
Sökresultat:
2139 Uppsatser om Medier - Sida 6 av 143
Sociala medier inom hotellbranschen : En studie i hur hotell i centrala Stockholm marknadsför sig genom Facebook, Twitter och Instagram
I denna uppsats undersöks hotell i Stockholms innerstad för att få en bild av hur hotell arbetar med sociala Medier. Där fokus ligger både på hur arbetet är organiserat bakom och hur arbetet går till i praktiken med deras uppdateringar på sociala nätverk. Då sociala Medier är ett relativt nytt fenomen ville vi undersöka hur hotellbranschen i Stockholm hanterar detta. För att få en inblick i detta genomförde vi kvalitativa intervjuer med de ansvariga för sociala Medier på sex hotell i Stockholm och även kvantitativ datainsamling av deras aktivitet på sociala Medier för att hjälpa till i analysen. Med hjälp av en teoretisk referensram utifrån tidigare forskning kunde vi påvisa ett antal brister hos hotellen där det främst handlade om att det är lågt prioriterat bland hotellen, det skulle behövas mer resurser och också tydligare riktlinjer och mål från ledningen hur arbetet ska gå till i praktiken..
Ledarskap via digitala medier - Sambanden mellan ledarskapsstil, användning av digitala medier samt de anställdas uppfattning kring ledarskap
Dagens organisationer utvecklas mot en allt mer digitaliserad framtid präglad
av ledarskap förmedlat via digitala Medier. Frågan om vilka egenskaper samt
beteenden kommer att få större betydelse för ledarskapet i relation till
digitaliseringen, blir av allt större betydelse i och med den allt större
användningen av digitala Medier mellan ledare och anställda. Syftet med studien
var att undersöka de tre olika ledarskapsstilarna personal-, produkt- och
förändringsinriktad i relation till användning av digitala Medier, utifrån de
anställdas uppfattningar. De 25 deltagarna var anställda inom privata
organisationer med största del kontorsrelaterade arbetsuppgifter. Genom en
webbenkät studerades sambandet mellan ledarskapsstil, användning av digitala
Medier samt anställdas uppfattning av ledarskap.
Välgörenhetsorganisationer i sociala medier : En studie om e-kundlojaliteten att förbättra
Syfte: Syftet med denna uppsats är att utifrån e-kundlojalitetsbegreppet utvärdera hur välgörenhetsorganisationer i dagsläget arbetar med sociala Medier liksom hur de kan förbättra gåvogivarnas e-kundlojalitet genom sociala Medier. Metod: Våra metoder har både kvalitativa och kvantitativa inslag och består av intervjuer med personal från fyra olika välgörenhetsorganisationer som är väl insatta i arbetet med sociala Medier liksom innehållsanalyser av organisationernas profilsidor i sociala Medier. Teori: Den teoretiska referensramen inleds med rekommendationer för sociala Medier. Därefter följer en redogörelse av relationsmarknadsföring och hur den kan appliceras på välgörenhetsorganisationer. Vidare går vi sedan djupare in på lojalitet respektive e-lojalitet för att visa på hur dessa begrepp ska appliceras på vår empiri.
Gruesome Gaming: En studie i marknadsföring på sociala medier
Vi har valt att titta på hur E-sportmarknaden använder sig av sociala Medier
för att sprida sig ut bland Medierna och nå befintliga och framtida användare.
E-sport är ett begrepp som innefattar all typ av elektronisk sport. Dota2 och
Starcraft 2 är två exempel på spel där E-sport är ett vinnande koncept. Vi har
valt att skapa föreningen, Gruesome Gaming som ligger till grund för uppgiften
för att kunna ta reda på hur de sociala Medierna fungerar i
marknadsföringssyfte. Människors beteende på Internet samt hur människor
hanterar marknadsföring på Internet kommer upplysas närmare i arbetets
resultatkapitel.
Kriskommunikation i ett digitalt samhälle Om myndigheters förhållningssätt till sociala medier i samband med kriskommunikation
Titel:Kriskommunikation i ett digitalt samhälleOm myndigheters förhållningssätt till sociala Medier i samband med kriskommunikationFörfattare:Susanna ÅkerängUppdragsgivare:Opti-AlertKurs:Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskapTermin:Vårterminen 2011Handledare:Marie GrusellSidantal:40 sidor (cirka 16 300 ord)Syfte:Syftet med studien är att belysa hur svenska myndigheter förhåller sig till sociala Medier isamband med kriskommunikationMetod:Kvalitativa intervjuerMaterial:Åtta stycken kvalitativa intervjuer med informanter från fem olika svenska myndigheterHuvudresultat:Resultatet visar att de undersökta myndigheterna är medvetna om att de måste förhålla sig tillsociala Medier. De upplever inte att de har ett direkt behov av de nya Medierna, men ser fleramöjligheter med dem. Omvärldsbevakning uppges vara den största möjligheten, men även attkunna sprida information och länka vidare till den egna webbplatsen genom de socialaMedierna. Den främsta svårigheten som myndigheterna upplever med sociala Medier är att deär mycket resurskrävande. Jordbruksverket och Sveriges meterologiska och hydrologiskainstitut är de som har kommit längst i sitt arbete med sociala Medier, medan Länsstyrelsen iVästra Götalands län, Miljöförvaltningen Göteborgs stad samt RäddningstjänstenStorgöteborg inte är aktiva inom några sociala Medier ännu.
Välgörenhetsorganisationer i sociala medier - En studie om e-kundlojaliteten att förbättra
Syfte: Syftet med denna uppsats är att utifrån e-kundlojalitetsbegreppet
utvärdera hur
välgörenhetsorganisationer i dagsläget arbetar med sociala Medier liksom hur de
kan förbättra
gåvogivarnas e-kundlojalitet genom sociala Medier.
Metod: Våra metoder har både kvalitativa och kvantitativa inslag och består av
intervjuer med
personal från fyra olika välgörenhetsorganisationer som är väl insatta i
arbetet med sociala Medier
liksom innehållsanalyser av organisationernas profilsidor i sociala Medier.
Teori: Den teoretiska referensramen inleds med rekommendationer för sociala
Medier. Därefter
följer en redogörelse av relationsmarknadsföring och hur den kan appliceras på
välgörenhetsorganisationer. Vidare går vi sedan djupare in på lojalitet
respektive e-lojalitet för att
visa på hur dessa begrepp ska appliceras på vår empiri. Avsnittet avslutas
sedan med en egen modell
som ska användas för att analysera empirin.
Slutsats: För att förbättra gåvogivarnas e-kundlojalitet genom sociala Medier
krävs att
välgörenhetsorganisationerna lägger mer kapacitet på underhåll av relationer,
långsiktigt fokus och
tvåvägskommunikation. Vidare behövs även mer arbete kring att skapa
psykologiska band till
följarna liksom att organisationerna bör se över vilka sociala Medier de väljer
att vara mest aktiva
på.
Lärare i en digital tidsålder : en kvalitativ studie av lärares förhållande till sociala medier
Detta arbete är en kvalitativ fallstudie med syfte att undersöka hur några intervjuade lärare från en gymnasieskola i södra Norrland förhåller sig till sociala Medier, hur dessa lärare uppfattar att sociala Medier påverkar deras integritet, yrkesetik, fostransuppdrag och pedagogiska arbete. Frågeställningarna arbetet har utgått ifrån har berört gränsdragningar mellan privatliv och offentlighet, hur lärare kan uppträda i sociala Medier, hur lärare ser på vänskapsrelationer till elever, vilka eventuella pedagogiska vinningar respektive hot sociala Medier kan tänkas medföra.För att besvara uppsatsens frågeställningar har intervjuer med sju anställda lärare på en given gymnasieskola gjorts. De resultat som framkommit i denna studie, är bland annat att samtliga lärare är överens om att lärares privatliv påverkar deras yrkesroll i viss mån. Ifråga om vad lärare kan göra i sociala Medier, med åtanke på deras yrkesroll, var de flesta lärare överens om att brott mot skolans värdegrund samt yrkesetiska principer var förbjudna, men också att lärare utöver detta har ett visst ansvar över hur man framställer sig själv i sociala Medier. Gällande pedagogiska hot och vinningar, finns det ett potentiellt hot att lärares arbetsbörda ökar, samtidigt är vinningen att lärares förståelse för elever kan tillta..
Digitala medier i ämnet samhällskunskap
I denna studie har jag använt mig av de ämnesdidaktiska principerna som en teoretisk modell för att möjliggöra förståelsen för hur lärare i ämnet samhällskunskap använder sig av digitala Medier i sin undervisning. Det empiriska materialet i studien kommer ifrån sex intervjuade lärare som arbetar på tre olika högstadieskolor. Två av de intervjuade lärarna i studien arbetar även som IKT inspiratörer. Två av skolorna i studien som de intervjuade lärarna arbetar på bedrivs av kommunal regi medan en är en friskola. Resultatet som jag har kommit fram till i studien visar att lärarna använder olika former av digital media i sin undervisning.
Den digitala kaffestugans gråzon : En beskrivande studie om läkemedelsbranschens användning av sociala medier
ABSTRACT TitelDen digitala kaffestugans gråzon- En beskrivande studie om läkemedelsbranschens användning av sociala Medier FörfattareLouise Ottosson & Rebecka Hoberg HandledareEmma Håkansson KursMedie- och kommunikationsvetenskap GR (C), C-uppsats 15 hp, HT2010 SyfteStudien syftar till att beskriva hur läkemedelsbranschen använder sig av sociala Medier utifrånde förutsättningar branschen har.Teoretiskt perspektivDen teoretiska grunden i denna studie bygger på Issues Management och Publics kopplat till Det nya medielandskapet. MetodStudien har genomförts med kvalitativa samtalsintervjuer med sex styckenkommunikationschefer inom läkemedelsbranschen. ResultatResultatet tyder på att läkemedelsbranschen har insett att sociala Medier är en viktig del förbranschen i både omvärldsbevakningssyfte och för att interagera med publics. Dock har intesociala Medier en framträdande roll i den dagliga omvärldsbevakningen men sociala Medierhar en desto större del i branschens samarbete med patientföreningar. I användandet avsociala Medier handlar det främst om att informera eller sprida sitt budskap för att förebyggaryktesspridning. På grund av lagen kan inte läkemedelsbranschen ta del av del av den dialogsom sociala Medier erbjuder men i samarbete med patientföreningar har man hittat ett sätt attändå föra en dialog med publics. NyckelordPublic Relations, Sociala Medier, Issues Management, Läkemedel, Omvärldsbevakning.
Kommunen i sociala medier ? transparens och medborgardialog i Varbergs kommun
Varbergs kommun har en vision. Visionen säger att kommunikationen i kommunen ska kännetecknas av öppenhet och enkelhet samt efterfråga medborgardialog och inflytande. I samband med framtagandet av visionen skapades en Facebooksida för att öka transparens och öppenhet mot medborgare.För detta krävs resurser och kompetens i kommunen som fortfarande är i ett utvecklingsstadie av visionen, där det saknas specifika riktlinjer och strategier för användandet av sociala Medier.Frågan jag ville försöka besvara är hur olika verksamheter i kommunen förhåller sig till transparens och medborgardialog via sociala Medier. För att svara på detta genomförde jag sju samtalsintervjuer med olika verksamhetschefer, vilka alla hade ett övergripande ansvar för användandet av sociala Medier i sin verksamhet.Resultaten visar på en balansgång mellan att vara en kommun som vill ligga i framkanten vad gäller sociala Medier, men som samtidigt måste förhålla sig till lagar och riktlinjer. Överlag visar intervjuerna på en positiv inställning till sociala Medier, vars funktion för kommunen är att dela med sig av information och bjuda in medborgare till dialog.Genom att kommunen försöker vara mer transparent och låter medborgare ta del av information upplever de att de fått ett ökat förtroende.
Min Röst : En studie i låtskrivande
Ungdomars datoranvändning har ökat de senaste åren och en stor del av ungdomars kommunikation sker via sociala Medier. Trots att detta är utbrett bland ungdomar finns lite forskning om fenomenet. I läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 står det beskrivet att undervisning bör ske utifrån ungdomars egna erfarenheter, varför sociala Medier skulle kunna vara en del av undervisningen.Denna studie syftar till att undersöka hur ungdomar uppfattar visuell kommunikation via sociala Medier. De frågeställningar studien ämnar att ge svar på är vilka sociala Medier ungdomar använder och hur de kommunicerar visuellt via dem, hur kommunikation skiljer åt mellan olika sociala Medier, vad och varför ungdomar kommunicerar med bilder på sociala Medier samt hur ungdomar uppfattar sin egen respektive andras visuella kommunikation via sociala Medier.Åtta ungdomar i årskurs 9 intervjuades där de bland annat beskrev hur sociala Medier fungerar och hur de använder dem, vilka överväganden de gör kopplat till bilddelning, varför de kommunicerar visuellt via sociala Medier samt hur de uppfattar andras digitala bildpublicering. I studien framkom att ungdomarna använder flera olika sociala Medier eftersom de har olika funktioner och fokus.
Interaktion inom sociala medier : Hotellens hantering
Sociala Medier är ett samlingsbegrepp för kommunikationskanaler där individer har möjlighet att integrera med varandra. Sociala Medier utgår från en tvåvägskommunikation, vilket innebär att mottagaren har möjlighet att integrera med företag. Denna sorts marknadsföring har utvecklats och utgör en stor del av hotellens marknadsföring, via denna sorts kommunikation kan hotellet utveckla en starkare relation med gästen.Syftet med denna uppsats är att undersöka hur interaktionen via sociala Medier kan stärka relationen mellan gäst och hotell. Uppsatsen är en litteraturstudie baserad på fem vetenskapliga artiklar, de valdes ut för att besvara uppsatsens syfte. Resultatet tar upp vikten av att vara medveten om möjligheter och risker med sociala Medier för hotell. Sociala Medier ger möjligheten till att förmedla sin vision till en bredare publik, och via detta stärka sitt varumärke.
Sociala medier inom resebranschen
Resebranschen är en marknad som speglas av hård konkurrens och en marknad där synlighet och tillgänglighet är en avgörande faktor. Under de senaste åren har resebranschen stått inför en del förändringar när det kommer till hur resorna säljs. I dagens läge säljer resebyråer fler biljetter online än vad de gör i sina fysiska butiker och möjligheten att använda sociala Medier i marknadsföringen har uppstått.Med hjälp av sociala Medier skapas ett möte mellan resebyråerna och konsumenterna och de kan skapa relationer via Internet. Med den rådande utvecklingen ses tydliga mönster på hur fler företag inom resebranschen börjar satsa resurser på att utveckla och använda sociala Medier i sin marknadsföring. Denna uppsats undersöker, och jämför hur och varför resebyråerna Ving, Apollo och Fritidsresor använder sig av sociala Medier i sin marknadsföring.
Ge ditt varumärke ett lyft! : -en studie om hur företag bygger och stärker sitt varumärke i sociala medier
SammanfattningTitel: Ge ditt varumärke ett lyft! ? en studie om hur företag bygger och stärker sina varumärken i sociala Medier.Författare: Emilia Sjögren och Sofie Tellram.Handledare: Navid Ghannad.Nivå: Kandidatuppsats, marknadsföring (15hp), VT 2012.Nyckelord: Sociala Medier, Varumärke, Kommunikation, Sociala nätverk, Bloggar.Syfte: Syftet med uppsatsen är att beskriva hur företag kommunicerar i sociala Medier samt vad som är syftet med att kommunicera. Genom detta vill vi få ökad kunskap och förståelse för hur företag kan bygga upp och stärka sina varumärken genom sociala Medier.Metod: Uppsatsen har en kvalitativ metod med en deduktiv ansats i vilken tre fallföretag intervjuats. Företagen är kunniga inom sociala Medier och arbetar aktivt med dessa.Teoretiskreferensram: Detta avsnitt inleds med traditionella kommunikationsteorier följt av kommunikation i sociala Medier. Teoriavsnittet avslutas med övergripande teori om varumärken.Empirisk studie: I denna del presenteras de intervjuer som genomförts med tre fallföretag.Slutsats: Uppsatsens slutsats är att företag bygger och stärker sina varumärken i sociala Medier genom olika aktiviteter och utifrån vad som är företagets syfte med kommunikationen väljer de socialt media..
Sociala mediers betydelse för två modeföretag på webben
Denna uppsats behandlar sociala Mediers betydelse för två webbföretags affärsplattformer. Vidare skapas en djupare förståelse för sociala Medier och hur de kan användas av företag på webben.Uppsatsen har en hypotetisk-deduktiv ansats då befintliga teorier inom både sociala Medier och affärsplattform finns men aldrig kopplats samman. Den teoretiska referensramen innefattar följande; Klofstens Affärsplattform, segmentering, val av målgrupp och positionering, sociala Medier samt informationflödesmodeller.Studiens forskningsfrågor besvaras med hjälp av en fallstudie med två empiriska analyser. Dessa analyser grundar sig främst i empiri som fåtts genom två kvalitativa intervjuer som gjorts med Ashtray och Zion Clothing vilka är två webbföretag som befinner sig i olika delar av livscykeln. Empirisk information har även inhämtats från företagens bloggar, facebooksidor samt webbshoppar.Studien har resulterat i kännedom om hur två företag inom modebranschen använder sig av sociala Medier i sin uppbyggnad och utveckling av affärsplattform.