Sök:

Revenue management - en studie om mötet mellan systemet och de anställda


Uppsatsen behandlar mötet mellan styrsystemet revenue management, ett verktyg som syftar till att optimera ett företags intäkter, och de anställda som arbetar med det. Systemet handlar om att sälja rätt produkt till rätt kund vid det rätta tillfället till det rätta priset. Detta verktyg används idag av de flesta hotellkedjor och har numera blivit mer eller mindre standardiserat. Istället för att enbart beskriva systemets ekonomiska fördelar har vi valt att rikta in uppsatsen på hur de anställda som arbetar med verktyget påverkas. Genom vår analys har vi funnit ett antal begränsningar i mötet mellan revenue managementsystemet och de anställda. Vi har till exempel fått insikt i att det bland de anställda finns en tendens att inte alltid följa systemets fastställda principer, utan istället medvetet eller omedvetet tillpassa systemet till situationen. Effekterna av de anställdas tillpassning av systemet är att revenue management som system förlorar vissa av sina fördelar. I studien har vi kommit fram till att sådana problem kan lösas genom att få de anställda införstådda i vad revenue management innebär. Syfte: Studien syftar till att ge insikt i varför och på vilket/vilka sätt en ledningsstrategi, så som revenue management, påverkar medarbetarnas utförande av arbetet. Metod: Studien tar sin utgångspunkt i en kvalitativ forskningsmetod där författarna använt intervjuundersökningar som insamlingsteknik av empirisk data. Studieprocessen är av iterativt slag, där forskarna växlat mellan att behandla teoretisk respektive empirisk data. Tolkningsarbetet och bearbetningen av det empiriska materialet utgår från ett aktörssynsätt där författarna tillämpar både ett objektivt och ett subjektivt synsätt. Författarna har gjort ett metodologiskt val att arbeta utifrån en förutbestämd teoretisk referensram, vilken har legat till grund för den analytiska processen.

Författare

Helena Mjärdner Sara Mark Anna Hugo

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Institutionen för Service Management och tjänstevetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..