Sök:

Sökresultat:

312 Uppsatser om Massmedia och sprćk - Sida 3 av 21

Fokusgruppsstudie av socialarbetares uppfattningar om massmediers framstÀllningar av och pÄverkan pÄ socialt arbete och profession

Denna uppsats syftar till att undersöka socialarbetares uppfattningar om massmediers framstÀllningar av och pÄverkan pÄ socialt arbete och professionen.Vi har genom kontakter fÄtt tag pÄ samtliga respondenter. Urvalet har skett genom ett snöbollsurval dÄ vi var ute efter en specifik mÄlgrupp, socialarbetare som arbetar inom SocialtjÀnsten. Respondenterna har i fokusgrupper fÄtt diskutera om sina egna uppfattningar av socialt arbete och massmedia utifrÄn tre artiklar som berör socialt arbete. En fokusgruppsguide utformades och anvÀndes som stöd vid fokusgrupperna. Fokusgruppsguiden berörde teman sÄsom hur de uppfattar att massmedier framstÀller socialt arbete och socialarbetare, om de uppfattar att massmedier pÄverkar socialt arbete och socialarbetare och hur de skulle vilja att massmedier framstÀller socialt arbete och socialarbetare.Socialarbetarnas uppfattningar av massmediers framstÀllningar var att det övervÀgande var negativa.

The Philippines - it is meant to be a tourism country : Hur filippinare verksamma inom turismindustrin uppfattar turismens pÄverkan

Syfte: Syftet med denna uppsats Àr att undersöka hur bilden av Dalarna förmedlas genom internet och massmedia.FrÄgstÀllning: Hur ser Dalarnas platsmarknadsföring ut via Visit Dalarna? Hur förmedlar kommunikationsföretaget VisitSweden bilden av Dalarna till omvÀrlden? Hur förmedlas bilden av Dalarna i massmedia?Metod: För att svar kopplade till frÄgestÀllningen har en text- och bildanalys anvÀnts dÀr icke sannolikhetsurval har legat till grund. Vidare har forskaren valt att anvÀnda hermeneutiken som förklaras som lÀran av tolkning. Studien Àr skriven utifrÄn en induktiv ansats dÀr en kvalitativ metod anvÀnds.Resultat: Efter att ha analyserat insamlad data blev slutsatsen att Dalarna har en platsmarknadsföring som stÀmmer överens mellan olika kanaler. Dessa kanaler förmedlar Dalarnas identitet med hjÀlp av texter och bilder.

Andrafiering och diskriminering i rasistisk "nyhetsmedia" pÄ Internet : En kritisk diskursanalys

Rasistisk "nyhetsmedia" pÄ Internet har vÀxt i samband med den alltmer framtrÀdande rasistiska politiken i Europa och de diskurser som skribenterna pÄ webbplatserna producerar berör oundvikligen mÄnga mÀnniskors vardag. Dessa webbplatser utpekas i Sverige ofta av massmedia som "de dÀr rasisterna" i en bekvÀm distansering, och mindre arbete görs för att förstÄ webbplatsernas faktiska roll i reproduceringen av strukturell och institutionell diskriminering i samhÀllet. Denna studie undersökte under en 3 mÄnaders period den rasistiska webbplatsn Avpixlats uppladdade "nyheter" samt kommentarer som medlemmar skrev pÄ dessa. Empirin analyserades utifrÄn teori om andrafiering och intersektionella perspektiv inom en kritiskt diskursanalytisk ram. Studiens resultat visade pÄ hur rasistisk "nyhetsmedia" pÄ Internet reproducerar andrafiering och diskriminerande förestÀllningar i linje med diskursiva strategier som tidigare forskning pÄvisat hos annan media.

FörvÀntningsgapet - Massmedias inverkan pÄ förvÀntningarna mellan klienter och revisorer

Regler och lagar som hanterar revision har över tiden modifierats i syfte att undanröja sannolikheten för att skandaler och oegentligheter skall intrÀffa pÄ nytt. Dessa regelförÀndringar har bidragit till att revisorns roll förÀndrats under det senaste Ärhundradet. Vad sedan klienter har för bild av revisionen samt vad revisorn i sitt arbete Àmnar utföra kan influeras av den makt som massmedia utövar. I takt med detta Àr det inte förvÄnansvÀrt att det uppstÄr vanförestÀllningar gÀllande vad revisionen egentligen innefattar samt vad klienten förvÀntar att revisorn skall leverera eller hur revisorn uppfattar klientens förestÀllningar om vad revisionen syftar till. NÀr sedan massmedias rapportering och inflytande stÀndigt tilltar, hur pÄverkas dÄ förvÀntningarna mellan revisorer och klienter? Syftet med studien Àr att skapa förstÄelse för vilken pÄverkan massmedia kan ha pÄ förvÀntningsgapet mellan klienter och revisorer.

Diskursskapande i miljonprogrammets förorter - Fallstudie JÀrva

Under de senaste decennierna har det svenska samhÀllet genomgÄtt stora förÀndringar dÀr urbaniserings- och globaliseringsprocesser har lett till en ökad inflyttning till storstÀderna, dÀrmed har ett ökat krav stÀllts pÄ stÀderna och dess stadsdelar. I storstadsomrÄdena finns idag en stor variation av hushÄll och i olika sammanhang har ett antal bostadsomrÄden i storstadsregionerna pekats ut som socioekonomiskt utsatta. De flesta av dessa tillkom under det sÄ kallade miljonprogrammet under Ären 1965-1975 och har idag en mycket varierad befolkningssammansÀttning dÀr en stor del av invÄnarna exempelvis Àr av utlÀndsk bakgrund. Bebyggelsen frÄn miljonprogramsÄren visar pÄ dÄtidens bostadspolitiska mÄlsÀttningar och vÀlfÀrdssamhÀllets ambitioner, en vision om det nya samhÀllet och den moderna mÀnniskan. Denna vision har idag till stor del glömts bort och sedan de första miljonprogramsomrÄdena pÄbörjades har en debatt kring dessa omrÄden blossat upp i massmedia.

Åsiktsartiklar pĂ„ Aljazeera.net - en innehĂ„llsanalys

Studie av innehÄllet i politiska krönikor publicerade av den arabiska nyhetskanalen Al Jazeera under perioden 12 - 28 april 2008. InnehÄllsreferat och analys av tendensen. Teman: islam, terrorism, sekterism, Irak, USA, Israel, Palestina, Hamas, Fatah, arabisk nationalism..

Medier och ledarskap

Syftet med denna uppsats Àr att granska hur ledarskapet framstÀlls i tidningar i samband med SM-slutspelet i ishockey 2004, samt jÀmföra tidningarnas bild av ishockeyledarskap med den bild som Riksidrottsförbundet och Svenska ishockeyförbundet ger i sina officiella idéprogram. FrÄgestÀllningen Àr: Hur framstÀlls ledarskapet i olika medier? StÀmmer massmedias bild av ledarskap överens med den som ishockeyn sjÀlva vill förmedla?Under SM-slutspelet fÄr ishockeyn stor exponering i massmedia. De tidningar som vi har studerat Àgnar flera sidor varje dag Ät matcherna. SM-slutspelet i ishockey Àr ett forum med stor lyskraft.

Mediepresentationer av vÄld : En studie om faser, utifrÄn fallet Breivik

Idenna studie har vi undersökt hur massmedier presenterat vÄldshandlingar övertid. Det som vi undersökt Àr om det finns urskiljbara faser i massmedialapresentationer av vÄldshandlingar. Vi har utgÄtt frÄn fallet Breivik och Norgeattentatet2011, som vi menar Àr ett mediebelyst fall som kan kasta ljus över andravÄldshandlingar. Vi har anvÀnt oss av Grundad Teori som kvalitativ metod och analyseratsammanlagt 80 stycken tidningsartiklar hÀmtade frÄn Aftonbladet, Expressen,Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet. Resultatet visar att det finns urskiljbarafaser och dessa faser har vi benÀmnt som:Det ofattbara, Kollektiv bearbetningfrÄn det ofattbara, Det ofattbarapolitiseras och Det ofattbara blir enreferens.

?Det Àr dags att vi ser vÄldet i nÀra relationer som ett mÀnskligt problem? : En kvalitativ studie om hur vÄld i nÀra relationer konstrueras i massmedia

Syftet med denna studie Àr att undersöka hur vÄld i nÀra relationer konstrueras i den politiska debatt som Àger rum i massmedia. För att kunna genomföra detta har vi valt ut och analyserat 25 debattartiklar. Studiens analysmetod utgörs av den kvalitativa innehÄllsanalysen med en deduktiv ansats, och gör sÄledes studien kvalitativ.UtgÄngspunkten för studien Àr ett socialkonstruktionistiskt perspektiv som menar att verkligheten Àr socialt konstruerad, dÀr innebörden av olika sociala fenomen skapas i samspel mellan mÀnniskor. Vi har Àven valt att anvÀnda oss av ett genusperspektiv, för att kunna studera framstÀllan av maskulinitet och femininitet i samband med vÄld i nÀra relationer.Under analysen av vÄr empiri, har vi strÀvat efter att fÄnga hur vÄld i nÀra relationer konstrueras genom att studera det utifrÄn olika perspektiv sÄsom hur det framstÀlls som socialt problem, hur dess aktörer framstÀlls gÀllande maskulinitet, femininitet samt ansvarsfördelning samt vilka lösningar som framstÀlls som betydelsefulla. Avslutningsvis presenteras en metoddiskussion samt en diskussion om studiens kunskapsbidrag och förslag pÄ vidare forskning..

Fusioner i ett diskursivt perspektiv

Bakgrund:Fusioner Àr en viktig del i sÄvÀl hela ekonomins utveckling som branschers och företags utveckling. Intresset för fusioner Àr stort bÄde bland konsulter, forskare och massmedia i form av radio/TV och affÀrspress. Samtalen eller diskursen kring fusioner som massmedia och sÀrkilt affÀrspressjournalisterna för skulle kunna bidra till att pÄverka företag att handla pÄ ett visst sÀtt. Viktigt Àr alltsÄ att se till hur affÀrspressjournalisterna uttrycker sig samt vad som uttrycks om fusioner.Syfte:Syftet Àr att studera diskursen kring fusioner för att bidra till en bÀttre förstÄelse för fenomenet fusioner.AvgrÀnsningar:FrÀmst studeras artiklar som har hÀmtats frÄn affÀrspress med fokus pÄ de tvÄ senaste Ären.Genomförande:Uppsatsen Àr en litteraturstudie vilket betyder att den grundar sig pÄ böcker,  forskningsartiklar, dagstidningar och tidskrifter.Resultat:AffÀrspressjournalisterna tar stor hÀnsyn till vad forskare och Àven i viss mÄn vad företagsledareoch konsulter uttrycker. Fusioner tenderar att konstrueras redan i ?pratet? kring dem.


SÄ inte kommunikationen spÄrar ur : En fallstudie av kriskommunikationen under klortÄgsolyckan i Kungsbacka 2005

Uppsatsens syfte Àr tvÄfaldigt. Dels syftar uppsatsen till att undersöka hur kommunikationen under krisen fungerade mellan inblandade myndigheter (Kungsbacka kommun, RÀddningstjÀnsten i Storgöteborg, Polisen i Hallands lÀn och Landstinget Halland), massmedier och medborgare.Dels syftar uppsatsen till att undersöka vilken roll internet spelade i kriskommunikationen under de 17 dagarna i mars 2005.Studien har genomförts frÀmst genom samtalsintervjuer. Utöver det har skrivna redogörelser, pressmeddelanden, artiklar och andra dokument granskats.Studien visar att kommunikationen mellan myndigheter, massmedier och medborgare fungerade bra. Samordningen mellan myndigheter fungerade vÀl, mycket tack vare ett upparbetat nÀtverk. LikasÄ var kontakten med massmedia bra.

Ockultism i media : en jungiansk analys av ockultismens terapeutiska funktioner

Jag har alltid haft ett intresse för att förstÄ olika aspekter inom religion och andlighet. Under senare Är har jag Àven utvecklat ett intresse för att förstÄ sÄ kallade ockulta fenomen. Denna uppsats tar sin utgÄngspunkt i TV4?s program Det OkÀnda, 2009. Valet av programmet Det OkÀnda blev ett naturligt val för mig dÄ jag tidigare följt programmet under nÄgra sÀsonger i syfte att ta del av det utbud av ockultism som finns i massmedia, för att bredda min kunskap inom Àmnet ur det perspektiv som ges i media.

"Asiaten" - en pandemi gör entré - En diskursanalys av tvÄ dagstidningars rapportering kring den asiatiska influensan 1957

Syftet med föreliggande studie Àr att utifrÄn nyhetsrapporteringen i Ystads Allehanda och Sydsvenska Dagbladet SnÀllposten undersöka vems röster som gjordes hörda i den massmediala diskursen kring den asiatiska influensan som grasserade 1957. UtifrÄn olika teman, som jag vid nÀrlÀsningen kunde identifiera som Äterkommande i nyhetstexterna, studerar jag vad man talade om och hur man talade om detta. Jag studerar ocksÄ vem mottagarna var och om det förmedlas nÄgra speciella budskap. Dessutom gör jag en jÀmförelse av de bÄda tidningarnas rapportering i egenskap av att SDS kan sÀgas representera stad medan YA representerar landsbygd. Undersökningen genomförs med utgÄngspunkt i Faircloughs kritiska diskursanalys och utifrÄn det teoretiska perspektivet att sprÄket i sig Àr en handling. Vad som förmedlas via sprÄket Àr ingen avspegling av verkligheten, utan en konstruktion, som utifrÄn olika perspektiv och syften skapar ?sanningar?.

Depression - ett kvinnligt fenomen? : hur massmedia framstÀller bilden av unga kvinnor och flickor med depression

Under de senaste Ären har det inom olika medier förekommit intensiva rapporteringar och debatter om fenomenet depression, hos kvinnor. Kvinnors sjuklighet har alltmer kommit att betraktas som orsakade av biologiska faktorer. Inom psykologin söker man finna könsskillnader i egenskaper och beteenden, ett omrÄde som massmedia visat stort intresse för. Uppsatsens syfte har varit att undersöka hur unga kvinnor och flickor med depression framstÀllts i svensk dags? och kvÀllspress, vilka orsaker som angivits till uppkomsten av deras depressioner samt om man uppmÀrksammat detta ur ett genusperspektiv.

<- FöregÄende sida 3 NÀsta sida ->