
Sökresultat:
9739 Uppsatser om Management accounting control - Sida 53 av 650
Eutanasi / Dödshjälp : en litteraturstudie ur patientens synvinkel
Background: Euthanasia means help to die. Some terminally ill patients wish for euthanasia. Purpose: Illuminating terminally ill patients' desire for voluntary euthanasia. Method: A general literature study. Seven articles were reviewed and analyzed.
Betydelsen av utfodring under sintiden, sintidens längd och kalvningsintervallet med avseende på kons hälsa under kommande laktation
This essay describes and compares the extensive reindeer management to the more intensive, but grazing based, sheep management system in Sweden. Differences and similarities between the two production systems will be investigated by elucidating the economy, land use and possibilities to influence production and economy through breeding, feeding and product development. The reindeer management area covers the northern part of Sweden whilst the sheep management is dispersed over the country. Both reindeer and sheep are ruminants and have relatively high demands on the quality and digestibility of the feed however reindeers graze on mountain-and forest lands whilst sheep often graze inaccessible areas or cultivated grasslands. Selection intensity is generally lower in the reindeer management compared to the intensity in sheep breeding.
New Public Management : förekomst och effekter inom hälso- och sjukvårdsorganisation
Diskussioner kring kostnader inom hälso- och sjukvårdsverksamhets kan betraktas som ett omtvistat ämne. Avvägningen mellan kostnad och kvalitet är kanske mer komplext på detta område än på många andra. Moraliska aspekter, liksom värdighet och diskretion är exempel på avseenden som är svåra att mäta i ekonomiska termer men som är nödvändiga för att kvaliteten på vården skall betraktas som hög. Det kan således anses finnas en inbyggd konflikt mellan vissa kvalitetsaspekter och kostnaden för vården.Denna uppsats har sin utgångspunkt i vårdverksamhetens ökade ekonomiska styrning, vilket är en följd av de rationaliseringar och omstruktureringar som sedan 1980-talet uppmärksammats inom den offentliga sektorn och som går under benämningen New Public Management. Syftet är att utifrån relevant teori genomföra intervjuer för att samla information om hur de förändringar som kommit att ta plats inom hälso- och sjukvården märks av och hur de bemöts av vårdpersonalen, samt konsekvenser av styrningens villkor och effekter.Slutsatserna har landat i att det inte råder något tvivel om att New Public Management kommit att förändra organisation och styrning inom hälso- och sjukvården.
Nationell naturvård i en lokal kontext : En analys av ett nationalparksförslag i Södra Jämtlandsfjällen
Local participation in nature conservation has gained more attention over the last decades due to international conventions as well as local and national initiatives. This development can be seen as a reaction to a more expert oriented nature conservation characterized by centralized control and strict preservation of so called "original" nature. The overall objective of this thesis is to contribute to research on new forms of conservation where democracy and local participation is included. The case study focuses on the process of producing a pre-study for a suggested national park in southern Jämtland in the Swedish mountain region, and aims to investigate to what extent local participation was included. The pre-study was led by the Swedish Environmental Protection Agency (SEPA) and the County Administrative Board (CAB) in Jämtland.
Kritiska faktorer i integrationsprocessen med ett utlandskt foretag
A successful acquisition is based upon good preparations before the integration process..
Belöningssystem i hemelektronikbranschen
Syftet med uppsatsen är att beskriva och analysera hur belöningssystemen är utformade i detaljhandeln med inriktning på hemelektronikföretag.Fallstudien gjordes på företagen Siba, OnOff, Thorn och El-Giganten..
En fallstudie av konsult-klientsamspelet vid ERP-implementering. : En fallstudie från den Polska marknaden.
For many providers of ERP-system, Poland is one of the most valuable markets in Central andEastern Europe. The Polish market for ERP-systems is still a growing market, especially; wecan see the low utilization of ERP-systems among small and medium-sized enterprises. Thisis due to several factors, primarily the cost of implementing the system and the necessary infrastructure.Subsequently due to the lack of knowledge, where there is no sufficientknowledge of the benefits arising from the use of an ERP-system in their business, and thereis a fear within the companies that its business would start stagnating.This paper investigates the implementation process of a Polish consulting company whichworks towards small and medium-sized businesses. The key success factors will be studied inthe implementation of ERP-systems, and the instance factors of the interrelationship betweenthe consultant and client from a consultant perspective. The review of the literature has beenidentified and discussed in relevance to the empirical study.
Belöningssystem under omvärldsförändringar: en fallstudie i IT-branschen
En sammanfattning av uppsatsen på maximalt 8000 tecken..
Hur styrs ett interorganisatoriskt samarbete: en fallstudie om ett samarbetsprojekt inom processindustrin
Tidigare forskning har påvisat vilken positiv verkan olika sorters samarbeten har på innovationer. Interorganisatoriska samarbeten är ett samlingsnamn för olika typer av samarbeten mellan organisationer och dessa kan exempelvis vara nätverk, allianser och forsknings- och utvecklingssamarbeten där det sistnämnda behandlas i vår studie. Organisationer som är involverade kompletterar varandra istället för att konkurrera med varandra. Interorganisatoriska samarbeten uppstår när organisationer söker effektivitet och konkurrensfördelar. Genom att ingå i ett interorganisatoriskt samarbete uppstår en samarbetsfördel som uppnås genom att organisationerna kan tillverka och bistå med olika faktorer som andra organisationer inte kan eller har möjlighet till.
Att kunna det som andra kan : Knowledge management i ett kunskapsföretag
The capability to know what knowledge there is and where it resides within an organization is becoming increasingly important in the new knowledge-based economy. This paper takes on a practise-based view of knowledge in order to decide on a course of action for how to successfully implement knowledge management within a knowledge-based company. By considering all knowledge as more or less contextual and socially constructed, knowledge is divided into three dimensions depending on the degree to which it is tacit, namely: information, knowledge and skills. The paper then discusses inhibitors and enablers for transferring knowledge via these three dimensions respectively. The empirical findings are based upon a case study of Faveo. It is shown that Faveo, like most organizations, has til now focused on the collection of codified knowledge, i.e.
Nedskrivningsprövning av Goodwill - En kvantitativ
Since the year 2005 listed companies are supposed to use international accounting standards when they set up their group accountancy. One thing that has changed with the new standards is the accounting of goodwill and long-lived intangible assets. Earlier companies were supposed to write of their goodwill during the years they had expected the extra profit to arise. According to the new regulation, an impairment test shall be done annually, as well as when there is an indication of decreased value. According to IAS 36 point 134, the company shall provide information in their accountancy about the impairment test.The aim of this study is to find out if some companies may be willing to reveal less information in their accountancy, and if there are any factors that affect this.
Tjänstekvalitet inom eventsektorn: en fallstudie inom event
management
The purpose of this thesis was to look into how event management companies got knowledge about their customers? expectations and how they are influenced by these expectations. A case study was conducted based upon interviews with two employees from two companies that are in the business. The study has shown that event management companies do try to get awarness about their customers' expectations, especially by listening and discussing with the customer. Personal contact is an efficient way of communicating and a way to avoid misunderstandings, which is a common mistake when customers' expectations are not met.
Analys av institutionell kapitalförvaltning: Stiftelserna som bildades ur de forna löntagarfonderna
This paper studies the research foundations created in 1994 from the former wage earners? funds out of a portfolio management point of view. Firstly it describes the seven largest foundations and their different portfolio management structures. Secondly it analyses the performance of these foundations measured as the intercept, Jensen?s a, in a linear regression of the excess returns of a portfolio versus a proxy for the market, as well as the Sharpe-ratio.
IFRS 2005 Ur ett svenskt börsnoterat företags perspektiv
Syftet är att undersöka huruvida övergången till IFRS den 1 januari 2005 resulterar i några effekter i balansräkningen för ett börsnoterat svenskt bolag. Dessutom undersöker vi om ett svenskt börsnoterat företag anser att möjligheten att jämföra börsnoterade företags finansiella rapporter ökar i och med övergången till IFRS. Vidare har vi kontrollerat om de uppfattningar ett svenskt börsnoterat företag har om de framtida effekterna som kan uppstå till följd av övergången till IFRS överrensstämmer med uttalanden gjorda i affärstidningar och annan fackpress. Vår intention är slutligen att presentera ett svenskt börsnoterat företags idéer kring eventuellt ändrat framtida beteende till följd av övergången till IFRS. Arbetet innefattar en fallstudie baserad på en kvalitativ metod, eftersom vi ämnade uppnå en djupare förståelse av det vi studerade.
Socialiseringsprocessen i revisionsbyråer : En studie om skapandet av organisatoriskt engagemang
Purpose: The purpose of this paper is to contribute with knowledge regarding the connection between the socialization process and the organizational commitment perceived by junior accountants. Based on Van Maanen and Schein's (1979) model, we intend to identify and describe how selected socialization strategies affect junior accountants? perceived affective, continuous and normative commitment during the initial five years in the firm.Research methodology: Semi-structured interview was chosen as the key approach for gathering essential data. Interviews were conducted at three major accounting firms with a total of eight interview participants. The study has a qualitative approach because of the ability to go in depth on the studied phenomenon.Conclusion: The socialization process consists of individual, informal, sequential, fixed, serial, and investiture strategies.