Sökresultat:
7181 Uppsatser om Management of enterprises - Sida 64 av 479
Hur subkulturer konstruerar mening med hjälp av varumärken, en studie av en fitnesskultur
Problem:Vilken funktion/roll spelar varumärket hos en subkultur? På vilket sätt använder en subkultur varumärket som en kulturresurs? Vad finns för samband mellan subkulturens värderingar och varumärkens inneboende värderingar? Syfte: Uppsatsens syfte är att öka förståelsen för subkulturen fitness och dess sätt att använda varumärken. Metod:Två fokusgruppsintervjuer genomfördes för att lyfta fram attityder och värderingar i subkulturen fitness. Slutsatser: Inom fitnesskulturen råder en fixering vid kroppsideal och runt träning. Träningen är en stor del av medlemmarnas liv och de tar träning på stort allvar.
Making Money in a Dirty Business
Academic research concerning how to determine the power situation in a supply chain where an investment product supplier is involved did not exist. Therefore new models has been developed that analyses the power relations and maps out the power situation in a supply chain. In the future these models can be applied on similar cases by modifying the included parameters. The new models show that case company FAS should focus on the big producers of garbage bag which are Trioplast, Rullpack and Miljösäck. By strengthen the brand FAS can make more money in these relations.
Storföretagen vs. Kunskapsintensiva företag - Presentation av humankapital i årsredovisningar
Uppsatsen syfte är att jämföra hur redovisningen av humankapital i årsredovisningar skiljer sig mellan de största börsbolagen på Stockholmsbörsen och kunskapsintensiva företag. Syftet med uppsatsen är dels att jämföra skillnaderna i hur redovisningen av humankapital i årsredovisningen är idag, samt även hur det varit historiskt de senaste åren. För att representera de två företagsgrupperna har tio företag från varje respektive grupp valts ut med årsredovisningar från åren 1996-2004. Totalt har 60 årsredovisningar från granskats och bedömts från en checklista utformad utifrån den offentliga debatten. Resultaten har analyserats genom den institutionella teorin och prövats statistiska genom hypotestester.
Ratingbetyg - företag som ratas
Syftet med denna studie är att undersöka hur utvalda företagsspecifika finansiella nyckeltal förhåller sig till ratingbetygen på valda företag. Undersökning omfattar 25 nordiska företag som är noterade på OMX. Kraven för de utvalda företagen är främst att de har blivit ratade av de amerikanska företagen Standard & Poor?s eller Moody?s, som tillsammans är marknadsledande inom kreditvärderingsbranschen. Till grund för studien ligger en undersökning genomförd på den amerikanska marknaden av Ogden et al.
Börsnotering, drömmen som aldrig blev av!
Under 1997 ville många bolag in på börsen, hälften av bolagen genomförde aldrig börs-introduktionen. Utifrån uppsatsen kan följande bakomliggande orsaker till detta konstateras: börsklimat och värderingen av exitalternativen är faktorer vilka spelar en avgörande roll för beslut att inte genomföra en notering, vilket står i motsats till teorin om en effektiv marknad. Ökningen av antalet riskkapital-bolag har reducerat det finansiella gapet och minskat börsens betydelse för företag. En planerad notering innebär att bolaget sänder ut signalen, att ägarna söker en exit, till marknaden. Vanligtvis får bolaget därmed större massmedial uppmärksamhet.
Aktieinlösen - vilka faktorer leder ett bolag till detta förfarande?
Syfte: Att undersöka och analysera vilka faktorer som leder till att bolag genomför aktieinlösen. Teoretisk referensram: Likheter och skillnader mellan aktieinlösen och återköp redogörs samt själva inlösenförfarandet förklaras ur bolagets och aktieägarens perspektiv. Vidare sammanställs aktieinlösens och utdelningens skatteegenskaper och vem som gynnas av inlösen. Metod: Uppsatsen är av ett deskriptivt, deduktivt och kvantitativt slag. Undersökningen genomförs med hjälp av en statistisk modell, Tobit.
Förändrade kundkrav i projekt - En analys av hur förändrade kundkrav kan bemötas i projektarbete
SammanfattningTitel:Förändrade kundkrav i projekt-En analys av hur förändrade kundkrav kan bemötas i projektarbete Syfte:Att analysera hur ett företag kan bemöta förändrade kundkrav i projektets livscykel, med fokus på planerings- och genomförandefasen Metod:Vi har använt oss av en kvalitativ metod i form av semistrukturerade intervjuer med medarbetare som arbetar i projektform på fallföretaget. Inledande intervjuer samt litteraturgenomgång har gett oss en förståelse för undersökningsområdet. Teoretiska perspektiv:Med utgångspunkt i projektlitteratur, relationsmarknadsföring och transaktionskostnadsteori kommer vi bygga en teoretisk referensram som hjälper oss i vidare analys. Empiri:Fallföretaget var lämpligt då det genomgående arbetar med olika omfattande projekt hos externa kunder. Resultatet av intervjuer med sex användare presenteras med utgångspunkt i intervjuteman.
Mossagården - En studie i att skapa förtroende och relationer
Människans miljö och hälsa blir allt viktigare för individen, vilket medför en medvetenhet i dagens konsumtion. Vi har i vår uppsats valt att studera, via intervjuer och en observation, hur ett litet ekologiskt e-handelsföretag, Mossagården, går tillväga för att sprida det ekologiska budskapet och marknadsföra sig hos kunderna. Utifrån teorier om identitetsskapande, kvalitet, servicemöte, och marknadsföring analyserar vi Mossagårdens agerande och vilka konsekvenserna blir för kunden. Då Mossagården säljer sina produkter via sin hemsida tar vi även upp företagets fördelar och nackdelar med e-handel. Analysen visar att hemsidan har stor betydelse för företaget, därför är det viktigt att kontinuerligt utveckla sidan och dra nytta av de fördelar Internet ger.
TOC and TQM Utilized in a Mass Customization Production Environment
Background: Mass customization has been identified as a competitive business strategy by both companies and academics because of its ability to incorporate the voice of the customer into companies? products and services. Although mass customization may sound appealing, the strategic concept is still developing and firms adopting this business strategy face several challenges. Production concerns are of high relevance since mass customization implies a high level of customer involvement in the product design. Since the areas are closely linked it is reasonable to ask how a mass customization strategy affects production concerns.
Incitamentsprogram med fokus på de största aktörerna på elmarknaden
Syftet med denna uppsats är att beskriva och analysera hur Vattenfall, E.ON och Fortum utformat sina incitamentsprogram, skillnaderna mellan dessa samt att utvärdera användbarheten och funktionen av sådana system. För insamling av information inom problemområdet har teorier hämtats från litteraturen samt empiriskt material från företagsinterna dokument och de intervjuer som gjorts. Denna information vävs senare samman för att analyseras i uppsatsens slutsats.Vi har valt att fokusera på de tre största aktörerna på den svenska elmarknaden med anledning av att dessa tre anses mest jämförbara i storlek och tillsammans står för majoriteten av Sveriges elproduktion. De teorier som vi lagt mest tyngd kring inom detta område är management litteratur. Denna har i sin tur emellanåt blandats med organisationsteorier och litteratur som enbart fokuserar på belöningar och incitamentsprogram.
Kulturens inverkan på lokal marknadsföring i ett globalt företag McDonald's i Frankrike
Syftet med den här uppsatsen är att visa att teoretikernas användning av McDonald's som paradexemplet för globak standardisering av marknadsmixen inte är helt rättfärdigat. För att illustrera detta har jag använt mig av McDnald's i Frankrike. Jag har ställt mig två huvudsakliga frågor; Vilka kulturella barriärer har McDonald's mött i Frankrike och hur har de använt sig av standardisering respektive anpassning av marknadsmixen? I en diskussion om kultur, kulturella skillnader och internationell marknadsföring skapar jag en grund för ett resonemang runt standardisering och anpassningsstrategier av marknadsmixen. Jag förklarar i min analys med hjälp av mitt empiriska material hur McDonald's har anpassat sig efter den franska kulturen samtidigt som de behållet ett standardiserat koncept världen över.Jag avslutar uppsatsen med fria reflektioner om frågeställningar som dykt upp under arbetets gång samt en kort slutsats som sammanfattar min analys om McDonald's anpassningsstrategier som jag alltså hävdar motsäger teoretikernas påstående..
Leverantörsrelationer - en undersökning av tre sydsvenska industriföretag
Uppsatsen bygger på en empirisk studie av tre industriföretag som vart och ett är framgångsrika inom sin respektive nisch. Relationen mellan köpare och säljare är ett ämne som har varit utsatt för experimentlusta av forskare och företagsledare de senaste 30 åren. Det finns två tydliga mönster som avspeglar sig i litteraturen. Det ena är traditionellt västerländska där priset är den avgörande faktorn för valet av leverantör. Det andra mönstret som beskrivs i många teoriböcker handlar om det japanska eller österländska tankesättet där pris, kvalitet och leveranssäkerhet vägs samman och bildar den avgörande faktorn.
"Långsamhetens lov". Platsmarknadsföring av Slow Cities i Italien.
Vårt syfte är att identifiera och analysera hur koncepten Slow Food och Slow City kan användas för att marknadsföra en plats och öka dess attraktivitet. Fokus kommer att ligga på de marknadsföringsstrategier som platserna använder idag samt de strategier som kan bli aktuella i framtiden. Vi har funnit att de italienska städer vi studerat har en genomtänkt strategi och har gjort tydliga avvägningar i arbetet med sin platsmarknadsföring. De har tänkt långsiktigt vid implementeringen av koncepten och fokuserat på att marknadsföra sig internt hos stadens invånare. Städerna har resurser som är väl knutna till koncepten Slow Food och Slow City, men använder inte själva begreppen i sin externa marknadsföring.
Varumärket ur ett strategiskt perspektiv - en fallstudie av varumärket Felix
Syftet med denna uppsats är att analysera Procordia Food AB:s övergripande strategiprocess för att se hur rationella de är i sitt tänkande när det formulerar strategier för varumärket Felix. Vi ämnar även beskriva och analysera hur varumärket Felix, som omfattar ett stort produktsortiment, byggs upp för att identifiera styrkor och svagheter och eventuella problem. Vi har för avsikt, att om möjligt, efter att ha identifierat problemen, komma med förslag till lösning. Uppsatsen är en kvalitativ fallstudie. Vi har använt oss av olika källor, såsom intervjuer, artiklar, vetenskaplig litteratur etc.
Name your price - a study of a pricing strategy
An industry in distress was the breeding ground for a noted pricing strategy, labeled name-your-price. The industry was the music industry and the pricing strategy bears reminiscence of how medieval buskers earned their living during the dark ages; by letting the customers decide how much the good was worth, embodied by a thrown coin into a hat or similar collector. Translated into the contemporary corporate environment of today, where technical innovations provides access to the intellectual property for free, a few mighty economic actors have once again turned to the strategy were it all started; letting the customer set the price. The hat has been replaced by a box for your credit card number and the live music by a MP3 file, but the similarity is striking. The business model have been applied in other industries as well with various levels of success, thus the purpose of this thesis is to set up a framework for where the name-your-price strategy is applicable.