
Sökresultat:
301 Uppsatser om Matematisk förstćelse - Sida 9 av 21
Om matematisk problemlösning och hur det kan stödja elevers kommunikativa förmÄga : Ur ett lÀrarperspektiv
Syftet med studien var att fÄ en djupare förstÄelse och kunskap om hur lÀrare arbetar med problemlösning och hur elever kan utveckla den kommunikativa förmÄgan genom arbete med problemlösning. Studien har en kvalitativ inriktning och genomfördes med hjÀlp av intervjuer. Intervjuerna genomfördes med fem verksamma matematiklÀrare som arbetar kontinuerligt med problemlösning.Resultatet visar att lÀrare anvÀnde sig av flera olika tillvÀgagÄngssÀtt i arbetet med problemlösning sÄ som olika parsammansÀttningar, Ipads och smÄ whiteboards. Studien visade Àven pÄ att lÀrarna ansÄg att elevers kommunikationsförmÄgor kan utvecklas i arbetet med problemlösning. Trots att samtliga lÀrare ansÄg att elevers kommunikationsförmÄgor utvecklas vid en undervisning som bygger pÄ problemlösning skilde deras arbetssÀtt och motivering till arbetsÀtt nÄgot.
Introduktion till icke-standard analys - Ett bevis av transferprincipen och en explicit konstruktion av Brownsk rörelse
I denna rapport konstrueras inledningsvis hyperreella tal frÄn reella tal. Vi definierar aritmetik för skuggor av hyperreella tal och presenterar en icke-standard teori för serier och konvergens utifrÄn denna konstruktion.Förfarandet generaliseras sedan genom att skapa en icke-standard modell till matematisk analys utifrÄn en mÀngdteoretisk modell i ZF, som ett led i konstruktionen presenteras teori för filter och ultraprodukter. Vi visar sedan transferprincipen och bygger upp internalitetsbegreppet för att studera relationer mellan standard ochicke-standard modellerna för att kunna hÀrledda standardresultat frÄn icke-standard resultat. AvslutningsvistillÀmpas teorin för att skapa en explicit icke-standard konstruktion av Brownsk rörelse och vi ger ett bevis föratt denna konstruktion Àr ekvivalent med standard formuleringen..
Creating Energy Awareness at Coca-Cola Enterprises Sweden
Matematikundervisningen behöver utvecklas för att stĂ€rka svenska elevers kunskaper och samtidigt bryta trenden av nedĂ„tgĂ„ende resultat. Examensarbetet ger förslag pĂ„ uppgifter som stödjer och utvecklar samtliga elevers matematiska förmĂ„ga. Uppgifterna samlas in i en förortsÂskola i södra Sverige, nĂ€r skolan planerar en utökning av undervisningstiden i matematik. Examensarbetet utgĂ„r frĂ„n psykologen V. A.
Röntgenbilder: en studie av bildkvalitet inom medicinsk
röntgendiagnostik: en matematisk metod för jÀmförelse
mellan olika röntgenapparater
I sjukvÄrden vÀrlden över tas dagligen tusentals röntgenbilder. AnvÀndningsomrÄdena Àr mÄnga, men i de flesta fall Àr syftet att i nÄgot avseende avgöra patientens hÀlsa. Bilderna utvÀrderas av lÀkare för att patienten ska fÄ rÀtt diagnos. För att lÀkaren ska kunna göra en korrekt bedömning av bilden och dÀrmed ge patienten den behandling som situationen krÀver mÄste bilden vara rÀttvisande och vara av sÄdan kvalitet att alla viktiga detaljer gÄr att urskilja. Bildkvalitet Àr ett ganska diffust begrepp och ofta anvÀnds subjektiva bedömningsmetoder för att bestÀmma ifall en bild Àr bra eller dÄlig.
Matematisk medvetenhet i förskolan : En studie om hur arbetslag anvÀnder matematik i verksamheten
Undersokningens syfte har varit att studera hur pedagoger tanker och arbetar kring amnet matematik idag. Internationella undersokningar fran TIMSS Advancerad 2008 (Trends in International Mathematics and Science Study) och fran PISA 2006 (Program for International Student Assesment) visar att elever inte har de kunskaper i matematik som kravs for att soka till de hogre tekniska utbildningarna. For att Sverige ska kunna folja med i den tekniska utvecklingen internationellt behovs en satsning pa matematik. Redan i forskolan behover barn fa de grundlaggande kunskaper i matematik som ar nodvandiga for fortsatt skolgang. I forslaget till den nya laroplanen (Skolverket, 2009), forstarks forskolans pedagogiska uppdrag vilket ska leda till att ambitionsnivan hojs i forskolan.
Ska det va vad som helst? : En kvalitativ studie av elervers resonemang i matematik.
Tidigare studier inom elevers matematiska resonemang visar att de imitativa resonemangen dominerar inom matematisk problemlösning. Syftet med denna kvalitativa studie Àr att se vad för matematiska resonemang elever i Ärskurs 4 för inom omrÄdet ?likheter? och ?lika med?. Undersökningen visade att eleverna anvÀnde kreativa matematiska resonemang i 19 problemsituationer av totalt 32. Det uppkom ett resonemang som inte finns med i det ramverk som studien utgÄr ifrÄn.
"De klarar sig i alla fall" : En studie om hur lÀrare resonerar om och sÀger sig undervisa elever med sÀrskilda matematiska förmÄgor
Syftet för denna studie har varit att ta reda pÄ hur nÄgra lÀrare i Ärskurs tre resonerar om och sÀger sig anpassa undervisningen för elever med sÀrskilda matematiska förmÄgor. Under tidigare forskning tas Blooms taxonomi och Krutetskiis definition pÄ elever med sÀrskilda matematiska förmÄgor upp. Metoden som valdes för undersökningen var kvalitativa intervjuer som genomfördes med fyra lÀrare. Resultatet som framkom i undersökningen visar att elever med sÀrskilda matematiska förmÄgor ofta fick arbeta utan handledning, till förmÄn för de elever som behövde hjÀlp att nÄ upp till mÄlen. LÀrarna ville gÀrna ge mer av sin tid till elever med sÀrskilda matematiska förmÄgor, men det fanns inte tillrÀckliga resurser.
Undervisning i syfte att stödja och utveckla samtliga elevers individuella matematiska förmÄga
Matematikundervisningen behöver utvecklas för att stĂ€rka svenska elevers kunskaper och samtidigt bryta trenden av nedĂ„tgĂ„ende resultat. Examensarbetet ger förslag pĂ„ uppgifter som stödjer och utvecklar samtliga elevers matematiska förmĂ„ga. Uppgifterna samlas in i en förortsÂskola i södra Sverige, nĂ€r skolan planerar en utökning av undervisningstiden i matematik. Examensarbetet utgĂ„r frĂ„n psykologen V. A.
Datormodellering av en vÀrmelagrande konstgrÀsplan : En temperaturstudie över ett Är för en uppvÀrmd konstgrÀsplan
I SkattkÀrr har en konstgrÀsplan projekterats med uppvÀrmning för att kunna anvÀndas vintertid dÄ snö och kyla sÀtter stopp för aktiviteter pÄ en ouppvÀrmd konstgrÀsplan. I SkattkÀrr finns inte möjligheten att ansluta anlÀggningen till ett fjÀrrvÀrmenÀtverk. Tekniken som valts för att vÀrma planen Àr istÀllet en typ av geoenergi dÀr PVC-rör ligger under konstgrÀsplanens ytskikt. Intill planen finns totalt 31 borrhÄl. Ur borrhÄlen hÀmtas vÀrmen frÄn berget med kollektorslangar och leds ut till en rörslinga under planen.
Ekonomisk rationalitet : en effekt av indoktrinering, matematiska fÀrdigheter eller bara ett pÄhitt?
Ekonomisk teori bygger pÄ antagandet att mÀnniskor Àr ekonomiskt rationella trots att modern psykologisk forskning visar pÄ att detta inte Àr en deskriptiv bild av mÀnniskors faktiska handlade. Denna studie jÀmförde ekonomer, matematiker och humanister i början samt i slutet pÄ sin utbildning för att undersöka tvÄ hypoteser; Dels om ekonomisk rationalitet Àr nÄgot inlÀrt som pÄverkas av normativ ekonomisk utbildning, dels ifall ekonomisk rationalitet snarare beror pÄ graden av matematiska fÀrdigheter. Denna studie pÄvisade en signifikant interaktionseffekt mellan utbildning och studietid pÄ ett sÄdant sÀtt att studenter inom ekonomi och matematik verkar öka sin grad av ekonomisk rationalitet pÄ grund av sin utbildning samtidigt som studenter inom humaniora inte gör det. Detta tyder pÄ att trÀning i matematiskt tÀnkande ökar graden av ekonomisk rationalitet..
Ăr matematik bara att rĂ€kna? : En studie om pedagogers förhĂ„llningssĂ€tt kring matematik i förskolan.
Denna studie handlar om hur pedagoger tÀnker kring utformandet av en god matematisk verksamhet i förskolan. I studien framhÄlls pedagogers förhÄllningssÀtt i arbetet med fokus pÄ matematik. Syftet med studien Àr att synliggöra pedagogernas synsÀtt kring matematik i förskolans verksamhet samt hur de lyfter matematiken. Syftet Àr Àven att synliggöra hur en möjlig implementering kan se ut.Studiens empiri utgÄr frÄn intervjuer med fem pedagoger. Dessa pedagoger har ett medvetet förhÄllningssÀtt kring matematik i förskolans verksamhet.
Matematisk problemlösning i praktiken : En fallstudie om hur en lÀrare arbetar med problemlösning i skolÄr 3
Uppsatsen handlar om hur en lÀrare, i skolÄr 3, arbetar med matematisk problemlösning. Syftet Àr att beskriva hur och varför man ska arbeta med problemlösning i de lÀgre skolÄren och hur eleverna bearbetar problemen och vilka svÄrigheter som kan uppstÄ. De frÄgestÀllningar jag har haft utgÄr bÄde frÄn ett lÀrarperspektiv och ur ett elevperspektiv. För att fÄ svar pÄ frÄgestÀllningarna anvÀndes fallstudien som metod i kombination med litteraturstudier.Resultatet av litteraturstudien visar att elever bör utveckla strategier för att eleverna ska klara av vardagen. Problemlösning kan Àven ses som ett medel för att utveckla elevens sociala kompetens, sprÄk, logiskt tÀnkande och förmÄga att argumentera.
Matematisk modellering av industriell luftridÄ : En jÀmförelse av effektivitet och elprisets pÄverkan av driftskostnader
Det svenska elpriset har de senaste Ären stigit kraftigt och förutspÄs öka ytterliggare under kommande Är. Huvudorsaken Àr avregleringen av den europeiska elmarknaden som pÄbörjats. Detta har medfört att svenska företag börjat intressera sig för att minska sin elanvÀndning och pÄ sÄ sÀtt bevara sin konkurrenskraft gentemot företag pÄ kontinenten. Ett vanligt sÀtt för att spara energi Àr att installera en luftridÄ vid en dörr eller port mot angrÀnsande lokal eller omgivning med annan temperatur. Genom att rikta plana luftströmmar med hög hastighet vid porten reduceras möjligheten för de olika luftvolymerna att blandas.
Utveckling av elektrisk rörelseplattform
Vid simulering av tunga fordon krÀvs en rörelseplattform som Äterkopplar
rörelser till föraren för optimal realism. MÄnga av de rörelseplattformar
som finns pÄ marknaden Àr uppbyggda med hydrauliska komponenter. Det ger
ett otympligt, högljutt och vÀldigt dyrt system som dessutom innehÄller den
för mÀnniskan onyttiga kemikalien, hydraulolja. Detta examensarbete för
civilingenjör i maskinteknik beskriver design och produktion av en
elektrisk rörelseplattform med endast tvÄ frihetsgrader. För detta krÀvdes
en mindre studie i de olika rörelseaxlarnas betydelse för hur realistiskt
simuleringar upplevs.
Betydelsen av ett tidigt positivt möte med matematik i förskolan : En litteraturstudie
Denna litteraturstudie syftar till att avgöra huruvida forskning stöder hypotesen om att om barn fĂ„r ett tidigt positivt möte med matematik ger en god grund för ett senare matematikintresse i skolan. Enligt förskolans lĂ€roplan ska grunden för utveckling och ett livslĂ„ngt lĂ€rande frĂ€mjas hos barnen redan i förskolan. Den aktivitet som barnen deltar i ska vara rolig, pedagogisk och sĂ€ker. Ă
ren innan skolan börjar Àr viktiga eftersom det Àr dÄ barnens fÀrdigheter etableras. Dock Àr det ocksÄ i förskoleÄldern som barnen utvecklar fördomar, attityder och tankar om vad matematik Àr.