Sökresultat:
5362 Uppsatser om Media representation - Sida 41 av 358
Tysk jätte med goda förutsättningar? : En marknadsanalys av nyetablerade Media Markt
Trots att vi idag konsumerar hemelektronikprodukter som aldrig förr står hemelektronikbranschen inför en tuff framtid. Dagens största aktörer Elgiganten, Siba och ONOFF har fått en ny stor aktör att konkurrera med, den tyska lågpriskedjan Media Markt. Den 28 september 2006 öppnade Media Markt sitt första av 30 planerade varuhus i Kungens Kurva i Stockholm med affärsidén ?det bredaste sortimentet till de lägsta priserna?. Media Markts främsta konkurrent Elgiganten reagerade direkt med att stämma Media Markt för falsk marknadsföring.Syftet med denna uppsats är att genom en fallstudie kartlägga och analysera Media Markts förutsättningar att lyckas på den svenska marknaden genom att besvara följande frågor:· Varför valde Media Markt att gå in på den svenska hemelektronikmarknaden?· Hur ser Media Markts marknadssituation ut idag?· Vilka förutsättningar har Media Markt att konkurrera med de stora etablerade hemelektronikföretagen, främst Elgiganten?Uppsatsen avgränsas till att behandla Media Markt och även Elgiganten i Kungens Kurva.Information har samlats in dels genom artiklar från Internet och tidningar men även genom en intervju som gjordes med Media-Saturns marknadsansvarige Andre Wedin.
En bild säger mer än tusen ord : En analys av GQ Magazines omslagsbilder och årskurs 9 elevers tolkning av dem
A picture says more than thousand words - an analysis of GQ Magazine´s cover images and ninth grade student´s views of them is an essay in media and communication studies covering 15 hp. This essay examines how men and women are depicted on the cover of GQ Magazine and how ninth grade students perceive these images. Our research questions are: How is gender presented in cover images? How do the students interpret these images? What possible differencies or similarities are there? Our theoretical framework is based on gender theory. Methods used are a survey conducted at Tegs Central school and a semiotic analysis of the cover images.
Vem är jag? : En jämförande studie i presentation och självrepresentation
Today's young people increasingly tend to sit at home and relax, instead of being out and meet friends. This is based on my observations from my experience as a teacher. They are more and more in front of their computers and living their lives through their various Internet sites. There I was, stuck on how they behave in their environment, both private and public but also to their friends and their families versus their "internetlife". Young people are more and more at home and even the daily discussion are now placed on the internet instead of face to face communications or on the phone.This essay deals with the subjects selfrepresentation and self-identity that Erving Goffman handled in his bookThe self in everyday life respectively Anthony Giddens in Modernity and Sef-Identity.
Fyra västsvenska mediers syn på pressmeddelanden
Today most people are in agreement that the media industry is in crisis. Many newsrooms cut down on staff. At the same time the PR industry is growing. We wanted to research if this could affect the unbiased and independent news in our news media today. Today's newsrooms receive a lot of press releases every day.
Högstadieelever, bloggar och genus
Today's young people find themselves in an intense media traffic where many messages have a commercial nature. Some such messages are for example different types of advertising in various media and advertising often plays on the uncertainty that may be common in adoles-cence. New interactive media like blogs on the Internet has been established in recent years. Mixed types of media content, advertising with different messages, appear in blogs. Therefore, I am interested in how blogs on the Internet can influence young people's creation of their identity.
Den inramade kvinnan och den gränslösa "kvinnan" : - olika läsningar av en konstbild
AbstractINSTITUTION: Institutionen för kulturvetenskap LinnéuniversitetetADRESS: 351 95 VäxjöTELEFON: 0470-70 80 00HANDLEDARE: Hans T SternuddTITEL: Den inramade kvinnan och den gränslösa ?kvinnan? ? olika läsningar av en konstbild.ENGELSK TITEL: The framed woman and the limitless ?woman? ? different readings of a pictureFÖRFATTARE: Ewa BladhADRESS: Parkgatan 16 360 42 BraåsTYP AV UPPSATS: C-uppsatsVENTILERINGSTERMIN: Ht 2009 Uppsatsen syfte är att se hur olika läsningar av en konstbild påverkar bilden av den representerade kvinnan. I uppsatsen tolkas bilden utifrån tre olika läsningar, för att se hur bilden av den representerade kvinnan ändras och vad det kan ha för betydelse. De olika läsningarna har sin utgångspunkt i olika genusteorier, därefter jämförs analyserna med varandra, samt diskuteras utifrån syftet och frågeställningarna. Här relateras teori och material till varandra. Uppsatsen argumenterar för att ett queerperspektiv öppnar upp för fler tolkningsmöjligheter, genom att det uppmanar oss att tänka bortom uppdelningar och gränsdragningar. Performativitet är en bättre utgångspunkt för analysen av bilder där kvinnor är representerade, eftersom den kan möjliggöra en identifikation över genus- och sexualitetsgränser. Keyword: feministisk konstteori, genus, performativitet, queerteori, representation,.
Det offentliga rollspelet : En textanalys av tre kommuners offentliga kommunikation på Facebook
Aim With this study we want to highlight and analyze the media spin of the PR campaign Miss Skinny by clarifying; a diffusion pattern which covers posts published by bloggers and journalists; a framing pattern from the first audited post to the last; how journalists are influenced by user generated content, and what consequences this may have for the news coverage.Method We have conducted a studied of news posts and blog posts about the Swedish PR campaign Miss Skinny through content analysis, diffusion analysis and mapped direct links between blog posts and news posts.Main result We found that a surprisingly large amount of news postings contained direct links to previous blog posts and that the former media serial no longer can be applied on today's modern media where journalists and other players come together on the converged media arena. .
Skönhetsdrömmar på burk: En retorisk analys av hudvårdsreklamannonser
Syftet med denna uppsats var att underso?ka om det finns skillnader och i sa?dana fall vilka skillnader pa? reklamannonser fo?r hudva?rdsprodukter i livsstilstidningar som sa?ljs i Sverige, fo?r kvinnor respektive ma?n. Jag har gjort en retorisk inneha?llsanalys av totalt tolv annonsbilder. De teorier jag utga?tt ifra?n a?r genus, retorik och media- marknadskommunikation.
Representation och kommunikativ praktik på museet : En designteoretisk multimodal studie
Studiens syfte var att utifrån ett designteoretiskt multimodalt perspektiv belysa relationen mellan å ena sidan, den kommunikativa praktiken under en skolvisning av en museiutställning och å andra sidan elevers möjligheter till deltagande och lärande. I studien användes multimodal metod för konstruktion av data; deltagande observation med fotografi, självrapportering med bilder och fokusgruppintervju. 20 elever ur en åk 5 klass deltog i studien. I resultat och studiens slutsatser framkom det att den museipedagogiska visningen av utställningen gestaltades som en multimodal konfiguration där eleverna var deltagare i produktionen av utställningen. De bildrepresentationer som elever skapade var alla olika och unika i både form och innehåll (mening).
Reklamens värde: En kompletterande syn på advertising- och brand equity.
At several occasions, an important question has been brought forward within the world of advertising and media. This is the question of whether or not ?good? advertising should be encouraged by the media. The question has an origin in a belief that such advertising can create values not only for the advertiser, but also for the medium. Although this question has arisen in business media, and although many managers work from the assumption that such relationship exists, there are none or little proof that it actually does.
?Hela våran uppväxt har liksom blivit offentlig? : En kvalitativ studie kring hur en grupp gymnasieelever ser på sitt eget och andras identitetsskapande i förhållande till media.
Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka hur en grupp gymnasieelever ser på sitt eget och andras identitetsskapande i förhållande till media. Frågeställningar:? Vilken inverkan anser deltagarna att media har på deras sociala kön och kroppsuppfattning?? Ser deltagarna någon skillnad på hur killar och tjejer förhåller sig till media i sitt identitetskapande?? Vad anser deltagarna att de normer och ideal som media förmedlar innebär för derasidentitetsskapande? Sammanfattning:Vår datainsamlingsmetod har bestått av två kvalitativa gruppintervjuer som genomförts på gymnasieskolor med deltagare som går sitt tredje år. Vid analysen av den insamlade empirin har vår teoretiska utgångspunkt varit Socialkonstruktionism och fenomenologin vår förståelsegrund. Vid analysen har vi använt oss utav IPA ? metoden.
Det orientaliska i fokus : en studie kring vad tryckt svensk media förmedlar för bilder av islam och "muslimer"
Uppsatsen behandlar och belyser vilka diskurser som präglar den allmänna debatten och rapporteringen kring religionen islam och dess utövare muslimer i "dagens" tryckta svenska nyhetsmedia. Huvuddelen av studien är koncentrerad till att fastställa hur de både begreppen islam och muslim framställs och definieras i empirin, men problematiken kring huruvida ett "vi" och "de andra" tänkande existerar berörs likväl. Vidare reflekteras över differenser i det empiriska materialet. Materialet påvisar att det finns skillnader mellan hur de både begreppen beskriv i olika genrer i de aktuella texterna. .
Annonseringsmediet Spotify - Nya möjligheter för mindre företag
The use of streaming media such as Spotify has increased rapidly in recent years. Although the consumption side of Spotify is well established with over 10 million users, the medium might provide new unexploited opportunities as an advertising channel. The purpose of this thesis is to increase knowledge about advertising through streaming media and in particular via Spotify. To contribute to such knowledge we have conducted a case study to investigate how Spotify can be used and serve as an advertising medium for a smaller firm, Hasseludden Yasuragi, so that it may reach its target group. To examine the medial effect, a quantitative as well as a qualitative study was carried out using the ARF Model as a basic framework.
2000-talets jämställdhetspolitik - ett avpolitiserat politikområde? : En diskursanalytisk studie om den svenska jämställdhetspolitiken
This discursive policy study has its starting point in the criticism of the Swedish gender-equality policy is depoliticised. The purpose of this study is to investigate how the Swedish gender-equality policy was problematised and designed during the 2000s. The purpose of this paper is also to investigate whether the Swedish gender-equality policy can be defined as a depoliticised policy or not. The research questions of this study are: What´s the problem of gender-equality represented to be in the specifics policies and what effects are produced of this representation? Can gender policy, as it is designed in the various policy documents, be understood as a depoliticised policy, in the sense that sex is not articulated on the basis of a conflict dimension?To find the answer of theese questions I use the method ?Whats´s the problem represented to be", which is an inductive approach where the researcher sets selected questions to its material.
Instagram - En kvantitativ jämförelse mellan två kommunikationsstrategier, Mika Nordin & Flora Berglund
Social media today is a current topic, it has developed fast and continues to spread in a fast moving pace. Recent trends states that social media becomes more integrated into peoples personal lives. This essay deals with the subject area social media, focusing on the channel Instagram. The topic is chosen because of it´s popularity in today's digital communications landscape, and also keeping in mind that there is a great lack of previous studies on the subject. The purpose of this paper is to provide insights into how companies should handle images on the social media channel Instagram by testing two different strategies against each other.