Sök:

Sökresultat:

641 Uppsatser om Mathematics. - Sida 15 av 43

Sambanden mellan inandningsbara, grova och fina partiklar i luften och strokeanfall i Malmö

In the western world, strokes are the third most common cause of death, hitting mainly the elderly population. Smoking, high blood pressure, diabetes and overweight are known risk factors for causing strokes. Previous studies show that an increased level of particulate matter, PM, is also related to an increased number of strokes. The population in this study consists of patients over 65 years old who live in Malmö. Levels of particulate matter were measured from October 2004 to April 2005 at a central outdoor monitoring site in Malmö.

"Detta är inte bara en förvaring utan ett lärandehus!"- En undersökning om varför pedagoger väljer att arbeta medvetet med förskolematematik

Denna uppsats handlar om förskolematematik. Vad är det och hur gör man? Vi har observerat förskolor och intervjuat pedagoger som valt att arbeta medvetet med detta för att få veta varför de valt att arbeta med förskolematematik. Vi tycker oss märka att intresset för matematik i förskolan ökat, och vi tror att vi någon gång kommer att arbeta i en sådan verksamhet. Våra frågeställningar är: Varför väljer pedagoger att arbeta medvetet med matematik? Hur gör man rent konkret och vad betyder förskolematematik för de pedagoger vi intervjuat.

Gymnasieelevers förståelse av enhetscirkeln och trigonometri : en undersökning av elevers förståelse av matematiska begrepp, samt vad lärarna anser att nyblivna matematikstudenter bör kunna när de kommer till högskola eller universitet

The aim of my study is to investigate how last year students in upper secondary schoolunderstand certain mathematical concepts, in particular the unit circle and its trigonometry.I have used intentional analysis to interpret student?s actions when they solve certain tasks onthe basis of a cognitive, situated and cultural context.Interviews with four university teachers in mathematics about the unit circle, trigonometry,and mathematical understanding, serve both as background for the study and as basis for adiscussion, where I relate students understanding to what the teachers want new students toknow about these concepts when they begin university studies in Mathematics.The students were arranged in three groups with three students in each group. Each group waspresented with two tasks, one in which they were asked to calculate the cosine values for onepointed, one blunt and one straight angle, each located in a separate triangle. They were alsoasked to decide whether the points (0,71; 0,71) and d (1 2 , 3 2 ) are located on the unit circleor not.My conclusion is that students mainly have an operational conception of the unit circle andtrigonometry. The lack of structural conceptions result in difficulties in seeing connectionsbetween the concepts in unfamiliar situations.

Elevers känslor och tankar kring matematik. En jämförelse mellan elever i skolår 3 och 6. Students feelings and thoughts about mathematics. A comparison between students i school year 3 and 6.

Ström, Anders och Svensson, Gustav (2007).Elevers känslor kring matematik. En jämförelse mellan elever i skolår 3 och 6. (Students feelings and thoughts about Mathematics. A comparison between students in school year 3 and 6). Skolutveckling och ledarskap, Specialpedagogisk påbyggnadsutbildning, Lärarutbildningen, Malmö högskola.

Matematik 1 ur ett kompetensperspektiv : Hur innehållet i kursplanerna och ämnesplanen för matematik 1 går att tolka ur ett kompetensperspektiv

Syftet med denna studie var att undersöka i vilken utsträckning de tre kursplanerna för matematik 1 (1a, 1b och 1c) samt den tillhörande ämnesplanen gick att tolka i form av kompetenser. Vidare jämfördes även kompetensfördelningen mellan matematik 1 och matematik A. Studien grundade sig främst i ramverket MCRF (Mathematical Competency Research Framework) som presenterar sex matematiska kompetenser, men vi tog även hänsyn till ytterligare sex kompetenser som återfinns i NCTM (The National Council of Teachers of Mathematics), KOM-projektet (Competencies and the Learning of Mathematics project) samt Adding It Up. Kursplanerna och ämnesplanen har granskats med hjälp av en kvantitativ textanalys där innehållet delats upp och kategoriserats till de olika kompetenserna enligt kompetensernas definitioner. Utifrån resultaten kan man säga att förekomsten av de totalt tolv kompetenserna är relativt jämnt fördelade inom matematik 1a, 1b och 1c.

Hur medvetna är lärare om svenska språkets betydelse för elevens matematiska förståelse? To what extent are teachers aware of the Swedish language´s significance for students´understanding of mathematics?

Vilka problem med den matematiska förståelsen anser matematiklärare att elever med problem i svenska språket har? Vilka undervisningssätt anser lärare är bäst för att utveckla den matematiska förståelsen hos elever med problem i svenska?.

Utveckling och psychometrisk testning av "Pain Impact Inventory" - en jämförelse mellan två olika ansatser

The aim of this study was to develop and psychometrically evaluate an instrument for measuring the impact from chronic pain on daily life. Traditionally psychometric evaluation is done with parametric methods even if the items are ordinal data. In this study the instrument to be developed is solely based on ordinal data, and the psychometrically evaluation is done with both traditional methods (i.e. parametric statistics) as well as with non-parametric methods. These two different ways of psychometrically evaluation are then compared with each other.

Studie över Internetbaserade skivaffärer: Usefulness - utility och usability

Uppsatsen faller inom MDI-området. Syftet med uppsatsen har varit att kombinera en produktmodell med usability-teori för att appliceras på skivaffärer på Internet. Fokus har legat mot utarbetande av s.k. guidelines för formgivning av internetbaserade skivaffärer utifrån användares personliga upplevelser vid utförandet av kritiska uppgifter hos tjänsten. Uppsatsen avslutas med de framarbetade riktlinjerna samt en diskussion om applicerbarheten hos det framtagna analysramverket..

Undervisning för att öka elevers måluppfyllelse : Två lärare reflekterar över sin lektion i matematik

Studiens syfte har varit att beskriva och tematisera två lärares reflektioner över en genomfördlektion i matematik. Som bakgrund till studien har elevtest, lärarnas intryck från sin lektionoch deras uppfattning om utveckling av verksamheten funnits. För att ta del av lärarnasreflektioner valdes kvalitativa intervjuer. Lärarna har reflekterat över hinder och möjligheterför att eleverna ska nå målen för lektionen, vilken betydelse undervisningen har och hurlärarna upptäcker elevernas förmågor och kunskaper. Intervjuerna har analyserats utifrån femteman.

Hur lägger lärarna upp matematikundervisningen i förberedelseklassen? : En studie om lärarnas upplevelser, arbetssätt och svårigheter de möter i förberedelseklassen

National Agency for Education for the results of national sample results show that students with another mother tongue than Swedish have low results with a larger percentage than majority students. Research shows that this depends on their mother tongue and the importance of language in the subject to learn.The purpose of this study was to examine how teachers experience, plan and implement their teaching field of mathematics in the preparatory class. The focus is on two perspectives; an intercultural perspective and a social perspective. The newly arrived pupils in the preparatory class come from different parts of the world which leads to an intercultural classroom being formed. The aim of the social perspective is understand how students integrate into the social in the classroom.I use qualitative methods through interviews.

Får handen och foten någon chans mot boken? : Om att lära in matematik ute. En studie i utomhusmatematik.

The aim of this paper is to find out to what extent outdoor mathematics is used in preschool and elementary school. I have chosen to use interviews to find it out. I made my interviews in five different schools in Karlskoga, with teachers in preschool and in first and second class. Focus has been on the positive effects in outdoor activities. The paper also deals with some of the prerequisites necessary to organize such activities.

Utvärdering av arbetsmarknadsprojektet Enter

This thesis purpose is to determine an explanation of the efficiency in a labour-market related project. ?Enter? is an EU-financed project with a focus on long-term unemployed workers in the district Härlanda, Gothenburg. Starting in September 2004, Enter offers individually based coaching and job guidance to totally 110 young persons with problems entering the labour market. The goal is to provide these people courage to find either full or part time employment or to start study.

Medias tillgänglighet i fildelningsnätverk

Uppsatsen har sin grund i att studera medias tillgänglighet inom fildelningsnätverk då specifikt DC och BitTorrent. Undersökningen består av en kvantitativ studie av fildelningsnätverk som byggde på vår fråga: Hur ser medias tillgänglighet på fildelningsnätverk ut? Med frågan vill undersökningen göra en nutidsstudie om tillgänglighet av filmer, pc-spel och tv-serier på fildelningsnätverk. På så sätt bättre förstå den nutida utvecklingen av kommersiella film- och musik- tjänster, samt reflektera över om fildelningsnätverk kan ses som en komplett källa när det gäller tillgången av det undersökta materialet..

Kostnadsutjämningen inom Barnomsorgen i Sverige - en diskriminantanalys

Sweden?s District councils and Country councils are in itself to a large extent responsible for the state financed welfare. Because of this, Sweden has a contribution- and adjustment system. The reason for this system is to create equal chance, for all District councils and Country councils, to be able to give the citizens service independently of their income and non-influential structural differences. The adjustment is built upon the so-called standard cost method, which contains four different parts.

?Kunskaperna gömmer sig lite i roliga gubbar? : Pedagogers syn på iPadsanvändning som en del av matematikundervisningen i förskoleklass och årskurs 1-3

Syftet med detta arbete är att få kunskap om hur pedagoger i förskoleklass samt årskurserna 1-3 som har tillgång till iPads i sin matematikundervisning ser på användandet av dessa. Hur resonerar pedagoger när de använder iPadsen och finns det en tanke bakom hur iPadsen används när det gäller matematiska mål i Lgr 11? Metoden som användes för att få svar på frågeställningarna var dels en enkätundersökning för att nå ut till många pedagoger och därefter fördjupande intervjuer som baserade på enkätfrågornas resultat..

<- Föregående sida 15 Nästa sida ->