Sök:

Sökresultat:

624 Uppsatser om Miljöfastigheter - Sida 27 av 42

En studie om upplÄtelseformen Kooperativ hyresrÀtt

I Sverige finns det i huvudsak tre typer av upplĂ„telseformer av bostĂ€der. Dessa Ă€rbostadsrĂ€tt, hyresrĂ€tt och egna hem. Fastighetsföretag har under en lĂ„ng tid kunnat erhĂ„lla rĂ€nte- och investeringsbidrag för att bygga flerbostadshus, men nu skall dessa bidrag under en testperiod pĂ„ fem Ă„r försvinna. FastighetsĂ€garna varnar nu för att dessa handlingar bidrar till höga byggkostnader vilket medför att hyrorna skjuter i höjden sĂ„ att ingen har rĂ„d att flytta in i lĂ€genheterna. Även den s.k.

Ombud och bitrÀden vid lantmÀteriförÀttningar : En jÀmförelse mellan Stockholms lÀn och Blekinge lÀn

Uppsatsen har skrivits pÄ uppdrag av LantmÀteriet och har för avsikt att undersöka hur vanligt det Àr med ombud och bitrÀden vid lantmÀteriförrÀttningar samt anledningen till att sakÀgare vÀljer att anvÀnda ombud och bitrÀden. En studie har genomförts genom en datainsamling frÄn tvÄ olika lÀn, Stockholm och Blekinge. Underlaget utgörs av bÄde statliga och kommunala lantmÀteriförrÀttningar som registrerats under 2010. Studien ligger Àven till grund för en enkÀtundersökning som genomförts med syfte att hitta anledningar till varför mÄnga sakÀgare vÀljer att anlita professionella ombud dÄ detta innebÀr en kostnad som sakÀgaren enligt lagstiftning inte ska behöva svara för.Datainsamlingen som utfördes visade pÄ att det i Stockholm lÀn förekom externa ombud och bitrÀden, dvs. ombud/bitrÀden vilka inte redan var sakÀgare i förrÀttningen, i 4 % av de registrerade förrÀttningarna under 2010.

Rekomendationer vid utformning av cykelparkering i tvÄ plan : Underlag till projektet Framtidens US i Linköping

I stÀder byggs allt fler fastigheter och anlÀggningar. Stark förtÀtning i stadsbygden innebÀr högre krav pÄ samhÀllsplaneringen. Allt större fokus lÀggs pÄ cykelinfrastrukturen i syfte att minska biltrafiken i stÀderna. TÀtbyggda omrÄden med stora cykelflöden kan förses med yteffektiva cykelparkeringar. En lösning till detta problem kan vara cykelparkering i tvÄ plan.

Energieffektivisering i kommun

AbstractThe Municipality Council decided in 2010 to develop a comprehensive energy efficiency strategy with financial and methodological support from Energimyndigheten (The Swedish Energy Agency). The strategy should include 3 major parts: an inventory of the 2009 energy use defining the current situation, the 2014 and 2020 goals for energy use, and an action plan for goal achievements. According to Energimyndigheten, the strategy must include all municipal administration premises, vehicles, and all majority-owned companies (as Laholmshem, the municipal housing company).The report describes the inventory work in order to obtain the 2009 energy use and the sources of information used. The inventory values are used as the base year values for the 2014 and 2020 goals. The inventory showed that information about the vehicles is dispersed in the municipal administration and no clear structure exists with respect to mileage and fuels used.

HÄllbar bebyggelse: förslag till detaljplan för Katten 6 i
LuleÄ

Examensarbetet berör fastigheten Katten 6 som ligger i LuleÄ Centrum och Àgs av Folkets Hus andelsförening u.p.a. I takt med att energi- och miljöfrÄgorna har blivit alltmer uppmÀrksammade i samhÀllet och i samband med ett antal viktiga förÀndringar pÄ intilliggande fastigheter, har det vuxit fram ett intresse av att genomföra en planÀndring pÄ fastigheten Katten 6 som ska: * Dels möjliggöra en högre exploatering inom planomrÄdet Àn tidigare. * Dels bidra till en hÄllbar utveckling av bebyggelsen i LuleÄ centrum. Genom att studera befintliga planeringsunderlag som finns gÀllande planering i LuleÄ, klargöra planeringsförutsÀttningar och utforska vilka olika alternativ det finns gÀllande hÄllbar bebyggelse samt genom att vÀrdera dessa utifrÄn fördelar och nackdelar, har slutsatser kunnat dras och ett förslag till detaljplan tas fram. En stor del av examensarbetet har byggts pÄ insamling och bearbetning av textmaterial, vilket innebÀr att kvalitativ metod har anvÀnds.

En studie om bostadsrÀttsföreningars ekonomiska utveckling vid vÄningstakpÄbyggnad

StorstÀderna vÀxer och folk vill bo allt mer centralt, men det finns inte mycket yta att bygga pÄ ifall man inte vill offra naturomrÄden. En lösning Àr att bygga pÄ höjden, det vill sÀga öka antalet vÄningar. Det Àr vad denna uppsats handlar om och hur bostads- och hyresrÀttsföreningar kan dra nytta av detta genom att öka sin ekonomiska vinning, samtidigt som de gör samhÀllet en tjÀnst och Àr med och mÀttar behovet.Det denna uppsats kommer att behandla Àr hur ekonomin i olika föreningar Àndras i samband med takpÄbyggnad med en eller flera vÄningar och hur detta skiljer sig utifrÄn olika tekniska lösningar. Syftet Àr att utifrÄn detta skapa en uppsats som kan gagna framtida fastigheter som övervÀger att göra en sÄdan ombyggnation. De metoder vi kommer anvÀnda Àr granskning av dokumentation och handlingar frÄn olika föreningar som har genomgÄtt en takpÄbyggnad av en eller flera vÄningar.

Kontorsvakanser i Malmö city - en fallstudie

Vakansgraden pÄ kontorslokaler i Malmö har traditionellt sett alltid varit hög och legat omkring 15 %. Enligt NewSec Nordic City Report spring 2006 uppgÄr vakansgraden till 16 % pÄ kontorsfastigheter i Malmö city. Störst vakansgrad finner man i de gamla fastigheterna som har vakanser pÄ uppÄt 25 %. VÄrt syfte med denna uppsats Àr att analysera och undersöka vilka strategier fastighetsföretagen, som Àger och förvaltar kontorsfastigheter i centrala Malmö, har för att sÀnka vakansgraden. Det vi har kommit fram till Àr att företagen ser pÄ kontorsvakanserna i city pÄ olika sÀtt, beroende pÄ sina individuella situationer och affÀrsidéer.

Intresset för internationella fastighetsinvesteringar

Under de senaste tio Ären har ett nytt segment öppnats pÄ fastighetsmarknaden,nÀmligen marknaden för samhÀllsfastigheter. Politiska beslut frÄn tidigt 90-tal hargjort det möjligt för privata aktörer att etablera friskolor och Àldreboenden.Reformerna har möjliggjort att Àven investera i verksamheternas lokaler. Vid dessaförvÀrv brukar ett relativt lÄngt hyreskontrakt medfölja och det finns ett starktsamband mellan den förhandlade hyran och försÀljningspriset. NÀr förvÀrvet Àrgenomfört och kontraktet sedan löper ut kan det bli problematiskt att avgöra vilkennivÄ den nya hyran bör ligga pÄ.HyresgÀstens betalningsförmÄga Àr en central del i analyserna i denna uppsats.UtrÀkningen av kommunens sÄ kallade skolpeng respektive omsorgspeng kartlÀggsför att dra slutsatser om vilka marginaler respektive part har att förhÄlla sig till och hurdet pÄverkar den förvÀntade hyran.I denna uppsats diskuterar vi ocksÄ huruvida hyressÀttningen av samhÀllsfastigheterkan Äterkopplas till olika kombinationer av hyresrelationer. Incitament till att ta ut enviss hyra kan variera beroende pÄ fastighetsÀgarens syfte med innehavet.

Sju Àldreboenden i Enköping kommun : En granskning av nyckeltal, riktvÀrden och internhyressystemet.

I detta examensarbete undersökes vilka principer som styr hyresnivÄn för en grupp Àldreboenden i Enköpings kommun, samt hur drift- och underhÄllskostnadsnivÄerna Àr jÀmfört med kommunala Àldreboenden i resten av Sverige. Bakgrunden ligger i att fastighetsförvaltarna pÄ Enköpings kommun anser sig inte kunna ta ut den hyra de behöver för att underhÄlla husen i den omfattning som behövs. Fastighetskontorets kostnader för bland annat underhÄll, mediaförbrukning, administration jÀmförs mot statistik. Dessutom granskas internhyressystemet genom att undersöka hur vÀl kommunen följer sina egna direktiv och styrdokument samt genom att jÀmföra styrdokumentet mot tillgÀnglig litteratur. Enköping har historiskt sett lagt lÄga summor pÄ bÄde planerat och avhjÀlpande underhÄll av fastigheter. Detta har varit en följd av att kommunen har haft, och fortfarande har, lÄga hyresintÀkter jÀmfört med mÄnga andra kommuner i Sverige.

 

VLL (VÀsterbottens lÀns landsting) genomför just nu en process dÀr de ser över sina fastigheter pÄ NUS (Norrlands Universitets Sjukhus) med fokus pÄ dess framtida utveckling och behov. Ett steg i den processen Àr att undersöka sitt nuvarande fastighetsbestÄnd och se om det redan dÀr finns utvecklingsmöjligheter innan det kan bli behov av att expandera omrÄdet. Detta projekt ingÄr som en del i denna undersökning och innefattar en utredning av en eventuell pÄbyggnad av en byggnad med tvÄ parallella huskroppar 10A och 10B, som idag bestÄr av tre verksamma plan med en gemensam kÀllare. Studien förutsÀtter att det Àr statiskt möjligt att bygga pÄ de aktuella byggnadsdelarna. DÀrför Àr syftet med detta projekt frÀmst att se om det Àr praktiskt möjligt att genomföra en pÄbyggnad med avseende pÄ en intilliggande helikopterplatta, den pÄgÄende verksamheten och en fungerande APD-plan dÀr fokus ligger pÄ kranplacering.

Verkligt vÀrde eller anskaffningsvÀrde? : En fallstudie av tre fastighetsbolag

FrĂ„n och med Ă„r 2005 tillĂ€mpar svenska noterade bolag IAS 40 i sin koncernredovisning. Genom tillĂ€mpning av IAS 40 tillĂ„ts företag att vĂ€rdera förvaltningsfastigheter till endera anskaffningsvĂ€rde eller verkligt vĂ€rde, dĂ€r verkligt vĂ€rde som regel Ă€r det samma som marknadsvĂ€rde. I juridiska bolag tillĂ„ts i dagslĂ€get endast vĂ€rdering till anskaffningsvĂ€rde.Syftet med denna uppsats Ă€r att jĂ€mföra och beskriva skillnaderna mellan vĂ€rderingsmetoderna av förvaltningsfastigheter nĂ€r vĂ€rdering sker till anskaffningsvĂ€rde respektive verkligt vĂ€rde, utifrĂ„n ÅRL:s definition av rĂ€ttvisande bild. För att uppfylla vĂ„rt syfte har vi studerat hur tre fastighetsbolag tillĂ€mpar och resonerar kring de olika vĂ€rderingsmetoderna. Detta har Ă„stadkommits genom intervjuer med personer företagen sjĂ€lva ansĂ„g vara mest lĂ€mpade.

FastighetsvÀrdering : En studie om vÀrdering till marknadsvÀrde under lÄgkonjunktur

Förmedling av kringtjÀnster i ett vinstgivande syfte Àr förbjudet enligt den nuvarande fastighetsmÀklarlagen. I slutet av Är 2005 tillsattes en utredning som skulle utvÀrdera den nuvarande lagstiftningen och komma med förslag angÄende förÀndringar och förbÀttringar.Det nya förslaget innebÀr bland annat att vinstgivande kringtjÀnster kommer att tillÄtas och i dagslÀget verkar det som att lagen kommer trÀda i kraft nÄgon gÄng under Är 2010.Den nya lagen kommer utan tvekan att förÀndra fastighetsmÀklarbranschen i Sverige och vi har i denna undersökning försökt att ta reda pÄ hur den nya fastighetsmÀklarlagen pÄverkar mÀklarföretags utbud av kringtjÀnster samt vilka möjligheter företagen ser att skapa vinstgivande avkastning pÄ dessa tjÀnster.VÄran metod har i sin helhet bestÄtt av kvalitativa undersökningar i form av fyra intervjuer med berörda aktörer samt en fokusgrupp med fyra deltagare och en moderator som ledde fokusgruppen. Undersökningarna har gjorts med handledning av relevant litteratur och har varit lÀrorika och vÀldigt givande.I undersökningen har det visat sig att de flesta berörda parter ser positivt pÄ de vinstgivande kringtjÀnsternas uppkomst. Det tycks inte finnas nÄgon oro över att mÀklares arbetssÀtt kommer att förÀndras avsevÀrt utan snarare att det Àr företagandet som kommer att förÀndras i samband med den nya lagen. Till exempel i form av slutande av avtal med samarbetspartners samt efterarbetet med uppföljning för att hÄlla samarbetet vid liv.Den nya mÀklarlagen Àr ett resultat av den utveckling som skett inom branschen och Àr baserad pÄ bland annat kundundersökningar som visar att kringtjÀnster Àr nÄgot som önskas av kunderna.

Ombildning frÄn hyresrÀtt till bostadsrÀtt

Vilka privatekonomiska och sociala konsekvenser uppkommer för de boende i fastigheter som har ombildats frÄn hyresrÀtt till bostadsrÀtt? VÄrt syfte Àr att identifiera och förklara vilka olika konsekvenser som uppstÄr för de boende som berörs av en ombildning. För att besvara vÄr frÄgestÀllning har vi genomfört ett antal intervjuer i tvÄ bostadsrÀttsföreningar i Göteborg. Vi anvÀnde oss av en kvalitativ metod för att fÄ nÀrhet till de intervjuade och mer ingÄende information. För att fÄ sÄ uttömmande information som möjligt förde vi en diskussion med de boende kring vÄra stödfrÄgor som finns samlade i vÄr intervjuguide.

Basel II och fastighetsbranschen - en scenariostudie av de nya kapitaltÀckningsreglernas konsekvenser för fastighetsbranschen

Banks carry a great responsibility when it comes to the financial systems in our society. Disturbance in the credit system affects both lender and borrower. All financial institutions must therefore carefully estimate their risk exposure. This assessment enables them to cover themselves from losses with appropriate capital buffers as main guardian. In order to prevent bank crises and also to maintain financial stability in general, new regulations concerning analysis and preventive actions were introduced on the 1st of February 2007.

BolÄn : Har nischbankernas intrÀde pÄ marknaden förÀndrat storbankernas agerande vid utlÄning till bolÄn?

Syftet med uppsatsen Àr att se vad som förÀndrats i bankernas krav pÄ utlÄning vid fastighetsköp sedan nischbanker trÀtt in pÄ marknaden. Med hjÀlp av tvÄ fiktiva par har vi sökt svaret hos Swedbank, LÀnsförsÀkringar Bank och FörsÀkring, Nordea, VÀrmlands Provinsbank och Handelsbanken i Karlstad.Intervjuerna som utförts har skett genom öppna intervjuer och respondenterna har fÄtt svara fritt pÄ de stÀllda frÄgorna. De fem bankerna som undersökts stÄr för sammanlagt 80 % av bolÄnemarknaden. Som utgÄngspunkt för undersökningen har vi studerat teorier inom bankernas relation till kunden, konkurrens mellan bankerna och hur amorteringarna sker.Sedan nischbankernas intrÀde pÄ marknaden har bankerna fÄtt sÀnka sina krav pÄ grund av konkurrens. Nischbankerna har bidragit till att storbankerna fÄtt höja sin belÄningsgrad pÄ lÄn till fastigheter samt att de i vissa fall fÄtt sÀnka sina krav nÀr det gÀller sÀkerhet för lÄnet.

<- FöregÄende sida 27 NÀsta sida ->