Sökresultat:
11258 Uppsatser om Materialćtervinning - Sida 3 av 751
"Vi tar lite hÀr och lite dÀr" : Om material och arbetssÀtt för sprÄklig medvetenhet i förskoleklass
Syftet med vÄrt examensarbete var att fÄ en inblick i vilket eller vilka material och arbetssÀtt som anvÀnds kring sprÄklig medvetenhet i förskoleklass. Vi ville ocksÄ fÄ kunskap om vad pedagogerna grundar sina val av material och arbetssÀtt pÄ. Att fÄ en fördjupad förstÄelse för speciallÀrares och specialpedagogers roll i arbetet kring sprÄklig medvetenhet var Àven nÄgot vi ville uppnÄ. Genom 11 semistrukturerade intervjuer med 11 förskollÀrare, 2 speciallÀrare och 1 specialpedagog samlade vi in det material som gav oss underlag till analys och diskussion kring frÄgorna. Samtliga informanter angav att de anvÀnde sig av ett eller flera material och de som frÀmst anvÀndes var: Trulle, Bornholmsmodellen samt SprÄk- och mattelekar med Mamma Mu.
Kristen ortodoxi i svenska lÀroböcker : En analys av framstÀllningen av ortodoxi i fyra lÀroböcker innan den nya lÀroplanen. LGR11 och GY11 och fyra efter
The purpose of this study was to gain understanding of orthodox Christianity in Swedish educational material. The aim was to compare the presentation of orthodox Christianity towards pupils before the new curriculum and after. With the help of an analytical approach by Bergström and Boreu ?s and the interpretation strategy by Quentin Skinner, I have studied material used in school for the subject religion. I have limited my educational material in one way.
"Ett sprÄk Àr vad de 'infödda' sÀger, inte vad nÄgon tycker att de bör sÀga" : Autentiskt material kontra lÀroböcker i sprÄkundervising
Detta examensarbete visar resultatet av en undersökning om hur sprÄklÀrare i engelska, franska och tyska pÄ gymnasieskolan anvÀnder sig av autentiskt material i undervisningen och hur de tror att detta pÄverkar eleverna.En kvalitativ forskningsmetod har anvÀnts och dÀrefter har resultaten analyserats med ad hoc-metoden.Resultaten visade att nÀstan samtliga lÀrare blandade lÀroböcker och autentiskt material i sin undervisning för att ge variation. Den frÀmsta anledningen till detta var att lÀrarna upplever att elevernas motivation ökar dÄundervisningen varieras och om eleverna kan se en viss verklighetsanknytning. Vissa skillnader mellan sprÄken pÄvisades, dÄ engelsklÀrarna i större grad uppgav att de anvÀnde autentiskt material i undervisningen. LÀrare ityska och franska menade oftare att brist pÄ material och elevernas kunskapsnivÄ förhindrade arbetet med autentiskt material. LÀrarna pÄpekade Àven att kursplanen inte hade nÄgon pÄverkan gÀllande materialet, utan attdet var varje lÀrares beslut att ta..
Förskolebarn i grupp : Grupprocesser i förskolan
Sammanfattning:Syfte och frÄgestÀllningarSyftet med denna undersökning Àr att undersöka vilka material/ hjÀlpmedel som anvÀnds för att hjÀlpa barnen med koncentrationssvÄrigheter i förskolorna och att undersöka vilka för- och nackdelar pedagogerna ser med materialet/ hjÀlpmedel.MetodFör att undersöka vilka material/verktyg som finns i verksamheterna gjordes en webbenkÀt.WebbenkÀten korsanalyserades med en intervju som gjordes i en sÀrskoleverksamhet.ResultatResultatet av enkÀten visade att pedagogerna anvÀnde olika fÀrdiga material samt egenutvecklat material. Det positiva som framkom var att alla barn oavsett behov gynnades av att arbeta med materialet. Det negativa var att pedagogerna ansÄg att de hade för lite schemalagd tid att leta efter passande material.Betydelse för lÀraryrketMin förhoppning Àr att denna undersökning ska hjÀlpa pedagoger i förskoleverksamheter med att lÀttare kunna söka passande material till barngrupperna. Min förhoppning Àr ocksÄ att ge pedagoger en liten fingervisning om var de kan finna information gÀllande hjÀlpmedel för barn med behov..
Finns det potential att införa en massdatabas för handel och utbyte av överskottsmassor i Eskilstuna?
In Eskilstuna and Sweden in general the level of reuse of surplus material containing soils and rocks from excavation is low. In this report the potential for increasing the reuse of excavated material in Eskilstuna by using a web-based earth information database has been examined. The purpose of a web-based earth information database is to connect those who have surplus material with those who need material for a fast and simple transaction. The intention is to give Eskilstuna a more environmentally and economically efficient handling of surplus material by increasing the level of reuse and thereby reducing the amount of surplus material that is wasted and emissions given off to the atmosphere during transportation. The potential has been examined in two different ways, by tracing information about a number of projects to see if excavated material driven to the dump could have been used in another project and by interviewing eight of the work leaders active in Eskilstuna.
Digitala tredimensionella visualiseringsmetoder : AnvÀndning av prefabricerat material för att skapa digitala landskap
AnvĂ€ndandet av digitala visualiseringar möjliggör nya sĂ€tt att kommunisera och presentera det skapade materialet. Ăr det möjligt att i de digitala tredimensionella visualiseringarna Ă„terskapa kĂ€nslan och atmosfĂ€ren hos ett naturligt landskap? Stora mĂ€ngder med fritt tillgĂ€ngligt material laddas stĂ€ndigt upp pĂ„ Internet, men hur anvĂ€ndbart Ă€r detta material vid skapandet av digitala landskap? Syftet med arbetet Ă€r att undersöka detta..
Materialdistribution i ett tillverkningsföretag : en fallstudie av PartAB
The purpose of this project is to study Partab's material distribution process, furthermore identify critical problem areas within the company. Further the aim is to provide suggestions to new work procedures regarding material distribution and related processes. Appropriate literature has been used as a support in this process.
The main goal of a commercial company is to generate cash flow, and maximize the return on investment. Streamlining material supply and the use of material is a part of this process. Virum and Persson define logistics as: "Logistics is the approach and principles founding the process of planning, development, coordination, organisation, management, and control of material distribution from supplier to user".
"Jag ska ocksÄ göra chokladbollar" : En undersökning om hur tillgÄngen till konstruktionsmaterial pÄverkar barn i förskolan
The aim of this study was to investigate and compare the availability of construction materials affect children's constructions and play. Observations were made when the children were allowed to play and build with very little and much of the material play-doh dough in preschool. The study is aimed at children aged 3 ? 5 years. Interviews were also conducted with educators in departments where the children spent time to give support to this study.The result shows that the children create as many designs of any material amount.
En skattkista?
Mitt examensarbete Àr en undersökning i att ta tillvara pÄ restmaterial ifrÄn möbler. Vad kan det medföra i form av estetik och vÀrde? Vad finns det för bra metoder för att ta tillvara pÄ material? MÄlet Àr att finna en metod för att förÀdla ett anvÀnt material till nÄgot nytt..
FörbÀttrad styrning av ingÄende material
Detta arbete har syftat till att undersöka möjligheterna till förbÀttring av material- och produktionsstyrning vid Sandvik Mining and Construction i Sandviken. MÄlet har varit att skapa ett underlag för förbÀttrad styrning av ingÄende material. NulÀgesanalysen visade att förbÀttringspotential fanns inom klassificeringen av hÄrdmetallÀmnen och komponenter. Dessutom var det önskvÀrt att ett kanbansystem uppfördes pÄ de förslipade hÄrdmetallstiften som gÄr till den helautomatiska STAMA-cellen. Examensarbetet har gett underlag för en omstrukturering av denna klassificering men Àven för en framtida uppdatering av den.
?Konsten Àr att sovra i allt material? ? om val av material och aktiviteter i Àmnet svenska som andrasprÄk
BAKGRUND: I vÄr bakgrund redogör vi för den tidigare forskning som bedrivits kring fysiskt undervisningsmaterial i Àmnet. VÄr teoretiska ram utgörs av Cummins modell för andrasprÄksinlÀrning samt Vygotskijs sociokulturella förhÄllningssÀtt vilka bÄda ligger till grund för vÄr resultatdiskussion.SYFTE: Syftet med vÄr undersökning Àr att med utgÄngspunkt i klassrummets konkreta material studera undervisningssituationer i Àmnet svenska som andrasprÄk, samt undersöka vilka motiv lÀrare anger för sina val av material och val av aktiviteter.METOD: För att nÄ studiens syfte anvÀnde vi oss utav observationer och kvalitativa intervjuer. I vÄr undersökning ingÄr tre lÀrare pÄ olika skolor som undervisar i Àmnet svenska som andrasprÄk.RESULTAT: I vÄr undersökning fann vi att lÀrarna arbetade med ett varierat material och olika aktiviteter i sin undervisning utan att vara styrda av lÀroboken. Gemensamt för de tre lÀrarna var att de arbetade med skönlitteratur, lÀsförstÄelse och ordkunskap. Resultatet visade ocksÄ att lÀrarnas motiv till det material de anvÀnde ofta grundade sig pÄ en ambition av anpassning till elevernas tidigare kunskaper och vardagliga liv..
Produktionslogistik, effektiviseringav materialhantering
Atlas Copco Tools is a world leading company in tool manufacturing. The productionin Tierp works hard to improve their assembly to maintain its position. This thesis isa part of their improvement efforts to be a more Lean production.The main focus for this thesis was to identify the material flow in the kanban system,which used to supply the assembly groups, focusing on the material flow to assemblygroup 9 and the assembly group 3. Group 3's material flow within the kanban systemwas perceived to perform better than the group 9. The handling of kanban materialand their working methods in the two groups was identify those differences whichaffected the kanban system.As an alternative material supply a study were done in kiting.
GNSS-Styrning : Information för platschefer
An investigation of the heat impact of laser cutting on the material properties when producing tensile and impact test specimens of different steel types of varying thickness has been performed. The purpose of the thesis project was to provide recommendations regarding how much material that needs to be milled from the laser cut edge before tensile and impact tests. The study has been performed partly by investigating the test specimens by heat camera when the specimens were cut in the laser cutting line and partly by performing hardness tests, investigation by microscopy, and tolerance and roughness measurements and tensile tests of the laser cut material and material produced in the traditional multi operation machine. The results show that the heat affected zone in the thicker materials is greater than previously thought of, and that the currently used recommendation has to be adjusted. The study clearly shows that the thicker the material, the greater the heat affected zone, independently of the steel type, since the thicker material takes longer time to cut.
Utveckling av en ny tillverkningslina
This report contains results of our study at CTC in Ljungby. CTC produces heating products such as boilers, heat pumps and additional products to their heating systems.The purpose of the report is to make a proposal how CTC will supply their new production line for heat pumps with materials. The proposal includes a production layout and a scheme for how to place the material in the production storage.The new production line will produce two different products and both of them have several variants. The line will also have a mixed flow, so the products can be produced in a random order. These conditions demand that the production line has great flexibility and that the material to all the variants can be stored in the production storage.With these conditions as input we made a layout proposal to the company.
Hur pratar lÀrare om konkret material i matematiken?
DÄ jag varit ute pÄ praktik har jag sett att elever allt för ofta bara sitter och rÀknar i lÀroboken. Vi matematiklÀrare mÄste bli bÀttre pÄ att variera och börja laborera i vÄr undervisning. BÄde för att fÄ med eleverna kunskapsmÀssigt i undervisningen och för att fÄ dem intresserade och engagerade. Jag har dÀrför i mitt examensarbete undersökt om lÀrare i Är 4-6 anvÀnder sig utav konkret material i sin matematikundervisning. Mina problemformuleringar var:- Vad anvÀnder lÀrare i Är 4-6 för konkreta material i sin matematikundervisning?- Hur gör lÀrare i Är 4-6 för att konkretisera matematikundervisningen?- Varför vÀljer de som konkretiserar matematikundervisningen att konkretisera?Metoder som jag anvÀnt i min undersökning Àr litteraturstudier och intervjuer.