Sök:

Sökresultat:

2714 Uppsatser om Micro enterprises - Sida 48 av 181

Quality Assurance of Prototype Parts

Scania CV AB i Södertälje har länge haft ett behov av att kvalitetssäkra de prototypartiklar som köps in till tester. I dagsläget tvingas kvalitetsingenjörerna att fokusera på artiklar som ska gå till serieproduktion vilket medför en osäkerhet i hur väl prototyperna stämmer med de ritningar och specifikationer som tagits fram. Genom en utveckling av tre arbetsdokument och en arbetsmetod för anskaffning av prototypartiklar finns nu en struktur som tillgodoser de behov som finns för kvalitetssäkring av prototypartiklar. Quality Assurance of Prototype Parts (QAPP) utgår ifrån teorier om hur kvalitetssäkringsarbete ska utvecklas samt ur empiriskt material från fallföretaget. QAPP är nu testat i pilotgrupper och kommer att arbetas vidare med av förvaltningsgrupper på fallföretaget..

FASTIGHETSMÄKLAREN - En oumbärlig mellanhand?

Syftet med denna kandidatuppsats har varit att, genom en studie av interaktionen mellan mäklare och dess kunder samt interaktionen mäklare emellan, försöka svara på hur fastighetsmäklaren agerar i sitt dagliga arbete. Metoden som använts har varit en kvalitativ studie vilken genomförts genom en deltagande observation. Mäklarna på en fastighetsbyrå har studerats utifrån ett dramaturgiskt och ett markandsföringsperspektiv. Mäklarens arbete med att skapa legitimitet för tjänsten och en god image illustreras i form av termerna roller, kundrelationer, kundnöjdhet och word-of-mouth. Uppsatsen utmynnar i en diskussion där mäklarens påstådda oumbärlighet som mellanhand vid fastighetsaffärer ifrågasätts..

Organizational Identity Construction - A qualitative study made in three different contextual settings

Our findings show that depending on the contextual setting and what sort of merger an organization goes through, the identity strategies will differ. We see that symbols and values are two objects of relevance in our case companies? identity strategies, but that there are differences in how they are being used. There is consensus around the fact that values are important to have, however their meaning to each organization differs and it has also proven to be dependent on what position you possess in the company. We have developed a four-fielder in order to further illustrate our findings.

Hur används verksamhetsmål och mått för att styra kommunala förvaltningar? - en fallstudie av Landskrona kommun

Syfte: Att beskriva och analysera Landskrona kommuns förvaltningars utformning och användning av verksamhetsmått som styrinstrument. Metod: Det empiriska materialet är huvudsakligen hämtat från olika kommunala dokument, så som budgetskrivelser, årsredovisningar och interna måldokument. Som komplement till de skriftliga dokumenten har intervjuer med ansvariga tjänstemän genomförts. Studien är avgränsad till att omfatta tre av Landskrona kommuns förvaltningar, de tre största. Forskningsansatsen är abduktiv med en kvalitativ metod.

Volatiliteten som hjälpmedel vid teknisk anals

Den 1 juli 2007 infördes en ny lag till byggbranschen som innebär att handel av byggtjänster numera ska behandlas med omvänd skattskyldighet. Därav ska inte längre säljare av byggtjänster redovisa moms på sina utgående fakturor utan säljaren ska redovisa både in- och utgående moms. Orsaken bakom laginförandet är den mängd momsfusk som uppmärksammats där säljare av byggtjänster fått inbetalt moms för sina tjänster men inte redovisat den vidare till Skatteverket utan behållt den i egen ficka. Vår uppsats har beskrivit de olika positiva respektive negativa följder laginförandet har medfört..

Social Construction of Crisis: The Constructed Realities of SAS Ground Service Employees Regarding the Preparatory Period of Strategy 2011 Organizational Development Program.

The thesis explores an ongoing dialectical process between different levels of employees including top management to workers of Scandinavian Airline Service (SAS) regarding a new change program and to find out the possible social construction among them. In particular, it searches for the constructed reality of SAS ground service employees at Malmö Airport with regard to the preparatory stage of SAS Strategy 2011. A possible ambiguity in dialectical process is explored as it relates to an organization?s ability to effectively influence the understanding and identity of its employees through discourse.

Belöningssystems utformning för önskvärda effekter ? Fallföretaget Thule

Syfte: Syftet är att belysa hur ett belöningssystem lämpligen bör utformas så att önskade effekter uppnås. För undersökningen använder vi fallföretaget Thule. Metod: En abduktiv ansats väljs för arbetets förhållningssätt till arbetsprocessen, medan en kvalitativ fallstudie anslår riktlinjer för empiriinsamlingen. Teoretiska perspektiv: Vi använder teoretiska kriterier för utformning av belöningssystem från forskare på området, Merchant och Thompson & Strickland. Empiri: Vårt empiriska material består av besöksintervjuer med koncernledningen samt med personer från divisionsledningen i fallföretaget Thule.

En komparation i ledarskap mellan ett tjänsteintensivt och ett kunskapsintensivt företag, H&M versus Alfa Laval

Det går att kartlägga små skillnader som finns i ledarskapsutövandet mellan en chef i ett tjänsteintensivt- och kunskapsintensivt företag, men samtidigt tenderar ledarskapet att gå mot en och samma utveckling, det vill säga, ett coachande ledarskap. Skillnaderna i första linjens chefskap i de två olika organisationerna, anser vi bero mer på företagsstrukturerna än att de är verksamma i skilda branscher. It is possible to survey small differences in how to practice leadership between a service intensive and a knowledge intensive company. The leadership tends on the other hand to go towards the same development, towards a coaching leadership. We do believe that the differences in the first line managers, in the two separate companies, depend more on the business structures than that they are active in different branches of trade..

Medierelaterad krishantering inom livsmedelsbranschen

Vår avsikt med uppsatsen är att beskriva och analysera medias larmrapporters inverkan på livsmedelsprodukternas nuvarande situation och framtid. Vi undersöker varför vissa företag lyckas bättre respektive misslyckas med sin krishantering utifrån hur de bemöter larmen.Vi har utgått från teorin Crisis Management, där vi har funnit en applicerbar modell på vårt syfte, Crisis Response System, som kompletteras med sårbarhetsmodellen A Simple model of Crisis Susceptibility. Dessa modeller behandlar den interna krishanteringen. För att externt kunna bemöta larmrapporter har vi valt att tillämpa PR-modellen Communication Strategies for Responding to a Crisis där paralleller dras till delar ur ryktes- och trovärdighetsmodellen Brand-Building Blocks..

Tradingmodeller för valutamarknaden

Syftet med denna uppsats är att testa olika tradingmodeller inom valutahandel, byggda på tekniska indikatorer, för att undersöka om man kan nå en positiv avkastning.Undersökningen omfattar 24 olika modeller, byggda på fyra olika tekniska indikatorer och med tre olika money management strategier. Modellerna testas på fem olika valutapar under tre månaders tid. Slutsatsen är att det går att nå positiv avkastning och även positiv överavkastning med automatiska tradingmodeller om rätt indikatorer och money management strategier används. Modellernas avkastning är mer känsliga för valet av money management strategi än för valet av vilka tekniska indikatorer och parametervärden som ska användas..

Investeringsprocessen - Skillnader mellan Corporate Venturing och Venture Capital

Vi har undersökt vilka skillnader som finns mellan investeringsprocessen för corporate venturing och investeringsprocessen för venture capital. Vårt empiriska material består av investeringsprocessen för Volvo Technology Transfer och vårt teoretiska material består av investeringsprocessen för venture capital. Detta är alltså utgångspunkten för vår jämförelse. Våra slutsatser är att det finns vissa väsentliga skillnader mellan processerna. Skillnaderna beror på investerartypernas olika mål och resurser.

Online Brand Community in Action. A Constitutive netnography: Advancing a Wholesome Ethnomethodological Perspective on Brand Community

This thesis advances an explicit, consequent, and wholesome ethnomethodological perspective on brand community. It recognizes brand community as a social problem ? something to be continuously solved and achieved. The two main perceivably stable features of the Nikonian community are (1) practical usefulness and (2) the social link. The authors suggest that both features are constantly accomplished through three types of aggregate behaviour (1) lurking, (2) ordinary membership, and (3) community citizenship behaviour (CCB).

Kunskapsspridning i kunskapsföretag - En fallstudie på Ernst & Young

Denna uppsats syftar till att undersöka hur kunskap skapas, sprids och bibehålls i ett kunskapsföretag. Undersökningen genomfördes som en kvalitativ studie med semistrukturerade intervjuer med anställda i olika befattningar på Ernst & Young. Det visar sig att Ernst & Youngs positiva inställning till kunskap har stor inverkan på spridningen av den. Det finns en stark kultur som fungerar som en drivkraft för de anställda. Dock kan den höga graden av sekretess ha negativ inverkan på spridningen av kunskap.

Situationsanpassning av ekonomistyrning - en fallstudie av Ferrosan A/S

En jämförelse mellan ekonomistyrningen i Ferrosan A/S och contingency theory har visat på en hel del likheter, men även vissa intressanta skillnader. Likheterna har främst funnits inom situationsvariabeln omgivning. Den mest intressanta skillnaden berör kopplingen mellan kontrollverktyget budgetering och situationsfaktorn strategi, där det förefaller finnas vissa oklarheter om budgeteringens roll givet en viss strategi. Tecken tyder på att omgivningsvariabeln i Ferrosans fall är överordnad strategivariabeln. Avslutningsvis är det tydligt att contingency theory fortfarande är outvecklat inom vissa områden.

Generös föräldraledighetspolicy - en konkurrensfördel?

En studie om huruvida en generös föräldraledighetspolicy kan bidra till att skapa konkurrensfördelar. Uppsatsen behandlar ett urval av organisationer med erkänd generös föräldraledighetspolicy inbäddad i företagskulturen. Efter en inledande redogörelse av bakgrundsbilden för detta ämne, följer en beskrivning av respektive organisations policy och process. Dessa, tillsammans med teorier huvudsakligen hämtade från området Human Resource Management, är ämnade att utgöra underlag för den analys av och diskussion kring hur ovan nämnda organisationer kan använda sin föräldraledighetspolicy för att skapa långsiktiga konkurrensfördelar. Resultatet är inte självklart.

<- Föregående sida 48 Nästa sida ->