Sök:

Sökresultat:

119 Uppsatser om Marknadsanalys - Sida 6 av 8

Utvärdering av nya affärsområden för Luna : en analys av hortikulturindustrin inom EU

Hygien- och pappersföretaget SCA utvecklade under 1980-90-talet Luna, ett absorberande material som främst kom att användas i feminina hygienprodukter. SCA har en ambition att bredda försäljningen till nya marknader och syftet med denna undersökning var att identifiera nya marknadssegment och applikationsområden för affärsområdet Luna, samt utvärdera dessa områdens relativa attraktionskraft. Undersökningen inleddes med en idégenereringsprocess där förslag på applikationsområden togs fram och en inledande Marknadsanalys genomfördes där produktkoncepten utvärderades enligt den produktutvecklingsmodell som valts för detta arbete. I denna process utvärderades Lunas potential som ett substitut till kattsand samt odlingsbädd för anläggning av gräsmattor. Aktörer och kunder på olika nivåer i en potentiell försörjningskedja identifierades och intervjuades och deras uppfattning om produktens värde utvärderades.

Entreprenörskap genom brädspel

Sammanfattning ?Entreprenörskap genom brädspel?Nivå: Kandidatuppsats i Innovation - 15 HPInstitution: Akademin för Innovation, Teknik och Design (IDT)Författare: Linus Linder & Robin Karlsson-HolmTitel: Entreprenörskap genom brädspelHandledare: Erik LindhultNyckelord: Entreprenörskap, Entreprenöriellt lärande, Spel, Simulation och InnovationForskningsfrågor: Hur kan utformning av ett entreprenörskapsspel för gymnasieelever som ska driva UF-företag se ut?Syfte: Syftet med studien är att utveckla ett entreprenörskapsspel som genererar kunskaper i entreprenörskap.Metod: Författarna har genomfört en kvalitativ studie som har haft parallella metoder för insamling av förstahandskällor. Dels i form av semi-strukturerade intervjuer med informanter och sedan i en mer experimentell metod, aktionsforskning. Genom att använda kvalitativ metod och semi-strukturerade intervjuer skapar författarna en bättre helhetsbild av studien.Slutsats: Efter arbetets gång har författarna utvecklat ett entreprenörskapsspel för gymnasieelever som ska driva UF-företag. Spelet har anpassats efter Ung företagsamhets processmodell för att ge elever kunskaper och erfarenheter som dem kommer ha användning för vid UF-företagande.

Omvärldsanalys på en framväxande/nybildad produktmarknad

De verktyg som används i omvärldsanalyser idag har sitt ursprung i metoder utvecklade för två decennier sedan för marknader som kan kännetecknas av förhållandevis stabila förhållanden. Detta gör att det för vissa marknadstyper kan finnas behov av nya verktyg för att genomföra analysen. En marknadstyp som skiljer sig markant från de stabila marknader som verktygen är utvecklade för är den framväxande/nubildade marknaden. Dennaa karakteriseras ofta av snabba förändringar och hög osäkerhet bland aktöerna. I denna rapport undersöks behovet av att modifiera de befintliga verktygen samt testa huruvida en eventuell ny modell fungerar, eller behöver utvecklas vidare.

Fenomenet take-away - restaurangtjänst i ny förpackning

Problemområde: Situationen på take-awaymarknaden i Sverige i relation till de möjligheter som finns för att utveckla denna i framtiden. För uppsatsen tas en utgångspunkt i följande generella frågeställningar: 1. Vilka teoretiska utgångspunkter finns för fenomenet? 2. Hur har fenomenet utvecklats och hur tar det sig uttryck idag? 3.

De unga svenskarnas shoppingbeteende ? en kvantitativ undersökning av hur unga svenskar shoppar mode

Syftet med uppsatsen är att undersöka och analysera shoppingbeteendet vad gäller mode hos svenska män och kvinnor i åldersgruppen 20 till 30 år. Vi vill undersöka vilka likheter och skillnader som finns mellan mäns och kvinnors shoppingbeteende. Uppsatsen är baserad på en kvantitativ undersökning, där vi har genomfört en enkätundersökning med 200 respondenter i målgruppen. Enkätundersökningen har utformats med hjälp av en kvalitativ metod, där vi har samlat en liten fokusgrupp som har fått diskutera sitt shoppingbeteende och sin syn på shopping av mode. Enkätundersökningen har varit webbaserad och genomförts med verktyget QuestionPro?.

Hjälpa eller Stjälpa? Konsumentens förhållningssätt gentemot ekologiska kläder och informationens betydelse för skapandet av ett beteende.

Sammanfattning Uppsatsens titel: Hjälpa eller Stjälpa? - Konsumentens förhållningssätt gentemot ekologiska kläder och informationens betydelse för skapande av ett beteende. Universitet: Lunds Universitet, Service Management, Campus Helsingborg. Ämne/Nivå: SMTX06, Kandidatuppsats 15 p Seminariedatum: 29 maj, 2008 Författare: Olivia Borsos, Stéphanie Carlström och Malin Engblom Handledare: Stefan Gössling och Pia Valentin Rehncrona Nyckelord: Ekologiska kläder, konsumtion, information och beteende Syfte: Syftet med denna undersökning var att studera hur konsumenter förhåller sig till ekologiska kläder inom konfektionsbranschen med utgångspunkt i konsumenternas attityd och beteende. Vidare ville vi även undersöka om och hur en attityd inverkar på konsumenters mottagande av information om ekologiska kläder.

Kundlojalitet & E-handel - En nätbaserad resebyrås arbete med kundlojalitet

Problemformulering: Hur arbetar ett e-handelsföretag i resebranschen med kundlojalitet?Syfte: Syftet med denna uppsats är utifrån ett ledningsperspektiv att undersöka hur ett e-handelsföretag i resebranschen arbetar med kundlojalitet. Samt att se hur viktigt detta arbete är för en nätresebyrå som inte har den traditionellt fysiska kundkontakten som ofta anses vara ett måste för att skapa en långvarig kundrelation. Inom ramen för vårt syfte ingår även att ta fram en modell som ska underlätta vår analys av hur en nätresebyrå arbetar med kundlojalitet. Förhoppningen är även att modellen ska kunna fungera som ett komplement till det eventuella arbete för kundlojalitet som finns idag.

Mossagården - En studie i att skapa förtroende och relationer

Människans miljö och hälsa blir allt viktigare för individen, vilket medför en medvetenhet i dagens konsumtion. Vi har i vår uppsats valt att studera, via intervjuer och en observation, hur ett litet ekologiskt e-handelsföretag, Mossagården, går tillväga för att sprida det ekologiska budskapet och marknadsföra sig hos kunderna. Utifrån teorier om identitetsskapande, kvalitet, servicemöte, och marknadsföring analyserar vi Mossagårdens agerande och vilka konsekvenserna blir för kunden. Då Mossagården säljer sina produkter via sin hemsida tar vi även upp företagets fördelar och nackdelar med e-handel. Analysen visar att hemsidan har stor betydelse för företaget, därför är det viktigt att kontinuerligt utveckla sidan och dra nytta av de fördelar Internet ger.

Bättre miljöstandarder genom offentlig upphandling : En undersökning av Uppsala kommuns möjligheter att minska miljöpåverkan från transportsektorn

Uppsala kommun upphandlar årligen varor och tjänster för cirka 2,5 miljarder kronor (Svenskt näringsliv 2011). Ett sätt för kommunen att påverka leverantörer och företags miljöstandard är att utnyttja styrkraften som finns i offentliga upphandlingar. Genom att ställa höga miljökrav vid upphandlingar kan Uppsala kommun bidra till en mer hållbar samhällsutveckling. Kommunen har som målsättning att höja dagens miljökrav men för att genomföra en höjning är det väsentligt att först göra en Marknadsanalys för att se om marknaden faktiskt klarar av högre krav. Denna uppsats är en analys av transportsektorn i Uppsala kommun med fokus på tyngre fordon över 3,5 ton.

Hälsorestaurangsetablering i Malmö- förutsättningar och strategi

Det finns plats på marknaden i Malmö för en restaurang med hälsa som tema utifrån resultaten i vår konkurrentanalys, då ingen annan fullt ut har satsat på att marknadsföra sig inom den nischen. Förutsättningarna för en restaurangetablering är goda i Malmö Centrum, ur ett segmenteringsperspektiv, som har en bra demografisk och socioekonomisk bild, vid en jämförelse med nationell statistik. Med hjälp av en efterfrågeanalys har vi kommit fram till att det finns en stor efterfrågan på utemåltider i vårt tilltänkta lokaliseringsområde. Våra empiriska studier har gett information att våra tilltänkta lokaliseringsområden har högt trafikflöde. Detta är positivt med tanke på att trafikflöde är en av de viktigaste variablerna vid lokaliseringar enligt våra intervjuer.

Att göra det bästa av en god image - en analys av och åtgärder för servicemötet på IKEA Helsingborg

IKEA har under hela sin verksamhetstid befunnit sig i den strategiska position som benämnes hybrid, men har på senare tid tack vare ett förbättrat produktsortiment förflyttat sig närmare en differentieringsposition. Det har i sin tur medfört en höjd image som gjort att kunderna nu kräver mer service av IKEA Helsingborgs personal, en begäran som inte tillgodoses. Servicemötet ? interaktionen mellan frontpersonal och kund ? på IKEA Helsingborg har således kvalitetsproblem och fungerar inte tillfredsställande för vare sig kund, personal eller ledning. Uppsatsens primära syfte är att undersöka vilka ledningsåtgärder som behövs för att nå god kvalitet på servicemötet på IKEA: s varuhus i Helsingborg.

Utveckling av upphängningsbart balkongbord

Detta examensarbete grundar sig i författarnas egen produktidé och arbetet har skett individuellt med handledning från Jönköping Tekniska Högskola. Produktidén har sitt ursprung i att författarna såg ett behov för upphängningsbara balkongbord som är anpassningsbara för olikt utformade balkonger, t.ex. välvda sådana. Upphängningsbara balkongbord är en populär, utrymmesbesparande lösning men inga marknadsförs som kompatibla med välvda balkongräcken. Då ingen av författarna hade någon tidigare erfarenhet av upphängningsbara bord så var det viktigt att göra en Marknadsanalys och ett gediget konkurrenttest, detta för att få ökad kunskap om befintliga produkter samt vilka funktioner som eventuellt skulle behöva förbättras.

Process- och organisationseffektiviserande systemstöd : En analys av samtida workflowsystem och framtida automatiska processoptimeringar med Medius AB som studie- och appliceringsobjekt

I dagens konkurrensutsatta marknad är det en nödvändighet för organisationer att kontinuerligt effektivisera sina affärsprocesser med avgörande betydelse för tillväxt. Eftersom dessa processer är essentiella byggstenar för en organisations framgång har systemstöd avseende processmanagement blivit en viktig faktor i strävan efter att uppfylla organisationens mål och förbättra sin konkurrenskraft. Med detta i åtanke är det intressant att studera i vilken grad workflowsystem kan bidra till att förbättra organisationers affärsprocesser.Mot bakgrund av dessa snabbskiftande marknadsförutsättningar kommer studien behandla processrelaterade systemstöd med syftet att undersöka situationen för samtidens workflowbaserade optimeringar och utröna framtida visioner gällande automatisk processmanagement. Undersökningen har utförts genom en kvalitativ kund- och Marknadsanalys avseende IT-företaget Medius AB där intervjuer, deltagande observationer och dokumentstudier legat till grund för en abduktiv analys. Företaget är en leverantör av processrelaterat IT-stöd och den övergripande affärsidén är att med hjälp av system förenkla och automatisera organisationers skilda processer.Studien visar bland annat att leverantörserbjudanden och definitioner gällande processmanagement skiljer sig åt globalt och nationellt och att det i dagens konkurrensutsatta marknad är svårt att motivera processer utöver sådana som genererar en direkt organisationsnytta.

Nord West 420: en ergonomisk förarmiljö

Examensarbetet är det avslutande momentet på civilingenjörsutbildningen Ergonomisk Design och Produktion, med inriktning industriell design. Projektet genomförs vid Nord West Yachts AB, Orust, som bygger exklusiva motorbåtar från 33 till 56 fot. Utgångspunkten för projektet är att skapa förbättringar kring förarmiljön i den senaste båtmodellen Nord West 420, både i coupén och på flybridge. Företagets önskan med projektet är att vidareutveckla instrumentpanelen samt förarplatsen, vilket ska leda till en attraktivare och säkrare båt genom ett estetiskt och ergonomiskt tänkande. Under projektets gång används metoden systematisk problemlösning.

STEELTECH - för professionella användare En marknadsanalys och företagsvärdering

Bakgrund och problemSteeltech är en verksamhet som har avknoppats från Electrolux, de har planer på attutveckla en ny produkt för att växa och behöver hjälp med en marknadskartläggning aveventuella nya marknader. För att lyckas med satsningen kan externa finansiärer behövas,därför analyseras Steeltech för att undersöka dess finansiella situation och för att ge grundtill värdering.SyfteSyftet med uppsatsen är att genomföra en marknadskartläggning som hjälper Steeltech ideras beslut om framtida marknadssatsningar. Företagsanalysen har som syfte att ge enbakgrund till den värdering som kommer att genomföras för att visa vad företaget är värtför dagens och framtida ägare.AvgränsningarMarknadskartläggningen kommer att begränsas till företag baserade i Sverige, Norge,Finland och Danmark, där huvudsaklig tyngdpunkt läggs på konkurrenter.Marknadskartläggningen inkluderar även återförsäljare samt de olika marknader somslutanvändarna återfinns på. Den finansiella analysen begränsas till Steeltechsårsredovisningar för åren 2002-2006. Värderingen baseras på två värderingsmetoder,substansvärdering och utdelningsbaserad avkastningsvärdering.MetodUppsatsen är utformad som en fallstudie där vi analyserar Steeltech ur flera olikaperspektiv.

<- Föregående sida 6 Nästa sida ->