Sök:

Sökresultat:

11258 Uppsatser om Materialćtervinning - Sida 65 av 751

Till en Àlskad vÀn : materia och objekt som medier för överföring

With self-hypnosis as a method, I work with levels of consciousness in relation to practice. Focus lies in the relation between a language of materials and an inner experience. How do material expressions function as mediums of a spiritual matter between a beholder and me? The trance functions as a space for a spiritual contact/communication. Abstract images of crystalline glaze on ceramic tiles are direct results of these acts.

Veck, stygn och fiberoptiskt ljus

Veck, stygn och fiberoptiskt ljusJag arbetar med att bygga upp egna och manipulera redan fÀrdiga material. Att integrera material, kropp ochplagg intresserar mig. I examensarbetet har jag utformat en egen metod, för att med stygn forma textilamaterial sÄ att de pÄ bestÀmda sÀtt förhÄller sig till kroppen. Metoden kom jag fram till under ett lÀngreprojekt dÀr jag undersökte plissering och smock.Mitt arbete Àr en skissprocess i förÀndring, formulerad i relation till tradition. VÀrdefullt för mig Àrhantverket, kunskapen om de textila teknikerna, den svenska traditionen men ocksÄ kopplingar till andralÀnder.

SLUS - ett kartlÀggningsschema : En studie om SLUS i praktiken

Ett av skolans viktigaste uppdrag Ă€r att lĂ€ra eleverna att lĂ€sa och skriva, vĂ„rt samhĂ€lles kommunikationssystem litar pĂ„ att alla har dessa fĂ€rdigheter. (Lundberg, 2003) PĂ„ skolorna finns det en mĂ€ngd olika kartlĂ€ggningsscheman som ska vara en hjĂ€lp för lĂ€raren att dokumentera elevernas lĂ€sutveckling sĂ„ att skolsystemet inte missar elever som fastnar i utvecklingen. Ett nytt sĂ„dant kartlĂ€ggningsschema som utvecklas i Älmhults kommun Ă€r SLUS, sprĂ„k- och lĂ€sutvecklingsschema. Studiens syfte Ă€r dels att belysa utvecklingen av SLUS samt införandet av materialet i en rad kommuner dels att synliggöra hur verksamma pedagoger upplever arbetet med materialet SLUS. Jag anvĂ€nder mig av semistrukturerade intervjuer för att genomföra studien.

Telegramnyheten i den svenska pressen - genom tio undersökta tidningar 1864-1900

Uppsatsen har sin utgÄngspunkt i det faktiska material som finns i tio valda tidningar gÀllande telegramnyheter. De valda tidningarna har analyserats genom syntetiska veckor i fem ÄrgÄngar för att fÄ fram en bild av hur förekomsten av telegramnyheter i svensk press sÄg ut under slutet av 1800-talet. För att se det statistiska material genom ett par teoretiska glasögon, analyseras resultatet genom Benedict Andersons teori om en förestÀlld, nationell gemenskap. FrÄgan Àr primÀrt hur förekomsten av telegramnyheter ser ut och pÄ ett mindre, sekundÀrt plan om telegramnyheten bidrar till den svenska pressens stÀrkande av den nationella förestÀllningen? För att fÄ en inblick i telegramnyheten inleds uppsatsen med en historisk kontextualiseringen, som ska vara till hjÀlp för lÀsaren att förstÄ bakgrunden till dess utveckling, bÄde pÄ ett internationellt, men dock frÀmst, nationellt plan..

KonfrontationsbenÀmning av substantiv och verb hos svensktalande vuxna utan anomi

Confrontation naming is commonly used in speech and language pathology to diagnose neurogenic communication disorders and evaluate naming ability. The existing Swedish assessment instruments for adults consist of pictures depicting nouns. In this study, parts of the instrument An Object and Action Naming Battery were used, containing pictures depicting both nouns and verbs. The study?s purpose was to explore the degree of difficulty in the material, based on the naming of the participants, and examine whether different variables correlate with the results in confrontation naming.

Matematiska begrepp i den fria byggleken : -pedagogens och miljöns betydelse

Syftet med vÄrt arbete var att undersöka om och hur barn anvÀnder sig av matematiska begrepp i den fria byggleken samt om pedagogen och miljön har nÄgon betydelse för lÀrandet av matematiska begrepp. Undersökningen gjordes pÄ tvÄ förskolor pÄ olika platser i landet. Vi valde observationer som undersökningsmetod. Observationerna genomfördes bÄde nÀr en pedagog deltog och nÀr den inte deltog i byggleken. Vi uppmÀrksammade att barnen anvÀnde sig av matematiska begrepp som stor, lÄng, hög, i, uppe, triangel, cirkel samt rÀkneord frÄn 1-16.

Pedagogers syn pÄ matematik i förskolan

Jag har genomfört en undersökning i tvÄ olika klasser i Ärskurs tre. Matematikundervisningens utformning och dess konsekvenser för eleverna har studerats. Syftet har varit att se om det finns nÄgra större skillnader mellan de tvÄ undersökta lÀrarnas undervisningsmetoder, och om dessa kan ha haft nÄgon inverkan pÄ elevernas utveckling i Àmnet. Datainsamlingsmetoder har varit: ·  lÀrarintervjuer·  observationer·  matematiktest·  enkÀter Resultatet pÄvisar betydande skillnader mellan de undersökta lÀrarnas undervisningsmetoder. I klass A har eleverna mycket stort inflytande över undervisningen och mycket praktiskt material anvÀnds.

Ekologiskt anpassat typhus för Eksjöhus

Hela 85 % av byggnadsmaterialen i ett nybyggt hus bestÄr av hÀlso- eller miljöfarliga material. Detta mÄste förÀndras! Ekologiskt byggande handlar om att undvika dessa material i sÄ stor utstrÀckning som möjligt och samtidigt reducera uppvÀrmningen och tappvattenförbrukning med hjÀlp av energieffektiva installationer. Att det gÄr att minska de miljöfarliga materialen i ett hus Àr sjÀlvklart, men Àr det möjligt att bygga ett hus med nÀstan inga miljö- och hÀlsofarliga material? Vilka tekniska lösningar Àr att föredra vid ekologiskt byggande? Hur utformas ett ekologiskt hus?Syftet med detta examensarbete Àr att hjÀlpa Eksjöhus att ta fram ett ekologiskt anpassat enfamiljshus och dÀrmed bidra till ett sundare boende och en bÀttre miljö. Förundersökningar i form av utredningar av material, installationsmöjligheter och arkitektonisk utformning av ett ekologiskt hus ligger till grund för framtagning av huset och Àr en mycket viktig del i rapporten.

Debatten om övergÄngen frÄn SAB till DDC ? Hur ser den ut?

In 2008 the National Library of Sweden decided to give upClassification system for Swedish libraries and start using DDC(Dewey Decimal Classification) from January 1 2011. Thisdecision has influenced the whole Swedish library system and longbefore the National Library of Sweden took this decision thequestion had been thoroughly discussed and debated in Librariancircles.The aim of this thesis is to find out which arguments have beenintroduced in the debate, if the discussion has changed from beforethe decision to go over to DDC was taken to after wards, and if sohow it has changed. My thesis will discuss the following threequestions:? Which arguments were brought forward in the debate,both for and against a transition?? How has the debate about the Swedish libraries?transition from Classification system for Swedishlibraries to DDC changed from before the decision ofthe Royal Library was taken to after?? What conclusions can you draw from the debatewhich has been led about the transition to DDC?The empirical material consists of six articles dealing with thetransition to DDC and in the analysis of this material I have used atext analyses, analysis of. The analysis shows that more or less thesame arguments for and against have been used in practically allthe articles, and the debate has not changed very much.

Svenska som andrasprÄk : SprÄkutveckling hos elever med svenska som andrasprÄk

Syftet med uppsatsen Àr att ta reda pÄ hur fyra andrasprÄkslÀrare anger att de arbetar och resonerar  kring flersprÄkiga barns sprÄkutveckling, samt vilken betydelse modersmÄlet har för barns sprÄkutveckling. Undersökningen Àr baserad pÄ Vygotskjis sociokulturella teori och Cummins modell för frÀmjande av barns sprÄkutveckling. Resultatet visar att lÀrarna arbetar utifrÄn barnens behov och förutsÀttningar samt fokuserar pÄ det individuella mötet med barnet. ArbetssÀtt som anvÀnds för att frÀmja barns sprÄkutveckling Àr böcker, bilder och konkret material för att fÄ eleverna att diskutera och samtala med varandra. Resultatet visar ocksÄ att konkret material gynnar flersprÄkiga barn för att skapa förstÄelse och att eleverna kan ta till sig det svenska sprÄket enklare. Resultatet visar ocksÄ tydligt att modersmÄlet Àr en viktigt faktor för barns sprÄkutveckling.

Servicekvalitet pÄ Göteborgs stadsbibliotek utifrÄn dyslektikers perspektiv

The aim of this paper is to examine how dyslectic adults define the service quality at the public library of Gothenburg. The purpose is also to investigate what level of service quality the library provides and which responsibilities the library has towards the dyslectics. Answers are sought to the following questions: - How do dyslectics perceive the service quality at the public library of Gothenburg and is that service quality satisfactory? - What responsibilities does the public library of Gothenburg have towards the dyslectics according to cultural policy documents? In this paper six persons have been interviewed. Of these, four are adult dyslectics, one works with people with special demands and the last one is the chief librarian.

Revisionsplikt : Nyttan av revisionsplikten vid kreditÀrenden

AbstractTitle: The ?Investigator? and the ?Updater? ? new patterns of news use among young adults.Number of pages: 48Author: Anna StrinnholmTutor: Amelie HössjerCourse: Media and Communications, D- levelPeriod: Fall of 2005University: Division of Media and Communication, Department of Information Science, Uppsala UniversityPurpose/Aim: The aim of this essay is to provide an description of how daily newspaper, TV, radio and the Internet are used by young adults in order to contribute to Lennar Weibulls model ?a typology of the Swedish mediasystem from an audience perspectiv?.Method/Material: The method of gathering of empirical material has been conducted by interviewing eight people of how they use daily newspapers, TV, radio and The internet to inform themselves of the daily news. The empirical material has then been analysed by applying a two step method, of first making a summary of the interviews and secondly making a comparison with a model of Lennart Weibull ?a typology of the Swedish mediasystem from an audience perspectiv? .Main results:Two different types of ideal media users can be drawn from the empirical research, the ?Investigator? and the ?Updater?. The updater search for news to stay updated and relies on the Internet as main source of information.

Ett skapande rum pÄ en förskola

Jag har stött pÄ mÄnga olika skapande rum under min verksamhetsförlagda tid, men jag har inte riktigt förstÄtt vilken stor betydelse rummen kan ha för verksamheten. UtifrÄn min nyfikenhet om hur ett skapande rum kan se ut och vad för material som Àr viktigt, har detta sedan blivit utgÄngspunkten för mitt examensarbete. Syftet med min undersökning Àr att jag ville veta mer hur ett skapande rum kunde se ut och vad det kan ha för betydelse för barns utveckling. Jag har dokumenterat rummen, för att sedan göra en jÀmförelse av rummens utseende och form. Jag har jÀmfört rummen med varandra och tittat nÀrmare pÄ utseende, form och undersökt vad rummet har för material. Jag har dokumenterat rum och pÄ tre olika förskolor och intervjuat pÄ en förskola i nÀrliggande stad till Malmö.

Det borgerliga blocket i medievalrörelsen 2006 : en kvantitativ studie av kvÀllspressens valbevakning

Purpose/Aim: The purpose of this essay is to examine the ways two Swedish tabloid newspapers portray and describe the non-Socialist parties during the Swedish election of 2006.Material/Method: We have been studying 388 articles about the non-Socialist parties, derived from the two largest tabloid newspapers in Sweden, Aftonbladet and Expressen, during the month before the election. The method for the study is quantitative content analysis.Main results: The main conclusions drawn from this study are that Aftonbladet had twice as much written material about the non-Socialist parties, despite the fact that the paper is traditionally Socialist, while Expressen had consistently larger headlines. Both tabloids function to a higher degree as political actors than arenas for politics. The results are in accordance with earlier research, which shows that the degree of attention the non-Socialist parties acquired as a whole in the 2006 election, is remarkable. More than half of the articles in both tabloids portrayed the non-Socialist parties as a single political actor.

Utvecklingssamtalet i förskolan: en kvalitativ
intervjustudie och brukstextanalys baserat pÄ material frÄn
fem förskolor

Syftet med detta examensarbete var att studera hur förskollÀrare förhöll sig till fenomenet utvecklingssamtalet. Metoderna vi anvÀnde var kvalitativa intervjuer samt brukstextanalys av insamlat material. I undersökningen deltog fem personer frÄn olika förskolor i en kommun i Norrbotten. Resultatet visade att förskollÀrarna sÄg att utvecklingssamtalet hade olika syften: att följa upp och visa pÄ barnets utveckling och lÀrande, att skapa bra kontakt med förÀldrarna, att anvÀnda utvecklingssamtalet som ett informationstillfÀlle samt att stödja förÀldrarna i sin förÀldraroll. Utvecklingssamtalets utformande visade sig ha tvÄ dimensioner: om barnet var delaktigt i samtalet samt om samtalet hade en dialog med drag av monolog eller en öppen dialog.

<- FöregÄende sida 65 NÀsta sida ->