Den personliga bankmannens betydelse för kundnöjdheten
FöretagsekonomiBusiness administration - marketingCustomer satisfactionPersonal bankerRelationship marketingPersonal marketingStudies
Sammanfattning
Titel: Den personliga bankmannens betydelse för kundnöjdheten
Författare: Mattias Berg, Jerker Olsson och Michael Persberg
Handledare: Thomas A Michel
Kurs: Kandidatarbete, Företagsekonomi
Problem: Inom den finansiella sektorn har gränserna mellan olika finansiella
institut blivit mindre skarp, vilket resulterat i ökad konkurrens. Bankerna har
därför valt att, genom relationsmarknadsföring och personlig marknadsföring,
strategiskt utveckla långsiktiga relationer med kunderna. Genom att etablera
relationer med kunderna ämnar bankerna förbättra kundnöjdheten, vilket
långsiktigt leder till minskad kundomsättning och ökad lönsamhet. Följaktligen
har kundrelationen utvecklats till en konkurrensavgörande faktor. I
utvecklandet av dessa kundrelationer är kundkontakten betydelsefull och därför
är den personliga bankmannens roll central. Och genom tilldelning av personliga
bankmän förväntar sig bankerna således uppnå ökad kundnöjdhet.
Syfte: Att tydliggöra om kundnöjdheten hos kunder som tilldelats en personlig
bankman är större än hos kunder som inte tilldelats en personlig bankman.
Undersökningen syftar även till att utreda huruvida det finns empiriskt stöd
för bankernas antagande att den personliga bankmannen är ett fungerande redskap
för ökad kundnöjdhet.
Metod: Studien har genomförts som en kvantitativ surveyundersökning. Totalt har
210 telefonintervjuer genomförts och på detta sätt skapades underlag för
statistisk bearbetning.
Resultat: Undersökningen förklarar att det inte finns några signifikanta
skillnader i kundnöjdhet mellan kunder med eller utan personlig bankman.
Studien visar således ingen korrelation mellan kundnöjdhet och tilldelning av
personlig bankman. Undersökningens slutsats blir därmed att kunder som
tilldelats personlig bankman inte är nöjdare än kunder utan personlig bankman,
och att det därför inte finns empiriskt stöd för bankernas antagande. Däremot
visar undersökningen att det mellan bankmannens prestation och kundnöjdhet
existerar en starkt positiv och signifikant korrelation samt ett linjärt
förhållande.