
Sökresultat:
1878 Uppsatser om Marketing campaign - Sida 51 av 126
Byte av kommunikationsstrategi när nationsobligatoriet faller : En fallstudie av hur nationerna i Uppsala bör agera om nationsobligatoriet faller
AbstractTitle: Change of communication strategy when the compulsory nation membership falls (Byte av kommunikationsstrategi när nationsobligatoriet faller)Number of pages: 51 (58 including enclosures)Author: Elin RantakokkoTutor: Peder Hård af SegerstadCourse: Media and Communication Studies 30 hpPeriod: Spring of 2008University: Division of Media and Communication, Department of Information Science, Uppsala UniversityPurpose/Aim: This essay will result in some guidelines how the nations in Uppsala can act if the law according the compulsory membership in the student union and the student nations change. This essay focuses on how the nations can communicate to keep their members.Material/method: I have done seven interviews with persons that work in three different nations and the head of the Curators convent (the collaboration center between the nations), I have read articles from the largest newspapers and web pages. I have also read the Commission of Inquiry's recommendation according abolishing the law regarding the compulsory nation and student union membership. I have created two scenarios based on the material, according to Peter Schwartz advises.Main results: These scenarios show that the student nations have to become better at communicating with their new members and their already existing members.Keywords: Scenario planning, marketing, communication, student union, student nation, market segmentation, strategic communication, profile, organizations change..
Resultatet av Formatet- En kvantitativ studie om butiksformats påverkan på en konsuments beteende och attityd
Today's consumer society has led to never-ending choices in terms of brands, products and prices in an endless variety of shops. The retail industry is a very complex industry that includes many different types of sales channels and many different types of products. A consequence of this trend is that brand owners today face difficulties in understanding how their products are being evaluated and difficulties in knowing which final cause that make a consumer willing to by their product is hard to figure out. The industry is very diversified, which means that for a company to really understand their position and their role on the market it requires that the company put a lot of effort and also a lot of money in the process of trying to figure it out. We will with this paper try to explain a small piece of that understanding and we hope to get results, which contribute to the further research in this area.
Marknadsföring i syfte att främja hållbart resande i Eskilstuna
Frågeställning: Vilken typ av människor har störst benägenhet att ändra sina resvanor?Vilka marknadsföringsstrategier är bäst lämpade för att få Eskilstunas invånare att ändra sina attityder och beteenden så att de väljer mer hållbara resealternativ?Syfte: Syftet med denna uppsats är att presentera marknadsföringsåtgärder som Eskilstuna kommun kan använda sig av för att främja hållbart resande samt att redogöra vilka målgrupper dessa åtgärder bör riktas mot.Metod: Vi valde att göra en kombinerad kvantitativ och kvalitativ studie. Kvantitativ data har vi hämtat från sekundärkällor i form av tidigare undersökningar som är gjorda i Eskilstuna och andra jämförbara kommuner i Sverige. Primärdata i denna studie är kvalitativ och kommer från intervjuer med olika personer som jobbar med att främja hållbart resande. Teorin och empirin vävdes sedan samman till en analys.Slutsats: I slutsatsen presenterar vi vilka målgrupper som är intressanta att arbeta med samt med vilka marknadsföringsåtgärder vi anser att Eskilstuna kommun bäst kan nå dem.
Den personliga bankmannens betydelse för kundnöjdheten
Sammanfattning
Titel: Den personliga bankmannens betydelse för kundnöjdheten
Författare: Mattias Berg, Jerker Olsson och Michael Persberg
Handledare: Thomas A Michel
Kurs: Kandidatarbete, Företagsekonomi
Problem: Inom den finansiella sektorn har gränserna mellan olika finansiella
institut blivit mindre skarp, vilket resulterat i ökad konkurrens. Bankerna har
därför valt att, genom relationsmarknadsföring och personlig marknadsföring,
strategiskt utveckla långsiktiga relationer med kunderna. Genom att etablera
relationer med kunderna ämnar bankerna förbättra kundnöjdheten, vilket
långsiktigt leder till minskad kundomsättning och ökad lönsamhet. Följaktligen
har kundrelationen utvecklats till en konkurrensavgörande faktor. I
utvecklandet av dessa kundrelationer är kundkontakten betydelsefull och därför
är den personliga bankmannens roll central.
Språktest för medborgarskap? En postkolonial läsning av debatten kring språktest.
On the third of August 2002, in the middle of the ongoing Swedish election campaign, Lars Leijonborg beeing the leader of Folkpartiet (the Peoples Party) presented the partys new intergration programme for foreign nationals. One of the proposals was to instigate a language test for all immigrants seeking to obtain Swedish citizenship. This thesis addresses the medial debate that followed the proposal in the daily press. Using discourse analysis and postcolonial theory this thesis looks into the fact that there were not unity in the wake that followed the language test proposal resulting in one medial and one popular discourse. The newspapers investigated were largely negative in their tone, whereas on the opinion pages, the view of the people seemed much more positively inclined.
När budskapet går in i hjärtat : En receptionsstudie av bilder från organdonationskampanjer
Syftet med studien är att utfo?ra en receptionsstudie da?r fem stycken kampanjbilder fra?n utla?ndska organdonationsorganisationer studeras fra?n ett mottagarperspektiv, i den ha?r studien syftar det till en svensk ma?lgrupp.Studien a?r uppdelad i tva? huvudmoment, en semiotisk bildanalys och fokusgruppsintervjuer. Med hja?lp av dessa insamlingsmetoder besvaras studiens fra?gesta?llningar?Hur a?r de utvalda kampanjbilderna komponerade ur ett semiotiskt perspektiv?? samt ?Hur uppfattas de utvalda bilderna av en svensk ma?lgrupp??. Socialpsykologi utgo?r det teoretiska ramverket i studien och anva?nds fo?r att na? en ho?gre fo?rklaringskraft i analysdiskussionen.Den semiotiska bildanalysen genomfo?rs med de semiotiska begreppen konnotation, denotation, ikon, index och symbol.
Förnuft och känsla : En studie av kokböckers visuella kommunikation under det tidiga 90-talet och sena 00-talet
The interest for food and cooking has probably never engaged the people of Sweden as much as it does today. Especially cookbooks are selling better than ever which has been a quite constant trend since the mid 90's. This study explores the connection between visual communication in Swedish cookbooks and the post-modern values which have influenced the market climate and the visual culture. I have used a theoretical framework as reference consisting of theories of semiotics, visual rhetoric, marketing communications and postmodernism. I have been studying six cookbooks, three from the late 00's and three from the early 90's, from the two separate angles of their graphic design and photographic material.
Utvärdering och framtagande av åtgärdsförslag för de mindre avloppsreningsanläggningarna i Laholms kommun : En studie av fem avloppsreningsanläggningar upp till 500 pe
The aim of this project was to describe and to evaluate five small sewage treatment plants in the municipality of Laholm, Sweden, in order to investigate the treatment efficiency and to evaluate if effluents comply with discharge permits. The treatment systems were designed to treat effluents from 90 to 500 population equivalents. A report on the design and the present state of each sewage treatment plant has been made. This was made based upon previous documentation on water quality and by new sampling campaign as there were only a few previous measurements. Data has been evaluated and remedial actions proposed for those treatment plants that don?t fulfill discharge permits.
Självgående renslastare till sockerbetor :
Our greatest interest within crop farming is to grow sugarbeets, that?s why we want to
write about something new in this sector. We heard that a new concept had come to
Sweden so we wanted to find out everything about this machine.
This new technique was a self-propelled cleaning loader for sugarbeets. This machine is
supposed to replace a loader and a cleaning machine when the sugarbeets is going to be
loaded, cleaned and delivered to the sugerbeet factory. The cleaning loader picks up the
sugarbeets with rollers from the pile, which is placed close to the road.
Sinnesstimulering : En deskriptiv och explorativ studie om hur stimulans av de mänskliga sinnena kan användas för att påverka och skapa en upplevelse för kunden
Marknadsföring utgör inte någon särskiljande effekt idag och konsumenter blir visuellt överstimulerade av alla olika reklambudskap. På grund av detta måste företag numera skapa en djupare och personligare kontakt för att nå ut till sina kunder. Genom att använda sig av emotionella inslag i en produkt gör det att kunden uppfattar produkten mer som en upplevelse istället för enbart dess funktion. Skapandet av en upplevelse sker genom att sätta människans fem sinnen i centrum. Genom att använda sig av flera sinnen kan även ett mervärde skapas, vilket gör att företag inte längre enbart kan koncentrera sig på kärnprodukten.
Marknaden och kulturarvet: Argumentationsanalys av moderaternas kulturmotion 2005/06Kr:233
The cultural policy area has a tendency to be seen as a consensus area, where there are no big conflicts between the parties. The aim of this master?s thesis is to study the moderate party?s cultural motion 2005/06Kr:233 with the party leader Fredrik Reinfeldt as first author. If consensus rules, the party?s ideology should not be visible in the motion, but the assumption in the thesis is that it is visible.
Vägen till den virtuella butiken - en studie om Gina Tricots möjligheter att marknadsföra sig online
Internet når idag över 8 miljoner människor i Sverige och är en naturlig del av vardagen för många. För företag betyder detta en viktig marknadsföringskanal som inte bör underskattas. Genom att kommunicera med målgruppen via plattformer såsom sociala nätverk, bloggar och mikrobloggar kan företag erbjuda mervärde och bygga relationer online. Genom att utnyttja rätt marknadsföringskanal kan onlinemarknadsföring undvika att uppfattas som påträngande för konsumenten och istället inspirera på ett hjälpfullt sätt.Syftet med studien är att med en kartläggning av fast-fashionkonsumenters nätbeteende och attityder fastställa hur modeföretaget Gina Tricot som har flera försäljningskanaler kan öka besöksfrekvensen till den virtuella butiken genom marknadsföring online. Uppsatsen har en kvalitativ ansats med en fallstudiedesign.
Kommuner och varumärken ? En studie om varumärkesbyggande i Osby och Örkelljunga kommun
Syfte: Syftet med uppsatsen är att analysera och jämföra hur kommuner arbetar med sitt varumärke. Metod: En kvalitativ undersökning har utförts med en cross-sectional design (tvärsnittsdesign). Personliga intervjuer med representanter för båda kommunerna har genomförts och kompletterats med sekundärdata. Analysen har därefter grundats på insamlad empiri och utvald teori. Teoretiska perspektiv: Uppsatsen bygger dels på klassisk varumärkesteori i form av Melins strategiska varumärkesplattform men också på teorier inom place marketing.
En nationell sorg En analys av effekterna av mordet på utrikesminister Anna Lindh utifrån ett nationalistiskt perspektiv
In September 2003 the Swedish minister of foreign affairs Anna Lindh was murdered. The murder shocked Sweden and the picture of a safe homeland was challenged. The Swedish people joined together in different manifestations and rituals to show their appreciation for the minister and to mourn together. A few days later the nation was going to vote on whether Sweden should join the euro and the minister was involved in the campaign. The aim for this thesis is to understand how this national crisis was handled in Sweden.
Banken som bygger relationer : En studie om hur SEB ökar antalet lojala kunder
Problem: På dagens marknad finns det flera olika bankaktörer som konkurrerar om kunderna, vilket även gör att det blir större konkurrens mellan bankerna. Vad är det som tilltalar en kund att stanna kvar hos en bank och bli lojal mot den? SEB bör öka sin kundlojalitet, men själva innebörden av ordet kundlojalitet kan betyda olika saker för olika individer, vilket kan bli problematiskt i SEB:s kommunikation till kunderna.Syfte: Syftet är att undersöka hur SEB omvandlar kundlojalitet till att skapa och utveckla långsiktiga relationer i sitt dagliga arbete.Metod: Den metod som användes till denna studie var av kvalitativ karaktär, då författarna använde sig av intervjuer på anställda inom organisationen. Genom dessa intervjuer insamlades information till studiens empiri, som sedan analyserades tillsammans med den teori som presenterats i studien.Slutsats: Det kan vara lätt att få den uppfattningen att Relationsmarknadsföring (RM) är svart eller vit. Att antingen har ett företag lojala kunder eller så har dem de inte.