Sök:

Plattformsbaserat samarbete inom matematik

Matematikkurser på Kungliga Tekniska Högskolan läses varje år av flera tusen studenter. Genomströmningen är låg relativt andra kurser och att öka andelen studenter som klarar kurserna utan att minska kraven ligger i både studenters och lärares intresse.I detta arbete undersöker vi vilka plattformar för samarbete inom matematik dagens studenter på medieteknik-programmet, KTH, använder, samt hur de används och hur de olika plattformarna upplevs påverka studenternas inlärning av matematik. Detta är relevant då matematikkurserna anses vara de svåraste på KTH. För att besvara frågeställningen bads 20 studenter svara på en enkät. Svaren som skickades in var främst i fritext.Resultaten visar att studenter använder sig av Facebook, Skype, Mathoverflow och Reddit vid samarbete i matematik. Dessa plattformar används då studenter finner något svårt i matematiken och behöver diskutera lösningar med andra. Plattformar som Youtube, WolframAlpha och Ludu används enligt studenterna själva för ett samarbete inom matematik. Vi anser dock att de nämnda plattformarna ej faller under vår benämning av plattformsbaserat samarbete. En majoritet av studenterna anser att det finns tillräckligt med resurser på KTH för att hjälpa dem med sin inlärning av matematik. Om KTH skulle införa en plattform för att underlätta matematikinlärningen önskar de flesta att det i sådana fall skulle implementeras ett diskussionsforum där studenter och lärare kan hjälpa varandra med lösningar på matematikproblem.

Författare

Måns Åberg Gustav Fridh

Lärosäte och institution

KTH/Skolan för datavetenskap och kommunikation (CSC)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..