Sökresultat:
7181 Uppsatser om Management of enterprises - Sida 12 av 479
Den sociala kreatören
Den sociala omgivningen spelar en viktig roll för designerns kreativa förmåga. Framförallt har omgivningen en viktig inverkan för designerns emotionella tillstånd som i sin tur påverkar humöret och kreativiteten. Undersökningen visar också att inspiration oftast hämtas från arbetsgruppen snarare än den privata omgivningen, ett mönster som förstärks med erfarenhet och ålder..
Internet-communities - Var ligger värdet?
I denna uppsats har vi undersökt hur man kan värdera en Internet-community. Vi har genomfört intervjuer med tre fallföretag, Glife, Lunarstorm samt Stallet.se. Utfrån dessa intervjuer samt den analys vi gjort har vi utformat en möjlig värderingsmodell för Internet-communities..
Egna varumärken i dagligvaruhandeln - En studie rörande återförsäljarnas hyllplaceringsbeslut
Syftet med denna uppsats är att undersöka i vilken utsträckning och hur egna varumärken favoriseras av de svenska dataljisterna i dagligvaruhandeln, genom ett fördelaktigt hyllplaceringsbeslut. Vi har använt oss av ett kvalitativt tillvägagångssätt med en beskrivande karaktär. Vidare har vi gjort 20 stycken personliga intervjuer med butikschefer på Coop Konsum, ICA Supermarket och Hemköp. Vi har även utfört kompletterande butiksmätningar för att verifiera eller falisifiera informationen. Resultatet som vi kommer fram till ska ses som en utvidgning av befintlig space managementforskning..
Intellectual Capital Statement -The German Process Approach
The Intellectual Capital Statement facilitates the mapping of interdependent and simultaneously impacting intellectual capital factors in a unique way. The process-orientation of the German approach differentiates it from its predecessors and gives an advantage over alternative procedures. By combining these aspects with the possibility to communicate the company?s efforts and progress in the field of intellectual capital, the German Intellectual Capital Statement (Wissensbilanz) provides an effective management tool..
Fusions- och förvärvsprocessen för riskkapitalfinansierade start-up bolag inom högteknologi
Syftet med uppsatsen är att studera huruvida start-up hightech bolag tillämpar klassisk förvärvsteori och att undersöka ifall och hur fusions- och förvärvsprocessen skiljer sig mellan dessa bolag och vad teorin visar på..
Implementering av affärssystem ur ett användarperspektiv - Vilka faktorer påverkar?
Vi har valt att undersöka hur svenska börsföretag i dag redovisar och hanterar sin valutaexponering, särskilt med avseende på information om årliga nettoflöden i utländsk valuta, andel kurssäkring av utländsk valuta samt löptid på kurssäkring, och på vilket sätt rapporteringen kan belysa intressenters totala riskbedömning av ett företag..
Små företags syn på revisorn
Uppsatsen syftar till att ge en bild av hur små ägarledda företag ser på sin revisor och revisionen som utförs. Problemformuleringen har besvarats genom nio personliga intervjuer. Vi har kommit fram till att små företag har en dålig bild av vad revisorns arbete innebär. De är medvetna om att de måste revideras och tycker att det är en trygghet att bli reviderade, men de vet inte vem revisionen och revisionsberättelsen är till för..
Relation mellan human- och strukturkapital
Syfte: Vårt syfte är att studera styrningen samt relationen av human-, struktur- och kundkapital. Analysera denna relation mellan tjänsteproducerande och varuproducerande företag. Samt att diskutera kapitalen i relation till redovisningen..
Förändringen i förmånsrättslagen ? Och dess strukturella effekter på bankers kreditgivning
Vårt syfte är att kartlägga och utvärdera de konsekvenser som förändringen i Förmånsrättslagen förväntas få på bankers kreditgivning; väntade strukturella förändringar vad gäller dess kreditbedömning, kreditformer samt kunder..
Medierelaterad krishantering inom livsmedelsbranschen
Vår avsikt med uppsatsen är att beskriva och analysera medias larmrapporters inverkan på livsmedelsprodukternas nuvarande situation och framtid. Vi undersöker varför vissa företag lyckas bättre respektive misslyckas med sin krishantering utifrån hur de bemöter larmen.Vi har utgått från teorin Crisis Management, där vi har funnit en applicerbar modell på vårt syfte, Crisis Response System, som kompletteras med sårbarhetsmodellen A Simple model of Crisis Susceptibility. Dessa modeller behandlar den interna krishanteringen. För att externt kunna bemöta larmrapporter har vi valt att tillämpa PR-modellen Communication Strategies for Responding to a Crisis där paralleller dras till delar ur ryktes- och trovärdighetsmodellen Brand-Building Blocks..
Utköp - värdering och lönsamhetsberäkning av ett läkemedel
Från våra beräkningar i empirin redogör vi avslutningsvis för vår slutsats där vi kommer fram till att Adenosin är lönsamt och en köpeskilling på mellan 2,3 och 2,4 Mkr rekommenderas. Vi anser att en ersättning på 10 % av respektive års framtida positiva kassaflöde är lämpligt vid en earn out struktur. Efter att ha beräknat alternativa scenarion ändras förutsättningarna och utköpet visar sig då inte vara lönsamt..
Image-en värdeskapande faktor för dagens mobiltelefonföretag?
I denna uppsats undersöks huruvida image kan utgöra en värdeskapande faktor för mobiltelefonföretag. Dagens ekonomi drivs allt mer av högteknologiska branscher, dock har vi uppmärksammat bristen av branschspecifika marknadsföringsteorier, framförallt imageteorier, för högteknologiska företag eller produkter..
SAS - Att vända förlust till vinst
Uppsatsen handlar om hur SAS har agerat strategiskt för att ta sig ur två olika kriser. Vi har studerat och beskrivit den ekonomiska kris de haft under de senaste åren då flygmarknaden samtidigt har präglats av hyperkonkurrens. Dessutom har vi jämfört denna kris med den kris företaget hade på 80-talet för att se om det skulle vara möjligt att använda sig av samma strategiska inriktning under 2000- kris som under 80-talet..
Discovering the RedWave: A cultural study of E.ON Nordic AB-Malmö
Conclusions: A myriad of interpretations are possible when studying and discussing a particular organizational culture. As culture can not be removed from its context, we illuminate the effects that the internationalization process has with regards to unifying the organizational culture in our particular setting studied. Maintaining however, that a reflexive look at this culture shows no single interpretation as being sufficient, we try to expose its richness and ambiguities through a three perspective approach..
Balancing packaging complexity by introducing platforms - A study at Carlsberg Breweries
Many consulting firms offer tailor-made solutions within complexity management, but these are not general frameworks built upon theories. Carlsberg are dealing with a large complexity within their one-way glass bottles, as they are growing by acquisitions, and are not attained enough economies of scale. This thesis balances the packaging complexity, with platform theory as a foundation. Twelve platforms were developed at Carlsberg, containing 21 bottles, and the calculated savings potential for applying these are EUR 28,9 million..