÄnarna i ett samhÀlle och det Àr av betydelse att det uppfattas som offentligt, vilket pÄverkas starkt av dess utformning. För mÄnga Àr det offentliga livet idag starkt sammankopplat med konsumtion och gallerian Àr en betydande del av det offentliga livet i staden. MÄnga svenska gallerior har privata fastighetsÀgare och Àr pÄ grund av vinstin-tresset utformade för det övergripande syftet konsumtion vilket inte alltid sam-spelar med det offentliga rummets syfte. Det ges fÄ anledningar och kan vara svÄrt att uppehÄlla sig i gallerian med ett annat syfte Àn att konsumera.

FörtÀckta ordalag eller tukt och förmaning : bilder i nykterhetspropaganda och deras retorik

Detta arbete har haft som mÄlsÀttning att belysa och behandla möjligheter och problem vid utformande av informationsstrukturer i intranÀtsammanhang. Arbetet har genomförts i samarbete med Volvo Lastvagnar Komponenter i Skövde. En fallstudie har gjorts dÀr Volvos intranÀt utvÀrderats. Dessutom har ett experiment genomförts dÀr samband mellan katalog- och lÀnkstruktur klargjorts. Undersökningens syfte Àr att uppnÄ en lÀnkstruktur som tillÄter anvÀndarna att utföra sitt arbete effektivt och att uppnÄ en katalogstruktur som inte Àr förÀndringsbenÀgen.

Webb-spÄrning eller UrspÄrning? : - En kvalitativ studie inom etisk marknadsföring

Bakgrund: Det konsumenter oftast inte Àr medvetna om vid deras InternetanvÀndning Àr att de iakttas av företag. Företagen samlar avsiktligt in personlig information och spÄrar vilka hemsidor och produkter eller tjÀnster de intresserat sig av genom sÄ kallade webb-spÄrningssystem. I samma takt som tekniker sÄ som webb-spÄrningssystem börjat anvÀndas har ocksÄ etisk marknadsföring pÄ Internet blivit ett diskuterat och aktuellt Àmne. Etisk marknadsföring pÄ Internet handlar om vad som uppfattas som accepterat beteende av konsumenterna och företag mÄste ta hÀnsyn till konsumentens etiska koder.Syfte: Syftet med studien Àr att undersöka konsumenters uppfattningar om webbspÄrningssystem utifrÄn etiska koder.ForskningsfrÄga: Vad Àr etiskt accepterat anvÀndande av webb-spÄrningssystem frÄn konsumentens perspektiv?Metod: I studien har en kvalitativ forskningsstrategi samt semi-strukturerade intervjuer tillÀmpats.Slutsats: Slutsatsen i studien Àr att konsumenters uppfattningar om webb-spÄrningssystem inte alltid uppfyller konsumentens etiska koder.

Med "ansvar" som mÄl, medel och sjÀlvbild : Retoriseringen av ?ansvar? i svensk, politisk retorik 1991?2013

En undersökning över hur ordet "ansvar" anvÀnts i svensk politik 1991-2013 och den förÀndring ordet genomgÄtt i avsende pÄ argumentativ funktionalitet under Fredrik Reinfeldts tid som statsminister..

Passion for Fashion : En studie om modebloggars pÄverkan pÄ konsumenters agerande

Denna kandidatuppsats handlar om modebloggar och deras pÄverkan pÄ konsumenters agerande. I dagens konsumtionssamhÀlle stÄr mode högt i kurs och blogglÀsare tar dagligen in information om nya produkter och varumÀrken genom word of mouth. En undersökning som Mahir PR har gjort visar att 58 procent av blogglÀsarna faktiskt har köpt en identisk vara som de tidigare sett i en modeblogg. VÄrt syfte Àr sÄledes att frÄn Mahir PRs undersökning vidare beskriva pÄ vilket sÀtt modebloggar pÄverkar konsumenters agerande. Vi har anvÀnt oss av teori kring word of mouth, samt Solomons kommunikationsmodell dÀr massmedias information filtreras av olika opinionsledare eller grindvakter innan de nÄr mottagarna/konsumenterna.

Webb-tv ? en konkurrent eller ett komplement till linjÀr tv? : En studie av hur SVT och TV4 ser pÄ sin webb-tv

The linear televison have dominated the supply of moving pictures, but this is about to change with the possibility to consume it via the Internet.I n this thesis we have studied how the two Swedish tv-network companies, SVT and TV4 are working with their web TV and if their online services have affected the linear TV. To limit the size of the study we chose two network companies that provide the most popular tv channels and web services in Sweden. To gather data from these two companies we conducted qualitative interviews with people at the networks. We came to the conclusion that SVT and TV4 doesn't find that their web TV services (called SVT Play and TV4 Play) are competing with the linear TV. They rather regard them as assets to broaden their services.

Argumentationsstrategier : En komparativ studie av logik, dialektiek, retorik och eristik

Den hÀr uppsatsen undersöker förhÄllandet mellan logik, dialektik, retorik och eristik och Àmnar skapa en översiktbild av de olika argumentationsteorierna genom ett konceptuellt ramverk som bestÄr av argumentationsstrategier, -taktiker och ?tekniker. Det konceptuella ramverket testas genom denna uppsats och samtidigt som den undersöker teorierna sÄ testar teorierna det konceptuella ramverkets funktion. Uppsatsen pÄvisar det relationskontinuum som de olika teorierna har till varandra sett utifrÄn pÄverkans grad och förhÄllningssÀtt samtidigt som uppsatsen utvecklar ett nytt sÀtt att jÀmföra argumentationsteorier pÄ. Uppsatsen Àr av normativ karaktÀr och argumentationsteorierna dÀrefter.Nyckelbegrepp: logik, dialektik, retorik, eristik, strategi, taktik, teknik.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->