Att öppna dörren till Orientens Paris - En explorativ studie av etableringsprocessen av distributionskanal för svenska tillverkningsföretag i Shanghai
DistributörDistributionskanalKinaMarknadsföringShanghaiManagement of enterprisesFöretagsledningManagementBusiness and Economics
Syfte: Syftet är att formulera en modell för etableringsprocessen av distributionskanal för svenska tillverkningsföretag av konsumentprodukter i Shanghai. Metod: Studiens syfte är explorativt och utgår från en abduktiv ansats. Datainsamlingen grundar sig på kvalitativ forskning. Vi har genomfört intervjuer med fallföretag och utvalda experter och genom litteraturstudier fått en teoretisk referensram att arbeta utifrån. Teoretiska perspektiv: Export agents, supply chain management, styrsystem, industriell marknadsföring, relationsmarknadsföring. Empiri: Vi har intervjuat tre personer på fallföretaget. Vi har dessutom intervjuat fyra experter. Slutsatser: Studien resulterade i en modell som övergripande beskriver etableringsprocessen. Vidare resultat är faktorer som bör beaktas vid en etablering.