Sök:

Sökresultat:

624 Uppsatser om Miljöfastigheter - Sida 38 av 42

Vad anser HSB:s ledning om sin tjÀnstekvalitet? : En undersökning av HSB Centrala VÀrmland i Karlstad

SAMMANFATTNINGUnder de senaste Ären har tjÀnstekvalitet blivit allt viktigare för kunder. Positivt bekrÀftad kvalitet dÀr förvÀntningarna i viss mÄn övertrÀffas, kan göra att kunderna Àr mer intresserade av att bevara relationen med tjÀnsteföretag. Detta resulterar till att kunder talar vÀl om företaget. En framgÄngsrik organisation försÀkrar att varje medarbetare Àr delaktig i arbetet med att förbÀttra kvalitet. Denna uppsats Àr en undersökning pÄ hur ledningen pÄ HSB Centrala VÀrmland i Karlstad ser pÄ tjÀnstekvalitet.

Auktorisation av fastighetsförvaltare : En studie efter införandet av auktorisationen

VÀrdet av det svenska fastighetsbestÄndet utgör tvÄ tredjedelar av den svenska nationalförmögenheten och det kommersiella fastighetsbestÄndet kan vÀrderas till cirka 3 200 miljarder kronor. En av de viktigaste yrkesrollerna för en fungerande kommersiell fastighetsmarknad Àr i sin tur fastighetsförvaltaren. Detta medförde att Aff ? Forum för förvaltning och service under slutet av 2010 införde en auktorisation för fastighetsförvaltare. Det huvudsakliga syftet med uppsatsen Àr att undersöka var auktorisationen befinner sig i dagslÀget samt hur framtiden för auktorisationen ser ut och vilka ÄtgÀrder som Aff behöver göra. Vidare syftar uppsatsen till att undersöka efterfrÄgan och behovet av auktorisationen hos olika aktörer.

Boende i flerfamiljshus : En juridisk komparation mellan bostadsrÀtt, hyresrÀtt och ÀgarlÀgenhet

SammanfattningSyftet med den hÀr studien Àr att klarlÀgga de likheter och skillnader som finns mellan boendeformerna bostadsrÀtt, hyresrÀtt och ÀgarlÀgenhet. Tanken Àr att studien ska kunna tjÀna som grund för att göra en bedömning av vilken av boendeformerna i flerfamiljshus som Àr lÀmpligast utifrÄn olika situationer. Efter en historisk tillbakablick över regleringen pÄ bostadsmarknaden granskas gÀllande rÀtt för de tre boendeformerna i varsitt kapitel. Först i varje kapitel tas den för respektive boendeform viktigaste lagstiftningen upp. NÀr det gÀller bostadsrÀtter Äterfinns den viktigaste lagstiftningen i bostadsrÀttslagen (1991:614) och i lag (1987:667) om ekonomiska föreningar. För hyresrÀtter Äterfinns de viktigaste reglerna i hyreslagen (12 kap Jordabalken, 1970:994).

BangÄrdomrÄdet - Sundsvalls nya stadsdel

Det pÄgÄr stÀndigt förÀndringar i samhÀllsstrukturen som fÄr effekter pÄ mÄnga olika nivÄer. Det har skett en övergÄng frÄn jordbrukssamhÀlle till industrisamhÀlle och till kunskapssamhÀlle. Industriarbetarnas andel av befolkningen minskar till förmÄn för kunskaps- och servicebaserad verksamhet. Parallellt med denna utveckling har industrin lÀmnat efter sig stora landsarealer som Àr vÀlförsedd med infrastruktur. PÄ mÄnga platser runt om Àr det idag vanligt att mark i staden blir tillgÀnglig pÄ grund av industrins strukturomvandlingar.

Förvaltning av Àgda bostÀder i flerfamiljshus : En jÀmförelse mellan Sverige och Australien

Australien har haft 3D-fastigheter sedan 1960-talet, och Àr till följd av denna utveckling vana vid boendeformen ÀgarlÀgenhet. Trots boendeformens etablering sÄ uppkommer förvaltningsrelaterade problem dÄ och dÄ, vilket har lett till lagreformer med jÀmna mellanrum i landet. Den svenska ÀgarlÀgenheten Àr relativt ny pÄ marknaden, och kan sÄledes anvÀnda sig utav andra lÀnders erfarenheter av förvaltning nÀr den nu tar mark i det egna landet. Den svenska bostadsrÀtten Àr en boendeform som liknar ÀgarlÀgenheten, med en förening som har mycket av makten vad gÀller förvaltning. Genom att Àven studera denna kan ett brett spektra av bostadsrelaterade förvaltningsfrÄgor tÀckas, och förhoppningsvis fungera som ett bra underlag för den Ànnu nya svenska ÀgarlÀgenheten.Vartannat Är hÄlls en konferens i Australien som berör landets ÀgarlÀgenheter och dess förvaltning, dÀr professionella kommer samman och diskuterar aktuella frÄgor och Àmnen.

IAS 40 & det Utdelningsgrundade Resultatet : En studie av tio svenska fastighetsbolag

Bakgrund och problemEn nyhet med de standarder som infördes i samband med IFRS Àr hur vÀrdering av förvaltningsfastigheter ska gÄ till. Tidigare redovisades dessa utifrÄn anskaffningsvÀrde medan företag efter införandet av IFRS nu Àven kan vÀlja att redovisa sina förvaltningsfastigheter till verkligt vÀrde enligt IAS 40. DÄ företag vÀljer att vÀrdera sina förvaltningsfastigheter till verkligt vÀrde ger detta upphov till realiserade och orealiserade vÀrdeförÀndringar, vilka ska redovisas över resultatrÀkningen. Problematiken med detta ligger i att Ärets resultat pÄverkas av vÀrdeförÀndringar som Àr av en ren redovisningsteknisk natur vilka Àven Àr tillÄtna att dela ut enligt IFRS. Ett potentiellt problem författarna ser Àr dÀrför att företag vÀljer att dela ut orealiserade vinster vilket kan upplevas som mycket riskabelt pÄ lÄng sikt.

Hur pÄverkar fastighetsportföljen Ärets resultat? : SammansÀttningen av fastighetsportföljen och benÀgenheten till earnings management för svenska börsnoterade fastighetsföretag

Introduktion/Problembakgrund: Earnings management (EM) Àr ett problem för bÄde det enskilda företaget och samhÀllet. EM innebÀr att företagsledningen manipulerar resultatet i syfte att vilseleda externa intressenter. Konsekvenserna av EM Àr ett minskat förtroende för den finansiella rapporteringen, vilket resulterar i en ineffektiv kapitalallokering. Tidigare studier i Nya Zeeland har konstaterat att sammansÀttningen av fastighetsportföljen pÄverkar benÀgenheten till EM. DÀremot gÄr resultatet inte att generalisera i andra lÀnder, eftersom det finns skillnader i lagstiftningen.

Kommunalt stöd inom nÀringslivet. En studie av individuella stöd till privata företag i ljuset av EU: s statsstödsregler

Kommunala stöd till enskilda nÀringsidkare riskerar att snedvrida konkurrensen och innebÀr en ineffektiv anvÀndning av offentliga medel. StödÄtgÀrderna kan ta sig i uttryck pÄ vitt skilda sÀtt; det kan röra sig om allt frÄn underprisförsÀljningar av fastigheter till kommunal borgen. PÄ senare tid har problemet uppmÀrksammats i samhÀllsdebatten och det finns flera fall dÀr kommunala stödÄtgÀrder har ifrÄgasatts. Flertalet kommunala beslut har varit föremÄl för laglighetsprövning enligt kommunallagen (1991:900) (KL) och i ett fall har ett beslut ocksÄ underkastats Europeiska kommissionens prövning. Privata aktörer som erhÄller kommunalt stöd fÄr en betydande fördel jÀmfört med övriga konkurrenter pÄ marknaden.

Försök med subjektiva metoder för datainsamling och analys av hur fel i data pÄverkar ÄtgÀrdsförslagen

Vid skogsbruksplanlÀggning Àr det viktigt att kunna samla in data med sÄ hög kvalitet som möjligt om skogstillstÄndet samtidigt som kostnaderna för inventeringen hÄlls pÄ en rimlig nivÄ. Det Àr ocksÄ viktigt att kunna ange ett ekonomiskt optimalt ÄtgÀrdsförslag för att markÀgaren ska fÄ ut högsta möjliga avkastning frÄn sitt skogsinnehav, förutsatt att det Àr mÄlet. I dagslÀget anvÀnder sig Norrskog m.fl. av en subjektiv inventeringsmetod dÀr de med hjÀlp av olika stödmÀtningar uppskattar skogstillstÄndet och utifrÄn en bedömning föreslÄr ÄtgÀrder. I detta arbete har tvÄ olika planlÀggningsmetoder studerats med avseende pÄ kvalitet och tidsÄtgÄng dÀr resultatet har jÀmförts mot en objektiv cirkelyteinventering.

Internationell bygglogistik vid installationsinköp: En studie om materialansvar mellan entreprenör och underentreprenör

Ökad internationell volym Ă€r en trend inom byggbranschen som funnits under en tid dĂ€r de stora svenska byggbolagen Ă€r pĂ„drivande. Skanska försöker leda denna utveckling genom att ta in utlĂ€ndska underentreprenörer inom utvalda segment som kan hjĂ€lpa till att bĂ„de sĂ€nka kostnaderna men Ă€ven möta den ökade efterfrĂ„gan för bostadshus och kommersiella fastigheter som finns i dagslĂ€get. Denna studie Ă€r ett led i denna utveckling och bidrar med ett sĂ€tt för Skanska att öka de internationella volymerna och samtidigt sĂ€kerstĂ€lla att materialet uppfyller de krav pĂ„ miljö, kvalitet, arbetsmiljö, sĂ€kerhet och kostnader som stĂ€lls. Syftet med detta examensarbete Ă€r att studera hur ansvaret för materialförsörjningen bör vara utformad nĂ€r Skanska köper in utlĂ€ndska installationsunderentreprenader. Studien Ă€r ett led i Skanskas arbete med att minska risken, minimera kostnaderna samt öka volymen pĂ„ de internationella inköpen.

Kundservicekvalitet   : En enkÀtundersökning om servicekvalitet i Apoteket AB:s uppsalabutiker

Bakgrund och problemEn nyhet med de standarder som infördes i samband med IFRS Àr hur vÀrdering av förvaltningsfastigheter ska gÄ till. Tidigare redovisades dessa utifrÄn anskaffningsvÀrde medan företag efter införandet av IFRS nu Àven kan vÀlja att redovisa sina förvaltningsfastigheter till verkligt vÀrde enligt IAS 40. DÄ företag vÀljer att vÀrdera sina förvaltningsfastigheter till verkligt vÀrde ger detta upphov till realiserade och orealiserade vÀrdeförÀndringar, vilka ska redovisas över resultatrÀkningen. Problematiken med detta ligger i att Ärets resultat pÄverkas av vÀrdeförÀndringar som Àr av en ren redovisningsteknisk natur vilka Àven Àr tillÄtna att dela ut enligt IFRS. Ett potentiellt problem författarna ser Àr dÀrför att företag vÀljer att dela ut orealiserade vinster vilket kan upplevas som mycket riskabelt pÄ lÄng sikt.

RÀtten att inte kompromettera sig sjÀlv i konkurrensrÀttsliga processer. En studie av förhÄllandet mellan Europakonventionens artikel 6 och företags rÀttigheter i konkurrensrÀttsliga undersökningar enligt förordning 1/2003

Kommunala stöd till enskilda nÀringsidkare riskerar att snedvrida konkurrensen och innebÀr en ineffektiv anvÀndning av offentliga medel. StödÄtgÀrderna kan ta sig i uttryck pÄ vitt skilda sÀtt; det kan röra sig om allt frÄn underprisförsÀljningar av fastigheter till kommunal borgen. PÄ senare tid har problemet uppmÀrksammats i samhÀllsdebatten och det finns flera fall dÀr kommunala stödÄtgÀrder har ifrÄgasatts. Flertalet kommunala beslut har varit föremÄl för laglighetsprövning enligt kommunallagen (1991:900) (KL) och i ett fall har ett beslut ocksÄ underkastats Europeiska kommissionens prövning. Privata aktörer som erhÄller kommunalt stöd fÄr en betydande fördel jÀmfört med övriga konkurrenter pÄ marknaden.

Kluster i dagligvarubranschen : En plats för den hungrige

För nÀrvarande rÄder en oenighet inom den akademiska vÀrlden betrÀffande begreppet kluster och hur detta skall definieras. Enligt rÄdande definition kan ett kluster vara sÄvÀl globalt, nationellt, regionalt som lokalt. För att fÄ en djupare förstÄelse för begreppet, och dÄ framförallt klusterbildning inom dagligvarubranschen har vi bedrivit en serie av semistrukturerade intervjuer dÀr vi valt att intervjua personer med ledande befattning inom företag aktiva i denna bransch. Vi Àmnade med denna undersökande rapport att se ifall kluster skapas slumpartat eller om dessa gÄr att skapa artificiellt, och i sÄdant fall hur.Vi har genom vÄr teoretiska genomlysning funnit att ett kluster genomgÄr tre faser: startfasen, utvecklingsfasen och mognadsfasen. FörmÄgan för ett kluster att passera de olika faserna och slutligen nÄ mognadsfasen har sin grund i en sammansatt grupp av vitala faktorer.

Naturlig föryngring av skog

PopulÀrvetenskaplig sammanfattning: MÄlsÀttningen med detta projekt var att undersöka vilka trÀdslag som dominerar vid naturlig föryngring samt vilka faktorer som pÄverkar föryngringsresultatet. Bakgrunden till projektet Àr en önskan frÄn Skogstyrelsen i Höör att fÄ en bÀttre uppfattning om hur situationen ser ut i skogarna dÄ allt fler skogsÀgare vÀljer naturlig föryngring pÄ sina marker. Syftet med undersökningen Àr att skogsvÄrdsstyrelsen med stöd frÄn vÄra resultat, ska kunna ge ett bÀttre stöd och rÄd till markÀgare som övervÀger naturlig föryngring. Projektet ska Àven kunna ge stöd vid uppföljning och tillrÀttarvisning av markÀgare som ej fullgjort sina lagstadgade Ätaganden, att nÄgot mÄste göras om de misslyckats med föryngringen.Studien genomfördes i Höör och Hörby kommun i centrala SkÄne. Kommunerna ligger pÄ grÀnsen mellan gran och lövbÀltet varför de lÀmpar sig vÀl för studien.

Renovering av miljonprogrammet : Ur ett Àgarperspektiv

Flerbostadshus byggda mellan Ären 1961-1975, i dagligt tal kallade för miljonprogrammet har inom de nÀrmaste Ären ett omfattande renoveringsbehov. Detta pÄ grund av bland annat naturligt slitage men Àven brist pÄ underhÄllsinsatser. Kostnaderna för att rusta upp dessa omrÄden slutar ofta pÄ enorma summor. Orsaken till renoveringsbehovet beror frÀmst pÄ husens tekniska tillstÄnd men Àven pÄ grund av skÀrpta myndighetskrav, hög energianvÀndning, sociala faktorer, efterfrÄgan samt ett behov av modernare bostÀder. Staten har varit tydlig med att de inte kommer att bidra med ekonomiskt stöd vid upprustning av miljonprogrammet.

<- FöregÄende sida 38 NÀsta sida ->