Sök:

Synden i Mölle, finns den kvar? - en fallstudie kring kulturarv, imageskapande och destinationsmarknadsföring


Allt fler turister vill idag uppleva orörda destinationer och historiska kulturarv samt efterfrågar inte längre enbart iscensatta och konstruerade miljöer. Turistdestinationer måste därför utmärka sig genom sin marknadsföring för att vara attraktiva eftersom turister vill uppleva något utöver det vanliga. En destinations image förändras över tiden och för att förstå denna förändring krävs det att man ser tillbaka på en destinations historia och kulturarv. Vi har valt att studera Mölle som är en klassisk badort i nordvästra Skåne med en historik som än idag återspeglas markant på hela orten. Vi valde att studera vilken betydelse Mölles historik som badort har för destinationen idag. Mölle blev mycket känt under 1900-talet eftersom det var där som det första syndiga gemensamhetsbadet ägde rum. Mölle var då en mycket attraktiv semesterort även utanför Sveriges gränser. Turister vallfärdade under Mölles glansperiod med direkttåg från exempelvis Berlin. Idag är det främst småbåtshamnen, golfbanan, Kullens fyr och Kullaberg, med dess fantastiska utsikt, dramatiska klippor samt dess flora och fauna, som lockar turister till destinationen. Turismen har varit en av de viktigaste näringarna i Mölle genom tiderna och kommit att bli känt som Sveriges Riviera. Vårt syfte med denna kandidatuppsats är att få en ökad förståelse för hur en destination spelar på sitt historiska kulturarv för att skapa sig en image och vilken roll det spelar i marknadsföringen av destinationen. Detta har mynnat ut i följande problemformuleringar; Hur viktig är Mölles historik som badort för destinationen idag och hur använder företagare Mölles kulturarv i sin marknadsföring? Hur spelar Mölle på sitt historiska kulturarv för att skapa en image? Vår teoretiska referensram består av vetenskaplig litteratur där fokus ligger på kulturarv, imageskapande samt destinationsmarknadsföring. Vårt empiriska material består av fyra intervjuer genomförda med Möllebor och företagare på orten. Vi tycker att Mölle är en destination som är mycket speciell, genuin och vacker med anor från det förflutna. En känsla av harmoni infinner sig då man kommer till Mölle och detta tycker vi tyder på att Mölle är en väl bevarad destination. Vi önskar att Mölle får lov att fortsätta bevaras med tiden och inte moderniseras allt för mycket.

Författare

Sara Zakariasson Anjela Ekstrand Jessica Jönsson

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Institutionen för Service Management och tjänstevetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..