Sökresultat:
7181 Uppsatser om Management of enterprises - Sida 25 av 479
Students balancing human capital through scorecard - a study of non-profit organizations
PURPOSE: By analysing collected data using theory, we aim to interpret the design, implementation and the usage of BSC in NPO?s to be able to contribute to the research. METHODOLOGY: A case study design has been made through semi-structured interviews and backed up by a quantitative survey and internal documents. THEORETICAL PERSPECTIVES: Based on the sources given from the creators of the scorecard together with some sceptics and some followers, we have outlined the bases of balanced scorecard. To map out the non-profit sector and its strategic needs, the theories have tried to settle the specific need for the strategic tool given.
Tydlig eller Otydlig reklam - Ur ett konsumentperspektiv
Denna uppsats ämnar utreda om konsumenter orkar och vill ta del av ett budskap som är otydligt och som till en början är svårt att förstå. Den övervägande uppfattningen hos ämneskunniga är att dagens konsumenter behöver stimuleras av reklam som innebär något som kan liknas vid en upplevelse och som består av något mer än bara tydlig information. Syftet med följande studie är att undersöka hur konsumenten upplever detta och utifrån resultaten analysera och dra slutsatser om huruvida denna allmänna konsensus stämmer..
Hur hanteras kvalitetsbristkostnader inom ett företag som använder ABC-kalkylering.
Vi har inte funnit några konkreta sammband mellan hanteringen kvalitetsbristkostnader och Volvo Pentas användande av ABC-kalkylering. Vidare har vi kunnat konstatera att medvetenheten om att det finns kvalitetsbristkostnaderna inom företaget är relativt stor. Dock finns väldigt få system eller verktyg för kontroll och uppföljning av kostnader som orsakas av kvalitetsbrister. Vårt förslag till Volvo Penta är att, under den lönsamma period som företaget nu befinner sig i, upprätta ett system som fångar upp företagets kvalitetsbristkostnader. Vi tror att detta kan generera stora kostnadsbesparingar i framtiden..
Jag vill inte klä mig som alla andra - en studie om hur ett företag arbetar med individualistiskt mode
Syftet med denna uppsats är att skapa en förståelse för hur nyetablerade modeföretag kan arbeta med sin identitetsmix för att kommunicera en individualistisk modeimage. Vi har gjort en fallstudie av ett ungt, svenskt modeföretag samt intervjuat fyra återförsäljare inom branschen. Slutsatserna är att ett modeföretag genom sin identitetsmix kan arbeta med att synas i rätt sammanhang, förmedla en känsla av unikhet och professionalism kring företaget, kontinuerligt förnya sin produktlinje samt värna om sin image för att inte överexponeras..
Säljstyrning i svenska konfektionsföretag
Denna uppsats beskriver och analyserar svenska konfektionsföretags ekonomistyrning med starka egna varumärken genom att studera fyra fallföretag. Företagens ekonomisystem beskrivs efter deras inbyggda statiska och dynamiska karaktär och det framkom att alla de studerade företagen har en relativt statisk styrning med fokus på budgetstyrning och mätbara mål. I uppsatsen jämförs företagen med varandra för att se få fram en branschnorm och sedan jämförs de mot teorin, detta för att se hur branschen och dess struktur påverkar företagens ekonomistyrning och hur tydligt detta är..
Förutsättningar för en ökad värdepapperisering i Sverige
Syfte:Att klarlägga de grundläggande förutsättningarna för en ökad värdepapperisering i Sverige. Metod:Vi har genomfört fyra kvalitativa intervjuer med experter inom området. Där har vi skaffat oss grundläggande kunskaper och fångat deras åsikter om förutsättningarna för värdepapperisering i Sverige. Sekundär data är framtagen för att utveckla referensramar kring centrala begrepp. Slutsats:Resultatet av empirin och teorin visar att förutsättningarna finns i Sverige.
Villamarknaden - en studie av pris och omsättningsutvecklingen 1990-2002
Vi har i vår uppsats undersökt huruvida det finns korrelationssamband mellan makroekonomiskafaktorerna och pris- och omsättningsutvecklingen för villor, för perioden 1990-2002. Faktorerna har i tidsserier analyserats med hjälp av multipel regressionsanalys.Resultaten av vår undersökning tyder på att förändringar av makroekonomiska faktorer leder till förändringar på villamarknaden. Resultaten är dock inte entydiga varför vi inte kan påvisa någon generellt gltig formel.
Revenue Management - Mycket mer än bara intäktsoptimering!
Denna kandidatuppsats syftar till att undersöka hur hotellverksamheter praktiserar Revenue Management, genom att behandla interna och externa influenser..
En jämförelse mellan stora och små Sverigefonder i olika börsklimat
Syftet med uppsatsen är att undersöka om det finns någon skillnad vad gäller avkastning och risk mellan små och stora Sverigefonder. Vi vill även undersöka om denna skillnad ser annorlunda ut i olika börsklimat. Vår undersökning fann inte bevis för någon påtaglig skillnad mellan stor och små Sverigefonder vad gäller avkastning och risk..
En kvalitativ studie av Social Enterprise som fenomen - Motsättningar i Social Enterprise bolag bottnar i marknadens bild av socialt företagande
A Social Enterprise is a business that features a mixture of characteristics that originates from the third and private sector. A general conception of Social Enterprises is that they aim to improve social welfare by the use of sustainable business models. The mixture of social and business features has created ambiguity about how to define Social Enterprises. The purpose of this study is to clarify Swedish Social Enterprises as a phenomenon and to examine antagonism that arises from mixing the two different sets of organisational characteristics. This is achieved by conducting a qualitative study of ten Swedish companies that the market considers to be Social Enterprises.
Kvalitetskontroll vid inköp av textil- och konfektionsprodukter i Kina
Syftet med denna uppsats är att beskriva och analysera de alternativ som finns för att organisera kvalitetskontroll för svenska företag som gör inköp i Kina. Vi vill försöka skapa en förståelse för hur kvalitetskontrollen hanteras vid inköp från ett land på stort avstånd, samt för de problem som kan uppstå vid kvalitetskontrollen. Vi har valt ett kvalitativ angreppssätt för att presentera, analysera och förstå begreppet kvalitetskontroll. Undersökningen visar på vikten av kvalitetskontroll vid inköp av textil- och konfektionsvaror i Kina. Kontrollen som bör utföras är relativt enkel men arbetet för att uppnå kvalitet är desto mer komplicerat..
korsbefruktning av näringsliv och kulturell mångfald - en differentieringsstrategi inom livsmedelsbranschen
Korsbefruktning av näringsliv och kulturell mångfald är en studie som syftar till att utreda en sådan korsbefruktnings potential som differentieringsstrategi inom livsmedelsbranschen. Utifrån denna ansats utreds frågan på tre nivåer bestående av företaget, samhället och kunden. Studien av det valda problemområdet har resulterat i att sex hypoteser genererats. Dessa indikerar, utifrån skilda aspekter, på affärspotentialen som ligger i att korsbefrukta livsmedelsbranschen med hänsyn till en kulturell mångfald..
Att öppna dörren till Orientens Paris - En explorativ studie av etableringsprocessen av distributionskanal för svenska tillverkningsföretag i Shanghai
Syfte: Syftet är att formulera en modell för etableringsprocessen av distributionskanal för svenska tillverkningsföretag av konsumentprodukter i Shanghai. Metod: Studiens syfte är explorativt och utgår från en abduktiv ansats. Datainsamlingen grundar sig på kvalitativ forskning. Vi har genomfört intervjuer med fallföretag och utvalda experter och genom litteraturstudier fått en teoretisk referensram att arbeta utifrån. Teoretiska perspektiv: Export agents, supply chain management, styrsystem, industriell marknadsföring, relationsmarknadsföring.
Competing on the job market- a study of the relationship between product- and personal branding
Purpose: The purpose of our thesis is to analyze the application of models from product branding on job-seeking business students as a way to establish a personal brand.Conclude: We found that the principles of product branding closely resembles those of personal branding and are therefore applicable. The models that build a products brand can do the same for a business student. Thereby we can conclude that personal branding does derive from product branding..
Värdering ? En processmodell för värdering av nystartade bolag
Vi vill i denna uppsats utvärdera befintliga begrepp, modeller,metoder och utveckla en processmodell för värderingen avnystartade kapitalintensiva bolag. Vi vill med vår processmodellminimera subjektivitet i bedömningarna och ge användare en modellsom täcker grunderna för en pålitlig värdering av expansivatillväxtbolag utan eller med begränsad finansiell historik. Utifråndenna modell är förhoppningen att värderingen skall ske på ennyanserad grund av modeller från ett flertal grenar inom ekonomi, såsom finansiering, produktutveckling, ekonomistyrning etc..