Sök:

Matematiska begrepp i den fria byggleken

-pedagogens och miljöns betydelse


Syftet med vårt arbete var att undersöka om och hur barn använder sig av matematiska begrepp i den fria byggleken samt om pedagogen och miljön har någon betydelse för lärandet av matematiska begrepp. Undersökningen gjordes på två förskolor på olika platser i landet. Vi valde observationer som undersökningsmetod. Observationerna genomfördes både när en pedagog deltog och när den inte deltog i byggleken. Vi uppmärksammade att barnen använde sig av matematiska begrepp som stor, lång, hög, i, uppe, triangel, cirkel samt räkneord från 1-16.  Till stor del användes samma begrepp både med och utan pedagog. Den största skillnaden var när pedagogen utmanade barnen med öppna frågor och satte ord på det barnen gjorde. Detta resulterade i att barnen oftare använde sig utav matematiska begrepp med en närvarande pedagog. Vi fann även att lekmiljön hade stor betydelse för begreppsbildningen, då vi såg en avsaknad i miljön för att utveckla begrepp som vikt och geometriska former. Ett rikt material ger fler möjligheter till begreppsbildning. 

Författare

Emelie Jansson Ann-Marie Rotbain

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för datavetenskap, fysik och matematik, DFM

Nivå:

"Högskoleuppsats". Självständigt arbete (examensarbete) för att erhålla högskoleexamen

Läs mer..