
Sökresultat:
14791 Uppsatser om Management system - Sida 43 av 987
Customer Relationship Management : hur tillämpas detta i företagen?
Syfte: Vårt syfte med uppsatsen är att med hjälp av enkäter och de kriterier som finns i teorin undersöka hur långt de medverkande företagen har kommit i deras framgång gällande Customer Relationship Management. Metod: Vi har gjort en kvantitativ enkätundersökning där vi har tillfrågat 30 företag i Ronneby. Vi har sedan analyserat detta utifrån diagram som vi har fått fram i Excel. Slutsatser: De flesta företagen i Ronneby är bara i början av CRM och de kan med enkla medel komma mycket längre..
Molnet och dess möjligheter och utmaningar : En kvalitativ studie i hur molnet förändrar systemutvecklingsarbetet
As companies grow, their need for computing power will increase, which traditionally resulted in companies having to invest in more IT resources. Now, with cloud computing, companies can easily hire computer power over the Internet, on-demand. Cloud computing offers a highly scalable environment where companies can store data and host their services. This paper employs a qualitative study with interviews and literature studies to explore opportunities and challenges associated with cloud computing from a system developer perspective. The aim of the paper is to find out how cloud computing changes the conditions for system development. The paper contributes with four different opportunities and challenges that the system developer must handle to succeed in the world of cloud computing.
Balanserade styrmått på en värdekedja
Bakgrund: Utvecklingen inom redovisningssystem går mot att använda alltfler kompletterande icke finansiella styrmått. Genom att koppla ihop det tankar som finns inom Balanced Scorecard konceptet med ett värdekedjetänkande som finns inom Supply Chain Management kan en horisontell styrning skapas.Syfte: Syftet med uppsatsen är att beskriva och förklara hur företag kan utveckla lönsamhetsrelaterade mått för kompetens och prestationer samt att ge förslag på en process- och värdekedjeanpassning av Balanced Scorecard modellen.Avgränsningar: Uppsatsen behandlas utifrån Balanced Scorecard och Supply Chain Management teorin där fokusering framför allt sker på måttframtagningen. De personer som intervjuats är verksamma inom Svedala Industri i Sverige, Tyskland och Frankrike. Genomförande: Uppsatsen bedrevs som en fallstudie där intervjuerna skedde på med personer på divisionsnivå, marknadsnivå samt försäljarnivå med återkommande intervjuer vid behov. Intervjuresultaten användes för att testa den egna modellen i verkligheten.Resultat: Uppsatsen visar att incitament föreligger för användning av kompletterande styrnyckeltal för att förbättra företaget.
Kombinerat system för ventilation och rumsuppvärmning : Parameterundersökning i simuleringsmodell för takvärmesystem
A large amount of our time is spent indoors in an artificial climate. To make the experience pleasant there are requirements on the ventilation and the heating system. At the present time the most common form of heating is a radiator system complemented with a ventilation system. A ceiling heating system with combined heating and ventilation can replace the two separated systems. The benefit with a ceiling heating solution is that it saves space since the radiator system is no longer needed.
Nätbutiker och Kundrelationer : Relationsmarknadsföring
Titel: e-Commerce and Relationships ? Customer Relationship Management This bachelor thesis is brought together to analyze the transformation from traditional marketing to Customer Relationship Management. The development in the technology world has made the marketing focus shift from products and their functionality to customers and value creation. Because of the tougher competition that developed from new channels of communication, corporations had to generate new sources of value for their customers in order to establish lasting relationships with them. Therefore we found it interesting to investigate how companies within the e-commerce business handle the transition towards customer relationship management.
Knowledge Management Strategy : Hur intern kunskapsöverföringsstrategi i managementkonsultföretag påverkar vilka hinder som uppkommer vid överföringen
Denna studie tar sin ansats i hur system och strategier för hantering av kunskap mynnar ut i olika hinder vid kunskapsöverföring inom managementkonsultföretag. Fallstudien bygger på fyra managementkonsultföretag varav två tillämpar en codification strategi och de andra två tillämpar en personalization strategi.Alla företagen har mer eller mindre inslag av båda strategierna men tyngdpunkten ligger i en av dem medan den andra har ett understödjande roll i respektive företag. Av studien framgår att kunskapssystem och strategier hänger tätt ihop, och är beroende av vilken vikt företaget lägger vid att dokumentera och lagra kunskap.Beroende av vilken kunskapsstrategi företagen i fallstudien tillämpade ställdes de inför olika hinder. Codification strategin renderade i hinder i form av rapportering, informationens kvalitet, användarvänlighet i databasen samt medarbetarnas motivation att dela kunskap internt genom att dokumentera projekt. Tillämpade företagen en personalization strategi ställdes företagen inför hinder i form av outtalad kunskap och medarbetarnas motivation att dela kunskap internt genom social interaktion som exempelvis sammanträden, telefonsamtal och e-post..
Brännkammare för träpulver : Teoretisk analys och praktisk försök
The thesis describes a completely new biofuel system to generate particle-free heat from combustion of ash-containing biofuel particles at high temperatures.The suggested system gives opportunities to introduce biofuels in new areas.Main components in the suggested system is a heat radiating combustion chamber intended for pulverized wood, combined with regenerators to extract heat from flue gases and simultaneously preheating the combustion air.The thesis contains a description of the suggested system, theoretical considerations, calculations regarding the combustion, and includes results from tests performed.The results from calculations and tests performed concludes that the system is workable and possible to apply..
Revisiting the Role of Code of Conduct in Compliance with CSR Demands in the Supply Chain Management of Electronics Business
The purpose of this study is to understand how codes of conduct function within the context of supply chain of electronic industry. This is a qualitative research and a case study is the research approach. Conclusions are that the codes of conducts could be perceived differently within different contexts. Therefore, cultural and legal issues should be considered while formulating, implementing codes of conduct or assessing the compliance..
Interaktionen mellan säljare och kund - en fallstudie på El-giganten och Hi-Fi klubben
Vi ville se om kunderna har olika förväntningar på service beroende på vilken butik de handlar i och hur detta påverkar säjarnas och föetagets agerande. Studien visade att företagen har profilerat sig på två helt skilda sätt. Detta har gjort att kunderna förväntar sig olika nivå av service vilket också företagen förstått och därmed leverarar de den service kunderna efterfrågar..
Teknik : hur arbetar pedagoger med tekniska system i förskolan?
Syftet med undersökningen är att ta reda på om begreppet ?Tekniska system? tas upp i förskolan. Dessutom undersöks hur förskolorna arbetar med teknik enligt den reviderade läroplanen, Lpfö 98.Som metod användes enkäter där pedagoger satt i arbetslagsgrupper och besvarade frågor. Enkäten används för att få en bättre bild av hur ålder, kön, tidigare utbildningar och yrkeserfarenhet förhåller sig till kunskapen av teknikämnet.Undersökningen visar att alla förskolor använde sig av begreppet tekniska system på ett eller annat sätt i samtal med barnen, till exempel vid toalettbesök, samt frågor ?vart tar rören vägen vidare till reningsverket??Vidare framkommer det att fler fortbildningsdagar och studiebesök är önskvärt för att pedagogerna ska få en större vetskap om begreppet tekniska system.
Revenue management - en studie om mötet mellan systemet och de anställda
Uppsatsen behandlar mötet mellan styrsystemet revenue management, ett verktyg som syftar till att optimera ett företags intäkter, och de anställda som arbetar med det. Systemet handlar om att sälja rätt produkt till rätt kund vid det rätta tillfället till det rätta priset. Detta verktyg används idag av de flesta hotellkedjor och har numera blivit mer eller mindre standardiserat. Istället för att enbart beskriva systemets ekonomiska fördelar har vi valt att rikta in uppsatsen på hur de anställda som arbetar med verktyget påverkas. Genom vår analys har vi funnit ett antal begränsningar i mötet mellan revenue managementsystemet och de anställda.
Prehospital sjukvårdsledning - sammanställning av erfarenheter från KAMEDO-rapporter
Background: An effective management of the healthcare's organization on one disaster site is considered as a condition in order to decrease damages and suffering at them as been hit of an accident. In KAMEDO-reports is described true accidents, how among other thing organizational parts been implemented and evaluations of which importance different decisions had. Aim: The aim of the study was to examine KAMEDO-reports concerning prehospital medical management on disaster sites. Method: Eight KAMEDO-reports was examined with focus on organization and management. Results: Four areas in which all could be influenced by the healthcare personnel in leading position was described: Management and Co-operation, Load and Go - Stay and Play, Priority and Triage.
Relansering av varumärken
Klargör problematiken kring en relansering. Med analog användning av teorier närliggande begreppet relansering skapar vi oss en större förståelse för problematiken..
Revenue Management - "Det är så det är" : Vad ledningens förståelse för verktyget innebär för kundens upplevda rättvisa
Syftet med uppsatsen är att undersöka om ledningens förståelse för Revenue Management (RM) påverkar kundens uppfattning om ett rättvist pris. De frågeställningar vi behandlar i uppsatsen är följande; Hur påverkar ledningens förståelse för RM frontpersonalens arbete med verktyget? Hur uppfattar frontpersonal att kunden reagerar på RM? Slutsatser: Teori och fallstudie visar att ledningens förståelse är en grundläggande faktor för att arbetet med RM skall ha möjlighet att vara förenligt med ett kundperspektiv. För att arbetet med RM ska uppfattas rättvist av kunden krävs att högsta ledningen inser vikten av utbildning inom RM för all personal samt att pris följer tjänstekvaliteten..
Integritetsperspektiv på självhämtningshyllor ? En fenomenografisk studie om högskolebibliotekschefers uppfattningar av självhämtningshyllor
The purpose of this Master thesis is to examine how college library managers perceive shelves of book reservation system in an integrity perspective. Privacy is an important part of everyday life in the society of today and according to some people, for example a former library lawyer in the Swedish Royal Library, these shelves conflicts with the Swedish law of Secrecy (Sekretesslagen 9 kap. 22 §). I am therefore interested in how they perceive this system: what weaknesses and strengths it has, why they implemented it, how they have interpreted this law. To answer this I have used a qualitative method called phenomenography and done interviews with five college library managers.