Sök:

Sökresultat:

190 Uppsatser om Mobiltelefon - Sida 2 av 13

Prototyper för NFC implementeringar

Near Field Communication (NFC) är en trådlös kommunikationsteknik för korta avstånd, vanligast med cirka 10 cm vilket medför en säkrare förbindelse. NFC är en relativt ung teknologi som är billig att implementera samt användarvänlig. NFC är lämpad främst för Mobiltelefoner där en bred implementering av applikationer är möjlig. Tekniken medför snabbare och enklare utbyte av information genom att ställa enheter sida vid sida. I dagsläget används tekniken mest i Asien.

Webblösning för ett Smart hem-system

Släckte du lampan i hallen innan du åkte till jobbet idag? Eller glömde du kanske låsa dörren? Skulle det inte vara perfekt om du enkelt kunde ta upp din Mobiltelefon och kontrollera det nu? Detta är exempel på funktioner som Condotechs webblösning innehåller. Examensarbetet handlar om att skapa en webbaserad produkt som knyter samman olika typer av komponenter som är integrerade i hemmets produkter. Användarna av webblösningen kan maximera sin levnadskomfort, samtidigt som de kan minimera kostnader genom att de får översikt över förbrukning. Det kommer att vara möjligt att nå webblösningen både genom en dator med Internetuppkoppling och genom en Mobiltelefon.

Entreprenörskap och programutveckling

I slutet av år 2005 blev en ny applikation utvecklad. Applikationen hade en innovativ potential att marknadsföras internationellt vilket ledde till att en patentansökan lämnades in och företaget Mobisma AB grundades. Den tekniska lösningen uppfyllde kraven för en patentansökan och hade nyhet, uppfinningshöjd och en industriell användbarhet. Avsikten med den här uppfinningen var att styra användarens frånvarustatus i en telefonväxel från sin Mobiltelefon. Vid den här tidpunkten årsskiftet 2005/2006 var det unikt med applikationer för en Mobiltelefon.

Reklam till mobiltelefoner

Sammanfattning Uppsatsens titel: Reklam till Mobiltelefoner Seminariedatum: Tisdagen den 11 januari, 2005 Ämne/kurs: FEK 582 Kandidatuppsats, 10 poäng Författare: Rasmus Wallin, Anders Gullander och Jens Karle Handledare: Roland Knutsson, Björn Carlsson och Marcus Bengtsson Nyckelord: SMS-reklam, Mobiltelefon, Marknadsföringslagen, obeställd elektronisk reklam, Mobile Marketing. Syfte: Vi vill med denna uppsats belysa hur möjligheten för direktreklam till Mobiltelefoner ser ut idag och kan tänkas se ut i framtiden, med tanke på de ändringarna gällande obeställd e-postreklam som införts i Marknadsföringslagen. Fokus ligger i att belysa förutsättningarna ur ett företagsperspektiv. Metod: Kvalitativ metod i form av intervjuer med experter inom området, lämpliga företag och konsumenter. Utöver detta har information sökts i litteratur och på Internet.

Återköp av egna aktier

I denna uppsats undersöker jag kulturella faktorer att ta hänsyn till vid lansering av en ny Mobiltelefon i Mellanöstern för att vinna marknadsandelar, vilket även är syftet med undersökningen. Genom att använda teorier om kulturen i denna region kombinerade med teorier om konsumentbeteenden skapas utifrån dessa en analysmodell. Analysmodellen presenterar förväntade konsumentbeteenden vid val av ny Mobiltelefon och jämförs med en liknande konkret modell grundad på 45 intervjuer med konsumenter i de tre länderna Förenade arabemiraten, Kuwait och Libanon. En intervju utförs även med det världsledande Mobiltelefonföretaget Nokia för att få med företagets perspektiv om uppsatsämnet. Jag föreslår därefter kulturella faktorer för Mobiltelefonföretag att ta hänsyn till och åtgärder att vidta för att vinna marknadsandelar.

Relationsmarknadsföring via mobiltelefonen- ett nytt sätt att nå fram genom mediebruset

Reklam i Mobiltelefonen är ett relativt nytt fenomen inom området relationsmarknadsföring. För att undersöka hur företag idag arbetar med marknadsföring via Mobiltelefonen använder vi oss av ett antal caseföretag och deras erfarenheter. Det empiriska materialet samlades in genom intervjuer. Dessa analyseras med hjälp av traditionella relationsmarknadsförings- och kommunikationsteorier. Våra slutsatser är att väldigt olika företag använder sig av tjänsten på mycket liknande sätt samt att företagen inte använder sig av tekniken i den utsträckning de skulle kunna göra.

Utveckling av grafiskt gränssnitt för mobiltelefoner för synsvaga personer

Målet med examensarbetet är att utveckla ett grafiskt gränssnitt som markant underlättar användandet av Mobiltelefoner för synsvaga personer. Examensarbetet gjordes i samarbete med företaget The Astonishing Tribe (TAT) i Malmö. TAT designar och utvecklar grafiska gränssnitt för Mobiltelefoner. I dagsläget finns det ett flertal olika hjälpmedel till Mobiltelefoner för synsvaga personer. Det finns även specialutvecklade Mobiltelefoner som främst vänder sig till äldre men som även kan tänkas hjälpa synsvaga personer.

Inomhuspositioneringssystem : Personlig navigation inomhus via mobiltelefon

GPS används idag för personlig navigering men dessvärre är GPS beroende av fri sikt och presterar sämre i en inomhusmiljö. Ett IPS, inomhuspositioneringssystem, skulle komplet-tera GPS:ens funktion samt öppna dörrar för nya användningsområden inom positionering. I detta examensarbete studerades metoder och tekniker för att möjliggöra ett IPS för en mo-bil enhet. Där teknikerna och metoderna verifieras för att kunna implementeras i en mobil-telefon.En prototyp för ett IPS framställdes för att utreda möjligheterna att navigera i en inomhus-miljö. En radiofingeravtrycksmetod baserat på RSSI-mätningar från Bluetooth-enheter im-plementerades och integrerades med en dödräkningsmetod som använder en IMU för att positionera användaren.

Äldre och textinmatning En studie om mobiltelefoner ? traditionella, äldreanpassade och ?touch screen?

Mobiltelefoner tar en allt större plats i vårt samhälle och får många fleranvändningsområden, många av dessa beroende av textinmatning. Det är viktigt attalla har möjlighet att nyttja dessa funktioner, men de äldre glöms ibland bort. Detfinns försök till äldreMobiltelefoner men de är ofta överdrivet förenklade och/ellerotillräckligt anpassade för deras behov. Den växande ?touch screen?-tekniken ger nyamöjligheter till hur man designar en Mobiltelefon.

Utveckling av applikation för lokalisering via mobiltelefon

Målet med detta examensarbete var att utveckla en applikation på hemsidan www.gratisbio.se som kunde presentera medlemmarnas positioner på en karta. För att erhålla positioneringsdatan utnyttjades redan befintlig teknik som telefonoperatörerna tillhandahöll. Utvecklingsarbetet innefattade ett web-interface där relevant information kunde visas samt själva kartan som ritades upp med hjälp av Google Maps. Klientdelen av arbetet skrevs i html och JavaScript och serverdelen i PHP, utöver dessa användes format som XML, WSDL och JSON för att skicka information mellan klient och server. Den färdiga produkten utformades med Gratisbios allmänna utseende i åtanke. Applikationen använder samma färgschema och design vilket gör att den passar naturligt in på sidan. En utvärdering gjordes också för att se vilka ytterligare tjänster som skulle kunna tänkas vara intressanta för Gratisbio när det gäller positionering av mobiler.

Gester för navigation i användargränssnitt på mobiltelefoner

Användandet av Mobiltelefoner har blivit en del av vår vardag i dagens samhälle. Mobiltelefonindustrin är en miljard industri med stora företag som Motorola, Nokia och Sony Eriksson. De senaste åren har det även kommit in nya aktörer på marknaden som Apple med sin iPhone och Google med sitt Mobiltelefons?operativsystem Android. Dessa aktörer har kommit ut med flera nya Mobiltelefonmodeller som använder sig ut av pekskärmar.

iµTV Interaktiv mikro-TV : En undersökning om ett framtida användningsområde för mobiler

Interaktiv mikro-TV (iµTV) handlar om att utnyttja kameran i en Mobiltelefon för att kommunicera, informera och/eller underhålla. I den här uppsatsen uttrycks visionen att varje individ i framtiden skulle bära runt på en nästan komplett sändningsbuss i fickan i form av en Mobiltelefon. Interaktivitet uppstår genom möjligheten att koppla samman flera användares sändningar, där de deltagande personerna kan påverka det som sänds. Det erbjuds också interaktivitet för tittarna som kan välja vilken sändning de vill följa.Flera olika scenarier beskrivs för att visa hur användandet skulle se ut och för att tänka sig in i situationer där en individ skulle ha en vilja och ett behov av att använda en sådan teknologi. Med hjälp av de här scenarierna har jag tagit fram förslag till olika gränssnitt och funktioner som alla har en praktisk nytta.

Gester för navigation i användargränssnitt på mobiltelefoner

Användandet av Mobiltelefoner har blivit en del av vår vardag i dagens samhälle. Mobiltelefonindustrin är en miljard industri med stora företag som Motorola, Nokia och Sony Eriksson. De senaste åren har det även kommit in nya aktörer på marknaden som Apple med sin iPhone och Google med sitt Mobiltelefons?operativsystem Android. Dessa aktörer har kommit ut med flera nya Mobiltelefonmodeller som använder sig ut av pekskärmar.

Utveckling av användargränssnitt för mobil resesökningsapplikation

Den här rapporten ämnar besvara frågan om hur man bör utforma ett användargränssnitt för en mobil applikation så att antalet knapptryckningar, speciellt textinmatning, på den mobila enheten minimeras. Med mobil applikation menas i detta fall ett program avsett att köras på en Mobiltelefon med en numerisk knappuppsättning. Applikationen i fråga är en resesökningsfunktion ämnad för lokal busstrafik; för testsyften används hållplatser inom Jönköpings län.Ett designkoncept utformades baserat på ett menysystem bestående av alfabetsgrupper för inmatning av namn på orter och hållplatser. Utifrån detta utvecklades en prototyp i Java Micro Edition som sedan kunde utvärderas och modifieras efter ett mindre användartest.Prototypen testades på tre personer efter en metodik som utformats på mjukvaruföretaget Apple. Resultatet visade en allvarlig brist, som lyckligtvis är enkel att korrigera.

Ett telekomföretags förmåga att ta till sig användarrespons

Det är svårt att utveckla en Mobiltelefon som är attraktiv för alla olika typer av slutanvändare. En av faktorerna som gör att Mobiltelefonen anses som attraktiv är att den skapar mervärde genom att uppfylla slutanvändarens behov och önskemål. Studien undersöker vilket värde som läggs på användarresponsen, som inhämtas via användningstest, i utvecklingen. Detta försöker studien besvara genom kvalitativa intervjuer med två testledare från Sony Ericsson, samt sex användare som deltagit i användningstest. Intervjuerna fokuserade på respondenternas åsikter om värdet av användarrespons.

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->