Sök:

Kan användandet av arketyper stärka varumärken?


Syfte: Denna studie syftar till att undersöka huruvida vissa arketyper kan betraktas som mer effektfulla än andra vid marknadsföring. Vi ämnar även ta reda på om varumärken som använder sig av arketyper förmedlar starkare och tydligare känslor än varumärken som inte använder ett arketypiskt perspektiv. Metod: Data har samlats in från gruppdiskussioner i tre olika fokusgrupper med sex deltagare i respektive fokusgrupp. Fokusgrupperna bestod av manliga och kvinnliga deltagare som var över 25 år och representerade olika nationaliteter. Gruppdiskussionerna genomfördes på ett fastighetsföretag i Barcelona där vi fått tillåtelse att tillfråga de anställda att delta i studien. Under genomförandet av gruppdiskussionerna fick respondenterna observera 24 olika reklamfilmer, varav hälften med arketypiskt innehåll och hälften utan arketypiskt innehåll. Frågorna som ställdes till respondenterna efter visandet av reklamfilmerna utgick från de känslor, tankar och personligheter som deltagarna relaterade varje reklamfilm till. Slutsatser: Utifrån det resultat vi fått fram är vår första slutsats att varumärken som använder sig av arketyper i sin marknadsföring generellt förmedlar starkare och tydligare känslor än varumärken som inte använder ett arketypiskt tillvägagångssätt. Vår andra slutsats är att en del arketyper är mer effektfulla än andra inom marknadsföring, detta främst eftersom att vissa arketypers attribut uppfattas starkare och tydligare än andras. De arketyperna som visat sig mest effektfulla i vår studie var de som förmedlat humor, glädje, kärlek och omtanke, men även som anspelat på magi, hjältemod, kreativitet och innovation. Bland dessa arketyper finner vi hjälten, vårdaren, skaparen, utforskaren, älskaren, rebellen, magikern och gyckelmakaren

Författare

Christin Walberg Evelina Åsberg

Lärosäte och institution

Institutionen för industriell ekonomi

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..