När budskapet går in i hjärtat
En receptionsstudie av bilder från organdonationskampanjer
PerceptionstudySemioticOrgan donationCampaignFocus groupVisual analysisModel of influenceReceptionsstudieSemiotikOrgandonationKampanjbilderFokusgrupperBildanalysPåverkansmodell
Syftet med studien är att utfo?ra en receptionsstudie da?r fem stycken kampanjbilder fra?n utla?ndska organdonationsorganisationer studeras fra?n ett mottagarperspektiv, i den ha?r studien syftar det till en svensk ma?lgrupp.Studien a?r uppdelad i tva? huvudmoment, en semiotisk bildanalys och fokusgruppsintervjuer. Med hja?lp av dessa insamlingsmetoder besvaras studiens fra?gesta?llningar?Hur a?r de utvalda kampanjbilderna komponerade ur ett semiotiskt perspektiv?? samt ?Hur uppfattas de utvalda bilderna av en svensk ma?lgrupp??. Socialpsykologi utgo?r det teoretiska ramverket i studien och anva?nds fo?r att na? en ho?gre fo?rklaringskraft i analysdiskussionen.Den semiotiska bildanalysen genomfo?rs med de semiotiska begreppen konnotation, denotation, ikon, index och symbol. Fokusgruppsintervjuerna analyseras med hja?lp av McGuires pa?verkansmodell och kompletteras med en relevansformel, omna?mnd av Bo Bergstro?m.Studiens resultat visar att den sociala kontexten har en stor inverkan pa? hur kampanjbilden mottages av den svenska ma?lgruppen. Resultatet visar att det a?r av stor vikt att text och bild samspelar fo?r att budskapet ska kommuniceras till mottagaren, annars finns en risk att budskapet inte uppna?r den relevans som kra?vs fo?r att bilden ska ha effekt.