Sök:

Sökresultat:

22 Uppsatser om Maskinkonstruktion - Sida 2 av 2

Utveckling av maskinverktyg till rulländslipmaskin REF25

Examensarbetet beskriver en undersökning och utveckling av ett maskinverktyg till rulländslipmaskinen RFE25 vid Svenska Kullagerfabrikens (SKF) rullproduktionskanal LR4 i Göteborgsfabrikerna. Under hela projektet gavs handledning från SKF och den Göteborgsbaserade konsultfirman Semcon Caran. Projektet genomfördes av en civilingenjörsstudent från Luleå Tekniska Universitet, Mattias Granlund, under hösten 2007 efter en förundersökningsperiod under vår och sommar 2007. Studenten använde större delar av produktutvecklingsmetoden Systematisk Problembehandling för att ge projektet en tydlig och genomarbetad struktur. RFE25 slipar änden på rullar som används i SKF:s medelstora rullager.

Överarm till en industrirobot med 700 kg hanteringsvikt

Under hösten har ett examensarbete i Maskinkonstruktion genomförts på ABBRobotics i Västerås där syftet har varit att konstruera en överarm till en industrirobot.ABB:s industrirobotar har en maximal hanteringsvikt på 500 kg vilket inte alltid ärtillräckligt. Då efterfrågan för en starkare robot ökar så ska detta examensarbeteutreda och ta fram ett konceptförslag på en överarm för 700 kg hanteringsvikt. Enkravspecifikation sattes upp tillsammans med företaget där de viktigaste kravenlistades. Överarmen kan delas in i tre delar med varsin axel, armhuset med axel 4,handleden med axel 5 och tilthuset med axel 6. En avgörande del av examensarbetetär kraftöverföringen med kompaktväxlar till de tre axlarna, då dessa avgör hur restenav överarmen blir.

Konstruktion av startkatapult för UAV : Utvecklad för Discoverer RPAS

Obemannade system blir allt vanligare både på den militära och kommersiella marknaden. Unmanned Aerial Vehicle, i vardagsspråk benämnt som drönare, är ett flygplan som ombord saknar en mänsklig pilot. Då utbudet och efterfrågan av obemannade farkoster ökar måste tillverkarna lägga mer fokus på att kunna erbjuda hela system, vilket innebär att vid försäljning kan ett komplett system för obemannade farkoster erbjudas. Därför är behovet av tillbehör och kringutrustning idag lika viktigt som det obemannade flygplanet.Unmanned Systems Group grundades 2012 med verksamhet i både Schweiz och Sverige. Företaget förser den globala marknaden med innovativa produkter och tekniska lösningar inom området för Remotely Piloted Aircraft Systems.

Hermetisk AC-Krets

Under sex månader våren 2007 har ett samarbete mellan Volvo Lastvagnar och två studenter från KTH, inriktning Integrerad produktutveckling vid institutionen för Maskinkonstruktion, pågått i form av ett examensarbete på 20 poäng.Dagens AC-system i Volvos lastbilar avger 20-40 g/år av köldmediet R134a som är en kraftfull växthusgas. Detta sker främst genom diffusion via slangar och tätningsmaterial. Syftet med detta examensarbete är att ta fram förslag på tekniska lösningar på ett nytt AC-system. Eventuella idéer från befintliga värmepumpar och kylsystem skall studeras för att minska eller eliminera utsläppen helt. Fokus har lagts på själva köldmediekretsen och de ingående komponenterna för att därigenom ta fram koncept där systemet är så kompakt och lätt som möjligt.Arbetet delades upp i fyra olika faser: Förstudie, konceptstudie, utvecklingsfas och rapportfas.

Formsprutning för Skalfördelar ? verktygsutveckling vid Nolato Telekom

SammanfattningTitel:Formsprutning för Skalfördelar ? verktygsutveckling vid Nolato Telekom. Författare:Fredrika Spånberg och Runar Åsly Handledare:Robert Bjärnemo, professor vid Institutionen för Designvetenskaper, Avdelningen för Maskinkonstruktion, Lunds Tekniska Högskola Carl-Henric Nilsson, lektor vid Företagsekonomiska Institutionen, Lunds Universitet Problemställning:Under vilka förutsättningar har formsprutningsverktyget F1 bättre prestanda än befintlig teknologi? Finns det potential i verktyget som kan utvecklas vidare för att skapa ett bättre erbjudande till kund och ge nya konkurrensfaktorer? Bör vidareutveckling av verktyget ske och i så fall inom vilka områden? Syfte:Att utvärdera F1-verktyget jämfört med traditionell teknologi. Jämförelsen ska ge underlag för en beskrivning av lämpliga produktområden för vilka F1-verktyget har störst sannolikhet att utgöra det bättre alternativet och ge riktning för vidare utveckling.

Ingenjörsutbildning i förändring: design, innovation och
entreprenörskap

Detta arbete har utförts på avdelningen för datorstödd Maskinkonstruktion vid Luleå tekniska universitet. Uppgiften var att undersöka hur omvärldens utbildningar inom produktdesign, innovation och entreprenörskap ser ut och kommer att förändras i framtiden. Detta med utgångspunkt i det arbete som för närvarande pågår inom CDIO-ramverket (Conceive Design Implement and Operate) men även inom andra utbildningsinitiativ. Bakgrunden till arbetet är att det uppstått en klyfta mellan industrin och akademin. Nyutexaminerade ingenjörer besitter inte de kompetenser som näringslivet vill att de ska ha med sig i bagaget efter avlagd examen.

Tätkontroll och tätkrav för gjutna artiklar inom
fordonsindustrin

Detta examensarbete utfördes som ett tvärfunktionellt projekt mellan Scanias motorutveckling och motormontering i Södertälje under sommaren och hösten 2007. Arbetet var mestadels förlagt till Scanias motormontering, by 150. Examensarbetet utgör den avslutande delen av civilingenjörsutbildningen i maskinteknik, inriktning Maskinkonstruktion vid Luleå tekniska universitet. Projektet behandlar ritningskrav på täthet för gjutgods och metoder för att kontrollera tätkraven. Läckage är förutom prestanda den dominerande anledningen till att ca 10% av Scanias motorer inte godkänns efter provkörning i samband med monteringen.

<- Föregående sida