Sök:

Sökresultat:

2033 Uppsatser om Malmö stad - Sida 59 av 136

LÀrarens ledarskap i klassrummet för elevers lÀrandeprocess?
: med fokus pÄ elevernas sjÀlvförtroende

Syftet med denna studie har varit att titta pÄ hur lÀrarens ledarskap pÄverkar elevernas lÀrandeprocess i klassrumsmiljön dÀr vi lagt speciellt fokus pÄ sjÀlvförtroende. UtifrÄn detta syfte har vi tittat pÄ litteratur kring olika ledarskapsformer, ledarstilar samt sjÀlvförtroende. Vi har Àven tittat pÄ det sociokulturella lÀrandeperspektivet dÀr vi redogjort för olika infallsvinklar pÄ begreppet sociokulturellt lÀrande. Vi har undersökt detta genom att anvÀnda oss av fyra intervjuer med lÀrare, fyra observationer av de intervjuade lÀrarna och deras elever i klassrummet och fyra gruppintervjuer i Ärskurserna 4-6 i en medelstor stad i norra Sverige. Med hjÀlp av dessa undersökningsformer har vi fÄtt fram information kring hur olika former av ledarskap pÄverkar eleverna samt vilka ledarstilar som hjÀlper till att utveckla elevernas sjÀlvförtroende i positiv bemÀrkelse.

VÀrdering och utvÀrdering av sprÄkutveckling i förskolan: Granskning av TRAS som utvÀrderingsunderlag

Syftet med denna studie var att granska observationsmaterialet TRAS, Tidig Registrering Av SprÄkutveckling samt att försöka bringa klarhet i hur TRAS-materialet kan anvÀndas som ett utvÀrderingsmaterial av förskolans verksamhet. Inför studien granskades tidigare forskning samt nationella och lokala styrdokument. DÀrefter genomfördes kvalitativa intervjuer med sex pedagoger verksamma i en stad i norra Sverige som fÄtt i uppdrag att anvÀnda sig av TRAS i verksamheten. UtgÄngspunkten i tolkningen och analysen av intervjuerna har haft en hermeneutisk ansats. Resultatet frÄn denna studie antyder att materialet kan anvÀndas för att följa barnens sprÄkutveckling men att TRAS-materialet ska anvÀndas med försiktighet.

AnvÀndarcentrerad förbÀttring av HR-system

I denna uppsats har det undersökts vilka anvÀndbarhetsproblem som Àr framtrÀdande i HRutan, samt vilka förbÀttringar som kan hÀrledas i HRutan avseende anvÀndbarhetsproblemen. HRutan Àr en samlingsplats för allmÀn sjÀlvservice och information i anknytning till arbetet inom HR-omrÄdet inom Malmö stad och anvÀnds av anstÀllda inom Malmö stad för arbetsrelaterade uppgifter. Undersökningen har gjorts genom att analysera ett utvalt HR-system med hÀnvisningar till utvalda designanvisningar och direktiv. Designanvisningarna och direktiven presenterades för den utvalda mÄlgruppen genom en undersökning i form av intervjuer. Syftet med den första genomförda intervjun var att samla Äsikter och synpunkter frÄn mÄlgruppen angÄende potentiella anvÀndbarhetsproblem i det utvalda HR-systemet.

Stödgrupp för barn : - en hjÀlp för barn som upplevt vÄld?

Hur kan stödgrupper hjÀlpa barn som har upplevt vÄld? Syftet med denna studie var att undersöka hur en specifik stödgruppsverksamhet i en mellanstor stad i Sverige arbetar i sina stödgrupper för barn som har upplevt vÄld. Samt hur verksamheten, utifrÄn de professionellas tankar, kunskap och erfarenheter, pÄverkar barnen. UtifrÄn en kvalitativ metod och en hermeneutisk utgÄngspunkt har tvÄ intervjuer genomförts utifrÄn ett strategiskt urval pÄ en stödgruppsverksamhet dÀr de intervjuade, informanterna, Àr de professionella som leder stödgrupperna. Studien visar att barn som har upplevt vÄld behöver hjÀlp att bearbeta sina upplevelser av detta vilket de kan fÄ möjlighet till genom individuella samtal.

Att implementera komponentmetoden enligtK3 i allmÀnnyttiga bostadsbolag

Syfte och frÄgestÀllning:K3 Àr ett principbaserat regelverk och dÀrför finns det ont om riktlinjer frÄn lagstiftaren ochnormgivande organisationer. Fastighetsbranschen har pÄ egen hand fÄtt reda ut hurkomponentmetoden skall tillÀmpas i praktiken. Syftet med uppsatsen Àr att analysera hur denpraktiska övergÄngen till komponentmetoden kan göras. Samt att belysa effekten som enförÀndring av redovisningsprinciper har pÄ resultat och balansrÀkning.Metod:En kombinerad literaturstudie med en kvalitativ intervju om implementeringen avkomponentmetoden.AvgrÀnsning:Studien begrÀnsas till allmÀnnyttiga bostadsbolag som har sin huvudsakliga verksamhet somuthyrare av bostÀder. Fokus kommer att ligga pÄ de kommunalt Àgda bostadsbolagen inomStockholms stad, med stor tyngd hos FamiljebostÀder.Slutsattser:Uppsatsen identifierar ett antal valmöjligheter som finns vid övergÄngen till K3.

Prioriterad Cykeltrafik i Malmö : MöllevÄngsstrÄket

Cyklandet i Malmö har ökat sista Ă„ren bĂ„de relativt och i absoluta tal. Malmö Ă€r med sin plats i Öresundsregionen en stad med storstadsambitioner. Studier av litteratur och ute i fĂ€lt avslöjar att det separerade systemet för cyklister, som Malmö hĂ„ller fast vid, har vissa brister. JĂ€mförelser med andra stĂ€der visar att cykelfĂ€lt pĂ„ gatorna fungerar bĂ€st i stadskĂ€rnan, medan separerade cykelvĂ€gar Ă€r bĂ€st i stĂ€ders perifera delar. För att kunna profilera sig som storstad bör cykelfĂ€lt finnas pĂ„ större gator.

Flexibla aktörer, interna rum : Filmproducenter, personliga nÀtverk och mötesplatser inom filmbranschen

I denna uppsats studeras hur kontakter mellan filmproducenter och manusförfattare, regissörer och finansiÀrer skapas och fördjupas samt i vilka konkreta fysiska rum sÄdana kontakter kan ske. Djupintervjuer har gjorts med tre Stockholmsbaserade filmproducenter och tvÄ andra nyckelpersoner i samma stad. Dessa intervjuer har sedan analyserats dels hermeneutiskt, dels genom diskursanalys. Resultaten visar att kontakter ofta skapas dels genom personliga nÀtverk, dels i sjÀlva arbetet med filmprojekt. Mötesplatserna Àr ofta temporÀra och interna, Àven om vissa typer av miljöer som kontor, lÀgenheter och restauranger Äterkommer.

Verklighetens klassamhÀlle

Ek, Gertrud (2010). Vad gör vi nÀr elever inte nÄr mÄlen i lÀsning och skrivning? - Rektorers kunskap om och strategier för att begrÀnsa lÀs- och skrivsvÄrigheter. Skolutveckling och ledarskap, Utbildningsvetenskap, LÀrarutbildningen, Malmö högskola. Syftet med mitt sjÀlvstÀndiga arbete var att undersöka vilken förstÄelse och vilka strategier rektorer har för att begrÀnsa lÀs- och skrivsvÄrigheter sÄ att alla barn kan lÀsa och skriva efter sitt första skolÄr.

HÀlsodiplomering av en förskola : En metod för ett förÀndringsarbete mot en bÀttre livsstil hos de anstÀllda

Syftet med uppsatsen Àr att belysa en aspekt av Faluns omvandling till modern stad. Den del i denna modernisering som vidrörs i uppsatsen Àr införandet av elektrisk gatubelysning. FrÄgestÀllningarna i uppsatsen rör diskussionen som föregicks i stadsförvaltningen dÄ man införde elektrisk gatubelysning i Falun och anledningarna till införandet av elektrisk belysning. Materialet som har anvÀnts för undersökningen Àr protokoll frÄn stadsfullmÀktige och drÀtselkammare i Falun under perioden 1863-1888. Gatubelysningen i Falun har sedan 1849 varit i stadsförvaltningens regi.

MÅNGFALD I ORGANISATIONEN OCH (O)MEDVETNA FÖRDOMAR

I ett alltmer varierat samhÀlle ökar behovet hos individer av att identifiera sig inom alla samhÀllsnivÄer. Arbetsgivarens ansvar, som regleras via lagstiftningen med diskriminerings- och jÀmstÀlldhetslagen, saknar tydliga ramar och verktyg för att integrera mÄngfald i det vardagliga arbetet. Solna stad ingick i ett EU-projekt för att medvetandegöra fördomar inför processer som rekrytering, rehabilitering och lönesÀttning. Studien tar del av chefernas upplevelse av satsningen samt vilka möjligheter och svÄrigheter de upplevde med mÄngfald i organisationen. Detta har undersökts kvalitativt och explorativt i form av Ätta intervjuer med chefer som har personalansvar och som sedan analyserats tematiskt.

Staden som en kollektiv aktör En abduktiv fallstudie pÄ Malmö stad

AbstractCities are once again becoming the locus of economic, social and political processes. The effect of these processes on the city is two-fold: one one hand they threaten to fragment and dislocate the city and the actors within them, on the other hand they give actors within cities new opportunities to react and mobilize resources towards different strategies of integration. The latter gives rise to what Patrick Le GalĂšs calls the collective actor-city. The aim of this thesis is to explore the notion of the city as a collective actor in a swedish context by utilizing Le GalĂšs theory of european cities as collective actors in an abductive case study on the city of Malmoe. By utilizing Le GalĂšs five dimensions that make up a collective actor I analyze interviews conducted with city officals aswell as documents produced from the city wide plan of action Welfare for everybody.

Arkivsökportaler pÄ nÀtet. En studie av sökfunktioner, anvÀndarvÀnlighet och tillvÀgagÄngssÀtt hos sex söktjÀnster för privatarkiv

Syftet med uppsatsen Àr att belysa en aspekt av Faluns omvandling till modern stad. Den del i denna modernisering som vidrörs i uppsatsen Àr införandet av elektrisk gatubelysning. FrÄgestÀllningarna i uppsatsen rör diskussionen som föregicks i stadsförvaltningen dÄ man införde elektrisk gatubelysning i Falun och anledningarna till införandet av elektrisk belysning. Materialet som har anvÀnts för undersökningen Àr protokoll frÄn stadsfullmÀktige och drÀtselkammare i Falun under perioden 1863-1888. Gatubelysningen i Falun har sedan 1849 varit i stadsförvaltningens regi.

Beckholmen bit för bit

PÄ Beckholmen ligger stockholmsregionens enda aktiva reparationsvarv med kapacitet att ta emot sÄvÀl större fartyg samt skÀrgÄrdstrafikens fartyg. För att kunna bedriva verksamheten pÄ ett sÀkert och miljövÀnligt sÀtt krÀvs infrastrukturella investeringar i form av byggnader och anlÀggningar. Stockholms stad har pÄbörjat ett programarbete och  presenterat ett förslag till detaljplan som möjliggör dessa investeringar. DÄ det handlar om stora investeringar och förÀndringar i stadsbilden Àr den nya detaljplanen ett kÀnsligt projekt, sÀrskilt om varvsverksamheten skulle hamna i ekonomiska svÄrigheter. I det förslag till detaljplan som presenterats hösten 2012 har varsverksamhetens funktioner lagts inom en och samma byggnadsvolym, som till en följd blir vÀldigt stor. FrÄgestÀllningen i ?Beckholmen bit för bit? Àr om en detaljplan som lÄter verksamheten vÀxa mer inkrementellt fördelat pÄ fler byggnader kan göra projektet mer flexibelt. Efter studier av varvsverksamhetens program samt volym och planstudier, blir slutsatsen att det finns fördelar med att fördela varvsfunktionerna pÄ fler byggnadsvolymer.

HÄR ÄR DITT LIV-En studie kring utredningsarbete inom ekonomiskt bistĂ„nd

Att jobba inom socialtjĂ€nsten med ekonomiskt bistĂ„nd innebĂ€r att man som socialsekreterare mĂ„ste skriva en hel del utredningar, och det förvĂ€ntas av socialsekreterarna att dessa utredningar Ă€r objektiva sammanfattningar av klientens situation. Men Ă€r det överhuvudtaget möjligt att vara objektiv? Och Ă€r det egentligen klientens berĂ€ttelse som skrivs ner i utredningen eller socialsekreterarens? Studien utgĂ„r frĂ„n frĂ„gestĂ€llningarna: Vad innebĂ€r det att utreda inom ekonomiskt bistĂ„nd? Hur ser socialsekreterare pĂ„ klientens delaktighet i utredningsprocessen? Är bristande kunskaper i svenska ett hinder för klientens delaktighet i utredningsprocessen? Syftet med studien Ă€r att studera utredningsarbete inom ekonomiskt bistĂ„nd och den strukturerade utredningsmetod som anvĂ€nds inom Göteborgs Stad, samt att se om socialsekreterarna som anvĂ€nder den anser att den leder till att klienten blir mer delaktig. NĂ€r det gĂ€ller delaktighet definieras det begreppet hĂ€r som aktiv medverkan och medinflytande. Studien görs utifrĂ„n ett postmodernt perspektiv. För att fĂ„ svar pĂ„ frĂ„gestĂ€llningarna har tio socialsekreterare i invandrartĂ€ta stadsdelar i Göteborg intervjuats, och resultaten av denna empiriska undersökning har analyserats med hjĂ€lp av teorierna socialkonstruktionism och narrativ teori. Att utreda inom ekonomiskt bistĂ„nd Ă€r en mĂ„ngfacetterad uppgift.

SprÄkutvecklande Àmnesundervisning

Syftet med vÄr undersökning Àr att se hur tvÄ yrkesverksamma lÀrare i No arbetar för att gynna sprÄkutvecklingen i Àmnesundervisningen för elever som har svenska som andrasprÄk. VÄra frÄgestÀllningar Àr följande: ? PÄ vilka sÀtt kan lÀrarna ta hÀnsyn till andrasprÄkselever i sin planering av Àmnesundervisning? ? PÄ vilka sÀtt kan lÀrarna stötta eleverna i deras sprÄkutveckling? Vi har anvÀnt oss av 2 intervjuer och 5 observationer för att fÄ svar pÄ vÄra frÄgestÀllningar. Vi intervjuade tvÄ lÀrare som arbetar pÄ tvÄ skolor i ett mÄngkulturellt omrÄde i en större stad i södra Sverige. En av lÀrarna Àr behörig NO-lÀrare, den andra behöriga SO-lÀraren. VÄr undersökning visar att de bÄde lÀrarna anser att man bör satsa pÄ sprÄket vÀldigt mycket.

<- FöregÄende sida 59 NÀsta sida ->