Sök:

Sökresultat:

11519 Uppsatser om Media management - Sida 63 av 768

Hur beskrivs lärarutbildningen i media? : En diskursanalys av hur media beskriver lärarutbildningen och lärarstudenter

Uppsatsen är ett självständigt arbete i utbildningsvetenskap om 15 hp. Arbetet är tillika ett examensarbete inom lärarutbildningen 330 hp. Syftet med texten är att undersöka hur media beskriver lärarutbildningen och lärarstudenter under två olika urvalsperioder. Materialet kommer från tre mediekällor med stora nationella läsekretsar. Materialet har bearbetats med diskursanalys.

Volkswagen AG - en fallstudie av verksamheten på den svenska marknaden

Syftet med kandidatuppsatsen är att beskriva och analysera hur Volkswagen AG profilerar, styr och arbetar strategiskt med sin varumärkesportfölj på den svenska marknaden.

Den svenska koden för bolagsstyrning

Koden har bidragit till ökat medvetande om informationen utåt samt hjälpt företagen att strukturera denna, överlag har det visats en god vilja bland företag att anpassa sig efter och efterleva kodens regler..

Cash Management, En studie av hur ett förbisett vinstgenererande område hanteras av medelstora företag

Sammanfattning Uppsatsens titel: Cash Management, En studie av hur ett förbisett vinstgenererande område hanteras av medelstora företagSeminariedatum: 2006-06-08 Ämne/kurs: FEK582 Kandidatuppsats, 10 poängFörfattare: Lars Hansen, Rikard Johansson och Patrik JonssonHandledare: Tore ErikssonFem nyckelord: Cash Management, Medelstora företag, Likviditetsplanering, Likviditetshan-tering, Cash Management-systemSyfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka i vilken utsträckning medelstora företag arbetar med likviditetshantering och planering. Vidare kommer företagens och bankernas rela-tion inom området Cash Management studeras för att undersöka hur banker kan bli mer effek-tiva när det gäller att tillmötesgå företagens behov.Metod: Kvalitativa intervjuer genomfördes hos medelstora företag, en bank samt en revisor. Ansatsen i uppsatsen var deduktiv. Vidare har resultaten från intervjuerna analyserats och jämförts med hypoteser i teorin. Slutsatsen ses som en utveckling av analysen där även tankar om förbättringar förs fram.

En ny sångfågel i marknadsföringsdjungeln: En kvantitativ studie om Twitters potential som marknadsföringsmedium

Advertisers of today are facing a great challenge in a landscape where it becomes even more difficult to break through the clutter and convince consumers to buy their products. In order to succeed, they need to come up with new ways of communicating with their customers. The purpose of this paper is to investigate if micro-blogging could be considered an effective media choice in order to enhance the perception of brand associations and traditional communication effects. The subject is of interest as brands are putting increasingly more resources into this communication channel. However, at the current date the marketing effects of micro-blogging is unexplored in academic research.

Vad motiverar personalen -En fallstudie av två kunskapsföretag i en expansiv fas

Fallstudien undersöker och beskriver vad som motiverar medarbetarna i företag med kunskapsintensiv verksamhet. Studien behandlar också medarbetarnas syn på en eventuell expansion. Studien är uppbyggd på ett deduktivt sätt och empirin bygger på intervjuer med ledare och medarbetare från två fallföretag..

Informationsflöde i en Supply Chain Management-kedja - modell och analys av en praktisk kedja

Supply Chain Management innebär styrande av leveranskedjor. En leveranskedja består av leverantörer, tillverkare, distributörer och återförsäljare. I dagsläget bör marknadskonkurrensen vara mellan olika leveranskedjor och inte företag mot företag.För att erhålla konkurrenskraftiga leveranskedjor krävs det bland annat att företagen nyttjar kommunikation tvärs genom hela leveranskedjan, samt att företagen använder de tekniska hjälpmedel som finns för att förenkla det administrativa arbetet.En förutsättning för att leveranskedjan skall bli konkurrenskraftig är att företagen som ingår i kedjan vågar delta i informations- och kunskapsutbyte. Med ett sådant utbyte bör företagen höja värdet på slutprodukten till ett reducerat pris.Syftet med rapporten är att sammanställa en modell över "hur den undersökta kedjans informationsutbyte äger rum idag".Den undersökta Supply Chain Management-kedjan har kommit en bit på väg, men nyttjar i dagsläget inte Supply Chain Management-filosofins alla konkurrensfördelar. Företagen använder sig bland annat av lager för att tillmötesgå sina kunders krav på snabba leveranser..

Human attitudes toward large carnivores bear, wolf, lynx and wolverine : a case study of Västerbotten County

Management of large carnivores involves more than just the management of animals, people also have a large influence. The Swedish parliament decided in 2009 that the county boards should use co-management to a greater extent in management. This shows how important human dimensions are.We know from previous research that the majority of people in Västerbotten are positive toward large carnivores and the management done by the state, however there is a negative minority which should not be neglected. This paper contributes with an examination of attitudes toward large carnivores, wolf, bear, lynx and wolverine, in Västerbotten County. The data for this study were derived from a survey that was sent out to 150 randomly selected persons in every commune in following counties: Norrbotten, Västerbotten, Jämtland, Västernorrland, Dalarna, Gävleborg and Stockholm.

Designstrategi & produktdesign

Projektet har gjorts för företaget Björn Borg med inriktning mot design management och designstrategi. Arbetet delades upp i två delar, under den första delen genomfördes research på såväl Björn Borg som på ämnena design management och designstrategi, i form av litteraturstudier, intervjuer och observationer. Detta ledde till att ett problemområde identiferades och att en ny produktutvecklingsprocess utvecklades genom designstrategiskt tänkande. Den andra delen behandlade hur två exempel- produkter utvecklades genom den framtagna processen för företaget. Slutsatsen blev att den nya processen skapar ett mer förankrat designarbete hos företaget som kommer att ge ett mer fokuserat uttryck på marknaden..

FACEBOOKFLICKOR : En kvalitativ studie om unga flickors påverkanav sitt eget och andras Facebook-användande

Title: Facebook girls, a qualitative study of social medias and Facebooks impact on young girlsNumber of pages: 32Author: Mirja LarssonTutor: Amelie HössjerCourse: Media and Communication studies CPeriod: Autumn 2010University: Division of Media and Communication, Department of Information and Media,Uppsala UniversityPurpose/aim: To discover any possible difference between young girls and older girls in their wayof using Facebook.Material/method: Personal interviews, literature, electronic sources, Internet sources.Main results: The younger girls are not as aware as the older girls of their exposure on Facebookand the possible down-sides of their frequent Facebook-usage. Young girls in general use Facebookas a source to form their identity.Keywords: Facebook, identity, young girls, Cooley, Elza Dunkels, Altman and Taylor.

Med avfall upp till knäna - En osteologisk studie av tafonomi och medeltida avfallshantering i kvarteret Blekhagen i Lund

The subject of this master level thesis in historical osteology, is a study of waste management in the medieval town of Lund. The aims of the study is achieved through looking at the taphonomic aspects of bonefragments from the quarter Blekhagen. The study is divided in two separate sections, one that is a litterature study of what is known about waste management, and another one that contains a taphonomic and spatial analysis. Through examination of the taphonomic variables weathering, average weight and trampling and a spatial analysis, I am able to deduce that there are signs of controlled waste management in the material. It is not possible to draw any general conclusions about waste management in the medieval town however.

Juridiska processer som marknadsföringsinstrument: En fallstudie kring utformningen av massmedial kommunikation i två EG-rättsprocesser

In public relations and marketing, lawsuits traditionally connote crisis. The purpose of this study is to explore the design and critical considerations concerning risks and opportunities when companies voluntarily initiate lawsuits with the partial aim to get publicity in the mass media. In the following paper, the communicative aspects of two such Swedish cases in the European Court of Justice are studied?a large corporation challenging the Swedish monopoly on gambling and a small company challenging the government on their restrictions for individuals to import alcoholic beverages. The case studies have been conducted through interviews, analysis of legal acts and press articles.

?Ibland kan det vara bättre att hålla tyst helt och hållet? - En studie av blame games och ansvarsutkrävande i media i samband med Saudiaffären

Titel: ?Ibland kan det vara bättre att hålla tyst helt och hållet? - En studie av blame games och ansvarsutkrävande i media i samband medSaudiaffärenFörfattare: Malin Blidkvist och Anna LovéusUppdragsgivare: Bengt Johansson, JMG, Göteborgs UniversitetKurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap,Institutionen för journalistik och masskommunikation (JMG) vid Göteborgs UniversitetTermin: Vårterminen 2012Handledare: Nicklas Håkansson, JMG, Göteborgs UniversitetSidantal/Antal ord: 58 sidor/16 775 ord (inklusive bilaga)Syfte: Syftet är att undersöka medias roll i samband med ansvarsutkrävande i Saudiaffären, med fokus på tidningsrapporteringen.Metod: Kvalitativ innehållsanalysMaterial: Vi har analyserat artiklar rörande Saudiaffären som är publicerade i fyra olika tidningar under mars månad 2012. Materialet är hämtat från Retrievers mediearkiv och framtaget med på förhand definierade sökord.Huvudresultat: Media bidrar till skapandet av blame games och är en del av att de kan fortgå men kan inte skapa ett blame game utan att det i?verkligheten? skett något som ger upphov till ansvarsutkrävande.Media och ?verkligheten? är därför beroende av varandra när det gäller skapandet och fortgåendet av blame games..

Riskkapitalbolags styrning av portföljbolag i USA, Europa och Kina - En komparativ fallstudie

This thesis studies private equity firms' implementation of management control systems in their portfolio companies and whether the systems are affected by cross-national differences. A comparative case study examines five different private equity firms to derive if there are any differences between the private equity firms' management control systems in the United States, Europe and China. The empirical observations are categorized according to the framework developed by Merchant (1985) and further developed by Merchant and Van der Stede (2003). Theory on the effect of multinationality on management control systems, also developed by Merchant and Van der Stede (2003), are used to explain possible findings. The applied theory includes the cultural dimensions developed by Hofstede (1984) and Hofstede and Bond (1988).

"Utan If, ingen podcast" : En analys av sponsring i svenska podcasts

Internet and convergence culture has changed the terms of the media landscape. When old media converge and new ones take form, questions about how these should be classified arise, which is accompanied by new challenges in terms of ethics and regulations. One of these newfound mediums is podcasting; an expanding auditive pull-medium available through streaming or downloading on the Internet.This study, which was conducted as a quantitative content analysis, examines the use of sponsorship in four of the most popular Swedish podcasts. This was done as an attempt to understand how producers of a new and unregulated medium choose to go about presenting their sponsor, without having any ethical guidelines to follow. Traditional media is already regulated and have ethical guidelines, that for example regulate how to address a sponsor, but in the new and expanding world of podcasting there are no ethical rules and guidelines.Our study shows that the placements of the sponsorship messages tend to vary and that there is very little consensus regarding how these podcasts choose to present their sponsor.

<- Föregående sida 63 Nästa sida ->