Sök:

Sökresultat:

11519 Uppsatser om Media management - Sida 28 av 768

Representationer av romer i dagens media

I denna studie undersöks hur romer representeras i media. Detta görs utifrån två aktuella nyhetshändelser under 2013 där jag söker svar på vilka som får framträda i artiklarna, vilka nyckelord som används i texterna samt hur romer representeras genom en bildanalys.  En jämförelse görs också historiskt med tidigare skildringar av romer för att se om representationen av romer är liknande sedan tidigare. Jag blev intresserad att göra denna studie om romer och media då romer inte alltför längesedan blivit en erkänd minoritetsgrupp men som historiskt varit en väldigt utsatt grupp i Sverige och länder runt om i Europa.  Resultatet av studien visar att romer idag beskrivs med liknande negativa konnotationer som de gjort historiskt men att detta inte uttrycks i media på samma sätt idag. Skillnaden mellan hur romer representeras idag och under tidigt 1900-tal är att det förut skrevs öppet negativt om romer ? idag används inte språkbruket för att identifiera romer utan det uttrycks mellan raderna.     .

Brott mot tryckfrihet och yttrandefrihet: hur långt kan media gå utan att kränka en persons integritet?

Uppsatsen handlar om tryckfrihets- och yttrandefrihetsbrott och då speciellt brotten mot enskild person, såsom förtal, förtal av avliden person och förolämpningar. I dagens massmedia verkar det som gränserna för etik tänjs till det yttersta. Frågan är om media inte har tagit sin informationsskyldighet för långt och om det finns grund för publiciteten av människors privatliv. Är verkligen allt som publiceras till allmänhetens nytta eller är det bara för att tillfredsställa människors nyfikenhet. Visserligen skall sådant som efterfrågas tas upp, men hur långt skall media gå in i någons privatliv.

Event Management

en small case studie av event med olika karaktär föregås av en kartläggning av begreppet event. vidare identifieras kritiska faktorer för framgång och huruvida den arbetsprocess i vilken eventen växer fram överensstämmer på de olika eventen. vilka likheter respektive skillnader kan identifieras..

ATT VÄCKA KONSUMENTERS UPPMÄRKSAMHET I ETT REKLAMFYLLT SAMHÄLLE : -         Från ett företagsperspektiv

AbstractTitle:                                    To attract costumers attention in a advertisingfilled community- From a company view Authors:                              Kerstin Ivarson and Diana Kuttner Advisor:                              Navid Ghannad. Level:                                  Bachelor thesis in Marketing, (15 Swedish credits), Spring 2009 Key words:                          Media, media noice, communication tool, communication chanel, startling, advertising, advertisingfilled, message Question:                             How does the message from companies reach out to the customers in a advertisingfilled community? Purpose:                              To examine how the companies should use marketing to attract attention in a fast developed community and in that way reach the customers. Theoretical framework:       The theory describes the media develop and the effective parts of different media channels. How the media noice looks today and how the customers choose with emotion and needs. Methodology:                      We used a deductive approach as a starting point and after that study five different companies in border of media, advertising and event. Empirical framework:         Based on theory have we study five companies, Starcom, Picnic kommunikation AB, Klassons Mediabyrå, 7billion and Hansens. All companies are in the border of media, advertising and event. Conclusions:                       The most important of our study of marketing is to proceed from the potential customers needs because the advertising is very individual. To catch the customers attention is new, fast and effective communication channels very important.

Ledningsprognosers egenskaper - Hur påverkar de mängden Earnings Management

The purpose of this paper is to investigate the relationship between Earnings Management (EM) and certain characteristics of management forecasts, among a sample of Swedish listed companies. The forecast characteristics studied are: 1) Forecast venue: How explicitly is the forecast presented? 2) Forecast precision: How detailed is the estimated number? 3) Forecast measure: Which measure(s) are forecasted? We use a sample of 68 annual management forecasts, obtained from year-end reports between the years 2007-2011. EM during the forecasted year (2008-2012) is estimated using the cross-sectional modified-Jones model. The forecast characteristics are then related to the degree of EM during the forecasted period.

Konsumenters kommunikationspreferenser vid risksituation

En sammanfattning av uppsatsen på maximalt 8000 tecken..

ABC-baserad kostnads kalkyl

En sammanfattning av uppsatsen på maximalt 8000 tecken..

Competitive Intelligence - A necessary complement to the Balanced Scorecard?

The BSC is a widely used management tool that is turning the vision and strategy into operational goals. However, after analyzing the criticism received by the BSC, it seems as if its internal focus, rigidity, static-ism and mechanical mindset limits the company?s ability to create a strategy that takes important external factors into account. As we see it, the BSC?s limitations can create a risk for strategic inertia.

Attityder till och kunskaper om den kommunala revisionen

Uppsatsens titel: Attityder till och kunskaper om den kommunala revisionen Seminariedatum: 2005-06-03 Ämne/kurs: Redovisning/FEK 591 Författare: Malin Fredin och Marie Nordström Handledare: Mikael Hellström Nilsson och Ulf Ramberg Kommun: Ängelholms kommun Fem nyckelord: kommunal, revision, attityd, kunskap, förtroendevald revisor Syfte: Vårt syfte är att klarlägga attityder till och kunskaper om den kommunala revisionen utifrån de granskades, fullmäktigeledamöternas och medias perspektiv Metod: Vi har genomfört en kvalitativ fallstudie av Ängelholms kommun genom att göra halvstrukturerade intervjuer med fullmäktigeledamöter, ordförande i nämnder och representanter från lokala media. Vid analysarbetet utgick ifrån teorier som agentteori, accountability och responsibility samt intressentmodellen. Teoretiska perspektiv: Våra teoretiska utgångspunkter grundar sig på agentteori, intressentmodellen, accountability och responsibility. Empiri: Vi redogör för de frågeställningar som besvarats vid våra intervjuer. Slutsatser: Kunskaperna om den kommunala revisionen är goda för alla de grupper som vi undersökt även om de varierar i viss mån.

Medier, makt och rasism : En kritisk diskursanalys av svenska nyhetsmediers rapportering om Rinkeby

The aim of this thesis is to examine expressions of power and racism in news reporting about the district of Rinkeby, Sweden, in two major Swedish newspapers. News articles are examined using Norman Fairclough?s three-dimensional model for critical discourse analysis. The discourse theory has also been complemented with theories of media in relation to power, ideology and racism. The study has shown that news reporting about Rinkeby largely focused on stereotypical subjects such as violence, social problems and crime.

Risk Management for commodity consumers -A study of the Airline industry-

The aim of this study is two folded. We wish to investigate if there is a value premium from hedging jet fuel exposure for American and European airlines. We also seek to answer if airlines can affect their probability to default by using Risk Management. During the period 2003 ? 2006 there existed a value premium for airlines that hedged their expected future consumption of jet fuel.

Performance Management i svenska företag

Syftet med denna uppsats är att kartlägga hur Performance Management-system praktiseras inom svenska organisationer. Med utgångspunkt ur de teorier och modeller som återfinns i litteraturen ska sedan resultatet analyseras. Samtliga av de undersökta industrikoncernerna har tagit till sig PM-synsättet och praktiserar det i någon mån. Skälen till detta benämns vara att verktygen i större grad än annars kan få hela företaget att uppnå gemensam fokus på företagens målsättningar. Hur detta senare visar sig i hur företaget faktiskt jobbar finns det, en del att vara ifrågasättande emot.

Cash Management : en studie av netting som verktyg vid likviditetshantering

Background: Liquidity and the management of liquidity are of great importance for companies. Cash management is not a new term, but the need for it has increased recently, for one thing because of the internationalisation and growing harmonisation between the countries in Europe. Netting is a cash management technique, where receivables and liabilities are netted. This technique can be used to release capital and increase the company?s cash flow by reducing the number of transactions in the internal payment system.

EARNINGS MANAGEMENT : En studie om förekomsten av resultatmanipulering i svenska börsföretag före och efter införandet av IFRS/IAS

Denna studie fokuserar på effekten av IFRS/IAS på earnings management. Huvudsyftet är att identifiera earnings management före och efter införandet av IFRS/IAS för att klargöra om de internationella redovisningsstandarderna har påverkat förekomsten av resultatmanipulering inom svenska börsbolag. Perioden som studeras är åren 2002-2008. För att identifiera earnings management används den modifierade Jones-modellen som går ut på att detektera förekomsten av godtyckliga periodiseringar som ett mått på resultatmanipulering. Vi kontrollerar även för om variablerna storlek och bransch kan förklara förekomsten av företeelsen före och efter införandet av IFRS/IAS.

Dress for success - by using multichannel marketing

Background and problem: Corporate Governance is a well-known phenomenon which has been the focus of plenty of research where the board of directors and the CEO have been regarded as important actors. What's affecting decisions regarding these actors has been debated whereas media has been pointed out of having an impact. To decide whether or not media can affect Corporate Governance have shown to be problematic whereas it exists divergent views regarding this. At the same time this relationship is more explored in other contexts than the swedish one, although this one is considered suitable for this. Consequently there is a motive for examining medias impact on Corporate Governance in Sweden. Purpose: The purpose of the thesis is to explain if media has an impact on Corporate Governance at an overall level.

<- Föregående sida 28 Nästa sida ->