Sökresultat:
200 Uppsatser om Medieteknik - Sida 1 av 14
Recúrrens ? En svensk novellfilm
Det här är slutreflektionen för ett examensarbetet Recúrrens, skapat av Mikael
Berglund och Johan Cederholm från Medieteknik och Joel Arwidson och Charlie
Persson från digital ljudproduktion. Recúrrens är en novellfilm vi gjorde från
idé till färdig film och vi kommer beskriva hela vår arbetsgången i den här
slutreflektionen. I den andra, reflekterande delen, diskuterar vi hur arbetet
gick, motgångar, framgångar och slutresutlatet. Bifogat finns även manuset och
bildmanuset..
Folkrörelser och nätverk - sociala, informativa och tekniska
Det här projektet omfattar utvecklingen och designen av en webbplats och en
webbcommunity för organisationen Nätverket Vileda samt implementationen av ett
content management system för att underhålla webbplatsen. Jag reflekterar också
kring Nätverket Vileda och nätverket som ett socialt fenomen men även som en
kommunikationskanal för organisationer och hur detta har förändrats och
utvecklats genom de senaste hundra åren..
Recúrrens ? En svensk novellfilm
Det här är slutreflektionen för ett examensarbetet Recúrrens, skapat av Mikael Berglund och Johan Cederholm från Medieteknik och Joel Arwidson och Charlie Persson från digital ljudproduktion. Recúrrens är en novellfilm vi gjorde från idé till färdig film och vi kommer beskriva hela vår arbetsgången i den här slutreflektionen. I den andra, reflekterande delen, diskuterar vi hur arbetet gick, motgångar, framgångar och slutresutlatet. Bifogat finns även manuset och bildmanuset..
John Hellbom, En Pop-Produktion
Titel: John Hellbom, en pop-produktion. En studie, om att lära sig en ny
musikstil
Seminariedatum: 30:e Maj, 2008
Kurs: ME1301, Kandidatarbete i Medieteknik
Författare: Ludvig Faleij
Handledare: Patrik Vörén, Jennie Blomqvist och Jonny Faleij
Nyckelord: Musik, musikproduktion, pop-musik
Syfte: Jag ville undersöka och upptäcka en helt ny musikgenre och lära mig att
producera den. Jag kommer även att starta ett eget företag och försöka sälja
pop-produktionen till ett skivbolag.
Resultat: Jag har lärt mig att producera pop-musik samt startat min egen firma.
Framtida Undersökning: Jag kommer att fortsätta att upptäcka nya musikgenrer
för att bredda mina musikaliska kunskaper. .
Anpassningsbar musik i spel
Hur musiken fungerar i spelet Mirrrors Edge..
Skumma typer & trevliga personer - en bilderbok
Kandidatarbetets huvudsakliga mål är att producera en bilderbok för alla
åldrar, Skumma Typer & Trevliga Personer. En bilderbok är interaktiv till sin
karaktär och den här boken har också ett tilltal på flera nivåer. Bokens bilder
innehåller tydliga allusioner, främst riktade till den vuxne läsaren.
Medieteknik är, i det här sammanhanget, att först skissa analogt, föra över
skisserna digitalt, bearbeta i datorn och därefter skriva ut bilderna. Via
ljusbord har bilderna sedan tecknats igen på akvarellpapper och sedan målats
med akvarellfärg för att uppnå nyanser som kan vara svåra att nå digitalt.
Nyhetsgrafikens utveckling
This bachelor thesis examines and discusses the question: "How can graphics for
newscasts be adapted to follow technological developments in various media and
increase its informative quality?"
The work was performed on Swedish Television's own graphic department, SVT
design in order to examine how news graphics need to be developed to follow the
technological changes in media.
The production resulted in a news graphics concept divided into three parts.
Two of the sections show examples of how graphics can be adapted according to
platform and the third section shows examples of news graphics that are
produced at SVT Design by me. The bachelor thesis focuses on the development of
technology in the media and examines areas such as interactive solutions, news
graphics and the traditional television media..
Innovation och kreativitet i en hierarkisk miljö ? Malmö högskola - Medieteknik
Medieteknik är en avdelning på Malmö högskola som dagligen handskas med att vara en innovativ och utvecklande del i en större organisation. Något som skapar möjligheter, men även begränsningar. Högskolans krav, resulterar tillsammans med omvärldens föränderlighet i att avdelningen måste växla mellan struktur, planering, genomförande ? och ? utveckling, innovation av innehåll, utbud, pedagogik.
Syftet med rapporten är att undersöka hur en innovativ och kreativ utvecklingsmiljö skapas och bevaras i en organisation/myndighet. Genom en enkätundersökning skapas det empiriska material som, tillsammans med studiet av högskolans villkor, samt förankring i den teoretiska referensramen besvarar den aktuella frågeställningen: Vilka förutsättningar kan påverka en avdelning att arbeta och agera innovativt inom ramen för den större organisationens styrning och krav?
Slutsatsen är att Malmö högskola ställs inför en rad motstridiga krav som kräver jämvikt inom organisationen, för att arbetet på avdelningsnivå ska fungera.
Google Kalender ur ett hjälpmedelsperspektiv
Studien undersökte om, och hur, Google Kalender kan användas som hjälpmedel för
vuxna individer med ADHD. Syftet var att öppna upp för en diskussion om
Medieteknik som hjälpmedel vid neuropsykiatriska funktionshinder.
En sammanfattning av tillgänglig litteratur och forskning presenterade
bakgrundsfakta kring ADHD, operativsystemet Android och Google Kalender. Via
programvarutestning, i form av fri testning, testades och analyserades tjänsten
Google Kalender utifrån de svårigheter individer med ADHD upplever. Resultaten
visar att Google Kalender kan underlätta planering, tidsuppfattning,
ihågkommande och framförhållning.
Jag minns tillräckligt
Vi har gjort en trettio minuters kortfilm som innehåller musik, 3dgrafik och
2dgrafik. Filmen är en thriller som handlar om en man som tror att han blivit
utsatt för en konspiration..
Webbased Timereport system
Webbaserat Tidrapporteringsystem.
Medieteknik och Högskolemässighet : En undersökning av högskolemässigheten inom ämnet medieteknik på Södertörns högskola
Syftet med uppsatsen är att kartlägga och undersöka vad som karakteriserar ämnet Medieteknik på Södertörns högskola genom att vi använder oss av begreppet högskolemässighet. Syftet är också att arbeta fram ett antal kriterier som gör det möjligt att analysera högskolemässigheten inom ämnet. Genom att undersöka Medietekniken utifrån dessa kriterier vill vi också utreda hur högskolemässigheten kan öka inom ämnet. Våra frågeställningar är: Hur tar sig högskolemässigheten inom ämnet uttryck inom varje kriterium? Hur kan högskolemässigheten utifrån dessa kriterier öka inom ämnet? Vi genomförde denna undersökning genom att ställa upp ett antal kriterier för högskolemässighet.
Omfattande animationsarbete i 3D-miljö
Med ordet 'omfattande' försöker vi indikera att projektet har inkluderat de
flesta aspekter som arbetas med i modern 3D-animerad film. Vi har grävt ner oss
i begrepp så som modellering, texturering, UVW, benriggning, skinning &
morphing varav alla har spelat in en viktig roll vårat animationsarbete..
Visuellt berättande i spelmiljöer
Abstrakt
I den här uppsatsen undersöks hur ett narrativ kan drivas inom digitala spel
enbart med hjälp av spelmiljön. Syftet är att få förståelse för vad
miljöberättande behärskar som en självständig form av berättande och vad
författarna kan göra för att uppnå detta mål. För att undersöka problemområdet
genomfördes en spelproduktion där metoder framtagna under undersökningens gång
applicerades. Produktionen testades av utomstående studenter i Medieteknik och
resultaten sammanställdes med reflektioner kring vad som uppnåtts och de
metoder som applicerats. Undersökningen beskriver arbetsprocessen och metoder
och visar hur dessa kan driva ett narrativ med en spelmiljö.
Abstract
In this thesis examines how to drive a narrative in digital games using only
the game environment.
Plattformsbaserat samarbete inom matematik
Matematikkurser på Kungliga Tekniska Högskolan läses varje år av flera tusen studenter. Genomströmningen är låg relativt andra kurser och att öka andelen studenter som klarar kurserna utan att minska kraven ligger i både studenters och lärares intresse.I detta arbete undersöker vi vilka plattformar för samarbete inom matematik dagens studenter på Medieteknik-programmet, KTH, använder, samt hur de används och hur de olika plattformarna upplevs påverka studenternas inlärning av matematik. Detta är relevant då matematikkurserna anses vara de svåraste på KTH. För att besvara frågeställningen bads 20 studenter svara på en enkät. Svaren som skickades in var främst i fritext.Resultaten visar att studenter använder sig av Facebook, Skype, Mathoverflow och Reddit vid samarbete i matematik.