Sök:

Sökresultat:

818 Uppsatser om Medskapande innovation - Sida 41 av 55

Vad håller vi på med? En kartläggning av kommunikationsprocessen kring kampanjen "Vad håller du på med?"

The aim of this thesis is to use Gabriel Tardes theories concerning imitation, repetition and the public opinion as a way of understanding how transmedial communication develops over time. This involves a study of social media, traditional press and public organizations in relation to each other. The campaign, What are you doing? (Vad håller du på med?, 2013), launched by the Swedish military as a way of drafting more soldiers, is used as an example of how the theories can be applied to help us understand connections, patterns and social behavior in the rapid mutation and viral spreading of information. By discussing the campaign and its effects, the ambition is to give an understanding of how a campaign of this scale could be planned for and structured.

Längtan efter helhet : Svenska kyrkan mellan arv och förnyelse : en analys av tanke och handling inom Svenska kyrkan i några av dess möten med nutida sökande efter helhet

An issue of central interest today is the aspiration for wholeness, on the one hand referring to the concept of ?healing? (swed: helande), on the other hand to being ?whole? (swed: hel); body, mind, soul, spirit and relations. The need and desire to offer a more holistic experience is becoming prominent also within the Swedish Church. This paper addressed some events within the Swedish Church that cater to experiences of wholeness, with the aim of exploring how this is done in practise and how it?s rooted in Christian thought.

Konceptutveckling av exklusiva livsmedel : vilka aspekter är viktiga?

Processen vid framtagandet av en ny produkt kallas New product development (NPD). Denna process innehåller 6 steg som ska hjälpa företaget vid utvecklingen av en ny produkt. Det andra steget i denna process är konceptutveckling. Utvecklingen av ett koncept är en lång process som innehåller 7 steg som ska hjälpa företaget utveckla koncept till olika produkter. Processen sträcker sig från upptäckt av marknadsmöjlighet till projektplanering.

Kan användandet av arketyper stärka varumärken?

Syfte: Denna studie syftar till att undersöka huruvida vissa arketyper kan betraktas som mer effektfulla än andra vid marknadsföring. Vi ämnar även ta reda på om varumärken som använder sig av arketyper förmedlar starkare och tydligare känslor än varumärken som inte använder ett arketypiskt perspektiv. Metod: Data har samlats in från gruppdiskussioner i tre olika fokusgrupper med sex deltagare i respektive fokusgrupp. Fokusgrupperna bestod av manliga och kvinnliga deltagare som var över 25 år och representerade olika nationaliteter. Gruppdiskussionerna genomfördes på ett fastighetsföretag i Barcelona där vi fått tillåtelse att tillfråga de anställda att delta i studien.

Tre kommuner ur ett framtidsperspektiv : Scenarioframställning ? ett innovativt verktyg

Sveriges kommuner står inför ett omfattande generationsskifte där viktig kompetens kommer att försvinna. De behöver verktyg för att lyckas med kompetensöverföring men de behöver också jobba på sin image för att de ska kunna locka till sig nya och kompetenta medarbetare.Ett EU-finansierat projekt kallat Kompetensbron har startats som ett samarbete mellan nio kommuner. Projektet kommer att sträcka sig till 2011 och syftar till att underlätta det generationsskifte som vänta. Håbo kommun är den drivande kommunen och likväl vår uppdragsgivare.Syftet med examensarbetet är att kommunerna i projektet Kompetensbron ska få mer material att arbeta med men framförallt att de ska få ett nytt, innovativt verktyg för framtidsplanering och se hur framtiden kan komma att se ut.Frågeställningar som styrt studien är: Vad har kommunernas unga medarbetare för syn på sin arbetsgivare? Vad anser de utmärker en attraktiv arbetsgivare? Vad har de unga medarbetarna för syn på kompetens?Rapporten präglas av en kvalitativ metod där semistrukturerade intervjuer genomförts med unga medarbetare i Håbo kommun, Enköping kommun samt Upplands Väsby kommun.

Ingen annan väg än framåt : Löst strukturerade rörelser och deras kaotiska och kreativa karaktär

I dagens värld utvecklas nya kommunikationsmedel, och metoder för att kommunicera och organisera sig förändras snabbt. Det skapar nya förutsättningar för sociala rörelser. Kulturjam är en proteststrategi mot de dominerande symbolerna i samhället. Dessa symboler vill man dekonstruera, och vända dem mot deras ursprungliga syften. Kulturjam är en löst strukturerad rörelse, utan ett centrum, utan en bestämmande ledning, men med mycket kommunikation, innovation och gemensamma handlingar.

En intuitiv & lättillgänglig flyktmask för gruvmiljö

I have always lived around mines and around people work­ing with mines. They are a natural part of my life and, inev­itably, a great interest of mine. When time came to make a decision for a degree project, focusing on the mine context felt as natural as breathing.In LKABs underground mines, safety in fire accidents is a great priority. Of outmost importance for the escape is to have a personal gas filter for filtration of smoke and/or gas. My design project resulted in a concept which is aimed at shortening the user journey from the start of the accident until the user has applied the personal safety solution and is ready to escape.Throughout the project I?ve been working with a context which is heavily regulated, and all problems are serious, important ones.

Mångfald eller företagskultur : En fallstudie om den pratadoxala relationen kring mångfald och företagskultur

ABSTRACTCourse/level: Enterprising and Business Development, Bachelor Thesis, AUT2012, 2EB00ETutor: Magnus ForslundAuthors: Linn Danielsson & Alexander OlofssonKey words: Strong diversity, Consistent Corporate Culture, Core Values, Corporate Strategy,Definition of Diversity, Working with Diversity, Management, Standardization.Title: Diversity or Corporate Culture ? A case study on the paradoxical relationship betweendiversity and corporate cultures in corporations and organizations.Background: Diversity and corporate culture can in various ways result in corporate andorganizational advantages. While diversity promotes innovation, creativity and companydevelopment corporate culture possesses advantages such as efficiency, community and unity.Diversity and corporate culture seems to create various benefits that are both beneficial forcompetitive advantage.Problem discussion: I would be beneficial for companies and organizations to maintain bothdiversity and corporate culture since they complement each other. However, diversity andcorporate culture have different purposes and benefit in different ways. The question is howtwo such different strategies can meet.Question for research: How does diversity and corporate culture co-exist in corporations andorganizations?Purpose: The aim of this study is to create further understanding for the co-existence betweendiversity and corporate culture in corporations and organizations.Method: The study is made qualitatively with a hermeneutic approach and based on a casestudy on two corporations within the real estate industry.

Investerinsprocessen ? investering av maskinerinom fordonsindustrin

Detta examensarbete är utfört på uppdrag av Bombardier Transportation i Västerås och är det avslutande momentet på civilingenjörsprogrammet ? Innovation, produktion och logistik vid Mälardalens högskola i Eskilstuna.I sin fabrik i Västerås tillverkar Bombardier Transportation strömriktare till tåg. Ett problem företaget har i dagsläget är att de saknar visuell styrning av produktionen. Eftersom många människor är involverade i produktionen är det viktigt att produktionsstatusen visualiseras. Detta för att samtliga involverade snabbt ska få en överblick av det aktuella produktionsläget.

Framtagning av produktionstavlor : Visuell styrning av taktad produktion

Detta examensarbete är utfört på uppdrag av Bombardier Transportation i Västerås och är det avslutande momentet på civilingenjörsprogrammet ? Innovation, produktion och logistik vid Mälardalens högskola i Eskilstuna.I sin fabrik i Västerås tillverkar Bombardier Transportation strömriktare till tåg. Ett problem företaget har i dagsläget är att de saknar visuell styrning av produktionen. Eftersom många människor är involverade i produktionen är det viktigt att produktionsstatusen visualiseras. Detta för att samtliga involverade snabbt ska få en överblick av det aktuella produktionsläget.

Kylcontainerns teknologiska utveckling : Innovation och utveckling av containerteknologin fo?r transport av kylda varor

This report is part of a Bachelor?s degree corresponding to 15 creditsat the Royal Institute of Technology, Stockholm. The work hasbeen carried out by Max Wikander, author of the report, supervisedby Lanie Gutierrez-Farewik and Erik Dijkstra.Gait analysis includes measurement, characterization and assessmentof human movement and is used to assess kinematic or otherabnormalities during gait. Center of rotation and the axis of rotationof a joint are fundamental parameters in motion analysis. However,the ability to create individualized analysis is limited by the lack ofaccuracy when these parameters are calculated.

Produktservicesystem - en möjlighet för modeindustrin?

Problem Dagens företag står inför framtida utmaningar, som förändrad konsumtion, strängare miljörestriktioner och hårdare krav på förlängd produktlivscykel för att nå en mer hållbar utveckling. Produktservicesystem (PSS) utgör en potentiell lösning för dessa utmaningar. Uthyrning har kommit att bli en självklar del inom vissa branscher emedan andra branscher fortfarande bygger på traditionell konsumtion. Textil- och modebranschen är en bransch där ägande fortfarande är den rådande formen. Vår undersökning grundar sig i att undersöka möjligheterna för ett PSS inom denna bransch.

Nya skogsbaserade material : från labb till marknad

Det är svårt att nå framgång med innovationer och nya produkter och skogssektorn som traditionellt är svag när det gäller produktutveckling är inget undantag. Syftet med detta arbete är att ta reda på vad som krävs för att ta ett nytt skogsbaserat material från laboratorium till att bli en framgångsrik produkt på marknaden. För att besvara den frågan har intervjuer genomförts med experter inom aktuella branscher (förpackning, inredning, fordon) samt med experter på material och materialintroduktion. Studien visar att skogsindustrin behöver tillföra ytterligare kompetenser och/eller samarbetspartners för att lyckas med nya material. Viktigast är att marknadskompetensen utökas med personer eller företag som kan den typ av affär som de nya materialen ger upphov till. Detta eftersom kommersialisering av dessa material kommer att innebära något annat än att sälja de volymsprodukter man är duktig på inom skogsindustrin. För att nya material ska vara konkurrenskraftiga måste de med stor säkerhet vara billigare än alternativen, eller möjligtvis skapa en större nytta. Ingen i studien var intresserad att betala mer för materialet bara för att det hade skogursprung.

Kan användandet av arketyper stärka varumärken?

Syfte: Denna studie syftar till att undersöka huruvida vissa arketyper kan betraktas som mer effektfulla än andra vid marknadsföring. Vi ämnar även ta reda på om varumärken som använder sig av arketyper förmedlar starkare och tydligare känslor än varumärken som inte använder ett arketypiskt perspektiv. Metod: Data har samlats in från gruppdiskussioner i tre olika fokusgrupper med sex deltagare i respektive fokusgrupp. Fokusgrupperna bestod av manliga och kvinnliga deltagare som var över 25 år och representerade olika nationaliteter. Gruppdiskussionerna genomfördes på ett fastighetsföretag i Barcelona där vi fått tillåtelse att tillfråga de anställda att delta i studien. Under genomförandet av gruppdiskussionerna fick respondenterna observera 24 olika reklamfilmer, varav hälften med arketypiskt innehåll och hälften utan arketypiskt innehåll.

Microsketching och Expertutvärdering : En omdesign av ett webbaserat verktyg för offentliga upphandlingar

Årligen omsätts 500 miljarder kronor vid offentliga upphandlingar. Dessa upphandlingar kan handla om alltifrån kontorsmaterial till IT-konsulter. Detta innebär att det är en väldigt stor bredd på de företag som fungerar som leverantörer och anbudslämnare. Personerna som lämnar anbud har varierande kunskaper i anbudslämning och datoranvändning vilket påverkar deras förmåga att lämna anbud. Att vinna en upphandling kan innebära ett stort tillskott för ett företag och det är därför viktigt att det anbud som lämnas in är korrekt.

<- Föregående sida 41 Nästa sida ->