Sök:

Sökresultat:

312 Uppsatser om Massmedia och sprćk - Sida 11 av 21

Media som spÄtant? En studie av tidningarnas förutsÀgelser under Asienkrisen

This is a study of predictions made by the press during the financial crisis in Asia in the autumn of 1997. The study includes a qualitative, quantitative and comparative analysis of the Swedish newspapers Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet and Dagens Industri. In the last chapter a quantitative analysis of the newspaper Finanstidningen, that today no longer exists, has also been made for comparative reasons. A theoretical framework is also set in the study to explain how the predictions can affect the economy. The quantitative analysis shows that 2/3 of the texts in the traditional morning papers Dagens Nyheter and Svenska Dagbladet included predictions about the crisis from an Asian or global perspective, while only 1/3 of the texts in the financial newspapers Dagens Industri and Finanstidningen included such predictions.

Skönhetens dimensioner : ur fem perspektiv

Dagligen exponeras vi av information om hur vi bör trÀna, Àta och leva för att mÄ bra. RÄdgivning stÄr att finna överallt, via TV, Internet och veckotidningar dÀr olika hÀlso- och skönhetsexperter ger tips och rÄd om hur vi bÀst kan hÄlla kroppen i form. Antologin Skönhetens dimensioner behandlar Àmnen som rör kroppen, utseendet och identitetsskapandet. VÄrt syfte med denna studie Àr att belysa relationen mellan identitet och utseende i samhÀllet utifrÄn olika perspektiv. Vi diskuterar positiva och negativa effekter utifrÄn tankar om hÀlso-, utseende- och kroppsideal samt vilken pÄverkan massmedia har pÄ individen.

Bakom de goda intentionerna: en intersektionell analys av hur "vi" och "dom" reproduceras och kategoriseras via politik och massmedia.

The purpose with this essay is to look at how categories of "us" and "them" are created, reproduced and categorised. The areas of politics and media are in focus, though they are powerful and influential actors in generating discourses.The method is qualitative analyses of current research and analyses of discourses, contexts and resources from an intersectional perspective. Intersectionality presents a theoretical tool for complex understandings of power as it takes its point of departure in an understanding of power as multidimensional and one where gender, ethnicity and class are constitutive and bearing principals. Intersectional analyses aim to understand how these dimensions are created and changed in relation to each other and how they interact with specific gender orders in specific contexts.The analyse shows that "immigrants" are in a subordinate position compared to "Swedish" when it comes to resources, contexts and discourses. The analyse indicates the relation of power between "us" and "them", where "us" have the power and with that preferential right of interpretation in discourses, contexts and resources.

Ett pressetiskt dilemma: om fyra tidningars bevakning av den för mord misstÀnkte 35-Äringen

Syftet med detta arbete var att i en fallstudie analysera om svensk media brutit mot de pressetiska reglerna dÄ de skrivit om den 35 Ärig mannen som gripits och misstÀnkts för mordet pÄ utrikesminister Anna Lindh i september 2003. Studien baseras pÄ en innehÄllsanalys av tidningsartiklar skrivna av tvÄ kvÀllstidningar och tvÄ dagstidningar under den aktuella perioden. Artiklarna har stÀllts mot Ätta frÄgor formulerade utifrÄn de pressetiska reglerna. Analysen visar att 12 av 33 artiklar fick anmÀrkningar pÄ en eller flera av frÄgorna vilket innebÀr att de bröt mot de pressetiska reglerna. Majoriteten av dessa artiklar beskrev 35-Äringens bakgrund.

Studenter, samhÀlle och genus : Karin Boyes och Nils Svanbergs hyllningstal vid vÄrfesten 1925

Syftet med studien var att undersöka sjÀlvförtroende och kroppsbild hos datorspelare, styrketrÀnare och en kontrollgrupp. En webbenkÀt med manliga medlemmar pÄ dator- och idrottsrelaterade internetforum genomfördes. Kontrollgruppen var medlemmar pÄ dessa forum som varken styrketrÀnade eller spelade datorspel. Skalorna Social physique anxiety scale, Rosenberg self-esteem scale och Drive for muscularity scale administrerades. Resultatet visar att grupperna inte var signifikant skilda Ät gÀllande social fysisk Ängest eller sjÀlvförtroende.

BMI Diskursens framtoning i moderna mediesammanhang

Svenska befolkningens hÀlsa började pÄ allvar att uppfattas som en samhÀllelig angelÀgenhet redan under 1700- talet och idag tar det sig uttryck i bland annat mÀtmetoder som BMI (Body Mass Index), vilket avser att undersöka befolkningens hÀlsa. Inom BMI omrÄdet kan en brist pÄ forskning upplevas pÄ bland annat BMI:s pÄverkan. MÀnniskan tillbringar allt mer av sin vakna tid till medier, bÄde professionella och privata aktiviteter fyller mÀnniskans liv och dessa genomsyras av medietexter, mediebilder och kommunikationstekniker av olika slag. Syftet med denna undersökning var att beskriva hur BMI diskursen utspelar sig vid lÀsarkommentarer pÄ internetbaserade tidningsartiklar. Metoden som anvÀndes i undersökningen var diskursanalys dÀr lÀsarkommentarer pÄ internetbaserade tidningsartiklar analyserades.

Globala miljöproblem i svensk dagspress : En diskursanalys av Dagens Nyheters framstÀllning av den globala uppvÀrmningen

Denna studie har som syfte att analysera och kritiskt granska hur den globala uppvÀrmningen framstÀlls och kommuniceras i Sveriges största dagstidning Dagens Nyheter. Jag har genomfört en diskursanalys av tidningsartiklar publicerade under en period av tvÄ Är (2001-2003) som be-handlar och beskriver den globala uppvÀrmningen. Tre tydliga mönster utefter vilken den globala uppvÀrmningen framstÀllts har identifierats i denna undersökning. För det första beskrivs pro- blematiken utifrÄn ett nationellt perspektiv, dÀr bÄde ett förÀndrat och ett ökat politiskt ledarskap krÀvs. För det andra behandlar man frÄgan utifrÄn ett internationellt politiskt perspektiv som ka-rakteriseras av en internationell konflikt mellan framförallt Europa och USA.

LÀrorika misslyckanden : Tre entreprenörers syn pÄ misslyckanden

Problem: De flesta mÀnniskor associerar entreprenörskap med framgÄng, vilket ocksÄ Àr den bild som massmedia vanligtvis ger av entreprenörskap. Men att vara entreprenör Àr kopplat till risk, risk som ibland leder till misslyckanden som kan uppfattas negativt av samhÀllet. UtifrÄn detta resonemang har vi intresserat oss för hur entreprenörer sjÀlva ser pÄ misslyckande. Syfte: Syftet med uppsatsen Àr att öka förstÄelsen för hur entreprenörer ser pÄ misslyckanden. VÄr förhoppning Àr att detta ska inspirera till entreprenörskap genom att minska rÀdslan för misslyckande. Metod: För att uppnÄ vÄrt syfte och besvara vÄr frÄgestÀllning har vi utifrÄn tidigare forskning byggt upp en teoretisk referensram som vi sedan utgÄtt frÄn för att samla in empiriskt material. Detta har skett genom intervjuer med tre entreprenörer.

Partierna dör! : Demokratipanik i svensk morgonpress 1990-2007

SammanfattningUppsatsen undersöker hur förestÀllningar kring unga och deras politiska engagemang sÄg ut i Sveriges tvÄ största morgontidningar under Ären 1990-2007. Dessa förestÀllningar kan ha pÄverkat medborgarnas syn pÄ unga och pÄ politik men ocksÄ utvecklingen av politisk ungdomspolitik. Massmedierna beskrev unga som problematiska i frÄga om demokratin, samtidigt som forskning visade att det visserligen var sÄ att unga inte ville engagera sig i politiska partier, men att detsamma gÀllde den vuxna befolkningen.76 artiklar frÄn Dagens Nyheter (DN) och 45 artiklar frÄn Svenska Dagbladet (SvD) ingÄr i studien och de undersöks med metoden innehÄllsanalys, samt med teorier dels om bilden av "vÄr tids unga", dels om vad moralpanik Àr. Undersökningen studerar hur tidningarnas bild av unga och politik under perioden överensstÀmmer med moralpanikens olika faser. Eftersom moralpaniken i detta fall handlar om en hotad demokrati, anvÀnder jag mig av begreppet "demokratipanik".Uppsatsen kommer fram till att Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet följer moralpanikens faser nÀr det gÀller ungas politiska engagemang Dessutom blir det tydligt att unga under hela perioden framstÄr som annorlunda..

Mystery Shopping - en studie av franchisekedjor i Sverige

Titel: Mystery Shopping - en studie av franchisekedjor i Sverige Författare: Bodil Carlson och Mikael Hugosson Handledare: Thomas Michel, Universitetslektor, IEM Kurs: Kandidatarbete i Företagsekonomi 10 poÀng, FEC007 Institution: Institutionen för Ekonomi och Management Syfte: Trots att Mystery Shopping tillÀgnas relativt stor uppmÀrksamhet i massmedia finns det idag ingen forskning med inriktning mot företagsekonomi. Syftet med denna studie Àr att bidra till en ökad medvetenhet om Mystery Shopping, kartlÀgga dess förekomst samt försöka besvara frÄgan huruvida Mystery shopping Àr en vedertagen teknik för kvalitetskontroll i serviceföretag. Metod: Studien genomfördes i tvÄ steg, en förstudie med ett Mystery Shoppingföretag samt en huvudstudie inriktad mot svenska franchisekedjor. Den definierade mÄlpopulationen bestod av 44 franchisegivare Av dessa besvarade 29 företag enkÀten. Slutsatser: Av de 29 tillfrÄgade företagen hade 22 kÀnnedom om Mystery Shopping.

Fotbollsguden, skyttekungen och busen : Om framstÀllningen av maskulinitet och status i sportmedia

Syftet med min uppsats Àr att titta pÄ hur maskulinitet och status framstÀlls i sportmedia. Att sportvÀrlden Àr dominerad av mÀn Àr en allmÀnt vedertagen uppfattning. Det Àr ocksÄ en av anledningarna till att jag valt att titta pÄ hur manlighet och maskulinitet framstÀll i just sport och idrottssammanhang. Massmedia, sÄ som, tidningar, tv, radio och Internet, har inflytande pÄ hur vi som individer i det postmoderna samhÀllet uppfattar och skapar vÄr verklighet. Media pÄverkar oss mer Àn vi tror och bidrar dÀrför till vÄra förestÀllningar och vÄra bilder av idrott.

Är lĂ€xan en kvarhĂ„llen tradition eller en medveten undervisningsmetod? : En kvalitativ studie om lĂ€rares syfte kring lĂ€xor i matematikundervisningen

Skolan Àr ett omdebatterat Àmne i samhÀllet och i massmedia. Under de senaste Ären har en av de mest diskuterade frÄgorna i denna debatt varit lÀxornas vara eller icke vara. DÄ det inte finns krav pÄ att lÀxan ska vara en del av elevens undervisning handlar debatten om huruvida den ska vara en del av undervisningen eller ej. Denna studies syfte Àr att belysa hur matematiklÀrare i Ärskurs 1-3 beskriver sitt anvÀndande eller icke anvÀndande av lÀxor i undervisningen. Den belyser Àven i vilken grad lÀxan anpassas utifrÄn individens behov och förutsÀttningar.

Elevers och förÀldrars uppfattningar om lÀxor

Undersökningen handlar om vad barn mellan 7-15 Är och deras förÀldrar har för uppfattningar om skolans lÀxarbete. Under lÄng tid har fenomenet lÀxor debatterats och diskuterats i massmedia och dÄ Àr det oftast lÀxarbetets negativa sidor som debatterna har varit fokuserade pÄ. Syftet med den hÀr studien Àr att undersöka elevers och förÀldrars positiva och negativa uppfattningar om elevers lÀxarbete. Kan bilden som uppfattningarna ger kopplas till ett sociokulturellt sammanhang (Vygotskij, 1934), som Àr den teoretiska kopplingen i den hÀr studien? PÄverkas elevernas instÀllning till lÀxor beroende pÄ vilka sociala och kulturella vÀrderingar familjerna har? Finns det nÄgra skillnader i flickors respektive pojkars instÀllning till lÀxor? Studien bygger pÄ tidigare undersökningar som gjorts angÄende lÀxor och kvalitativa intervjuer med 20 personer, fördelat pÄ 5 pojkar, 5 flickor, 5 pappor och 5 mammor.

Kommunikativ maktförskjutning? Legitimitetsskapande kommunikation i kölvattnet av ett massmedialt uppmÀrksammat omhÀndertagande

Citizens are in need of information to form an opinion about how society works. As a reviewer of the Public power the media plays an important role in a democratic society. The communicative power shift appears in contemporary media landscape, where technology offers great opportunities for actors to use their own channels to communicate their own image and thereby influencing power over the agenda. Alongside this, the number of communicators is increasing which makes power of resources affects the communicative whole picture. The study is based on a media profile case of the described assault and looks at what can happen strategic communicative at a police department when journalism offers a negative image.

Hemlösa kvinnor i massmedia

Syftet med denna studie var att undersöka hur en svensk dagstidning framstÀller hemlösa kvinnor. Materialet i undersökningen bestod av 58 tidningsartiklar publicerade i Dagens Nyheter under perioden första januari 1993 och sista december 2003, tidningsartiklarna hÀmtades genom sökverktyget Presstext. Metoden som anvÀnts vid analysen av artiklarna Àr innehÄllsanalys med en kvalitativ och en kvantitativ ansats. Materialet analyserades med stöd av teorin symbolisk interaktionism. Studien visade att det i de undersökta artiklarna till stora delar inte skrivs nyanserat om hemlösa kvinnor.

<- FöregÄende sida 11 NÀsta sida ->