Sök:

Sökresultat:

488 Uppsatser om Miljösimulering - Sida 2 av 33

Masterplan för svetsavdelning : Förstudie

Det hÀr examensprojektet har utförts pÄ Volvo CE, Hauler & Loader Division, Arvika. Projektet ingick som ett avslutande moment i maskiningenjörsprogrammet vidKarlstads universitet. Volvo i Arvika tillverkar hjullastare vilket man har gjort sedan mitten av 60-talet. Fabriken har idag ca 1150 anstÀllda som tillsammans levererar över 6000 hjullastare per Är.Produktionsvolymen i Arvikafabriken ökar allt mer vilket medför att ett behov av mÄnga investeringar för att klara denna volymtillvÀxt har uppstÄtt. Den huvudsakliga tillverkningen pÄ svetsavdelningen bestÄr av fram- och bakramstillverkning.

Simulering av midjestyrda bandfordon i Adams

Examensarbetet syftar till att ta fram en realistisk datormodell av BvS10 som ska anvÀndas för att jÀmföra köregenskaper med framtida studier. Simuleringarna genomfördes i programmet Adams-ATV, ett program som Àr utvecklat speciellt för bandfordon. En modell av bandvagnen byggdes sÄ noggrant som möjligt för att anvÀndas vid simuleringarna. För att kunna göra detta togs mÄtt och vikter in frÄn ritningar och andra datablad. Modellen kördes bland annat pÄ en sÄ kallad APG-bana och de simuleringsresultat som framkom har jÀmfördes med mÀtvÀrden för att validera simuleringarna.

Simulering och offline programmering av transfersystem

Verktygsavdelningen inom Gestamp Hardtech har en lÄng erfarenhet av utveckling, konstruktion och tillverkning av prototyp- och serieverktyg som sedan anvÀnds i produktion i LuleÄ, Haynrode Tyskland, Mason USA och Kunshan Kina. Arbetet kÀnnetecknas av ett tvÀrfunktionellt tÀnkande vilket medger ett minimum av ledtid genom anvÀndning av gÀllande datasimuleringar, utveckling,konstruktion samt tillverkning. NÀr en simulering utförs kan olika produktionsstrategier utredas och ger Àven möjlighet till att se konsekvenser av konstruktionslösningar pÄ verktyget.mSimulering kan ske pÄ befintlig linje eller innan en investering i en ny produktionslinje ska göras. Genom simulering kan problem som annars leder till störningar i produktionen upptÀckas. Resultatet av detta examensarbete Àr ett verktyg i form av tvÄ simuleringsmodeller i CAD-systemet I-DEAS NX12.

Supply chain simulering : simuleringsverktygs betydelse vid beslut om flytt av företag

Examensarbetets problemomrÄde Àr relativt nytt och outforskat vilket gör det desto mer aktuellt. Supply chain simuleringsverktyg Àr en kombination av supply chain verktyg och simuleringsverktyg. Denna kombination erbjuder nya undersöknings- och planeringsmöjligheter för företag och blir ett nytt verktyg för företagen att stÀrka dess konkurrenskraft.I examensarbetet utreds om simulering Àr ett lÀmpligt verktyg att anvÀnda för att pÄvisa fördelar vid beslut om att flytta företag eller delar av dess verksamhet. För att besvara frÄgestÀllningen har en litteraturstudie, intervjuer med tre handelsföretag samt simuleringar genomförts.För varje företag har dess beslutsprocess vid lokaliseringsfrÄgor sammanstÀllts. UtifrÄn dessa sammanstÀllningar har sedan en generell simuleringsmodell tagits fram.


Analys av fri stationsuppstÀllning med totalstation med avseende pÄ mÀtta lÀngder och riktningar

Stationsetablering innebÀr bestÀmning av ett mÀtinstruments fysiska lÀge och orienterad riktning. I dagens bygg- och anlÀggningsbransch anvÀnds nÀstan uteslutande fri station för att etablera en stationspunkt för mÀtningar. PÄ en byggplats Àr tillgÄngen till referensobjekt ofta begrÀnsad. Instrumentets placering blir dÀrför en kompromiss mellan tillgÄng till referensobjekt och tillgÄng till den plats dÀr inmÀtning respektive utsÀttning skall ske. Denna kompromiss ger upphov till skiftande geometriska konfigurationer hos referensobjekten, vilka pÄverkar mÀtresultatet.Studiens syfte Àr att undersöka om simuleringar av fria stationsuppstÀllningar i Svensk Byggnadsgeodesis (SBG:s) programvara Geo verifieras av fÀltmÀtningar och efterföljande berÀkningar av osÀkerhetsparametrar orsakade av konfiguration och mÀtta lÀngder och riktningar.

Modellering av kontrollenhet för JAS39 Gripens hjÀlpkraftsystem

Simulering Àr ett viktigt verktyg för verifiering och validering. Tid och pengar kan sparas om simulering kan anvÀndas istÀllet för flygprov. För att simuleringen ska ge korrekta resultat krÀvs korrekta modeller. I denna rapport presenteras en ny modell för JAS39 Gripens hjÀlpkraft- och motorstartssystem, APESS. MÄlet med arbetet var att skapa en mer avancerad modell av APESS och dess kontrollenhet APECU.

Simulering av ett framtida luftförsvar till sjöss : kryssningsrobotar vs lÄngrÀckviddiga luftvÀrnsrobotar

Utvecklingen av sjöstridskrafternas luftförsvarssystem blir allt mer kostsam. Om luft-försvaret fÄr en mer offensiv roll i framtiden, tvingas man kanske vÀlja mellan ett kryssningsrobotsystem och ett lÄngrÀckviddigt luftvÀrnsrobotsystem. En stokastisk modell har tagits fram. Med denna modell som grund har 23625 simuleringar genom-förts med 189 olika kombinationer av parametrar. Enligt dessa simuleringar bör en sjöstyrka bestyckas med bÄde ett kryssningsrobotsystem och ett lÄngrÀckviddigt luft-vÀrnsrobotsystem.

Återskapa draperad form : CAD och 3D-simulering som metod vid framtagning av mönster

Studien görs i samarbete med ett mindre svenskt modeföretag som i stor utstrĂ€ckning arbetar med draperade produkter. Överföringen frĂ„n draperat plagg till ett reproducerbart platt mönster bestĂ„r av ett omfattande arbete med uppsömnad av ett stort antal provplagg. DĂ€rför finns ett stort intresse för att resurseffektivisera denna process. I studien undersöks CAD och 3D-simulering som komplement vid framtagningen av produktionsanpassade mönster i syfte att Ă„terskapa en specifik draperat form. Som utgĂ„ngslĂ€ge för studien finns ett plagg som draperats pĂ„ docka av den externa handledaren och designer pĂ„ företaget.

Simulering av hydrauliken i Haldex-kopplingen

HLSC (Haldex Limited Slip Coupling) Àr en koppling för fyrhjulsdrift i personbilar, och för-finas stÀndigt för att ge en bÀttre funktion och körupplevelse. Kopplingen anvÀnder ett hyd-raultryck för att skapa momentöverföring mellan fram- och bakaxel, och dÀrför Àr en förstÄel-se för vad som pÄverkar detta tryck viktigt för utvecklingen. Skapandet av en simuleringsmo-dell av hela hydrauliken i kopplingen Àr ett sÀtt att förbÀttra denna förstÄelse. I detta arbete har HOPSAN anvÀnts för att simulera hydrauliken i HLSC och Àven den meka-nik som pÄverkar hydrauliken. Fokus i arbetet har lagts pÄ noggrannhet, numerisk stabilitet och prestanda.

TillÀmpandet av kösystem - En jÀmförande studie av fyra företag i detaljhandeln

Syfte: MÄlet med denna studie Àr att finna det mest effektiva kösystemet de valda företag verksamma inom detaljhandeln.Metod: Detta Àr en kvalitativ och kvantitativa studie som grundar sig pÄ intervjuer med företag inom detaljhandeln som anvÀnder sig av linjÀr kö, könummerlappssystem eller en hybrid av bÄda samt berÀkningar och simulering av företagens kösystem.Teori: Studien grundar sig pÄ Kendall?s notation, det villsÀga kömodellsberÀkning men Àven teorier kring linjÀr kö samt könummerlappssystem.Slutsats: Kostnadsbesparingar Àr möjliga om kösystem granskas dÄ det ligger kostnader i form av personalkostnader och kundens vÀntetid..

Modellering och simulering av hydraulik för anvÀndning i hardware-in-the-loop

Modeling and simulation is growing ever more important in the development of new products. This thesis describes the use of Hopsan for hydraulic modeling and its use in conjunction with Simulink with the intent of using the model in a hardware-in-the-loop setup. A sensor layer has been created in Simulink to emulate all the internal sensors in a modern forklift. The details of using legacy C-code instead of a hardware MCU for a fully simulated environment, software-in-the-loop has been outlined. There are two major routes one can follow implementing software-in-the-loop, exporting the C-functions to CAPL via a export layer or creating an s-function in Simulink.

Simulering av luftflöden genom ventilationsdon

I rapporten undersöks i vad mĂ„n det gĂ„r att simulera luftflödet genom ett ventilationsdon och dĂ€rigenom bestĂ€mma en k-faktor, vilken anger förhĂ„llandet mellan luftflödet och kvadratroten ur tryckfallet över en strypning.En tvĂ„dimensionell axelsymmetrisk modell har anvĂ€nts för att simulera ett irisspjĂ€ll utan böjar pĂ„ luftkanalen. En tredimensionell modell har anvĂ€nts för att simulera en 180°°-böj.Som jĂ€mförelser till simuleringarna har praktiska uppmĂ€tningar anvĂ€nds. Även jĂ€mförelser med andra simuleringar har gjorts.Slutsatsen Ă€r att en simulering av den hĂ€r 180°0-böjen ger för stora fel (lokalt omkring 20 %, men oftast mindre Ă€n 10 %) för att vara en anvĂ€ndbar metod i samband med ?obligatorisk ventilationskontroll? (OVK). Simuleringen med irisspjĂ€ll och raka kanaler ger ett maximalt fel pĂ„ mellan 3 % och 10 %.

Simuleringsanalys av mÄlerianlÀggning

Det hÀr examensarbetet har utförts pÄ Volvo CE Components AB. Analysen har gjorts pÄ en befintlig mÄlerianlÀggning i Eskilstuna med hjÀlp av diskret hÀndelsestyrd simulering. Analysen har presenterats pÄ PLAN:s forsknings- och tillÀmpningskonferens och har i artikelform publicerats i konferensskriften. Artikeln Àr en del av denna rapport. Undersökningen behandlar variationen pÄ mÄleriets uteffekt genom att undersöka effekten av att mÄla komponenter i en viss cyklisk sekvens.

Den moderna organisationen i en f?r?nderlig milj? - En kvalitativ fallstudie av ett f?r?ndringsarbete i en svensk nischbank

I en tid d?r samh?llet st?ndigt f?r?ndras och utvecklas har banksektorn f?tt m?ta nya krav och f?rv?ntningar fr?n marknaden. Efterfr?gan p? digitala l?sningar, tekniska innovationer och nya kundbeteenden ?r saker svenska banker beh?vt anpassa sig till under senare ?r. I ett f?r?ndringsklimat kan akt?rer i banksektorn beh?va genomf?ra strategiska f?r?ndringsarbeten f?r att forts?tta f?lja utvecklingen och den r?dande efterfr?gan.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->