Sök:

Sökresultat:

119 Uppsatser om Marknadsanalys - Sida 8 av 8

Magisk tajming eller strategiska beslut? -Den nakna sanningen om Nudie

Problem: I denna uppsats har vi valt att behandla den människonära tjänsten. Det som utgör dessa mellanmänskliga interaktioner är dess krav på starkt kommunikativa signaler, som skall tydas och anpassas mellan den som ger tjänsten och den som tar emot den. Idag kan man köpa denna form av tjänst via Internet. Med andra ord förväntas det mellanmänskliga kriterierna skall kunna digitaliseras och ändå behålla samma värde för kunden. Är det verkligen lämpligt att digitalisera denna typ av tjänst och förvänta sig att man ska uppnå samma resultat som om tjänstegivaren och tjänstemottagaren möttes öga mot öga.

Förvaring för golfutrustning utanpå bil : Produktutveckling formgivning

Denna rapport presenterar examenarbetet som genomförts av Emma Södersten och Dina Thamir, vårterminen 2012 vid Mälardalens högskola. Rapporten handlar om utveckling av produkten utanpå bilen för transport av golfbagar.Huvudfrågan som genomsyrat hela rapporten var "Går det att utveckla en enkel produkt som passar alla bilar men samtidigt ska vara enkel att använda och hålla budgeten?"För att ta reda på om efterfrågan fanns utförde gruppen en marknadsundersökning. Den visade majoriteten av de medverkande upplever att de har någon gång upplevt problem då de ska transportera deras golfutrustning från och till golfbanan. De medverkande svarade även att de gärna skulle vilja ha en produkt som underlättar detta problem.

Ta för Dig av Eslöv! - Ett svenskt perspektiv på platsutveckling

Titel: Ta för Dig av Eslöv! - Ett svenskt perspektiv på platsutveckling.Beskrivning: Kandidatuppsats inom programmet Service Management, Lunds Universitet, Campus Helsingborg.Författare: Sandra Friberg, Kristin Holmqvist och Cajsa Moberg.Handledare: Filippa Säwe och Hervé Corvellec.Datum: 2008-05-29. Eslöv har länge fått dras med epitetet ?Sveriges tråkigaste stad? som under årtionden påverkat människors image av platsen. På grund av trenderna mot ökad kommersialisering, mobilitet och homogenisering, har det aldrig tidigare varit så viktigt för platser att differentiera sig från varandra och upprätthålla en positiv image. Syftet med denna uppsats är därför att undersöka hur en liten, svensk kommun kommunicerar ut sina differentierings-strategier för att påverka sin image i positiv riktning.

Synden i Mölle, finns den kvar? - en fallstudie kring kulturarv, imageskapande och destinationsmarknadsföring

Allt fler turister vill idag uppleva orörda destinationer och historiska kulturarv samt efterfrågar inte längre enbart iscensatta och konstruerade miljöer. Turistdestinationer måste därför utmärka sig genom sin marknadsföring för att vara attraktiva eftersom turister vill uppleva något utöver det vanliga. En destinations image förändras över tiden och för att förstå denna förändring krävs det att man ser tillbaka på en destinations historia och kulturarv. Vi har valt att studera Mölle som är en klassisk badort i nordvästra Skåne med en historik som än idag återspeglas markant på hela orten. Vi valde att studera vilken betydelse Mölles historik som badort har för destinationen idag.

Vad innehåller tjänsten? - en studie om produktdifferentiering inom fastighetmäklarbranschen

Målet med att anlita en fastighetsmäklare är tydligt, bostaden ska bli såld till ett tillfredställande pris. Däremot är processen, det vill säga vad tjänsten egentligen innehåller och hur fastighetsmäklaren sätter sina arvoden, desto mer diffus. Mäklartjänsten är liksom tjänster i allmänhet opåtagliga, ytterst subjektivt uppfattade och svåra att standardisera. Det är bland annat detta som skiljer tjänster från produkter. Även mäklarbranschen är komplex, då den bygger på tekniska aspekter samtidigt som valet av fastighetsmäklare bygger på personliga aspekter.

Tysk jätte med goda förutsättningar? : En marknadsanalys av nyetablerade Media Markt

Trots att vi idag konsumerar hemelektronikprodukter som aldrig förr står hemelektronikbranschen inför en tuff framtid. Dagens största aktörer Elgiganten, Siba och ONOFF har fått en ny stor aktör att konkurrera med, den tyska lågpriskedjan Media Markt. Den 28 september 2006 öppnade Media Markt sitt första av 30 planerade varuhus i Kungens Kurva i Stockholm med affärsidén ?det bredaste sortimentet till de lägsta priserna?. Media Markts främsta konkurrent Elgiganten reagerade direkt med att stämma Media Markt för falsk marknadsföring.Syftet med denna uppsats är att genom en fallstudie kartlägga och analysera Media Markts förutsättningar att lyckas på den svenska marknaden genom att besvara följande frågor:· Varför valde Media Markt att gå in på den svenska hemelektronikmarknaden?· Hur ser Media Markts marknadssituation ut idag?· Vilka förutsättningar har Media Markt att konkurrera med de stora etablerade hemelektronikföretagen, främst Elgiganten?Uppsatsen avgränsas till att behandla Media Markt och även Elgiganten i Kungens Kurva.Information har samlats in dels genom artiklar från Internet och tidningar men även genom en intervju som gjordes med Media-Saturns marknadsansvarige Andre Wedin.

Elproduktion från industriell restvärme : En undersökning om förutsättningar och attityder inom svensk industri

Vid industriell produktion så uppstår värme vilken inte till fullo kan utnyttjas varför en viss mängd värme blir kvar som restvärme. Företagen inom industrin strävar efter att minska eller ytterligare utnyttja restvärmen och den energin som denna innehåller. Idag är det vanligaste användningsområdet i Sverige för restvärme från industrin att denna används i närliggande fjärrvärmenät. Ibland finns inte denna möjlighet eller är begränsad i sin omfattning. Ett alternativ för svensk industri skulle kunna vara att producera elektricitet av denna restvärme.Denna rapport är ett examensarbete för KTH i samarbete med företaget Climeon.

Det smarta hemmet ? Energianvändarens framtid : En studie om smarta hem och vilka möjligheter Jämtkraft har att satsa på dessa

Energianvändningen i Sverige är relativt stort med avseende på befolkningsmängden. Det beror givetvis mycket på behovet av uppvärmning under större delen av året som det kalla klimatet leder till men även på det kontinuerliga behovet av energi i det vardagliga livet. Den stora energianvändningen medför dock stora belastningar på både klimat och miljö. I dagsläget finns det flera uppsatta mål som är riktade till att minska energiintensiteten i landet samt energianvändningen i bostäder och lokaler. Således är energieffektivisering ett viktigt medel för att minska klimat- och miljöbelastningen.

Utformning av ändstationer för automatbana mellan Luleå Centrum och bostadsområdet Kronan

Detta examensarbete behandlar konceptframtagning av ändstationer till en föreslagen automatbana mellan Luleå Centrum och bostadsområdet Kronan. Kollektivtrafik tillhör framtiden och fungerande system är ett krav när nya städer byggs. Dagens kollektivtrafik kräver mycket stora subventioner från skattebetalarna och många system bär bara bråkdelar av sina kostnader. NoWait Transit AB har tillsammans med företaget ReRail AB ett nytt tågkoncept som anses vara billigare, miljövänligare och kräva minimalt med underhåll.Arbetet inleddes med en nulägesanalys av berörda företag och Luleå kommun vilket gav nödvändig förståelse för NoWaits tågkoncept. Deras koncept går ut på att man skapar en tågbana med kontinuerlig drift, liknande en rulltrappa.

Marknadsanalys av ett svenskt transportsystem med höghastighetsgodståg.

In Sweden plans to build high speed railways have been around since the early 1990s and the planshave developed to be more precised since. The future Swedish high-speed rail network is supposedto consist of two lines. Götalandsbanan; from Stockholm to Gothenburg, and Europabanan fromJönköping through the Öresund Region to Hamburg.The description of the aim to build high-speed railways in Sweden has in former reports always beento achieve rapid passenger traffic between big Scandinavian cities and Europe. There are almostnothing mentioned about the possibilities of high-speed transports of cargo on these railways. Thisstudy aims to clarify the freight transport market for Götalandsbanan and Europabanan.Today there is only one transport system with high-speed freight trains.

Målgruppsanalys - en fallstudie av textilföretaget Salming Underwear

I dagens industriella samhälle finns det en hel uppsjö av produkter för oss som konsumenter. För oss handlar det om att fylla våra behov. För företagen handlar det om att få konsumenterna uppmärksammade på just deras produkt och särskilja sig på marknaden. Det gäller då att man har koll på vilken som är ens målgrupp. Men det slutar inte där.

Företagsanalys av Stena Sfären

Bakgrund och problembeskrivning: Stena Sfären med dess bolag har en anknytning till Göteborg och den sjöfartsnäring som var en blomstrande bransch under efterkrigstiden. Stena Sfären har haft en mycket god tillväxt de senaste åren. Detta blir extra intressant med tanke på att de bedriver sin verksamhet som konglomerat, vilket enligt den rådande trenden inte anses vara en framgångsrik utformning. Detta väckte vårt intresse för att genomföra en företagsanalys över Stena Sfären utifrån följande problemformulering: Hur ser Stena Sfärens ekonomiska ställning ut idag och vilka bakomliggande faktorer kan finnas till den utveckling som har skett?Syfte: Syftet med denna uppsats är att ge en förståelse för Stena Sfärens uppbyggnad samtidigt som den ämnar beskriva Sfärens ekonomiska utveckling från år 2002 till och med år 2006.

Konceptutveckling av träningshjälpmedel för elitsimmare

Den här rapporten beskriver ett delprojekt som behandlar konceptuell utveckling av ett träningshjälpmedel för elitsimmare.Arbetet är utfört som ett examensprojekt för utbildningen Teknisk design vid Luleå tekniska universitet hösten 2010, våren 2011. Delprojektet är en del av ett större projekt, kallat Trainerkoll, som består av tre stycken delprojekt; konceptframtagning, teknik och elektronik samt Marknadsanalys. Den del av projektet vi arbetat med är det förstnämnda; konceptutveckling. Detta projekt genomförs först och avses ligga till grund för de övriga två delprojekten. ?Trainerkoll? startades av projektägaren och innovatören Ola Wallberg, med målsättning att utveckla en ny produkt, vilken så småningom är tänkt att ligga till grund för ett nytt företag.Målgruppen sträcker sig från tidigt satsande elitsimmare till äldre aktiva i den så kallade mastersserien.

Marknadsföringsunderlag för asfaltsförstärkningsprodukter - Geografiskt område: Finland

Byggbranschen ställs inför stora prövningar med högt satta mål inom klimat- och energipolitiken och en omfattande påverkan på naturmiljön till följd av dess stora material- och energiomsättning. Demonstrationsprojekt i byggbranschen anses vara ett viktigt steg i utvecklingen av ny byggteknik, men samtidigt finns det ett gap mellan goda resultat som demonstrationsprojekten kan uppvisa och det traditionella arbetssättet (Femenías, 2004) . Samtidigt som det finns ett behov av satsningar på miljöanpassad nyproduktion, finns det också ett stort behov av god förvaltning av våra befintliga byggnader. Bebyggelsen som helhet förnyas väldigt långsamt; drygt 90 procent av de hus som finns år 2020 är redan byggda (Miljövårdsberedningen, 2004). Byggnaders driftsskede har en betydande del i bygg- och fastighetssektorns miljöpåverkan (Byggsektorns kretsloppsråd, 2001), vilket ställer höga krav på fastighetsbolag och fastighetsförvaltare.Syftet med denna rapport är att belysa fastighetsförvaltarens roll i arbetet mot en hållbar utveckling, men också den eventuella problematik som råder med förvaltning av fastigheter som byggs som miljöprojekt.

<- Föregående sida