Sök:

Sökresultat:

312 Uppsatser om Massmedia och sprćk - Sida 2 av 21

Kvinnor som stannar

Varje dag lÀser, hör och ser vi frÄn massmedia om kvinnor som blir utsatta för vÄld av mÀn i olika former. Via massmedia förmedlas det till samhÀllet och allmÀnheten om kvinnor som blir vÄldtagna, misshandlade och verbalt vanÀrade. I denna rapport har vi valt att inrikta oss pÄ den grupp vÄldsutsatta kvinnor som stannar kvar i en otrygg partnerrelation, dÀr de inte kan kÀnna sig trygga i sitt eget hem. De som blir utsatta av vÄld av sin egen man. Vi har inhÀmtat och lÀst in oss pÄ material som belyser Normaliseringsprocessen, Stockholmssyndromet och Duluth-modellen detta för att fÄ en djupare förstÄelse om varför kvinnor stannar.

Kroppsideal hos unga kvinnor i Äldern 15-25 Är : En kvalitativ studie av unga kvinnors syn pÄ kroppsideal

In this essay, I have interviewed six young women about their views on body image and how their views are affected by their surroundings, massmedia and social media. Also the relationship between body image and eating disorders is relevant in this context and has a part in the study. The purpose of this study is to build an understanding of how young women relate to the body ideal that exists around them. Theoretical auxiliary tools used are George Herbert Mead's theory of the generalized other, Erving Goffman's theory of dramaturgical perspective and impression management, and Du Bois's theory of double consciousness. I have also used two scientific articles to get a deeper understanding of the subject.

Oljepris och Makroekonomi- en VAR analys av oljeprisets inverkan pÄ aktiemarknaden

Oljeprisets pÄverkan pÄ svensk ekonomi Àr högaktuell och skapar rubriker i massmedia dagligen. Inte minst pÄ aktiemarknaden iakttas oljepriset noggrant. Denna uppsats undersöker det dynamiska sambandet mellan oljepriset och aktiemarknaden i Sverige, vilket görs genom en VAR analys som baseras pÄ mÄnadsdata för Ären 1990-2006. Vidare anvÀnds impuls responser för att se hur de olika variablerna pÄverkas av en chock i oljepriset. De data som anvÀnds i undersökningen Àr oljeprisindex, aktieprisindex, industriproduktionsindex och rÀnta.Resultaten som fÄs Àr i paritet med tidigare studier och visar att det inte gÄr att finna nÄgra starkt signifikanta samband mellan oljeprisutvecklingen och aktiemarknaden i Sverige.

PopulÀrikoners framstÀllning i massmedia

En undersökning i hur populÀrkulturella medier pÄverkar framstÀllningen av historiska karaktÀrer. PopulÀrkultur Àr ett stort omrÄde som Àr relativt outforskat men som pÄverkar oss stÀndigt i vardagen. Denna studie har undersökt hur populÀrkulturen framstÀller historiska karaktÀrer, frÀmst via massmedia, och vilka faktorer som pÄverkar detta och resulterar i förÀndring. VÄr slutsats Àr att populÀrkulturen, som stÀndigt Àr pÄverkad av trender och omvÀrldens mentalitet, bidragit till att förvrÀnga bilden av dessa mÀnniskor och forma dessa till de ikoner de Àr idag. I mÄnga av fallen Àr det nÄgot enstaka litterÀrt eller filmiskt verk som utgör en sorts grund för vad som Àr populÀrt, och en rad verk efter dessa som bygger vidare pÄ denna grund.

Hedersmord

Hedersmord Àr ett fenomen som fÄtt mycket utrymme i media. Massmedia belyser betydelsen av kulturen i förhÄllande till mÀns makt och relaterar detta till hedersmord. Media har stor inverkan pÄ vÄra uppfattningar och dÀrför Àr intresset att se vilka uppfattningar och kunskaper samt hur man vet det man vet, innehar informant gruppen, bestÄnde av fem kvinnor och fem mÀn. Syftet med denna studie Àr alltsÄ att beskriva fem kvinnors och fem mÀns uppfattningar kring hedersmord. Metoden Àr kvalitativ med en fenomenografisk ansats.

Hedersmord

Hedersmord Àr ett fenomen som fÄtt mycket utrymme i media. Massmedia belyser betydelsen av kulturen i förhÄllande till mÀns makt och relaterar detta till hedersmord. Media har stor inverkan pÄ vÄra uppfattningar och dÀrför Àr intresset att se vilka uppfattningar och kunskaper samt hur man vet det man vet, innehar informant gruppen, bestÄnde av fem kvinnor och fem mÀn. Syftet med denna studie Àr alltsÄ att beskriva fem kvinnors och fem mÀns uppfattningar kring hedersmord. Metoden Àr kvalitativ med en fenomenografisk ansats.

Finska Vinterkriget: en medienanalys av NorrlÀndska Socialdemokraten och Norrskensflamman

Under Finska Vinterkriget fanns tvÄ dominerande partier i Norrbotten, socialdemokraterna och kommunisterna. Tidningen Norrskensflamman var kommunistisk och socialdemokraternas tidning hette NorrlÀndska Socialdemokraten, NSD. Under tidsperioden dÄ Finska Vinterkriget rasade, 1939-1940, bildades tvÄ lÀger dÀr det ena stödde Finland och det andra stödde Sovjetunionen. DE tvÄ dominerande partierna i Norrbotten bidrog till att befolkningen delades upp beroende pÄ om man stödde Finland eller Sovjetunionen i Finska Vinterkriget. Medier Àr inte bara kanaler som förmedlar den politiska informationen och debatten i samhÀllet utan de speglar ocksÄ det politiska system som finns i landet.

Arbetsförmedlingen kan vÀnta

Syftet med vÄr studie har varit att fÄ klarhet i vilka tankar och Äsikter en grupp unga vuxna mellan 18-25 Är utan tidigare erfarenhet av arbetsförmedlingen har gentemot myndigheten, samt att undersöka i vilken utstrÀckning individernas familj, vÀnner samt massmedia ligger till grund för deras Äsikter och vilka förvÀntningar de har pÄ ett framtida besök hos Arbetsförmedlingen om sÄ skulle bli aktuellt. De frÄgestÀllningar vi valt att undersöka i vÄr studie Àr vad unga vuxna har för tankar och Äsikter om arbetsförmedlingen, vilka förvÀntningar de har pÄ ett framtida besök samt vad som pÄverkat dem i sitt stÀllningstagande gentemot arbetsförmedlingen med fokus pÄ familj, vÀnner och massmedia. De teoretiska begrepp vi anvÀnt oss av Àr socialisation, sociala roller, identitet, i vÄr teoridel kommer vi Àven att belysa massmedias pÄverkan pÄ individen. VÄra valda teoretiska begrepp ger oss förklaringar till hur mÀnniskan pÄverkas av yttre faktorer som familj, vÀnner och massmedia. Den ger ocksÄ förklaring pÄ hur samhÀllet tillskriver olika yrkesbenÀmningar egenskaper som mÄnga sedan tar till sig och lÄter sig pÄverkas av.

TonÄriga pojkars sjÀlvkÀnsla och kroppsmissnöje : Har massmedia, extraversion och BMI nÄgon betydelse?

Tidigare forskning kring pojkars sjÀlvkÀnsla och kroppsmissnöje i relation till massmedieanvÀndning, extraversion och BMI har utfallit nÄgot olika och Àr inte lika omfattande som forskningen kring flickor. Syftet med denna undersökning var att ta reda pÄ om massmedia, extraversion och BMI har betydelse för tonÄriga pojkars sjÀlvkÀnsla och kroppsuppfattning. Kvantitativ metod i form av en enkÀtundersökning anvÀndes. SjuttiotvÄ gymnasiestuderande pojkar besvarade enkÀten som innehöll instrument för att mÀta BMI, extraversion, kroppsmissnöje, massmedieanvÀndning och sjÀlvkÀnsla. Resultatet visade att massmedieanvÀndning inte korrelerar med vare sig sjÀlvkÀnsla eller kroppsmissnöje.

Arbetsförmedlingen kan vÀnta. En kvalitativ studie av formeringen av unga vuxnas attityder till Arbetsförmedlingen

Syftet med vÄr studie har varit att fÄ klarhet i vilka tankar och Äsikter en grupp unga vuxna mellan 18-25 Är utan tidigare erfarenhet av arbetsförmedlingen har gentemot myndigheten, samt att undersöka i vilken utstrÀckning individernas familj, vÀnner samt massmedia ligger till grund för deras Äsikter och vilka förvÀntningar de har pÄ ett framtida besök hos Arbetsförmedlingen om sÄ skulle bli aktuellt. De frÄgestÀllningar vi valt att undersöka i vÄr studie Àr vad unga vuxna har för tankar och Äsikter om arbetsförmedlingen, vilka förvÀntningar de har pÄ ett framtida besök samt vad som pÄverkat dem i sitt stÀllningstagande gentemot arbetsförmedlingen med fokus pÄ familj, vÀnner och massmedia. De teoretiska begrepp vi anvÀnt oss av Àr socialisation, sociala roller, identitet, i vÄr teoridel kommer vi Àven att belysa massmedias pÄverkan pÄ individen. VÄra valda teoretiska begrepp ger oss förklaringar till hur mÀnniskan pÄverkas av yttre faktorer som familj, vÀnner och massmedia. Den ger ocksÄ förklaring pÄ hur samhÀllet tillskriver olika yrkesbenÀmningar egenskaper som mÄnga sedan tar till sig och lÄter sig pÄverkas av.

Sverige klÀtt i aska : En studie om kriskommunikationen under askmolnskrisen 2010

The purpose of this essay is to investigate how the crisis communication was perceived between SAS, massmedia and citizens during the volcano crisis in 2010. The questions posed are: - How did the communication between SAS, media and citizens function during the crisis? - How did senders, intermediaries and beneficiaries experience the information and communication during the crisis? - How important was the internet communication for SAS, media and citizens during the crisis?The collected material consists of interviews and desktop research of material from Internet.The study shows that the communication between SAS, the media and citizens worked well on the social medias but was weaker in all other mediachannels. SAS was also weak in following up information received by media and travelers, and they therefore they had a different picture of the situation during the crisis. SAS thought that the communication worked fine between the parties involved.

Svensk dagspress beskrivning av konflikten i Libyen 2011

Den 15 februari 2011 kom den arabiska vÄren till Libyen. Det började likt de andra upproren i Tunisien och Egypten, men tog en helt annan vÀndning nÀr vÄldet frÄn regimsidan eskalerade och konflikten benÀmndes snart inbördeskrig. Det ledde till en internationell militÀr intervention dÀr Sverige deltog med flygstridskrafter.Konflikten fick mycket uppmÀrksamhet och stort utrymme i svensk massmedia under de inledande tvÄ mÄnaderna. Antagligen var frÄgan om lÀget i Libyen och svensk insats nÄgot som mÄnga upplevde som viktig och intressant, och hade en Äsikt om. Massmedia Àr en viktig faktor till vad allmÀnheten har Äsikter om, och en grund till opinionsbildning.Syftet med den hÀr uppsatsen Àr att analysera hur tre svenska dagstidningar beskriver och diskuterar konflikten och insatsen i Libyen, samt den politiska debatten som fördes om dem.En del av slutsatserna Àr: Dagspressens beskrivningar bedöms ha haft stor potential att pÄverka allmÀnheten till att se Libyen som en prioriterad frÄga, med en tydlig bild av konflikten som en kamp mellan gott och ont.

Den europeiska offentliga sfÀren : En kritisk litteraturstudie

Den offentliga sfÀren Àr ett begrepp som genom historien har definierats pÄ en rad olika sÀtt. Detta har medfört att litteraturen om den europeiska offentliga sfÀren (EPS) har antagit en rad olika utgÄngspunkter. Vilket tidigare studier visar pÄ finns det inom litteraturen pÄ detta omrÄde ett antal brister i sÄ vÀl operationaliseringar som konceptualiseringar. Denna kandidatexamen syftar till att, genom en litteraturstudie, utforska dessa olika konceptualiseringar kring EPS och Àven till att utreda huruvida forskningsfÀltet har förbÀttrats inom de olika omrÄdena. VÄrat resultat visar pÄ att mÄnga metodologiska och konceptuella problem ÄterstÄr inom forskningen om EPS och Àven att det finns en generell avsaknad av diskussion och kritik mot forskningens egna tillvÀgagÄngssÀtt. Vi vill ocksÄ hÀvda att det Habermasiska perspektivet, och Àven forskning med fokus pÄ massmedia och ett empiriskt perspektiv, Àr allt för dominerande..

Bilden av Dalarna : En text- och bildanalys av hur Dalarna förmedlas till omvÀrlden.

Syfte: Syftet med denna uppsats Àr att undersöka hur bilden av Dalarna förmedlas genom internet och massmedia.FrÄgestÀllning: Hur ser Dalarnas platsmarknadsföring ut via Visit Dalarna? Hur förmedlar kommunikationsföretaget VisitSweden bilden av Dalarna till omvÀrlden? Hur förmedlas bilden av Dalarna i massmedia?Metod: För att svar kopplade till frÄgestÀllningen har en text- och bildanalys anvÀnts dÀr icke sannolikhetsurval har legat till grund. Vidare har forskaren valt att anvÀnda hermeneutiken som förklaras som lÀran av tolkning. Studien Àr skriven utifrÄn en induktiv ansats dÀr en kvalitativ metod anvÀnds.Resultat: Efter att ha analyserat insamlad data blev slutsatsen att Dalarna har en platsmarknadsföring som stÀmmer överens mellan olika kanaler. Dessa kanaler förmedlar Dalarnas identitet med hjÀlp av texter och bilder.

Diskursskapande i miljonprogrammets förorter : Fallstudie JÀrva

Under de senaste decennierna har det svenska samhÀllet genomgÄtt stora förÀndringar dÀr urbaniserings- och globaliseringsprocesser har lett till en ökad inflyttning till storstÀderna, dÀrmed har ett ökat krav stÀllts pÄ stÀderna och dess stadsdelar. I storstadsomrÄdena finns idag en stor variation av hushÄll och i olika sammanhang har ett antal bostadsomrÄden i storstadsregionerna pekats ut som socioekonomiskt utsatta. De flesta av dessa tillkom under det sÄ kallade miljonprogrammet under Ären 1965-1975 och har idag en mycket varierad befolkningssammansÀttning dÀr en stor del av invÄnarna exempelvis Àr av utlÀndsk bakgrund. Bebyggelsen frÄn miljonprogramsÄren visar pÄ dÄtidens bostadspolitiska mÄlsÀttningar och vÀlfÀrdssamhÀllets ambitioner, en vision om det nya samhÀllet och den moderna mÀnniskan. Denna vision har idag till stor del glömts bort och sedan de första miljonprogramsomrÄdena pÄbörjades har en debatt kring dessa omrÄden blossat upp i massmedia.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->