
Sökresultat:
7655 Uppsatser om Management innovation - Sida 9 av 511
Kandidatuppsats i Innovationsteknik : HUR FÖRÄNDRINGAR, KONFLIKTER OCH INNOVATIONER PÅVERKAR VARANDRA
Människan är en social varelse som har behov av andra människor men eftersom vi är olika uppstår det ibland konflikter. Måste konflikter vara negativa? Kan det komma något bra ur en konflikt? Studien vill lyfta fram konflikter som något som kan ge motivation och kreativitet till att skapa förändringar. Studien vill se om det finns något samband mellan konflikter och innovationer. Studien vänder sig till medarbetare, företagsledare, och studenter.
Konceptutveckling i bostadsbranschen ? en möjlighet till innovation och mervärdeskapande
Alneskolans slöjdlärare Sara Edström anser att deras trä- och metallslöjdssal upplevs som trång, är oändamålsenlig och har brister utifrån de gällande arbetsmiljökraven.Syftet med denna rapport är att slöjdläraren ska få ett underlag som visar hur slöjdsalen kan utformas för att bli effektivare, trevligare och uppfylla gällande lagar och rekommendationer. Underlaget som kom att innehålla en planritning, rivningsritning, rumsbeskrivning och en kostnadsberäkning, ska sedan användas för att få till en verklig förändring av slöjdsalens utformning.Utformningen grundades på boverkets byggregler, arbetsmiljöverkets rekommendationer och slöjdlärarens anvisningar.Resultatet visade att slöjdsalen kan utformas så att den blir mer effektiv, trevligare och säkrare. Till en kostnad av 125 000 kr kan lokalen utformas så att den uppfyller alla regler och rekommendationer samt de flesta av anvisningarna som angivits. .
Känsla för innovation ? om faktorer som främjar respektive hämmar produktinnovationer i organisationer
SAMMANFATTNINGSyfte: Uppsatsens syfte är att beskriva och analysera några väsentliga faktorer som kan underlätta respektive hindra organisationer, i meningen företag, att få fram produkt-innovationer. Metod: Studiens angreppssätt är hermeneutiskt abduktivt och dess metod kvalitativ. In-samling av primär- och sekundärdata har således skett i en växelverkande process mellan empiri och teori, med löpande kontextuell analys. Teoretiska perspektiv: Teoriavsnittets primära delar avhandlar förutsättningar för produktinnovationer i organisationer. Här fokuseras organisationsinterna och -externa för-hållanden, som enligt olika teorier främjar, respektive hämmar, inno-vationsprocessen.
Apples väg till framgång : Bakomliggande faktorer till varför Apple lyckats
This study is intended to give an impartial view of a young and complex program in Sweden titled Product Innovation Engineering program. The purpose of this program is to increase innovation capability in Sweden that will result in new companies, patents and economic growth. The results from this study might give some direction to future innovation initiatives, but should primarily serve as a tool for the PIEp participants. The study will focus on investigating the creation of the program as well as the development of its strategy. From weaknesses and strengths within the strategy of the program the study should also attempt to show its future potential.
Mind Touch-en studie om positionering av Functional Food produkter i konsumentens medvetande
Syftet med uppsatsen är att analysera och studera hur man skapar en position för Functional Food produkten i konsumentens medvetande, det vill säga undersöka vilka positioneringsstrategier svenska Functional Food produkten har, och vilka marknadsstrategier företagen har använt för att skapa önskad position i konsumentens medvetande. Genom fallstudier undersöker och analyserar vi hur företagen har lanserat och positionerat sina Functional Food produkter mot intressanta marknadssegment. Syftet med fallstudier är att exemplifiera vilka positioneringsstrategier Unilever och Skånemejerier använt sig av och under vilka förutsättningar de har lyckats nå en position med sina Functional Food produkter på den svenska marknaden. Det empiriska materialet har kompletterats med expertintervjuer. Den teoretiska referensramen utgörs av tre teoriområden, Innovation, Diffusionsprocessen samt Positionering, där vi fokuserar på skärningspunkten mellan dessa.
Abortpolicys ? En följd av utveckling? : En global studie av abortpolicys samband med utveckling
This study is intended to give an impartial view of a young and complex program in Sweden titled Product Innovation Engineering program. The purpose of this program is to increase innovation capability in Sweden that will result in new companies, patents and economic growth. The results from this study might give some direction to future innovation initiatives, but should primarily serve as a tool for the PIEp participants. The study will focus on investigating the creation of the program as well as the development of its strategy. From weaknesses and strengths within the strategy of the program the study should also attempt to show its future potential.
Trolley Innovation Project - Serveringsvagn för flygindustrin
Bachelor thesis, Trolley Innovation Project, has been unique in the sense that it has been carried out over the borders of Sweden. Iacobucci S.p.A, located outside of Rome in Italy is one of the largest manufacturers of interior equipment for aircraft in the world. With approximately 30% of the market Iacobucci S.p.A is one of the world's largest manufacturers of catering trolleys.The aim has been to produce a new competitive catering trolley for the airline industry. With customers and users in focus, the project team found that weight, ease of use, ergonomics and design were important aspects. Having a low weight of all the interior is particularly important when there is lots of money for the airlines to save in reduced fuel costs.
Innovationsstöd i tidigt skede : hur påverkas Sveriges internationella konkurrenskraft
In a globalized world, competitiveness is based on the high IP (intellectual property) of our export products and innovations are therefore important for new companies to establish and develop. It´s not enough to just have big international companies but it is also necessary to invest in new companies that can be competitive in the future. By helping entrepreneurs with innovation support in the early stages, new technology-based businesses are established and developed. The purpose of this paper was to examine how innovation support in the early stages affects the establishment and development of new technology-based companies. Furthermore, we investigated how this will affect Sweden's international competitiveness.
En studie i Culture management
Culture Management Cultural management administration producent KKE management.
Dynamate Industrial Services ? En framgångssaga : Examensprojektet beskriver industriorganisationen Dynamate Industrial Services (DIS) arbete som faller inom ramen för innovation. Utifrån innovationsteorier och empiriska studier av företaget, föreslås för
BakgrundDynamate Industrial Services (DIS) är en organisation som levererar tjänster till produktions- och tillverkningsindustrin. De arbetar inte uttalat med innovation men intresset och vetskapen om dess relevans för organisationens överlevnad i dagens ekonomiska samhälle ligger till grund för det här examensprojektet.ProblemformuleringUtmaningen är att identifiera och visa kopplingar till teorier om innovation och vilka konkurrensfördelar de ger. På så vis kan DIS uttalat utveckla innovationsarbetet och stå sig bättre på marknaden.SyfteHuvudsyftet med examensprojektet är att tydliggöra de interna processerna på DIS som potentiellt faller inom ramen för innovation och eventuellt ge förbättringsförslag kopplade till innovation. Syftet kopplat till lärandemålen är också att få kunskap och förståelse för innovativa processer och hur dessa tar sig uttryck i arbetslivet.MetodDet empiriska materialet i examensprojektet inhämtades genom en kreativ övning samt fem semistrukturerade intervjuer. Den empiriska informationen har därefter vägts mot den teori som selekterats och är av relevans för denna typ av studie.
Kundens bidrag i innovationsprocessen : En studie om användande av kunder för att upptäcka latenta behov
Title: The customer?s contribution to the innovation-process ? a study of using customers to discover latent needs. Level: Final assignment for Bachelor Degree in Business Administration Author: Robert Klein Supervisor: Agneta Sundström Date: 2014-06 Aim: The purpose of this study is to gain enhanced understanding of what knowledge costumers contribute with in an innovation-process lead by a producer of goods, and how that knowledge is used to fulfill latent needs. The area of research has formerly described which results customer-involvement lead to, but have been scarce in describing how results are produced. Method: From a qualitative onset, a case-study collecting data through observations and interviews capturing customer knowledge contributions, and producer use of fetched knowledge has been conducted. Data has been analyzed using a grounded theory approach. Results have been processed in several steps in which material has been categorized and enriched continuously. Result & Conclusions: Customer-knowledge is broken down into market-knowledge, everyday-knowledge, and specialist-knowledge, which all are significant to a producer of goods.
Att mäta innovativ kultur : En fallstudie av Eskilstuna kommuns medarbetarenkät
Innovationsproduktiviteten har blivit allt viktigare i vårt samhälle och ses som en förutsättning för att skapa framgångsrika organisationer. Innovationer springer ur människors kreativitet och initiativförmåga och innebär att omsätta kunskap, kompetens och idéer till praktisk nytta. Det förefaller som om innovation endast blomstrar under rätt organisatoriska omständigheter. Kärnan i den innovativa organisationen är en kultur som agerar vägvisande med en tro på människan. Nyckeln till innovation blir således organisationers förmåga att förhålla sig till förändring i en ofta kaotisk miljö med människan i centrum. Som ett led i detta arbete behöver organisationer kontinuerligt ta temperaturen för att tydliggöra både den nuvarande och den önskade kulturen.
Innovationssystem för medicinsk teknik i Stockholm : En undersökning av centrala omständigheter för organisatorisk samverkan
Introduction In order to foster innovation of medical devices within the healthcare sector, a collaboration project, PUSH, has been initiated including the hospitals managed by the Stockholm County Council. The collaboration aims to capture ideas from employees and turn them into so called ?high-practice? products as well as facilitate the possibilities for medical device companies to try out their products in the settings of healthcare. Collaborations for innovation, comparable to the PUSH project, can be found in both Swedish and foreign regions, but some of them fail to survive due to obstacles affecting the progress of each collaboration. Avoiding the same destiny will be a challenge to the PUSH project.Purpose The purpose is to search for factors affecting organizational collaboration concerning innovation systems for medical device development.
Team, motivation, belöning, arbetstillfredsställelse
Denna uppsats syftar till identifiera och förklara sambandet mellan belöning, inre motivation, yttre motivation och arbetstillfredsställelse med teamprestationer vid produktinnovation. För att kunna uppnå vårt syfte har vi utfört en surveyundersökning genom telefonenkäter med 69 företag. Vi fann ett positivt samband mellan teamarbete och teamprestationer vid skapande av innovationer. Vi fann också att belöningar ökar chansen för en individ i ett team att bli arbetstillfredsställd vilket leder till en framgångsrik innovationsprocess. Om företag ska lyckas skapa framgångsrika innovationer måste de ge innovatörer incitament i form av belöningar vilket ger upphov till arbetstillfredsställelse och en mer framgångsrik innovationsprocess..
Var kommer alla idéer ifrån
Uppsatsen handlar om att se om kontexten har någon betydelse för idégenerering. En kvalitativ undersökning har genomförts genom ostrukturerad intervjuteknik. Empirin har samlats från Ericsson, McCann, Imperiet och People för att se hur individer i teknik- respektive tjänsteföretag genererar idéer och om det är någon skillnad mellan de olika kontexterna. Csikszentmihalyis system för kreativitet och Michalkos kategoriseringar av olika sätt att generera idéer inkluderas i den teoretiska referensramen. Slutsatsen som uppsatsen kommer fram till är att förstå att idéer kommer utifrån företaget, och att kontexten har betydelse och att olika idégenererande metoder passar inte i alla kontexter..