Sök:

Sökresultat:

7181 Uppsatser om Management of enterprises - Sida 52 av 479

Kombiuppdrag - vara eller icke vara

Syftet med uppsatsen är att diskutera och analysera huruvida de från 2007 nya bestämmelserna om byråjäv uppnår sitt syfte, genom att undersöka dess påverkan på revisorns oberoende med avseende på kvalitet, tilltro och överensstämmelse. Uppsatsen är av induktiv karaktär med ett deskriptivt syfte. En kvalitativ metod valdes som forskningsstrategi för att samla in information. Vidare användes semistrukturerade intervjuer för datainsamlingen. Uppsatsens teoretiska referensram baseras på ämnesspecifika begrepp samt den internationella och svenska oberoenderegleringen.

Sony+Ericsson=sant?

SAMMANFATTNING SYFTE Syftet med uppsatsen är att beskriva och analysera hur uppbyggandet av ett starkt varumärke går till. Vi kommer att identifiera vilka fördelar ett starkt varumärke för med sig och se hur Sony Ericsson kan dra nytta av detta. METOD Vi har utöver den sekundäradata vi samlat in använts oss av en kvalitativ metod för att genomföra vår studie. Slutsatserna är dragna av den analys som gjorts vid en teoretisk prövning av empirin. SLUTSATS Vi har kommit fram till att Sony Ericsson har stor chans att kunna bli ett starkt varumärke om de lyckas positionera sig som ett företag som erbjuder mulitmediala produkter med unik design och avancerade funktioner.

Alternativa belöningsgrunder ? En fallstudie av belöningssystem i forsknings- och utvecklingsavdelningar

För många av dagens kunskapsintensiva företag uppkommer det en problematik vid utformandet av belöningssystem. Detta då deras output inte kan kvantifieras med finansiella mått. Ett exempel på en verksamhet med detta problem är FoU-avdelningar. Vårt syfte med denna studie är således att beskriva och analysera hur belöningssystem utformas i FoU-avdelningar. Vår teoretiska referensram och sedermera analytiska underlag, baseras på en kombination utav Thompson & Stricklands och Cummings & Worleys teorier kring belöningssystem.

Internal Control - Efficiency in the Audit Process

The purpose of this research is to examine the implications of the provisions in the Swedish Code of Corporate Governance (the Code) concerning auditor attestation of the internal control report. We will focus on how the auditors? augmented responsibilities will affect the efficiency in the audit process.Our research indicates that the main benefit from reviewing the internal control report is achieving more reliable internal controls, which results in greater prevention of misstatements in the financial statements. This will affect the efficiency in the audit process since the auditor can place more reliance on internal controls when performing audit procedures. This implies that the benefits of preventing misstatements could outweigh the efforts and resources spent on reviewing the internal control report..

Strategi vid aktieplaceringar - en studie av lönsamma företag på Stockholmsbörsen

Vårt syfte med detta arbete är att se om vi kan finna faktorer som skiljer lönsamma företag som går bra på Stockholmsbörsen från lönsamma företag som inte går bra. Med hjälp av dessa faktorer ska man förhoppningsvis kunna göra företagsvärderingar som i sin tur leder till placeringar som går bättre än index över Metod: Uppsatsen bygger på en kvalitativ studie av bolag noterade på Stockholmsbörsen. Angreppssättet är av induktiv karaktär där vi försöker upptäcka mönster i det material vi studerar. Slutsatser: Vi ville besvara frågeställningen; vad skiljer lönsamma företag som går bra på börsen från dem som inte gör det? När man ser på de enskilda faktorerna utmärker sig Re, rörelsemarginal, utdelning, omsättningstillväxt till fördel för vinnarna som ligger högre.

When Madison Avenue turns into Main Street: Consumer generated advertising as a marketing tool and its effects on online word of mouth

The purpose of this study is to investigate the effectiveness of consumer generated advertising as a marketing tool to encourage online word of mouth. Subsequently, the researchers aim to examine if there are certain design factors in consumer generated advertising that influence the effectiveness of consumer generated advertising in encouraging online word of mouth. The study conducts a multiple case study of several consumer generated advertising campaigns. It consists of in-depth studies of these cases in combination with quantitative analyses of the encouraged word of mouth. The different cases are examined on several design factors that could possible increase the volume of encouraged word of mouth..

Spin-Offs - En studie om den svenska aktiemarknadens reaktion i samband med nyhet om spin-off

Syftet med studien är att med utgångspunkt från tidigare forskning och teorier undersöka moderbolagets aktiekursutveckling i samband med nyhet om spin-off. Studiens fokus ligger på hur reaktionen ser ut på kort sikt. För att undersöka detta genomförs en eventstudie där fem olika tidsperioder runt nyhetens tillkännagivande studeras. Det framtagna resultatet kommer sedan att återkopplas till relevanta teorier rörande ämnet samt jämföras med tidigare utförd forskning. Sammanfattningsvis konstateras det att en överkastning uppstår under den studerade perioden [1998-01-01 - 2008-05-01].

Igår medarbetare - idag chef. En studie om nya chefer inom tjänstesektorn.

Syftet med denna uppsats är att identifiera och analysera problematiska aspekter som nya chefer inom tjänsteverksamheter ställs inför vid inträdandet i en chefsroll och under den första tiden som chef. Vi har i denna uppsats valt att genomföra en litteraturstudie där vi ställer existerande forskning inom två områden; tjänstesektorns särdrag och omställningen för nya chefer, i relation till forskning om chefers arbetsuppgifter och analyserar materialet för att på så sätt bidra med ny forskning. För att illustrera våra analyser har vi intervjuat tre nya chefer inom hotellbranschen. Vi har funnit att problematiken i de arbetsuppgifter som vi redogör för att chefer utför inte är unik för nya chefer. Vi hävdar dock att mer erfarna chefer oftast, genom att reflektera över och lära sig av sina erfarenheter, har lärt sig hur de ska handskas med dessa uppgifter och att de därför inte upplever dem som problematiska Avslutningsvis kan vi konstatera att många av de redan problematiska arbetsuppgifterna för nya chefer blir än mer problematiska för nya chefer inom tjänstesektorn på grund av branschens karaktär.

Sambandet mellan redovisning och beskattning - En fallstudie av RSV:s rapport 1998:6

Vi har valt att göra en fallstudie på RSV:s rapport 1998:6 som behandlar sambandet mellan redovisning och inkomstbeskattning. Vi har undersökt om RSV har något stöd för de särskilda skatteregler som de föreslår i sin rapport. Vi har genomfört en kvalitativ undersökning där syftet har varit att ta reda på om RSV har något stöd för sin rapport. Vi konstruerade en enkät som vi skickade ut till olika intressenter till rapporten. Vi har även tagit del av redan befintliga remissvar.

En utredning av:MiFIDs kommande påverkan på den svenska värdepappersmarknaden

Uppsatsen tar upp det nya EU-direktivet MiFID. MiFID syftar till att harmonisera alla EU-länders värdepappersmarknader. Lagarna ska vara lika i alla länder för att underlätta handeln med värdepapper. Vi skriver uppsatsen utefter kvalitativ metod. Vi har intervjuat en hel del intressant folk som är insatta och medverkande i införandet av direktivet.

Tests of optimal capital structure theory and pecking order theory using a binomial approach- a study of Swedish firms

This master thesis concerns whether Swedish non-financial listed firms act in accordance with the optimal capital structure theory and/or pecking order theory. The examined period is 1998-2004 and we discover that Swedish companies neither follow optimal capital structure theory nor pecking order theory. From our results we conclude that there exists no single point of the capital structure which is optimal. Rather it seems as if the optimal point lies in-between an interval from 0 to the industry average, where firms tend to be indifferent to their debt-ratios. Our results show that Swedish companies prefer internal financing followed by equity and as last choice debt issuance..

Hästägaren som konsument - Beslutsprocessen för högengagerande produkter och tjänster

Syfte: Huvudsyftet med uppsatsen är att öka förståelsen av hästägaren som konsument. Vi har valt att belysa detta genom att titta på beslutsprocessen för högengamangsprodukter och tjänster. Metod: Två olika metoder har använts som grund till uppsatsen. Den ena metoden består av ett kvantitativt tillvägagångssätt genom ett elektroniskt frågeformulär utlagt på internetsidor för hästägare. Den andra metoden utgörs av intervjuer med kunniga personer inom häst¬branschen.

Clemens en August - A Network Perspective

The purpose of the paper is to explore of what importance network relations are to the small fashion company Clemens en August. Clemens en August is a new German fashion label, which has the goal to become established in the high-end segment. The company uses an innovative sales strategy, directly distributing its products to the end costumer. The theories used will serve as a tool to analyze Clemens en August 's strategy from a network perspective. As the Bachelors thesis nr: 12464 ?Clemens en August ? A Network Perspective?, authors; Malin Elmlid, Biancastella De Angelis and Carsten Juldorf, date of approval 2006-01-11, contains delicate data about the studied company we have decided to classify it as secret.

Promotionstrategier och varumärkeskapital: en jämförande studie av EMV och LMV

Syftet med den här uppsatsen är att beskriva hur dagligvaruhandelns återförsäljare och leverantörer använder sig av annonsering för att bygga varumärkeskapital och jämföra dem. Detta syfte uppnås genom att besvara de frågeställningar vi presenterat under frågeställningar. Uppsatsens metod är av kvalitativ natur och genom nio personliga intervjuer med återförsäljare och leverantör inom den svenska dagligvaruhandeln beskriver vi hur varumärkeskapital byggs upp. Perspektivet är företagens och vi försöker hålla en jämvikt där konkurrenssituationen exemplifieras av lika många etablerade EMV som LMV. Utifrån framtagen analysmodell har vi använt fem begrepp för att beskriva varumärkeskapital: märkeskännedom, märkes-associationer, upplevd kvalitet, märkeslojalitet och image.

Talent Management- hur fungerar det? : En kvalitativ fallstudie om hur Talent Management kan se ut och uppfattas i en organisation

Detta examensarbete underso?ker hur en multinationell organisation arbetar med Human Resources Management-fenomenet Talent Management. Vi har valt att titta pa? fenomenet fra?n tva? olika perspektiv, det individualistiska och kollektivistiska, fo?r att skapa en fo?rsta?else om hur Talent Management-arbetet fungerar och kan se ut. Den insamlade empirin a?r baserad pa? sju intervjuer med individer som alla har en relevant roll i fo?rha?llandet till det studerade fenomenet.

<- Föregående sida 52 Nästa sida ->