Sök:

Torget flyttar in

en studie i att förbättra upplevelsen av offentlighet i S


Syftet med uppsatsen är att undersöka hur upplevelsen av offentlighet kan för-bättras i en galleria. Det offentliga rummet är viktigt för invånarna i ett samhälle och det är av betydelse att det uppfattas som offentligt, vilket påverkas starkt av dess utformning. För många är det offentliga livet idag starkt sammankopplat med konsumtion och gallerian är en betydande del av det offentliga livet i staden. Många svenska gallerior har privata fastighetsägare och är på grund av vinstin-tresset utformade för det övergripande syftet konsumtion vilket inte alltid sam-spelar med det offentliga rummets syfte. Det ges få anledningar och kan vara svårt att uppehålla sig i gallerian med ett annat syfte än att konsumera. Gallerian är dock en väletablerad del av det offentliga rummet som med sitt skydd mot väder och vind har en stor potential att inrymma offentligt liv i vårt klimat. Målet med studien är att undersöka vilka faktorer som kan förbättra upplevelsen av offentlighet och att pröva dessa på S:t Per Gallerian i Uppsala. Genom en litteraturstudie identifieras faktorer som kan påverka upple-velsen av offentlighet i det offentliga rummet. Resultatet av litteraturstudien an-vänds vid en analys av S:t Per Gallerian och identifierar vilka brister gallerian har i förhållande till den upplevda offentligheten. Utifrån resultatet av metoderna besvaras huvudfrågan genom ett schematiskt gestaltningsförslag där det framgår hur upplevelsen av offentlighet kan förbättras i S:t Per Gallerian. I och med resul-tatet ges förslag på hur landskapsarkitekter kan utforma gallerior som en del av det offentliga rummet och förbättra dem i avseendet ökad upplevd offentliget. I uppsatsen diskuteras landskapsarkitektens roll i utformningen av gallerior och hur gallerian kan inkluderas i stadens offentliga miljö. I den avslutande diskuss-ionen lyfts frågan kring huruvida de identifierade faktorerna generellt kan använ-das vid framtida gestaltning av gallerior.

Författare

Fanny Linnros Viktor Nilsson

Lärosäte och institution

SLU/Dept. of Urban and Rural Development

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..